Jump to content
Annons

Inspiration eller Disciplin?


Eternal

Recommended Posts

En del menar att bra musik endast kan skrivas när man är inspirerad. Andra menar att man måste arbeta hårt och metodiskt prova sig fram genom att sitta och nöta. Hur funkar ni?

Jag är mer åt inspirationshållet. Är jag inte sugen på att skapa musik blir det mest skit. Tröttnar ofta när man kommer till finputsningsstadiet. Alltså fixa till midilängder och timing. Och för att inte tala om mixningen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr väntar jag alltid på inspiration. Hade jag haft bättre självdiciplin så hade jag fått mycket mer gjort.

Ett bra exempel var en intervju jag hörde med Ingmar Bergman nu iom hans död där han sade att om han inte haft sin så höga självdiciplin så hade han blivit byns fåne istället för en av världens mest aktade regissörer!

Så om jag inte diciplinerar mig snart så är jag dömd till att bli byfåne 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk nu utanför boxen hörrni!!! 😉

Som jag ser det krävs såväl inspiration som disciplin för att dels få fram spännande råmaterial och dels få dem att bli någonting.

Saknas disciplin blir det lätt att man för varje inspirerat tillfälle påbörjar något nytt och glömmer alla tidigare goda idéer. Om man däremot saknar inspiration blir det förstås bara tråkigt material man producerar, om ens något.

Sällan skriver jag så bra musik som en sån där seg bakisdag när man glider ur sängen och bort till gitarren och börjar leka och yla lite. Helst ska man ha fått nobben kvällen innan för att ha lite känslor att klämma in i låten. Eller också ha haft flyt, men då blir det mer glättigt och intetsägande 😛 Men efter någon timmes lekande krävs att man binder ihop det hela och börjar tänka bra låtstrukturer för att idéerna ska vara värda att hållas kvar.

Hej hopp!

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Komponering:

100% inspiration och 0% disciplin

Inspelning:

0% inspiration och 100% disciplin

Lite åt det hållet är det nog för mig också - men även vid inspelning så måste man ha inspiration för att det ska bli riktigt bra - åtminstone när man själv ska sjunga eller spela. Om man ska spela in andra, så behövs egentligen ingen inspiration förrän det är dags för mixning...

För mig ser det nog ut ungefär så här:

Komponering: 90% inspiration, 10% diciplin

Inspelning av sig själv: 50% inspiration, 50% diciplin

Inspelning av andra: 0% inspiration, 100% diciplin

Mixning: 40% inspiration, 60% diciplin

Mastering: 20% inspiration, 80% diciplin

Link to comment
Dela på andra sajter

va fan gör man för att få diciplinen???

Har tagit upp den i Studio, men de förtjänas att upprepas: Mitt favorittrick för att lura mig själv är att ge det 90 sekunder. Sätt igång och jobba aktivt/fokuserat i 90 sekunder. Verkligen hårt. Det fina är att efter att de 90 sekunderna har gått, så är man så inne i processen att man inte märker att tiden har flutit förbit förrän jobbet är klart 🙂

Kallar den 90-sekundersregeln.

Prova den, jag lovar (nästan) att den fungerar 😉

Jag menar, 90 sekunder är ändå ingen tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vahl (oregistrerad)

Det här är en intressant frågeställning. Jag skulle säga att både disciplin och inspirations behövs. Sedan vilket man väljer att fokusera på först tror jag styr resultatet. Personligen sätter inte jag igång med musikskapande över huvud taget om jag inte har lust. För det andra tror jag det krävs att man är väldigt disciplinerad för att få allting att klaffa, alltså att få allting färdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I idealfallet, 100% inspiration. Disciplin, det lilla jag har, försöker jag använda till saker som måste göras. Musik får helst aldrig bli ett måste för mig, det ska vara terapi och rekreation.

Tyvärr blir det ofta krav från mig själv att jag vill få det klart, och då blir det lite som ett jobb några timmar. I ett sådant tillfälle kanske det ligger på 50/50, ibland tippar det säkert över helt åt disciplinhållet. I de fallen får jag inte ut något av det, förutom en färdig låt. Hela min tillvaro bli fokuserad på alstret, och veckan kan vara förstörd studie/yrkesmässigt.

Jag jobbar dock på att få mer kontroll på min disciplin, det är nog ganska viktigt om jag ska bli "vuxen" nån gång 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

va fan gör man för att få diciplinen???

Har tagit upp den i Studio, men de förtjänas att upprepas: Mitt favorittrick för att lura mig själv är att ge det 90 sekunder. Sätt igång och jobba aktivt/fokuserat i 90 sekunder. Verkligen hårt. Det fina är att efter att de 90 sekunderna har gått, så är man så inne i processen att man inte märker att tiden har flutit förbit förrän jobbet är klart 😉

Kallar den 90-sekundersregeln.

Prova den, jag lovar (nästan) att den fungerar 😆

Jag menar, 90 sekunder är ändå ingen tid...

Det där låter som Hemingways one true sentence:

"All you have to do is write one true sentence. Write the truest sentence you know." So finally I would write one true sentence, and then go on from there."

Funkar utmärkt för mig också, "ska bara fixa basljudet..." 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känn som om vi haft denna diskussion flera gånger. Man kanske skull försöka fundera på vad "inspiration" egentligen är? Det förefaller som att vissa tänker att det är ett slags magiskt tillstånd som man försätts i där det bara händer saker av sig själv. Man kan ju faktiskt "bli" inspirerad av något, om inte annat så av den egna skapandeprocessen. Att bara sitta och vänta på inspiration tror jag inte fungerar mer än i små doser eller stunder. Det samma gäller väl för allt skapande.

Frågan är om inspiratio kommer innifrån eller utifrån? är det ett tillstånd som man hamnar i utan att själv kontrollera eller påverka det eller är det en del av en process som handlar om att man blir inspirerad av något. Att något utifrån får en att länka olika tankekedjor till varandra? För mig fungerar det nog så att jag måste försätta mig eller låta mig försättas i tillstånd av inspiration. Det är inget som bara "faller över mig". Det kan ske på många olika sätt. T e x att jag hör en låt eller sitter och dumpslear på min gitarr eller leker med en synt, eller bara känner mig energisk, (d v s vardagens slit har inte tömt mig på all energi) eller att jag har tid att ägna mig åt musik, eller att jag ser en bra bild, osv osv.

Kunskap verkar också fungera inspirerande på mig. Ju mer jag t e x vet om mixning desto roligare/inspirerande blir det. Att hålla på med tekniska grejor som strular och inte fungerar har precis motsatt effekt. En av mina kompisar som är tekniknörd verkar tycka det precis motsatta. När saker bånglas så vill han gärna suga tag i problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....inspiration....klart det behövs, men det har jag nästan alltid, per automatik....vill alltid sitta i studion och jobba, 24h om dygnet. I vissa fall krävs ju disciplin....när man sitter och småplottrar med enformiga saker, men vetskapen om att slutresultatet kommer bli superbra ger mig inspiration och vilja att fortsätta.

Sen....när saker och ting INTE funkar....när man inte får ljudbilden att bli bra, då blir jag manisk....då SKA det blir bra, om jag så ska sitta hela natten....och förr eller senare sitter det där det ska. Vet inte om det kallas disciplin....!?

men vad gäller rent och skärt låtskrivande....lyckas nog aldrig få till det bra med avvägningen....antingen har man jättemkt inspiration och sprutar ur sig ideer, men då saknas disciplinen att spela in nåt, då sitter man bara och leker istället.

Eller så sitter man där och försöker pressa ut sig ideer, men då blir det oftast bara skit.

svårt det där....

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda sakerna är lika viktiga. Ingen inspiration - inget komponerande. Ingen disciplin - ingen inspelning. Fast ibland så behöver inspirationen en kick, speciellt om det känns osäkert och trevande, då är det bara att nöta på, vara disciplinerad. Dagen efter så hör man om det blev bra eller inte, då kanske inspirationen slår till ordentligt och då kan man ändra på det som kändes osäkert dagen innan. Funkar för mig 😆 Kortkommandos är livsviktigt för inspirationen, det ska gå snabbt och smidigt, då är det också lättare att vara disciplinerad. Och släng ut TV:n, annars sitter man och glor på den om man inte är tillräckligt disciplinerad 🙂 Fast man kanske kan hitta inspiration där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ska (försöka) skriva en låt så blir det antingen en låt som bara låter... inte bra, eller så blir den rätt så bra fast jag är inte nöjd med den. Ibland behövs inspiration, ja. Ibland kan man pröva att bara tänka på ett band/artist och få lite inspiration från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om inspiratio kommer innifrån eller utifrån? är det ett tillstånd som man hamnar i utan att själv kontrollera eller påverka det eller är det en del av en process som handlar om att man blir inspirerad av något. Att något utifrån får en att länka olika tankekedjor till varandra? För mig fungerar det nog så att jag måste försätta mig eller låta mig försättas i tillstånd av inspiration. Det är inget som bara "faller över mig". Det kan ske på många olika sätt. T e x att jag hör en låt eller sitter och dumpslear på min gitarr eller leker med en synt, eller bara känner mig energisk, (d v s vardagens slit har inte tömt mig på all energi) eller att jag har tid att ägna mig åt musik, eller att jag ser en bra bild, osv osv.

Kunskap verkar också fungera inspirerande på mig. Ju mer jag t e x vet om mixning desto roligare/inspirerande blir det. Att hålla på med tekniska grejor som strular och inte fungerar har precis motsatt effekt. En av mina kompisar som är tekniknörd verkar tycka det precis motsatta. När saker bånglas så vill han gärna suga tag i problemet.

Spännande! Vad som inspirerar oss är som du ger exempel på väldigt olika. För mej är det så att inspirationen kommer innifrån (det känns så i alla fall) och jag kan heller inte se någon koppling till att något yttre (att jag hört någon bra låt, vare med om någon omskakande händelse ...). satt igång processen. Du skriver att du försätter/låter dig försättas i ett tilstånd av inspiration. För mej fungerar det mer som om jag kollar om det finns någon hemma (sätter mej med gitarren och tar ett ackord). Ibland gör det det och en låt tar form - ibland är det bara tomt och trist, samma samma. Finns det ingen hemma (vad det nu är) så kan jag inte hur mycket transpiration jag än lägger ner få fram något som känns bra. Men om det finns där så går det ofta fort och det är som det bara strömmar på - det är en häftig känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjaa, mixa helt utan inspiration blir oftast väldigt tråkigt. Fast jag är (en av dom få? :rolleyes: ) som tycker att mixningen är nästan det roligaste i musikskapandet. Så är jag nog väldigt inspirerad hela tiden. Annars så tycker jag att Claes mall där upp ser ganska vettig ut ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjaa, mixa helt utan inspiration blir oftast väldigt tråkigt. Fast jag är (en av dom få? :rolleyes: ) som tycker att mixningen är nästan det roligaste i musikskapandet. Så är jag nog väldigt inspirerad hela tiden. Annars så tycker jag att Claes mall där upp ser ganska vettig ut ☺️

haha....vi är i alla fall två om det....det helt klart roligaste steget i processen! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjaa, mixa helt utan inspiration blir oftast väldigt tråkigt. Fast jag är (en av dom få? :rolleyes: ) som tycker att mixningen är nästan det roligaste i musikskapandet. Så är jag nog väldigt inspirerad hela tiden. Annars så tycker jag att Claes mall där upp ser ganska vettig ut ☺️

haha....vi är i alla fall två om det....det helt klart roligaste steget i processen! ☺️

🥰☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)

Egghuvud filosoferade lite kring vad inspriation egentligen är. Själv började jag faktiskt fundera på vad vi menar med disciplin när jag läste tråden.

För mig innebär disciplin fokus och envishet. Jag brukar "komponera" och spela in demo på låten samtidigt och startpunkten är som regel att jag suttit med gitarr, synt eller ett beat och kommit på någon liten, liten grej som jag gillar.

För att jag kunna komma vidare med det "fröet", så har jag märkt att det krävs massor med koncentration och envishet. Jag får absolut inte bli distraherad och tex börja göra för många pålägg på samma sektion av låten eller börja leta efter det perfekta ljudet på synten. Fast framförallt måste jag vara riktigt envis med att försöka utveckla idén och inte ge upp även om det går trögt och alla nya uppslag till nya delar av låten känns som de blir skräp.

Vissa verkar få hela låtar som en skänk från ovan. Själv måste jag som sagt verkligen arbeta fram dom. Så om det finns en "gudomlig inspiration" så har vår Herre sannerligen inte varit särskilt generös mot mig med den :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Desann (oregistrerad)

Blev konstigt här med procentsatser och allt. Tycker också att en definition behövs kring vad inspiration verkligen är.

Har själv upptäckt och även dumpat min teknik med att sitta och "plonka" på midiklavven när man komponerar. Det känns som man aldrig kommer hitta på något nyskapande om man bara sitter där, utan det kommer förr eller senare sluta med att man halkar in på någon hederlig gammal ackordprogression ändå.

Har alltid haft lite melodier i huvudet som jag aldrig varit duktig att förmedla till datorn på ett snabbt sätt. Nu på sistone har jag börjat med att direkt kasta upp en synth, nynna första noten i melodin jag har i huvudet och sedan spela på klavven tills ljuden går ihop unisont. Sen gör man samma sak med tredje eller fjärde tonen av melodin man hade i huvudet, och från det så har man skalan och kan gissa resten av tonerna med lätthet.

Tyckte även tipset om att bygga på egna element på en del av en redan existerande låt, som gavs här i studio, var ett väldigt bra tips. I slutändan kommer det inte låta likdant ändå och man är då säkert redan på ett eget spår kring var man vill att låten ska gå, om man nu oroar sig över att man "stjäl" från den ursprungliga upphovsmannen.

Många har nog uppfattningen av superproducenter som sitter med sina vokalister och gör allt från scratch, vilket jag tror (för det mesta) är en väldigt skev bild på hur det verkligen ser ut. Detta medför synen på att man ska ha någon sorts superdisciplin där man kan kasta ut melodier på momangen, oavsett tidpunkt och plats, och samtidigt få fram en hit.

Jag tycker videoklippet när Timbaland och Jay-Z arbetar illustrerar sättet som de flesta producenterna jobbar på. Timbaland har ett gäng existerande beats som presenteras för Jay-Z, så han kan plocka helt friskt vilken han vill ha. Om artisten har några synpunkter så kan man alltid modififiera arret som man redan har, men att sitta och peta och bygga saker från scratch kräver att artisten har djupa fickor.

Man måste kunna sitta för sig själv och komponera, och vilken producent orkar ha en nagelfilande, suckande vokalist bredvid sig när man sitter och plockar ut baskaggar eller stämmer trummor?

Nu gled jag säkert off topic en aning, men det kändes som det hade någon sorts relevans ändå.

Redigerat av Desann
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
En del menar att bra musik endast kan skrivas när man är inspirerad. Andra menar att man måste arbeta hårt och metodiskt prova sig fram genom att sitta och nöta. Hur funkar ni?

När jag är inspirerad går allt bra, men så fort det blir frågan om hårt metodiskt arbete så kommer jag ingenstans alls.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om att ha barnasinnet kvar. Fantasin är det bästa av redskap.

Blir man för schemalagd och strukturerad och teknisk så förlorar man all kreativitet

och bara fluktar efter nya prylar som ska lösa all världens problem.

Som Al Fakir Salem sa, det gäller att ta tillvara på det som finns tillhanda. Kreativ

lösningsförmåga ger nya och bättre ideér utan att drömma om nya prylar = spännande musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

När jag skriver så inspireras jag av andra låtar. Av deras ackordbyten, texter, melodi, riff m.m.

Det är aldrig fel att hämta information från bra låtar. Det är ju som att kika lite i ett fasit fast man inte använder det svaret utan man gör ett eget. Djupt.. 😲

Men alla gör som de själva känner för. Bra låtar kommer från hjärtat och inte ifrån vad andra folk tycker om.

Länge leve musiken 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar diciplinerat fram inspiration. Avsätter alltså tid för det jag tänker göra och börjar precis då. Första passet/passen på ett projekt är ärligt talat oftast ganska segt och man våndas en hel del, men efter ett tag styr det nästan alltid upp sig självt och plötsligt kommer dom bra idéerna och sedan flyter det på av sig själv.

Fördelarna med att planera upp arbetstider är att om jobbet inte tillhör det roligaste i världshistorien så är det otroligt skönt att vid ett visst klockslag bara kunna sluta för dagen och släppa det man håller på med helt. Och att sitta 10-12 timmar om dan framför en sequencer med något man verkligen inte brinner för musikaliskt blir enormt påfrestande i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får inspiration bara jag sätter mig & klinkar på ett instrument..

sedan när det kommer till inspelningen så kommer det kanske inte längre en till en vers & en ref

sedan är det otroligt svårt att gå vidare..dvs jag är egentligen inte byggd för heminspelning

utan borde egentligen vara med i band..

det är för omständigt att vara beroende av tekniken för att få ihop låtar..det måste gå snabbt

det som blir bäst är det som är enkelt & går på en tagning rakt av.ivilketfall för mig

jag kan absolut inte påbörja en låt & fortsätta på den veckor senare

utan måste smida medans järnet är varmt

så min dicsiplin ligger numer på att försöka få ihop hela arret på gitarr innan jag spelar in

på såvis får jag grunden lagd..och arret runtpmkring den går mycket smidigare

men jag bryter åxo min egen regel hela tiden & kanske får ihop ett 20-tal verser

som blir skit bra..men kommer bara inte vidare

fast ibland märker jag att det går att skarva ihop en gammal vers med en ny refräng

så det är ju inte helt en waste of time att göra halvklara grejor

men mitt problem är disciplinen i allra högsta grad..men jag skyller det på krånglig teknik!

fast det är nog enklare för mig som är mer en rec & playare en vad det är för de som gör enbart digital musik

där lär det krävas låmgt mycket mer disciplin iom att allt sker på teknisk väg!!

intressant va? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen jobbar jag bara när jag har inspiration. med inspiration behövs ingen diciplin om man bara sitter vid datorn(som jag vanligtvis). brukar fastna om jag inte är inspirerad eftersom jag aldrig blir nöjd.

naturligtvis svänger det hur mycket tid som jag lägger ned, men jag gör musik för mig så det funkar bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del menar att bra musik endast kan skrivas när man är inspirerad. Andra menar att man måste arbeta hårt och metodiskt prova sig fram genom att sitta och nöta. Hur funkar ni?

Jag är mer åt inspirationshållet. Är jag inte sugen på att skapa musik blir det mest skit. Tröttnar ofta när man kommer till finputsningsstadiet. Alltså fixa till midilängder och timing. Och för att inte tala om mixningen! 🙂

Det du skriver är sååå jääkla sant Micke!, precis samma problem har jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...