Jump to content
Annons

Inspiration eller Disciplin?


Eternal

Recommended Posts

Jag har inte läst alla inlägg, men jag tycker att slumpen spelar mycket stor roll.

Jag kan vara jäkligt pepp och inspirerad ibland och känner hur kreativiteten sprudlar, men de flesta bra grejerna för mig har skett av en ren slump (eller är det inspiration?). Man sitter och leker med melodier/ackord och träffar rätt. Men man kan få snilleblixtar i helt omusikala sammanhang. Disciplin kan ju även vara att man ofta medvetet försätter sig i situationer som lätt ger upphov till bra idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror väl på hur man brukar påbörja sina projekt också. För mig så beror det på vad jag vill göra. Ska det vara deppigt, känslosamt så sätter jag mig med en gitarr och plinkar tills jag känner att det kan spelas in. Rätt sällan jag vill ha det deppigt så oftast gör jag som med allt annat jag spelar in. Upp i sequencern, hitta ett skönt ljud på en synt eller vsti, lägg till ett grundbeat, och efter någon minut så är man grymt inspirerad.

 

Jag har dock nyligen gjort en rätt stor ändring i hela låtbyggandet. Det började med att jag lät mastra en singel som heter "Nerd Rocker" hos ett relativt prestigefyllt mastring hus i England. Och för att dom skulle få lite headroom så drog jag ner rätt mycket på kompressor/limiter/slutlimiter bara så att dom skulle ha en fin mjuk 96 Khz att klämma upp till passande nivå. Problemet var att det jag fick tillbaka låter rätt uselt faktiskt. Jag lyssnade mellan min egen "mix-med-extra-allt" och deras version och min lät bättre, den har till och med ungefär samma volym.

 

Det känns mer som om dom slängt på en limiter, justerat pyttelite EQ och sen tänkt "ah nu kommer han tycka att det är jättehög volym" vilket jag specifikt sa att dom inte skulle pressa på, utan lägga på den nivå som låten klarar av (jag hade dessutom redan min hög-volym variant).

 

I alla fall, detta ledde mig till att tänka "skit i vad alla andra säger att man ska och inte ska" så nu kör jag alla instrument precis så högt/pressat som jag vill, direkt i skapandet av låten.

Det för med sig två saker,

1. Det tar längre tid att producera något.

2. Det låter jävli*t fett hela tiden.

Och ju längre tid man redan lagt, desto större chans att man vill lägga mer tid på det.

Och det faktum att man blir "Wow!" varje gång låten kör igång gör att man vill få den klar.

 

Nästa projekt får bli att låta en riktig mixare mixa låten i stället, Mastring har fått sina chanser och det är grymt överskattat om originalet är digitalt. Jag förstår poängen med mastring, men för mig är det inte värt pengarna på singlar.

 

Ok, det blev lite ranting här - iaf mitt tips: prodda mycket så att man blir sugen på att öppna projektet igen 🙂

 

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...