Jump to content
Annons

Inspelning av trummor, förslag på OH mickar?


willy

Recommended Posts

Hade personligen hellre använt beta56 på överskinn än sm57 av shuremikrofonerna

får man fråga varför?

en sak till. behöver lite vägledning. just nu när jag spelar in trummor använder jag 3st SM57 (en för virveln och de andra 2 som OH), 1st Röde NT2a (rumsmick) och Electro voice ND868 till kaggen. som ni märker har jag inga mickar till pukorna (1st häng & 1st golv).

Frågan är om jag ska köpa t.ex 2st Shure PG56 till pukorna och fortsätta använda SM57 som OH eller ska man köpa nya par OH mickar och använda SM57orna till pukorna? gillar soundet från SM57 som OH men skulle vilja ha ett lite krispigare ljud. Jag spelar in i replokalen så det kanske e bättre att forsätta med SM57orna som OH än kondensatormickar som tar upp hela rumsljudet och då kanske det låter lite förmycket "replokal" eller e jag ute och cyklar?.

och så har jag inte phantommatning till de två sista mickarna jag ska köpa men till dem kanske man kan köpa en Leem PHW-22 fantommatning för 2 mickar för ca500kr.

Jag hade i din situation tveklöst använt SM-57:orna på pukorna och köpt till Behringer C2 som overhead. Trots att du då behöver köpa till t.ex. en Leem PHW-22.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hade personligen hellre använt beta56 på överskinn än sm57 av shuremikrofonerna

får man fråga varför?

ja det får man 😆

Säkert lite personlig smak inblandad i det också som i allt inom ljudteknik. Men personligen tycker jag du får ett luftigare sound med beta56 än med sm57. Sm57 låter platt och tråkig på virveln i mina öron. Har använt sm57 flitigt på virvel och det kan säkert påverka mitt omdöme då jag är rätt så trött på mikrofonen i sig också och använder den aldrig längre. Sm57 låter lite "instängd " vid närmickning av virveln. Men som jag sa, finns säkert någon här som inte håller med och de som kanske håller med. Är nog mycket personlig smak i det också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade personligen hellre använt beta56 på överskinn än sm57 av shuremikrofonerna

får man fråga varför?

ja det får man 😆

Säkert lite personlig smak inblandad i det också som i allt inom ljudteknik. Men personligen tycker jag du får ett luftigare sound med beta56 än med sm57. Sm57 låter platt och tråkig på virveln i mina öron. Har använt sm57 flitigt på virvel och det kan säkert påverka mitt omdöme då jag är rätt så trött på mikrofonen i sig också och använder den aldrig längre. Sm57 låter lite "instängd " vid närmickning av virveln. Men som jag sa, finns säkert någon här som inte håller med och de som kanske håller med. Är nog mycket personlig smak i det också.

MVH

Anders

Men i varje fall jag håller med Anders. Jag tycker också att SM Beta 56 låter öppnare, men tycker ändå att SM-57 är att föredra just i det här fallet eftersom dessa mickar redan finns i din ägo. SM-57 fungerar bra trots allt även om det finns bättre mickar på marknaden för detta ändamål. På det här sättet (med SM-57) behöver du bara komplettera med t.ex. C2-mickarna och det ger ett otroligt bra pris/prestanda-förhållande enligt min mening. Men annars så håller jag med Anders förklaring i sak. Man kan säga att det hela är en kostnadsfråga.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

nu hann visst ludgo emellan hehe...

kommer nog att köpa sånna där C2 eller liknande men det lutar helt klart åt dem. men tar dessa upp mycke ljud från rummet? vi spelar in i replokalen och vill ju inte att andra bands musik ska komma in. vi har ifs ett väldigt bra isoplerat rum men man hör endå andra banden när man lyssnar genom t.ex Röde NT2a micken. men det är itne så farligt eftersom denna inte är så hög i mixen och vi spelar väldigt livlig musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu hann visst ludgo emellan hehe...

kommer nog att köpa sånna där C2 eller liknande men det lutar helt klart åt dem. men tar dessa upp mycke ljud från rummet? vi spelar in i replokalen och vill ju inte att andra bands musik ska komma in. vi har ifs ett väldigt bra isoplerat rum men man hör endå andra banden när man lyssnar genom t.ex Röde NT2a micken. men det är itne så farligt eftersom denna inte är så hög i mixen och vi spelar väldigt livlig musik.

Jag tror knappast att du får mer rum från C2 än från SM-57. Min tro bygger på att SM-57 är en dynamisk mick som visserligen är rätt avskärmad, men eftersom du därför måste kompensera det hela genom att dra upp mer volym på SM-57:an än med C2:an så får du in rum i SM-57 också. Med en t.ex. C2 så kan du istället hålla volymen nere på micken och ändå fånga upp trumsetet bra.

Däremot kan du testa att skippa din rumsmick (Röde) eller sänka volymen på den. Jag tror att du kommer få ett bra sound ändå, för ett par bra overhead-mickar i X/Y-stereo ger ett ganska bra lyft i soundet.

Nej, jag tror inte att du behöver vara orolig för din frågeställning, men mycket handlar ju även om mikrofonhanteringen också. Själv skulle jag inte tvekat om C2:orna i din situation. Dessutom kan man använda en Expander-Gate lite sparsamt som då håller ett visst mått av slask ute om det skulle behövas, men jag tro inte att det kommer att bli nödvändigt utan att ge detta som ett 100 %:igt löfte. Jag vet ju inte hur det låter i just eran lokal.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

nu hann visst ludgo emellan hehe...

kommer nog att köpa sånna där C2 eller liknande men det lutar helt klart åt dem. men tar dessa upp mycke ljud från rummet? vi spelar in i replokalen och vill ju inte att andra bands musik ska komma in. vi har ifs ett väldigt bra isoplerat rum men man hör endå andra banden när man lyssnar genom t.ex Röde NT2a micken. men det är itne så farligt eftersom denna inte är så hög i mixen och vi spelar väldigt livlig musik.

Jag kan ge ett tips:

Ställ bord på högkant runt trummorna ca 2 meter ut. Dessa kan ni klä med lite filtar och dylikt för ett torrare sound, och enbart trä för ett skitigare sound. Då har du ju ett litet rum i rummet som fungerar helt okej enligt min erfarenhet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

sjysst tips. ska kolla om vi har plats med det men jag tror inte det. har ganska tajt med plats pga av att det är ett rum byggt i rummet. man kanske bara ska sätta upp lite filtar bakom och vid sidorna typ. så här såg det ut senast vi spelade in

http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-...332817_7203.jpg

http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-...332832_2701.jpg

http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-...332811_5024.jpg

http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-...332815_6414.jpg

http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-...332814_6102.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

sjysst tips. ska kolla om vi har plats med det men jag tror inte det. har ganska tajt med plats pga av att det är ett rum byggt i rummet. man kanske bara ska sätta upp lite filtar bakom och vid sidorna typ. så här såg det ut senast vi spelade in

http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-...332817_7203.jpg

http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-...332832_2701.jpg

http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-...332811_5024.jpg

http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-...332815_6414.jpg

http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-...332814_6102.jpg

Aha...då förstår jag att ni inte har plats. En fråga bara, bakom trummorna har du en 90 graders vinkel, ni har inte haft problem med den akustiskt sett? att ljudet studsar och har sig Testa att runda av den kanske. Två bord just där som gör ett runt hörn. Alternativt om ni tar ut trummorna i mitten av lokalen istället för hörnet skulle vara att föredra. Anledningen till detta är att mikrofonerna tar ju även in akustiken, och om man är nära en vägg så går det fortare för ljudet att komma tillbaka, än om trummorna står i mitten av rummet. Sedan kan man använda mitt tips för att ta hand om de värsta ställena, ifall man får förstärkt bas i ett hörn eller liknande. Ingen ultimat lösning, men billigt och effektivt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det blev nog lite burkigt ljud pga att vi hade trummorna sådär. vi kommer att flytta ut trummorna mer vid nästa inspelning och flytta runt lite i lokalen samt dämpa lite mer.

det där vara bara en testomgång men tack vare den har jag lärt mig sjukt mycke mer och vet nu betydligt mer vad jag bör tänka på. har ju börjat mixa det materialet och då börjat förstå varför jag bör göra vissa åtgärder. det lät ju bra direkt vid inspelningen men sen när man började EQa kom det ju fram vissa jobbiga saker osv. ja ni förstår nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Om ni spelar skränig musik och inte behöver nåt finlir och detaljerade cymbaler så är det värt att pröva att sätta två mikrofoner i AB uppställning (inte för brett, högst en meter) någon meter framför trumsetet. Det kommer bli fördröjningar mellan närmickar och dessa, men det gör inget om du komprimerar dem hårt och med snabb attack och release. Det blir en skön smet av cymbaler och virveln får även sitt i form av lite distansljud/extra klang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
jag har sneglat lite åt AB mickningen. vilken höjd rekommenderar du då? och ska mickarna vara rakt fram eller snett riktad ner mot cymbalerna? (kan ju ifs testa mig fram)

Höjden kan vara ungefär en meter den också. Alltså "under" cymbalhöjd, riktade rakt fram mot setet, en meter framför.

Sen finns det ju vanlig AB också som överhäng, men det var inte det jag menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tveklöst ha valt att placera overhead-mickarna 2 m ovanför golvet bakom trummisen och i X/Y-position. Men det är ju bara så som jag hade gjort. Rummet som ni spelar in i har ett otajt sound i akustiken eftersom den är så reflekterande. Om man använder sig av X/Y istället för A/B så får man lite tajtare trumsound.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...