Jump to content
Annons

Vilka program behöver man till Mac?


Cykeln

Recommended Posts

Efetrsom vi pratar om program till MAC i denna tråd så vill jag bara lägga upp ett varningens finger för Itunes. Höll på med en låt. tyckte mixen lät skitbra i PT, bouncade ner den. Lyssnade på stereospåret i Itunes och ljudet förvrängdes. Va inte detta jag hade mixat ju. Mindre mellanregister och mer diskant (inte alls mycket, men om man lägger ner tid på en mix nog f-n är det så man vill att den ska låta sen då). Kollade EQ i Itunes men den var avstängd. Höll på jättelänge och lyssnade i PT och gjorde nya bounceningar men det blev aldrig rätt. Det lät inte dåligt, men inte rätt. Tog sedan hem VLC och helt plötsligt så lät det rätt. Lyssnade genom quicktime och det lär rätt där också. Min slutsats är att Itunes förvränger ljud även om EQ är avslagen i programmet. Är det nån mer som har samma erfarenheter? Skumt är det iaf. men slutsatesen är iaf att ta de program som är nämnda i denna tråd och skita i Itunes helt och hållet. Brände en skiva och låten lät korrekt då också. Var bara i Itunes som det förvrängdes.

MVH

Anders

iTunes har en "ljudförbättrare" som du når i inställningarna. Den stereobreddar bland annat. Är den avstängd och man kör utan EQ låter det precis likadant som i VLC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
iTunes har en "ljudförbättrare" som du når i inställningarna. Den stereobreddar bland annat. Är den avstängd och man kör utan EQ låter det precis likadant som i VLC.

Tack Phobos. Där öste sig det problemet. Fatta att man blev galen när ljudet förändrades hela tiden från PT till Itunes 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat toppenprogram jag glömde att tipsa om är Audio Hijack Pro som gör det superenkelt att spela in ljud från olika program och spara på hårddisken.

Du kan t ex spela in webströmmar eller sampla filmer. Rekomenderas varmt.

Jag rekomenderar även Audiofinder som är ett ljudmanagerprogram. Toppen om man vill bläddra igenom stora ljudbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag har inte provat Pixelmator själv, men läste vår systertidning Macworlds test tidigare i veckan - och det var inte bara positiva omdömen. Slutbetyg 6 av 10. Länk till testet:

Pixelmator lovar mycket - men håller det måttet?

Sedan dess har det kommit en uppdatering till version 1.1:

Många nyheter i Pixelmator 1.1

Passar på att nita tråden. Håller med Joachim, här finns många bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte provat Pixelmator själv, men läste vår systertidning Macworlds test tidigare i veckan - och det var inte bara positiva omdömen. Slutbetyg 6 av 10. Länk till testet:

Pixelmator lovar mycket - men håller det måttet?

Sedan dess har det kommit en uppdatering till version 1.1:

Många nyheter i Pixelmator 1.1

Passar på att nita tråden. Håller med Joachim, här finns många bra tips!

Tackar! Fast egentligen borde man handla ändå bara för att dom ska fortsätta utvecklingen. Verkar väldigt lovande och vettiga alternativ till jätten Photoshop behövs verkligen.

Hur är det med GIMP nuförtiden? Kräver det fortfarande X11?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har tips på ett bra backup-program? Det gör inget om det är freeware :rolleyes:

Använder man Mac OS X 10.5 eller senare finns det en inbyggd backupfunktion som heter Time Machine 🙂

Ett komplement till mitt tidigare inlägg om virus till OS X står att finna här för den intresserade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Boom Recorder Litet smidigt program så man kan spela in wavfiler upp till 64 st simultant. Perfekt för livinspelningar direkt från mixerbord där lyssning inte behövs.
Tack för tipset!

Jag passar på att droppa Teewars.

Inget musikprogram men riktigt skoj för den som vill fördriva lite tid med spel. 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Högst intressant tråd.. Har ju kört med mac i ganska så många år nu och man märker ju att en annan som sitter på en G5:a får mer och mer problem ju mer tiden går då allt mer och mer program enbart är Intel.. Frågan är om jag "måste" skaffa mig en intelburk eller om jag klarar mig bra på den jag har.. Jag menar, surfa, kolla epost är ju som det är men just musiken.. Hmm.. Ja, man får väl se.. Ber iaf att få tacka för alla eminenta tips - Man blir aldrig fullärd (vilket tur är) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ok nu måste jag fråga =)

Osx har Safari, Firefox och Camino som de ledande browsers..

jag har bara haft min mac nån dag.. å drog in FF då den har jag kört i min pc.

e detta det bästa valet?

en annan liten fråga..

mac pro har line in som.. man inte kan koppla headset till... finns det nån workaround som fixar detta?

menar att man inte tänkt på att även pro users vill använda skype?

jag testade adium men det gillade jag inte msn för mac e snyggt å då jag bara kör msn så e det vad jag gillar.

testadde perian men den crashade direkt å vlc e ycket mer stabilt..

Hoppas nån kan öppna mina ögon kring detta =)

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Är det någon som vet om det finns något bra program som gör att man kan rippa DVD-skivor men endast få ljudfilerna (helst då mp3 eller wav men det går ju att konvertera senare)? Alternativt om jag kör vi handbrake; i så fall blir frågan om det finns något bra program som konverterar mp4 eller avi till mp3/wav/etc och som är gratis och ingen testversion.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...
Är det någon som vet om det finns något bra program som gör att man kan rippa DVD-skivor men endast få ljudfilerna (helst då mp3 eller wav men det går ju att konvertera senare)? Alternativt om jag kör vi handbrake; i så fall blir frågan om det finns något bra program som konverterar mp4 eller avi till mp3/wav/etc och som är gratis och ingen testversion.

Vad tror ni?

MPEG Streamclip

Annars tänkte jag tipsa om Google Quick Search Box. Jag har svängt över från Quicksilver (som fungerar dåligt med 10.6) till denna.

Google anställde Jitkoff (mannen bakom Quicksilver) som snart släppte Quicksilverkoden som öppen källkod, la ner projektet och började skriva QSB hos Google.

Iofs har jag stängt av mycket av alla dess plugins. Jag använder det helt och hållet för att starta program utan att behöva gå via Dock, Spotlight eller öppna Program-mappen i Finder. Tidsbesparande helt enkelt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...