Jump to content
Annons

beat_kitano

Medlem
  • Antal inlägg

    44
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. detta var mitt favvo band för några år sen. har sett dem 3 ggr live samt sett dokumentärklipp från inspelning och diverse spelningar (fanns med som extra dvd till första plattan). comeback kid kör med Gibson SG standard samt MESA (vilken variant vet jag inte) + att de kör Ampeg och Fender jazzbass som är distad. basen är skitviktig för detta sound. nu är inte jag någon inspelningsexpert men håller själv på och spelar in demos med mitt egna band. och jag har spelat in med SM57 + en billig kondensatormick. kör med Gibson SG och Peavey 5150 + orginal 4x12" låda. mickat så det nästan snuddar tyget och nästan rakt framför kornen. 3 kompgitarrer - 1vänster, 1höger & 1 i mitten + 1 eller 2 melodi/stämma gitarr när det behövdes. detta använde jag mig av eftersom vi inte är snortajta. spelar in gitarrerna med samma inställningar men mixar dem lite olika sen. då låter det tajtare men inte lika fett men hellre tajt än rörigt. märkte snabbt i mixen att det var basen som gjorde att att produktionen fick tryck och gittarerna stog för drivet. blev ganska nöjd med slutresultatet. du kan lyssna här - www.myspace.com/setthealarmband (detta var mitt första försök till inspelning och mixning. hade aldrig gjort det tidigare. gitarren var inkopplad på high gain input och inställd på ca 40% gain, 50% bas, 65% mid, 60% treble & ganska mycket precense. kondensatormicken som jag använde jämfört med SM57an låg bara på 50% i mixen så den hörs knappt. tyckte ljudet blev lite för otydligt om båda mickarna låg på samma nivå och SM57 var tydligare dock. basen (en epiphone Thunderbird) lajnade jag direkt och la på nån förstärkarsimulator och dist. (till nästa inspelning kommer jag använda mig av ampeg plug-in för detta och förhoppningsvis en Fender Jazzbass) ska snart spela in ny demo och då ska jag gå tillväga lite annorlunda med gitarrinställningen. tänkte köra i normal gain input och lite mer gain, bas, mid, treble & precense än tidigare (men detta resulterar dock i mindre dist eftersom jag kör i normal gain inputen). kan återkomma när det är färdigt men det tar nog 2 månader. ps: i sån här typ av melodisk hc kör första och andra gitarristen ungefär likadant men med lite olika stämmor ibland. inte så komplicerat utan väldigt rakt. givetvis har CBK massor med gitarrer inspelade och det där... men det går att få ett bra sound även om man inte har alla prylarna och är så tajt. ha roligt och spela med känsla och lite punk i attityden så kommer det bli bra. viktigaste med hardcore är att låtarna är bra, inte produktionen. SET THE ALARM
  2. va. var du med när vi spelade in våran låt? nästan precis så gjorde vi hehehe. fast vi sket i att mixa det typ.
  3. 8p låt nr 12 - bästa låten trots att den inte var komplett. jag vill ha hela låten NU!!! 6p låt nr 20 - jävligt bra refräng. jävligt skönt ljud på basen. härligt slut. bra skit helt enkelt. 4p låt nr 13 - gillar attityden, refrängen och gitarrsolot 3p låt nr 1 - bra produktion och ett härligt rocknroll ös. 2p låt nr 5 - bara för att det påminner om min gamla mentors band taboo eller som de nu heter Topper. 1p låt nr 19 - hahaha nostalgi. så här har något av mina tidigare band låtit oxå. bra gitarrer faktiskt. sången e ju skoj men jävligt dålig.
  4. jag är på G. har inte haft tid att lyssna så mycket. ska försöka ikväll.
  5. vill bara tillägga att jag kommer med mina poäng nästa vecka. detta måste lyssnas på många ggr. de flesta banden låter jävligt 90-tal ala 50 spänn osv... gillart som fan hahaha. skitkul grej det här faktiskt. nu röstar ni på låt 9 förfan hahaha stay punk ps: kan man få hela versionen av låt 12? den var snorbra.
  6. jag har sneglat lite åt AB mickningen. vilken höjd rekommenderar du då? och ska mickarna vara rakt fram eller snett riktad ner mot cymbalerna? (kan ju ifs testa mig fram)
  7. jo det blev nog lite burkigt ljud pga att vi hade trummorna sådär. vi kommer att flytta ut trummorna mer vid nästa inspelning och flytta runt lite i lokalen samt dämpa lite mer. det där vara bara en testomgång men tack vare den har jag lärt mig sjukt mycke mer och vet nu betydligt mer vad jag bör tänka på. har ju börjat mixa det materialet och då börjat förstå varför jag bör göra vissa åtgärder. det lät ju bra direkt vid inspelningen men sen när man började EQa kom det ju fram vissa jobbiga saker osv. ja ni förstår nog...
  8. sjysst tips. ska kolla om vi har plats med det men jag tror inte det. har ganska tajt med plats pga av att det är ett rum byggt i rummet. man kanske bara ska sätta upp lite filtar bakom och vid sidorna typ. så här såg det ut senast vi spelade in http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-...332817_7203.jpg http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-...332832_2701.jpg http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-...332811_5024.jpg http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-...332815_6414.jpg http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-...332814_6102.jpg
  9. nu hann visst ludgo emellan hehe... kommer nog att köpa sånna där C2 eller liknande men det lutar helt klart åt dem. men tar dessa upp mycke ljud från rummet? vi spelar in i replokalen och vill ju inte att andra bands musik ska komma in. vi har ifs ett väldigt bra isoplerat rum men man hör endå andra banden när man lyssnar genom t.ex Röde NT2a micken. men det är itne så farligt eftersom denna inte är så hög i mixen och vi spelar väldigt livlig musik.
  10. ah ok. kan nog hålla med dig om det... men allt annat funkar de ju bra som. pukor, OH & gitarr använder jag dem till nu.
  11. sjysst svar som alltid. vet att det inte går att säga något exakt men lite tips e ju alltid nyttigt. Vi kommer att få hjälp med att stämma så vi får hoppas att det kommer låta bra. tur att man lirar punk så det inte är sådär jätte viktigt med allt. tips på skinn till baskaggen? edit: är det clear eller coated på pinstripe slagskinnen du snackar om?
  12. får man fråga varför? en sak till. behöver lite vägledning. just nu när jag spelar in trummor använder jag 3st SM57 (en för virveln och de andra 2 som OH), 1st Röde NT2a (rumsmick) och Electro voice ND868 till kaggen. som ni märker har jag inga mickar till pukorna (1st häng & 1st golv). Frågan är om jag ska köpa t.ex 2st Shure PG56 till pukorna och fortsätta använda SM57 som OH eller ska man köpa nya par OH mickar och använda SM57orna till pukorna? gillar soundet från SM57 som OH men skulle vilja ha ett lite krispigare ljud. Jag spelar in i replokalen så det kanske e bättre att forsätta med SM57orna som OH än kondensatormickar som tar upp hela rumsljudet och då kanske det låter lite förmycket "replokal" eller e jag ute och cyklar?. och så har jag inte phantommatning till de två sista mickarna jag ska köpa men till dem kanske man kan köpa en Leem PHW-22 fantommatning för 2 mickar för ca500kr.
  13. ok. nu ska vi tjacka skinn till trummorna som vi ska spela in. ludgo pelle har ju koll så jag frågar dig först å främst. en trummis som slår någelunda bra. vilka skinn ska en sån snubbe ha? vill ha mycket attack men samtidigt botten. så vad rekommenderas till 14"X6" virvel, 12"+16" pukor? coated, clear osv? ge lite tips och förklara. ska man kombinera olika, typ remo ambassador med pin stripe eller emperor eller något (läste att Ludgo skrev nått om det). vi spelar modern punk så man vill ju ha värme med botten och attack. inget metal ljud!
  14. sweet. er lyssnade jag på när jag var kängpunkare på 90-talet. ni hade väl me några dängor på distortion to hell va?
×
×
  • Skapa ny...