Jump to content
Annons

Varför använda Reason?


Pellesnusk

Recommended Posts

Det verkar finnas många övertygade Reason-användare här på Forumet....och varför inte, det verkar ju vara ett kul program, många skoj moduler som man kan koppla ganska flexibelt hur man vill.

Jag har aldrig själv testat Reason, jobbar just nu i Cubase med diverse plugins, och med några hårdvarusyntar. Har dessutom ett Creamware-kort med DSPs på där jag har ytterliggare syntar och effekter.

Det jag undrar nu är: Är det värt att skaffa Reason? Vad kan jag göra med Reason som jag inte redan kan göra i dag? Vilken/vilka moduler eller funktioner i Reason är det som är verkligen unika? Är det någon speciell synt, effekt? Eller är det alla refills som man kan ladda ner?

Jag inser såklart att det inte går att ge ett generellt svar som gäller för alla, men jag skulle gärna höra vad det är som gör Reason så speciellt för dig!

Föresten en sista (kanske dum) fråga: hur bra går det att jobba med Reason tillsammans med Cubase? Jag vill fortfarande ha samma "grundstruktur" på det jag gör med Cubase som master etc......

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du redan sitter på alla de där prylarna så kan inte reason tillföra något i form av härftiga syntar eller liknande..

Däremot är det ett lättjobbat och roligt program att använda. Det är det som är reasons styrka, det och att man inte tappar bort sig bland alla de fem hundra miljoner syntar och andra apparater som finns tillgänliga i de system som är kompatibla md vst(i)..

Men som sagt, är du ute efter enbart ljuden och instrumenten.. då är det inget för dig. vad gäller reason i cubase så fungerar det utmärkt, om du mot förmodan skulle få för dig att du trots allt behöver just instrumenten i Reason...

//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sa det igår och jag säger det idag igen.

Scream & Malstrom

En effekt och en synt som du definitivt inte hittar några motsvarigheter för på någon plattform. Det närmaste man kommer är antagligen Izotope Trash och LinPlug Crono-X.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Scream & Malstrom

En effekt och en synt som du definitivt inte hittar några motsvarigheter för på någon plattform.

Nähä du Majken... och vad är det som är så unikt med dessa... 😄 Finns inte granulär syntes nån annanstans..? Eller är det så att de otroliga och spännande mängderna av dist i Scream inte heller går att återfinna nån annanstans..? 🙂

Men jag kan hålla med, det är ett himla praktiskt och trevligt upplägg och de är ju lite egna, men som sagt, alla de där grejerna finns ju. 🙂

Over!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Vad kan jag göra med Reason som jag inte redan kan göra i dag?

absolut ingenting.

///Minus

Kanon. Fortsätt med Cubase och låt oss ha Reason i fred.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot är det ett lättjobbat och roligt program att använda. Det är det som är reasons styrka, det och att man inte tappar bort sig bland alla de fem hundra miljoner syntar och andra apparater som finns tillgänliga i de system som är kompatibla md vst(i)..

Håller med om att den är rolig att jobba med. Man kan sitta och "labba",

ändra, fixa, och det går fort. Dessutom låter den väldigt bra tillskillnad från

många halvdanna VST-pluggar. Om man har ett jätte projekt i Cubase med

femhundra pluggar igång känns det risky att bara öppna projektet, CPU´n

får tendenser att bli utbränd, minnet är ett minne blott, medans Reason klarar

det lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det något annat, ett glas mjölk kanske?

Du verkar ha en hel del att bidra med. 😄

Annars så är väl den mest uppenbara anledningen att skaffa Reason Redrum-modulen;

den som låter dig programmera trummor i samma stil som Rolands TR-trummaskiner, som iallafall jag "växt upp" med.

Såvitt jag vet finns det ingen vsti som klarar det.

Sen har vi ju alla moduleringsmöjligheter - i Reason kan alla enheter prata obehindrat med varandra, till skillnad från Cubase.

Och min favorit: Sidechainingmöjligheterna är enorma i Reason. Jag kan låta kicken påverka vilka kanaler jag önskar, i vilken omfattning jag vill, etc.

Visst går det att skruva till i Cubase, men det är absolut inte lika enkelt.

För min musik är Reason överlägset, jag kan omöjligt få samma ljud ("pumpet"!) i enbart Cubase.

Sen räcker inte Reason till allt, givetvis. Skulle inte vilja vara utan Moog Modular V och alla dom andra. Eller Waves-pluggarna för den delen. Eller audiohanteringen, etc etc.

Men Reason är helt klart mitt viktigaste redskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen räcker inte Reason till allt, givetvis. Skulle inte vilja vara utan Moog Modular V och alla dom andra. Eller Waves-pluggarna för den delen. Eller audiohanteringen, etc etc.

Men Reason är helt klart mitt viktigaste redskap.

Du kan ju lägga på Moog Modular V och alla dom andra i Cubase om

du kör rewire från Reason...Även om det blir lite meck med mixadet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag gillar med reason är enkelheten och flexibiliteten. Du kan koppla i princip hur som helst och hur mycket som helst utan att datorn flippar ur totalt, där är man helt överlägsen alla andra alternativ. Jag jobbar ofta så att jag gör låten så gott som klar i reason, först när jag har kommit så långt börjar jag rewira och byter ut de ljud och effekter där jag kan hitta bättre alternativ. På det sättet slipper jag frysa och bounca spår under tiden som jag "skapar".

Jag har en låt där det går 14 malström-synthar på en gång + effekter, vilket annat program skulle klara det?

Det enda som jag verkligen saknar är möjligheten att kunna använda reasons effekter på andra ljud, men när jag verkligen vill göra det brukar jag göra en rexfil av det spåret och köra det rewirat via reason i stället så löser man ju det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så är väl den mest uppenbara anledningen att skaffa Reason Redrum-modulen.

Vad är det som är så bra med redrum modulen egentligen? Är det hur den hanterar samplingar? Att den har en inbyggd sequencer? Eller vad är det? På vilket sätt är en sequencer med 16 slag kraftfullare än en pianoroll? Missförstå mig rätt, jag vill inte kritisera. Jag är bara fundersam på hur olika folk jobbar med musik.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det något annat, ett glas mjölk kanske?

Du verkar ha en hel del att bidra med. 😲

om man ska se bort ifrån min ovilja att leverera den information som du söker så är det väll ändock uppenbart att reason faktiskt levererar *något* som cubase inte gör, man behöver inte vara raketforskare för att klura ut det

Och med det i åtanke så blir ursprungsfrågan relativt överflödig om du frågar mig 😛

///Minus

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så bra med redrum modulen egentligen?

Kombinationen av att ha stepsequencer av TR-modell och att den är patternbaserad, plus alla dom funktioner man förväntar sig (pan, length, bend, flam multi-out, etc) gör det för mig.

Gate out är också mycket användbart.

Pianorullen / drum editor i Cubase ger mig inte alls samma kick, för mycket stegande i menyer och fram och tillbaks till vst:n gör det segt att jobba med, tycker jag.

Microtonic är hur bra som helst, men hanterar ju inte samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DiscoDan: Skoj att se hur olika folk jobbar 😛 - Själv har jag fastnat helt för pianoroll redigering. Men jag antar att det handlar om att det passar mitt sätt att programmera trummor, eller snarare mina beats. Dels har man total kontroll över volym och längd på varje slag vilket jag använder mycket sedan är det tokenkelt att jobba i 32'a och 64'e delar vilket är bra för retrigs och dylikt. Tidigare har jag jobbat mycket med trackers som Jeskola Buzz vilket jag också trivs med. De varianter jag gillar minst är TR-Sequencer hand i hand med Cubase drumeditor 😲

I övrigt gillar jag dock redrum. Det är sällan jag behöver funktioner som velocity layers för trumprogrammering. En sampling per trumma räcker gott och väl. Mest använder jag väl min egna lilla trummaskin Twitch som klarar det mesta jag behöver. Nästa version kommer dessutom att bli ännu lite vassare.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Mest använder jag väl min egna lilla trummaskin Twitch som klarar det mesta jag behöver. Nästa version kommer dessutom att bli ännu lite vassare.

Om du kan tillverka en version med stepsequencer av TR-modell är du min vän förevigt! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

om man ska se bort ifrån min ovilja att leverera den information som du söker så är det väll ändock uppenbart att reason faktiskt levererar *något* som cubase inte gör, man behöver inte vara raketforskare för att klura ut det

Och med det i åtanke så blir ursprungsfrågan relativt överflödig om du frågar mig 😲

Jag söker ingen information.

Pellesnusk gör det däremot, och på sin fråga om Reason kan göra något som inte hans nuvarande Cubase-rigg kan, svarar du "inte ett dugg".

Så du var ironisk? Det borde vara självklart för var och en att Reason "levererar något"?

Jag tror inte trådskaparen ställt frågan om det vore självklart för honom.

Varmt välkommen till forumet förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan tillverka en version med stepsequencer av TR-modell är du min vän förevigt! 🙂

Hmm.. folk har ju efterfrågat detta en hel del på KVR-VST. Jag skulle faktiskt kunna ta en titt på det när den nya versionen börjar bli lite mer färdig.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tex battery eller nåt liknande och inte några speciella reason refillls som inte går att köra nån annanstans så finns det inte nån anledning att använda redrum som saknar många modulerings möjligheter.

Dr rex har också motsvarigheter i cubase som är mer snabbjobbade om du vill jobba med loopar...

mitt tips är att inte skaffa reason om du har cubase och andra program och pluggar...

har du ingenting... köp reason och du har det mesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så bra med redrum modulen egentligen?

Kombinationen av att ha stepsequencer av TR-modell och att den är patternbaserad, plus alla dom funktioner man förväntar sig (pan, length, bend, flam multi-out, etc) gör det för mig.

Gate out är också mycket användbart.

Pianorullen / drum editor i Cubase ger mig inte alls samma kick, för mycket stegande i menyer och fram och tillbaks till vst:n gör det segt att jobba med, tycker jag.

Microtonic är hur bra som helst, men hanterar ju inte samplingar.

Testade Reason och Redrum för första gången för ett tag sedan...

Redrum känns i mångt och mycket väldigt lik Fruityloops: -Stepsequencer, patterns, etc... Men efter mitt korta försök kändes Redrum väldigt mycket mer begränsad.

T.ex. är FL VST/DX-kompatibel vilket medför att man kan göra i stort sett vad som helst. Och jag tyckte även att det var skumt att man inte kunde se alla raderna i sitt pattern på en gång, i FL kan man även jobba mer "visuellt" eftersom allt syns.

Obs, jag påstår inte att Fruityloops är överlägset Reason som helhet, det är bara just trumprogrammeringsdelen jag pratar om. Och jag har säkert också missat en massa bra saker med Redrum, vad vet jag... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev så är ju Redrum näst intill en kopia av Rolands TR-maskiner. Gillar man dom gillar man antagligen layouten på Redrum också.

Sen är ju VST-stödet inte enbart positivt:

Reason kraschar aldrig. Känn på den. :rolleyes:

Inga tredjepartstillverkare kan sabba stabiliteten med dålig kodning.

Visst begränsar det möjligheterna i själva Reason - men behöver man VST-instrument eller effekter är det lätt som en plätt att använda annat program och Rewire.

Dessutom finner jag alltmer sällan att jag behöver andra program än Reason, om det inte handlar om inspelning försts.

Link to comment
Dela på andra sajter

vizay (oregistrerad)

reasons stora nackdel är ju onekligen det dåliga stödet för ljudfiler. Visst finns NN19 & NN-XT maskinerna men that's about it :/

dumb dan: så sant att reason nästan aldrig krashar. Det beror till största del på att dom barahar sina egna grejer i programmet 😆

kör man cubase standardinstallationen utan att lägga till några vst's osv å bara kör steinbergs egna synthar osv så krashar aldrig cubase heller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det är ett verktyg för produktiva musiker.

Och ett verktyg som uppmuntrar produktivitet. Lyssna gärna

på lite av mina alster. Det mesta från 2001 och framåt är bara

Reason. Har lite hårdvarusyntar också men det är nog mest

för att jag är ett freak som växt upp med Howard Jones... ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

har användt reason sen 2 år tillbaka och gillar det rätt mycket.. dock så tycker jag att samplingarna som hänger med i reason är rätt kassa. Jag har användt reload och exporterat akai skivor till nnxt och vanliga wav samples... det är hur gött som helst... men tja... visst gör programmen en del av musiken men man ska inte koncentrera sig på programmet.. bara lär dig det du jobbar med bra så går det nog bra.. dock så har vissa program vissa egenskaper som passar olika stilar...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
så sant att reason nästan aldrig krashar. Det beror till största del på att dom barahar sina egna grejer i programmet

No shit Sherlock?

kör man cubase standardinstallationen utan att lägga till några vst's osv å bara kör steinbergs egna synthar osv så krashar aldrig cubase heller

Ok? Hur mycket kan du göra med endast medföljande pluggar?

Du får ingen sampler till exempel.

Jag vågar påstå att ingen människa på hela planeten jorden använder SX helt utan pluggar från andra företag än Steinberg, alltså är din jämförelse helt irrelevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...