Jump to content
Annons

Inspelning av trummor, förslag på OH mickar?


willy

Recommended Posts

Tänker spela in ett akustiskt set (Kagge, virvel, 1 hängpuka, 1 golvpuka.)

Det jag har i mickväg är det jag använder live

1st SM 57

3st Senheiser E604

1st Beta 52

2st AKG C430

Det som saknas är väl 2 bra OH mickar? Vad har ni för förslag i prisklass upp till 2000:- (per mick)

EDIT:Såg att det finns en hel uppsjö med inlägg om just detta.. men ge gärna förslag på mickar!

Sorry ny på forumet..

Redigerat av willy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var inne på deluxe för ett tag sen och kollade på OH-mickar...Fandén tipsade om ett par Samson CL-2 som dom hade fått in, dom skulle (enligt han) vara grymma! Plockade ett par och testade, låter klockrent...kolla på reccentioner vetja...

dom kostar 4000kr/par!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på deluxe för ett tag sen och kollade på OH-mickar...Fandén tipsade om ett par Samson CL-2 som dom hade fått in, dom skulle (enligt han) vara grymma! Plockade ett par och testade, låter klockrent...kolla på reccentioner vetja...

dom kostar 4000kr/par!

Dom såg ju rätt fina ut!

2 846:- på thomann

http://www.thomann.de/se/samson_cl2_matched_pair.htm

114429.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på dessa paket, (förutom priset):

OKTAVA MK 012-01 MSP2 MATCHED PAIR 2 846:-

OKTAVA MK 012 MSP6 MATCHED PAIR 4 200:-

165104.jpg

175271.jpg

MSP = Matched Stereo Pair.

MSP2 innehåller 2 kapslar - dvs en cardioidkapsel till varje mic.

MSP6 har 6 kapslar; omni, cardioid och hypercardioid till varje mic.

Det finns också ett MSP4-kit som innehåller cardioid och omni.

...men varför gå över ån efter vatten...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad tror ni om 2st Behringer ECM8000?

De är väldigt brusiga, men om det inte är så noga med det, så funkar de nog ganska ok. De är rundupptagande, så man får tänka lite mer på akustiken än om man använder cardioider.

Ett annat alternativ kan också vara de svenska Line Audio Design CM3.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men varför gå över ån efter vatten...? 🙂

Du menar att han ska beställa direkt från Oktava? 🙂

...eftersom det ganska nyligen har varit en stor diskussion om reklam, så säger jag nog inte mer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Neumann KM84 är ett klockrent val för mig.

Ett utmärkt val eftersom de inte tillverkas längre och gränsen var 2 lax per mick 🙁

Vissa är väl lyckligt lockade då. 😉

Har aldrig jämfört med 184:orna men dom kan ju inte direkt vara dåliga dom häller tycker jag. Billigare ja och hört att det ska vara någon liten skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag beställt mickar! blev ett matchat ADK Vienne LE par tillslut.

Så mickuppsättning blir så här:

Kagge-Shure Beta52

Virvel- Shure sm57 ovan ev. en 57:a under.

Pukor- Sennheiser e604 en på varje

Hi-hat- AKG C430

Ride- AKG C430

OH-ADK Vienna

tot: 9-10 kanaler för trummorna.

Har ni några synpunkter på detta? hade ni mickat på ett annat sätt med de mickar jag har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt mickar! blev ett matchat ADK Vienne LE par tillslut.

Så mickuppsättning blir så här:

Kagge-Shure Beta52

Virvel- Shure sm57 ovan ev. en 57:a under.

Pukor- Sennheiser e604 en på varje

Hi-hat- AKG C430

Ride- AKG C430

OH-ADK Vienna

tot: 9-10 kanaler för trummorna.

Har ni några synpunkter på detta? hade ni mickat på ett annat sätt med de mickar jag har?

Hade personligen hellre använt beta56 på överskinn än sm57 av shuremikrofonerna, men det kommer funka fint det du har där. Men vad skall du ha för rumsmikrofon? Sedan hade jag personligen haft en mikrofon särskild för kaggen på lite avstånd utöver beta 52, men detaljer detaljer, som sagt, det kommer fungera fint med det du har förutom att jag rekommenderar en rumsmikrofon också.

MVH

Anders

Förslag på en billig men funktionell sådan är TSM MT87

EDIT: OJ!!! Varning för AKG c430, nu såg jag vilken det var. Hade den på hi hat en gång och aldrig mer. Lät inte alls bra. hoppas jag inte skrämmer dig nu.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Nu har jag beställt mickar! blev ett matchat ADK Vienne LE par tillslut.

Så mickuppsättning blir så här:

Kagge-Shure Beta52

Virvel- Shure sm57 ovan ev. en 57:a under.

Pukor- Sennheiser e604 en på varje

Hi-hat- AKG C430

Ride- AKG C430

OH-ADK Vienna

tot: 9-10 kanaler för trummorna.

Har ni några synpunkter på detta? hade ni mickat på ett annat sätt med de mickar jag har?

Beroende på sound så skulle jag skippat ridemicken och satt den i rummet (om det är nåt att ha) eller framför kaggen (och ha B52 i kaggen). Alternativt skippa både hihat- och ridemick och köra stereorum. Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt mickar! blev ett matchat ADK Vienne LE par tillslut.

Så mickuppsättning blir så här:

Kagge-Shure Beta52

Virvel- Shure sm57 ovan ev. en 57:a under.

Pukor- Sennheiser e604 en på varje

Hi-hat- AKG C430

Ride- AKG C430

OH-ADK Vienna

tot: 9-10 kanaler för trummorna.

Har ni några synpunkter på detta? hade ni mickat på ett annat sätt med de mickar jag har?

Beroende på sound så skulle jag skippat ridemicken och satt den i rummet (om det är nåt att ha) eller framför kaggen (och ha B52 i kaggen). Alternativt skippa både hihat- och ridemick och köra stereorum. Bara en tanke.

Mycket bättre förslag, skippa C430 på hi hat

Link to comment
Dela på andra sajter

läste i nån annan tråd här på forumet att Behringers C2 skulle vara bra somOH micar ett matchat par kostar 595:-

hittar inte tråden nu men den handlade om hur sådana här paket med 7 trummicar för 1500-2000:- var att spela in med.

Link to comment
Dela på andra sajter

läste i nån annan tråd här på forumet att Behringers C2 skulle vara bra somOH micar ett matchat par kostar 595:-

hittar inte tråden nu men den handlade om hur sådana här paket med 7 trummicar för 1500-2000:- var att spela in med.

Ja, Behringer C2 är faktiskt riktigt bra till OH! De kostar bara 800 kr/paret enligt Behringers hemsida i skrivande stund. Men trots det löjligt låga priset så låter de faktist bra. Tillräckligt för att de skulle duga åt mig i alla fall som OH även om jag nu inte råkar ha dessa just i dagsläget. Bra mickar behöver inte alltid vara dyra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Vi får ta och prova hur c430 mickarna låter. När vi nu kommer igång så ska jag lägga upp ett par ljudklipp!

Jag kan ju tillägga att den C430 mikrofonen jag hade inte var min, så det kan ha varit något fel på den. Så testa, men oftast behöver ingen mikrofon på hi hat, varenda gång jag använt det så har jag tryckt mute på den kanalen i mixen 🙁

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

läste i nån annan tråd här på forumet att Behringers C2 skulle vara bra somOH micar ett matchat par kostar 595:-

hittar inte tråden nu men den handlade om hur sådana här paket med 7 trummicar för 1500-2000:- var att spela in med.

Ja, Behringer C2 är faktiskt riktigt bra till OH! De kostar bara 800 kr/paret enligt Behringers hemsida i skrivande stund. Men trots det löjligt låga priset så låter de faktist bra. Tillräckligt för att de skulle duga åt mig i alla fall som OH även om jag nu inte råkar ha dessa just i dagsläget. Bra mickar behöver inte alltid vara dyra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

måste ha läst fel nånstan 703.- kostade de på musikbörsen´s hemsida. i katalogen står det dock 595.- (och listpriset är 799.-)

med_156468.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade personligen hellre använt beta56 på överskinn än sm57 av shuremikrofonerna

får man fråga varför?

en sak till. behöver lite vägledning. just nu när jag spelar in trummor använder jag 3st SM57 (en för virveln och de andra 2 som OH), 1st Röde NT2a (rumsmick) och Electro voice ND868 till kaggen. som ni märker har jag inga mickar till pukorna (1st häng & 1st golv).

Frågan är om jag ska köpa t.ex 2st Shure PG56 till pukorna och fortsätta använda SM57 som OH eller ska man köpa nya par OH mickar och använda SM57orna till pukorna? gillar soundet från SM57 som OH men skulle vilja ha ett lite krispigare ljud. Jag spelar in i replokalen så det kanske e bättre att forsätta med SM57orna som OH än kondensatormickar som tar upp hela rumsljudet och då kanske det låter lite förmycket "replokal" eller e jag ute och cyklar?.

och så har jag inte phantommatning till de två sista mickarna jag ska köpa men till dem kanske man kan köpa en Leem PHW-22 fantommatning för 2 mickar för ca500kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...