Jump to content
Annons

CPU mätaren hoppar och knäpper


Lithium

Recommended Posts

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Prova att flytta om korten i datorn lite, se om det blir nån skillnad.

Men om man inte har ändrat något i datorn varför skulle man då få en "IRQ-konflikt" eller en konflikt alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka på Den här datorn/Egenskaper/Maskinvara/Enhetshanteraren/Visa/Resurser efter anslutning/ klicka på + framför Avbrottsbegäran. Där ser du om något delar IRQ-nummer. Om det inte delar något så är det ju inte där felet ligger. Skulle det vara så att ljudkortet delar IRQ med något så kan det påverka.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka på Den här datorn/Egenskaper/Maskinvara/Enhetshanteraren/Visa/Resurser efter anslutning/ klicka på + framför Avbrottsbegäran. Där ser du om något delar IRQ-nummer. Om det inte delar något så är det ju inte där felet ligger. Skulle det vara så att ljudkortet delar IRQ med något så kan det påverka.

Det ena ljudkortet delar nummer med datorns integrerade ljudkort (som inte annvänds) det andra ljudkortet delar nummer med någon USB enhet.

??????????

🙂 vad gör jag nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en gång i tiden (dvs för några månader sen) en brandvägg som av någon anledning brukade orsaka spikar hos precessorns belastning. Tror brandväggen heter Comodo Firewall. För mig stod valet mellan: att koppla ner anslutningen och avaktivera brandväggen eller att skaffa ny brandvägg. Jag gjorde det senare. Kan tyckas vara "a long-shot" men vem vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka på Den här datorn/Egenskaper/Maskinvara/Enhetshanteraren/Visa/Resurser efter anslutning/ klicka på + framför Avbrottsbegäran. Där ser du om något delar IRQ-nummer. Om det inte delar något så är det ju inte där felet ligger. Skulle det vara så att ljudkortet delar IRQ med något så kan det påverka.

Det ena ljudkortet delar nummer med datorns integrerade ljudkort (som inte annvänds) det andra ljudkortet delar nummer med någon USB enhet.

??????????

🙂 vad gör jag nu?

Du måste kunna stänga av det integrerade ljudkortet. Antingen i BIO's eller så sitter det på moderkortet små små jumpers där du kan flytta dom ett hack som stänger av kortet.

Ser ut ungefär så här. Exempelbild.

jumperblock.jpg

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppstod felet bara så där rätt vad det var? Det har alltså fungerat som det skall tidigare? Om svaret är ja, hur länge har du kört med den här installationen av Windows? Om svaret är >1 år skulle jag sparat undan allt som du behöver backup på, bootat till DOS och kört "format C:". Med andra ord ominstallation av Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt så hoppar och knäpper cpu mätaren och ibland den brevid "cache usage" eller vad den nu heter. Det gör väl igentligen inget men det kan vara störande när man tror att det är någon mik som låter. Annars ligger cpu nivån relativt lågt.

Varför är det så här? 😛

Jag är nästan 100 på att det beror på latencyn du ställt... dvs buffern i ditt ljudkort via asiodrivern!

Höj bufferten så äre nog puts väck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppstod felet bara så där rätt vad det var? Det har alltså fungerat som det skall tidigare? Om svaret är ja, hur länge har du kört med den här installationen av Windows? Om svaret är >1 år skulle jag sparat undan allt som du behöver backup på, bootat till DOS och kört "format C:". Med andra ord ominstallation av Windows.

Varför tror du att det skulle hjälpa, motivera tack! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan 100 på att det beror på latencyn du ställt... dvs buffern i ditt ljudkort via asiodrivern!

Höj bufferten så äre nog puts väck!

Har ju kört på samma buffert i 100år

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program är installerade och körs i bakgrunden utöver Cubase? Har du kanske Realplayer, Quicktime, Nero, F-secure eller liknande program installerade? Troligtvis ligger felet varken i Cubase eller ljudkortsinställningarna utan snarare i att något annat program stjäl processorkraft. Testa att inaktivera automatisk start på så många program som möjligt. Starta sedan om datorn och se problemet fortfarande är kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program är installerade och körs i bakgrunden utöver Cubase? Har du kanske Realplayer, Quicktime, Nero, F-secure eller liknande program installerade? Troligtvis ligger felet varken i Cubase eller ljudkortsinställningarna utan snarare i att något annat program stjäl processorkraft. Testa att inaktivera automatisk start på så många program som möjligt. Starta sedan om datorn och se problemet fortfarande är kvar.

Har vad jag vet inga andra program som är igång samtidigt.

Och inga program som startar automatiskt med windows

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du en IRQ på 15 eller högre så kör dina ljudkort på vitruella IRQs.

Detta är kass, det tog mig 2 dagar att får Windows XP att fatta att jag vill ha ljudkortet(singularis) på en IRW adress som inte var virtuell och ledig.

Jag var tvungen att flytta ljudkort och annat i omgångar samt bryta mot några regler man inte skall för att får igång ljudkortet.

M-Audio Audiophile 2496.

Djävligt nära att köpa Mac under den första veckan av frustration.

Vilka IRQ adresser har du på ljudkorten?

Och vilka ljudkort har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att mitt RME HDSP9652-kort har fått IRQ21 - och fungerar klockrent, så beror detta nog på vilket moderkort och/eller ljudkort man har... 🙂

Äldre moderkort hanterar inte ACPI/APIC så bra som nyare gör, så med ett äldre moderkort är risken mycket större att man får problem med de virtuella IRQ som XP skapar, än om man har ett nyare moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På M-Audios support sidor fick jag tipset om att det inte var en höjdare med virtuella IRQ adresser.

Och jag kan skriva under på att det var inget bra med höga IRQ adresser på mitt M.-Audio kort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett M-Audio problem alltså, eftersom det är många andra som fungerar utmärkt oavsett IRQ-adress. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Om det är något sådant problem, så kan man kolla om det finns något på lägre IRQ som man inte använder. Serieport och Parallellport är troligen starka kandidater hos de flesta i så fall, eftersom de flesta aldrig använder serieporten och de flesta skrivare går på USB idag. Då får man 2 låga IRQ lediga, som Windows kanske kan slänga in ljudkortet på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en sak till i samband med att flytta till andra kortplatser...

Manualen till moderkortet brukar innehålla ett schema för vilka PCI-slots som delar IRQ-kanal och vilka som har helt egen IRQ, så ta en titt där och se till att ljudkortet hamnar på en slot som inte delar kanal med något olämpligt - eller helst där det är ensamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vad jag vet inga andra program som är igång samtidigt. Och inga program som startar automatiskt med windows

Ta en extra titt, det är betydligt vanligare med autostartande program än vad man vill tro. Ett av många exempel är Acrobat Reader som installerar en quick-start tjänst. Tryck windowsknappen+r och skriv msconfig. Titta under fliken autostart för att få en lista över eventuella program som körs i bakgrunden.

Appropå Acrobat Reader vill jag förresten slå ett slag för Foxit. Snabbare, enklare och bättre - tack för tipset Björn 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en extra titt, det är betydligt vanligare med autostartande program än vad man vill tro. Ett av många exempel är Acrobat Reader som installerar en quick-start tjänst. Tryck windowsknappen+r och skriv msconfig. Titta under fliken autostart för att få en lista över eventuella program som körs i bakgrunden.

Appropå Acrobat Reader vill jag förresten slå ett slag för Foxit. Snabbare, enklare och bättre - tack för tipset Björn 🙂

😉😄

Har inte Acrobat Reader kör Foxit

Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)

Jag har ibland varit med om att vissa USB-enheter har orsakat spikar i processorn. Har även varit med om att nätverksanslutningar gjort detsamma....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ibland varit med om att vissa USB-enheter har orsakat spikar i processorn. Har även varit med om att nätverksanslutningar gjort detsamma....

Några nätverksanslutningar har jag inte men jag kan ju prova att ta ur mitt USB klaviatur som aldrig annvänds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ibland varit med om att vissa USB-enheter har orsakat spikar i processorn. Har även varit med om att nätverksanslutningar gjort detsamma....

Några nätverksanslutningar har jag inte men jag kan ju prova att ta ur mitt USB klaviatur som aldrig annvänds.

Nopp, funka inte

Link to comment
Dela på andra sajter

telebender (oregistrerad)

Halloj Kamrater...

Jag var på MusikBörsen i Örebro idag och frågade en ruggigt kunnig kille där om dettta problem som jag oxå har.

Han kom fram till att det kan nog bero på att man kör med en core dual cpu, och att nuendo inte stödjer detta. 😮

Det enda nuvarande program som för närvarande stödjer detta äro: Cubase 4!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Kamrater...

Jag var på MusikBörsen i Örebro idag och frågade en ruggigt kunnig kille där om dettta problem som jag oxå har.

Han kom fram till att det kan nog bero på att man kör med en core dual cpu, och att nuendo inte stödjer detta. 😊

Det enda nuvarande program som för närvarande stödjer detta äro: Cubase 4!!!!

Steinbergs info om detta finns här: http://knowledgebase.steinberg.de/71_1.html

När jag rotade runt hos dem, så hittade jag även följande artikel, som kanske kan hjälpa i det aktuella fallet: http://knowledgebase.steinberg.de/67_1.html

Link to comment
Dela på andra sajter

telebender (oregistrerad)

Halloj igen Kamrater.....

Jag hittade vad som orsakade tickandet i min dator.

Jag gick in i task managern, som en av er ovan här nämde, in i perf och tryckte 2 ggr på cpu. Hittade då en exe fil vid namn snmp.exe som hoppade av och an i listan.

Den stängde jag av och vips så försvann det irriterande felet.

Här kan man läsa vad den filen gör osv osv...

http://www.liutilities.com/products/wintas...sslibrary/snmp/

Hoppas på tur för er andra

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Då jag har två ljudkort i datorn provade jag att bara använda det ena och se där, knäppet försvan. Så om jag nu flyttar på "problem" kortet kanske jag kan använda det med, men måste jag då installera om drivrutinerna till det kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det ska inte behövas.

Tänk på att stänga av ljudkortet som är inbyggt på moderkortet. Du gör det i BIOS. Då får du en IRQ adress ledig, så chansen för konflikt minskar. Om man inte använder den gamla standarden till t.ex skrivare (parallellport), så kan du passa på att inaktivera den oxå i BIOS, vilket ger ytterligare en IRQ adress. Jag tror att jag även inaktiverade COM portarna...

Redigerat av AssOwL™
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...