Jump to content
Annons

Vilka program behöver man till Mac?


Cykeln

Recommended Posts

Jag har som Burnin Sven inhandlat en Mac (Imac) för första gången i livet.

Den står nu för att bestyckas med det som är nödvändigt för att göra musik och lite kring detta.

Väntar på leverans av en extern hd. När den kommer tänkte jag installera Sequel och PT, Mbox2. Ska förstås också bekanta mej med GarageBand.

Nu till frågan - Vilka andra program behöver man till Macen?

På PCn skriver jag alla texter, gör utkast till cd-omslag, konverterar från mp3 till wav och tvärtom, bränner ner till cd, lyssnar på demomusik (ex era låtar)

Behöver alltså

Ordbehandlare (Är Iwork bra för ordbehandling och layout?)

Enkelt layoutprogram

konverterare för musikfiler

Program för bildbehandling (eller räcker det som är med)

program för uppspelning av musik (mediaspelare)

CD/DVD-brännare

Tacksam för förslag på detta

samt tips på annat man bör ha

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tips på en konverterare är Switch. Det kanske inte är allra bästa, men den är gratis iaf. Om du vill hålla på med ordbehandling så har ju OSX en inbyggd textredigerare. Men den är väldigt enkel och du kan ju faktiskt köpa Word för MAC idag. Sen finns det en sida på internet med massa gratisprogram till MAC. http://www.coolosxapps.net och en annan som heter http://coolosxapps.com

Hoopas länkarna är till nytta och välkommen till MACfamiljen.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på en konverterare är Switch. Det kanske inte är allra bästa, men den är gratis iaf. Om du vill hålla på med ordbehandling så har ju OSX en inbyggd textredigerare. Men den är väldigt enkel och du kan ju faktiskt köpa Word för MAC idag. Sen finns det en sida på internet med massa gratisprogram till MAC. http://www.coolosxapps.net och en annan som heter http://coolosxapps.com

Hoopas länkarna är till nytta och välkommen till MACfamiljen.

MVH

Anders

Tack för tipsen Anders! Ska kolla länkarna för gratisprogram.

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske denna lista kan vara nåt:

http://www.user-groups.net/shareware/03_dtp.html

"Mellel", tydligen väldigt bra ordbehandlare:

http://www.redlers.com/

värt att titta på:

http://www.openoffice.org/

Länk till Gimp (bildredigering):

http://www.gimp.org/macintosh/

som mediaspelare kör jag Itunes....vlc mediaplayer finns även för osx....lirar alla format.

http://www.apple.com/se/itunes/download/

http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

bränna skivor, waveburner...kan även bearbeta ljudfiler och ha sig där:

http://www.apple.com/support/downloads/waveburner112.html

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

GIMP är väl en väldigt bra bildbehandlare som är gratis....och som finns för MacOSX.

har inte testat den jättemkt, men kändes rent spontant lika kompetent som photoshop....allt man behöver finns liksom.

Tack för det! Kollade lite snabbt på nätet. Det verkar ju vara ett rätt avancerat prg och det finns också ett antal utgivna böcker/manualer - bra. Men det gäller visst att hitta en kompilerad version som går att installera direkt. Det där med att kompilera själv är inget för mej. Var hämtade du din?

Mr Keys

Stort tack för din lista på länkar

Den kan absolut vara nåt

Nu har jag mycket att titta på!

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om Neooffice, jag kör det eller Google Docs.

För enkel sidlayout och lite mer avancerad ordbehandling/kalkyl/presentation, missa inte iWork 08 för 745 kronor.

Cd/dvd-brännare ingår i operativsystemet. Skapa dmg-filer via Skivverktyget och bränn de färdiga dmg-filerna direkt.

Lite utanför ämnet:

För ftp/sftp rekommenderar jag Cyberduck (gratis)

Medieuppspelning: VLC

Webbläsare: Camino (baseras på Firefox men är OS X-optimerat)

Link to comment
Dela på andra sajter

haha....har den inte till osx. 🙂

har bara haft den på pc för nått år sedan....så jag har faktiskt ingen aning om hru man går till väga då:

googlar man på: download gimp osx

så får man en massa träffar på olika siter där man kan ladda ner det....nån av dem borde fungera.

this one maybe: http://www.apple.com/downloads/macosx/unix...ce/gimpapp.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om Neooffice, jag kör det eller Google Docs.

För enkel sidlayout och lite mer avancerad ordbehandling/kalkyl/presentation, missa inte iWork 08 för 745 kronor.

Cd/dvd-brännare ingår i operativsystemet. Skapa dmg-filer via Skivverktyget och bränn de färdiga dmg-filerna direkt.

Lite utanför ämnet:

För ftp/sftp rekommenderar jag Cyberduck (gratis)

Medieuppspelning: VLC

Webbläsare: Camino (baseras på Firefox men är OS X-optimerat)

Tack för det!

Ska absolut kolla in iWork - verkar täcka en del av mina behov till ett bra pris.

Oj då ingår brännare! Skrivverktyget?? dmg-filer - hmm här finns mycket att lära märker jag

Tack för länkar- även de utanför ämnet!

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack spaceman

Ja iWorks verkar vara rätt

Digtal performer hmm .. jag måste först ta mej an Garageband och PT och se hur de funkar för mej

mvh

Stefan

Tack Mr Keys

för länken till GIMP

Den verkar lovande och tillförlitlig eftersom den ligger på apples sida.

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Några program jag inte skulle kunna klara mig utan:

Quicksilver - Ett program som, när du väl lärt dig det, snabbar upp allt arbete i OS X. Ett program som nästan alla macanvändare dyrkar.

Cyberduck är redan nämnt, grym FTP-klient.

Transmission - Den bästa bittorrent-klienten för OS X

Shakespeer - Den bästa DC-klienten.

VLC - En mediaspelare som klarar i stort sett alla format. Ett måste.

Adium - Chatprogram som klarar de flesta protokollen (MSN, ICQ, Aim osv). Också ett måsteprogram.

Whatsize - Skitbra program som scannar din hårddisk så du kan sortera mapparna efter storlek. Jag använder alltid programmet när hårddiskutrymmet börjat tryta.

Link to comment
Dela på andra sajter

iWork 08 har ju rekommenderats av flera här

Den finns bara i Engelsk version - är det någon som vet om

man brukar komma med svenska versioner

så det är värt att vänta ett tag?

Jag antar att det finns andra forum - specifika för mac-program

som kanske är mer lämpade för denna typ av frågor

Förslag någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

iWork 08 har ju rekommenderats av flera här

Den finns bara i Engelsk version - är det någon som vet om

man brukar komma med svenska versioner

så det är värt att vänta ett tag?

Jag antar att det finns andra forum - specifika för mac-program

som kanske är mer lämpade för denna typ av frågor

Förslag någon?

Som ny i detta forum och absolut inget proffs, kan jag bidra med följande. Det bästa forumet för Mac-frågor är absolut 99.se, det är inte många problem som blir olösta efter att alla proffs hjälpt en med sina frågor.

Det börjar bli allmänt känt att efter uppgraderingen till 10.4.10 så blev det konstigheter med Fire-Wire uppkopplingar.

Det finns massor av loopar för olika ändamål i Garageband, men att jag satt i 3 dygn innan någon vänlig själ berättade att spelar man dragspel och då i 3/4 dels takt finns det inga loopar.

Fotpedalfunktion finns ej i Garageband, i stället använder man (Högst upp i Menyraden klickar man på Reglage scrollar sedan ned till Räkna in, sedan drar man (uppspelningslinjen de takter man behöver för att sätta sig till rätta), klickar på Rec, sedan både ser och hör Du metronomen och när den kommit till inspelningslinjen är det bara att börja spela. Att stänga av Rek, med R tangenten, men mellanslagstangenten ligger närmare och är större.

Just nu håller jag på med ett riktigt strul, installerar Audacity för att hålla koll på tempot,( utan att få gräsligt ljust ljud). Vi är några stycken som snart är ganska säkra på att Garageband fixar detta själv.

Kalle

Redigerat av KalleSilver
Link to comment
Dela på andra sajter

Ordbehandlare (Är Iwork bra för ordbehandling och layout?)
Instämmer med tidigare inlägg om Neooffice.
Enkelt layoutprogram
Hur enkelt? Vad vill du kunna göra med det?
konverterare för musikfiler
iTunes?
Program för bildbehandling (eller räcker det som är med)
Gimp är inte kul, men gratis.
program för uppspelning av musik (mediaspelare)
iTunes?
CD/DVD-brännare
Jag använder Burn
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med tidigare inlägg om Neooffice.

Hämtade hem Neooffice för några dagar sen - är klart impad av vad man får för ingenting!

Funkar hur bra som helst för mina gamla word-dokument och för förhoppningsvis nya texter

Enkelt layoutprogram
Hur enkelt? Vad vill du kunna göra med det?

Ungefär som Microsoft publish för enkla publikationer, cd-omslag, inlays typ

Ska kolla lite mer på Itunes och se vad man kan göra - det kanske har allt man behöver

Ska också kolla tipset på brännare - Burn - men man kan ju tydligen bränna direkt från ex Garageband och med Studio så följer väl ett brännarprog med.

IPhoto kanske innehåller funktioner för enklare bildbehandling - Gimp låtr lite komplicerat och avancerat

Tack för alla tips!

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du bränna skivor med din egen musik så skapa en ny spellista i iTunes och importera dina låtar (dra och släpp metoden) in i iTunes. Längst ner i högra hörnet i iTunes har du en "bränn skiva" knapp. Bara att bränna gummi (nåväl, audioskivor iallafall) så tills du storknar 🙂 (förutsatt att du inte bränner musik du köpt från iTunes music store som endast går att bränna 5ggr om jag inte missminner mig?!)

Kan även jag rekomendera neo-office istället för open-office. Kommer förutom neo-office (excel) att lägga till iLife och iWork när jag köper mig en iMac lagom till releasen av Mac OS X Leopard någon gång i Oktober. Finns en hel uppsjö av widgets du kan ladda ner från apples hemsida och en personlig favorit för att hålla koll på din dators hårdvara är iStat

Välkommen till Mac-världen föresten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du bränna skivor med din egen musik så skapa en ny spellista i iTunes och importera dina låtar (dra och släpp metoden) in i iTunes. Längst ner i högra hörnet i iTunes har du en "bränn skiva" knapp. Bara att bränna gummi (nåväl, audioskivor iallafall) så tills du storknar 😊 (förutsatt att du inte bränner musik du köpt från iTunes music store som endast går att bränna 5ggr om jag inte missminner mig?!)

Kan även jag rekomendera neo-office istället för open-office. Kommer förutom neo-office (excel) att lägga till iLife och iWork när jag köper mig en iMac lagom till releasen av Mac OS X Leopard någon gång i Oktober. Finns en hel uppsjö av widgets du kan ladda ner från apples hemsida och en personlig favorit för att hålla koll på din dators hårdvara är iStat

Välkommen till Mac-världen föresten! 🙂

Tack för instruktionen - låter bra!

Är jätenöjd med neo-office

Ja där dök iWorken upp igen

Ska kolla hårdvarukollaren

Tack för det - än så länge bara positiva upplevelser

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar tillfället att tipsa om lite program som jag använder.

SoundSource (freeware) lägger sig som en extra meny vid volym/klocka/batteri osv.

Där kan du snabbt växla mellan flera ljudkort (om du har) och enkelt komma åt Ljud/MIDI-inställningar och systeminställningarna för ljud. Det underlättar mycket för mig med många ljudkort att ha snabb åtkomst till detta.

Förlåt iTunes, men Max är mitt favoritverktyg för att rippa cd-skivor på Macen. Den skapar MP3 med LAME-kodaren, OGG Vorbis, FLAC m.fl.

AppDelete hjälper till att "avinstallera" program. Programmet, inställningsfiler från Preferences-mappen m.m. slängs i Papperskorgen.

Ett gratis alternativ till AppZapper.

The Unarchiver packar upp zip, rar och andra format som inte BOMArchiveHelper vill ta.

VLC Media Player är bra att ha, men Perian är ultimat. Med denna codec kan du spela upp .avi/.mkv i alla möjliga format t ex DivX och alla andra MPEG4-varianter.

Den stora fördelen är inte att kunna spela upp i Quicktime, men däremot för att använda Front Row (OS X eget mediacenter) med Apple-fjärren. 😉

När du inte använder Front Row då? Kör Miro isåfall.

Några mindre nödvändiga program, men trevliga ändå:

Iris gör webcam/övervakningskamera/spelar in enkel film.

Jag var ingen användare av skärmsläckare - tills jag såg Fliqlo. Enkel, stilren och läcker!

EDIT: Tog bort Adium som redan nämnts.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

OnyX för ev. justeringar och städningar

Disk Inventory X för dig som undrar var alla lediga hårdisk-GB försvann.

Aurora, väckarklocka för iTunes eller EyeTV.

Img2icns + IconDroplet för att göra egna ikoner.

Smultron är texteditorn för dig som knackar html för hand.

Lite spel då?

Quinn, för Tetris är aldrig ute.

Frets On Fire. No further comments. 😛

Jag fyller på när jag kommer på nåt mer... Ska kika i programmappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efetrsom vi pratar om program till MAC i denna tråd så vill jag bara lägga upp ett varningens finger för Itunes. Höll på med en låt. tyckte mixen lät skitbra i PT, bouncade ner den. Lyssnade på stereospåret i Itunes och ljudet förvrängdes. Va inte detta jag hade mixat ju. Mindre mellanregister och mer diskant (inte alls mycket, men om man lägger ner tid på en mix nog f-n är det så man vill att den ska låta sen då). Kollade EQ i Itunes men den var avstängd. Höll på jättelänge och lyssnade i PT och gjorde nya bounceningar men det blev aldrig rätt. Det lät inte dåligt, men inte rätt. Tog sedan hem VLC och helt plötsligt så lät det rätt. Lyssnade genom quicktime och det lär rätt där också. Min slutsats är att Itunes förvränger ljud även om EQ är avslagen i programmet. Är det nån mer som har samma erfarenheter? Skumt är det iaf. men slutsatesen är iaf att ta de program som är nämnda i denna tråd och skita i Itunes helt och hållet. Brände en skiva och låten lät korrekt då också. Var bara i Itunes som det förvrängdes.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...