Jump to content
Annons

CPU mätaren hoppar och knäpper


Lithium

Recommended Posts

Ja som sagt så hoppar och knäpper cpu mätaren och ibland den brevid "cache usage" eller vad den nu heter. Det gör väl igentligen inget men det kan vara störande när man tror att det är någon mik som låter. Annars ligger cpu nivån relativt lågt.

Varför är det så här? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja som sagt så hoppar och knäpper cpu mätaren och ibland den brevid "cache usage" eller vad den nu heter. Det gör väl igentligen inget men det kan vara störande när man tror att det är någon mik som låter. Annars ligger cpu nivån relativt lågt.

Varför är det så här? 😲

Cpu overload vilket kan innebära många saker. att du antingen har en konflikt i ditt system eller så är processorn överbelastad i Cubase för att du har för många pluggar eller någon annat som drar ner processorn när du startar sequencern.

Exempelvis kan vissa VST-reverb sluka mycket processorkraft om det är lång utklingning.

Om du specar lite mer info kring ditt system, vilka pluggar du kör, processorhastighet, Windowsversion, Cubaseversion, ditt o datt, blir det lättare att svara på var felet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja som sagt så hoppar och knäpper cpu mätaren och ibland den brevid "cache usage" eller vad den nu heter. Det gör väl igentligen inget men det kan vara störande när man tror att det är någon mik som låter. Annars ligger cpu nivån relativt lågt.

Varför är det så här? 😲

Cpu overload vilket kan innebära många saker. att du antingen har en konflikt i ditt system eller så är processorn överbelastad i Cubase för att du har för många pluggar eller någon annat som drar ner processorn när du startar sequencern.

Exempelvis kan vissa VST-reverb sluka mycket processorkraft om det är lång utklingning.

Om du specar lite mer info kring ditt system, vilka pluggar du kör, processorhastighet, Windowsversion, Cubaseversion, ditt o datt, blir det lättare att svara på var felet ligger.

Jo men den hoppar med typ 10 sec mellanrum utan att jag har några pluggar aktiverade.

Kör Cubase 2.5, windows XP, pentium4 3,5Ghz (tror jag)

Kan köra en mer noggran beskrivning av systemet om det behövs

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak hände mig, för ett tag sedan då jag uppgraderade min dator. Jag öppnade chassit och såg till min förvåning att ena plastskruven som håller ner CPU-fläkten åkt ur sitt hål. Jag tröck dit den och så funkade det strålande igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak hände mig, för ett tag sedan då jag uppgraderade min dator. Jag öppnade chassit och såg till min förvåning att ena plastskruven som håller ner CPU-fläkten åkt ur sitt hål. Jag tröck dit den och så funkade det strålande igen.

Nopp, ingen lös plastskruv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet vad det kan vara för fel?

Kan det bero på hårddiskarna?

Kör en maxtor som system disk och en samsung som arkiv disk

två m-audio pci ljud kort.

Jag har inte ändrat något i hårdvaran utan detta bara började 😏 så jag anntar att det är ett mjukvaru fel, men vad???????????? 😄😄🙂😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar i aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del) kan du se spikarna på grafen i Prestanda där också?

Kan du se vilket program som orsakar dem (klicka på Processer och sen på kolumnen CPU 2 ggr så att listan sorteras efter CPU och det som tar mest cpu ligger överst)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar i aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del) kan du se spikarna på grafen i Prestanda där också?

Kan du se vilket program som orsakar dem (klicka på Processer och sen på kolumnen CPU 2 ggr så att listan sorteras efter CPU och det som tar mest cpu ligger överst)

Jag kan se att mätaren går up från ca 11% till 22% och det blir inga tydliga spikar i grafen så det ser lite ut jämfört med hur det låter, vet inte ens om det är ett samband mellan ljudet och höjningen på mätaren i aktivitetshanteraren.

Överst på listan ligger Systemets vänteproces på ca 90% följt av Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den där grafen är nog lite för långsam för att plocka såna snabba spikar.. Tänkte om det kunde vara nåt antivirusprog eller nån annan process som ligger och trixar i bakgrunden.. Det låter lite så om du nu får problemet även när inga pluggar är laddade.

Och det syns inget i processlistan precis när spiken händer? Är problemet alltid där eller bara ibland?

Edit: 11% när datorn inte gör nåt alls? Låter ju lite skumt.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mår datorn för övrigt? Gjort nån systemservice på den något? Kör en defragmentering och scandisk. Kan ju vara nåt klusterknas. Kör en diskrensning innan så slipper du defagmentera en massa skit, tempfiler mm. Prova oxå att köra en systemåterställning till ett datum du vet burken funkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den där grafen är nog lite för långsam för att plocka såna snabba spikar.. Tänkte om det kunde vara nåt antivirusprog eller nån annan process som ligger och trixar i bakgrunden.. Det låter lite så om du nu får problemet även när inga pluggar är laddade.

Och det syns inget i processlistan precis när spiken händer? Är problemet alltid där eller bara ibland?

Edit: 11% när datorn inte gör nåt alls? Låter ju lite skumt.

Jag har faktiskt inget antivirusprogram på datorn. Upplever en liten förändring i processlistan men spikarna är så snabba och kommer så slumpmässigt att det är svårt att se ett samband.

11% när cubase spelar upp ett projekt.

Hur mår datorn för övrigt? Gjort nån systemservice på den något? Kör en defragmentering och scandisk. Kan ju vara nåt klusterknas. Kör en diskrensning innan så slipper du defagmentera en massa skit, tempfiler mm. Prova oxå att köra en systemåterställning till ett datum du vet burken funkade.

Skall prova att göra det.

Kanske dum fråga men vad är och hur gör man en scandisk?

Är det kanske så att det handlar om det ökända Denormal-problemet...?

Vilket chipset har du på moderkortet (förhoppningsvis inte nForce4...)?

Hur kollar man vilket "chipset" man har på moderkortet?

Du kör inte SpeedFan? Hade ett liknande problem som visade sig bero på dess SMART-monitoring (hårddiskkontroll).

Nej det gör jag inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet vad det kan vara för fel?

Kan det bero på hårddiskarna?

Kör en maxtor som system disk och en samsung som arkiv disk

två m-audio pci ljud kort.

Jag har inte ändrat något i hårdvaran utan detta bara började 😉 så jag anntar att det är ett mjukvaru fel, men vad???????????? 🙂😮😄😱

Två ljudkort... Har jag aldrig testat. Säkert ett lite ovanligt scenario och därmed mer otestat av både Steinberg och M-Audio. Prova att plocka ur det ena kanske och se om det blir nån skillnad..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet vad det kan vara för fel?

Kan det bero på hårddiskarna?

Kör en maxtor som system disk och en samsung som arkiv disk

två m-audio pci ljud kort.

Jag har inte ändrat något i hårdvaran utan detta bara började 😉 så jag anntar att det är ett mjukvaru fel, men vad???????????? 🙂😮😄😱

Två ljudkort... Har jag aldrig testat. Säkert ett lite ovanligt scenario och därmed mer otestat av både Steinberg och M-Audio. Prova att plocka ur det ena kanske och se om det blir nån skillnad..?

Nä det ska inte vara några problem. Enligt m-audio (vet inte med steinberg, men cubase har inte reagerat annorlunda) kan man köra 4st samtidigt och sen fanns problemet där innan jag installerade det andra ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka på partitionen C: och välj egenskaper och sen fliken verktyg

Gör likadant på den andra disken. I fliken allmänt så finns även diskrensning

OBS det kan ta lång tid beroende på hur mycket skräp det finns. Så planera väl.

tack, skall testa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet vad det kan vara för fel?

Kan det bero på hårddiskarna?

Kör en maxtor som system disk och en samsung som arkiv disk

två m-audio pci ljud kort.

Jag har inte ändrat något i hårdvaran utan detta bara började 😉 så jag anntar att det är ett mjukvaru fel, men vad???????????? 🙂😮😄😱

Två ljudkort... Har jag aldrig testat. Säkert ett lite ovanligt scenario och därmed mer otestat av både Steinberg och M-Audio. Prova att plocka ur det ena kanske och se om det blir nån skillnad..?

Nä det ska inte vara några problem. Enligt m-audio (vet inte med steinberg, men cubase har inte reagerat annorlunda) kan man köra 4st samtidigt och sen fanns problemet där innan jag installerade det andra ljudkortet.

Hmm hmm hmm..

vad kör du för latency? prova att ställa upp den.

Prova att koppla bort Samsungdisken temporärt.

Antar att du val "Bakgrundstjänster" i System/Avancerat/Prestanda..

Inget annat program som installerats nyligen?

*kliar sig i huvet*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm hmm hmm..

vad kör du för latency? prova att ställa upp den.

Prova att koppla bort Samsungdisken temporärt.

Antar att du val "Bakgrundstjänster" i System/Avancerat/Prestanda..

Inget annat program som installerats nyligen?

*kliar sig i huvet*

Skall prova att ställa upp latencyn.

Hur gör man för att koppla bort samsungdisken temporärt?

Inget annat program installerat och valt "Bakgrundstjänster" i System/Avancerat/Prestanda.. Japp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm hmm hmm..

vad kör du för latency? prova att ställa upp den.

Prova att koppla bort Samsungdisken temporärt.

Antar att du val "Bakgrundstjänster" i System/Avancerat/Prestanda..

Inget annat program som installerats nyligen?

*kliar sig i huvet*

Skall prova att ställa upp latencyn.

Hur gör man för att koppla bort samsungdisken temporärt?

Inget annat program installerat och valt "Bakgrundstjänster" i System/Avancerat/Prestanda.. Japp

Stäng av datorn, ryck strömmen till disken.

När du ändå har datorn öppen så prova att skrika "Funka för helvete" och släng sen på locket.

Lurigt fel det här..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm hmm hmm..

vad kör du för latency? prova att ställa upp den.

Prova att koppla bort Samsungdisken temporärt.

Antar att du val "Bakgrundstjänster" i System/Avancerat/Prestanda..

Inget annat program som installerats nyligen?

*kliar sig i huvet*

Skall prova att ställa upp latencyn.

Hur gör man för att koppla bort samsungdisken temporärt?

Inget annat program installerat och valt "Bakgrundstjänster" i System/Avancerat/Prestanda.. Japp

Stäng av datorn, ryck strömmen till disken.

När du ändå har datorn öppen så prova att skrika "Funka för helvete" och släng sen på locket.

Lurigt fel det här..

Ok, jag får väl prova det också.

Om du vet hur man kollar vilket chip man har på moderkortet så kanske det kan vara det som Claes skrev om tidigare i tråden

Japp det är riktigt lurigt, men tack för all hjälp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan se vilken märke/modell det är på moderkortet (brukar stå tryckt på) så kan nog en snabb googling tala om vad det är för chipset.

tror jag har något intel chipset, så det är nog inte det claes skrev om heller

"suck"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha vad gör man nu,

gråter och lär sig acceptera skiten,

lägger av med musik/ljudteknik och skaffar sig ett liv

eller lämna in datorn på service för ett löjligt jävla knäppande.

😊☺️😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat om denormal-pluggen hjälper...?

Har du förresten kollat så att du inte har någon IRQ-konflikt och att exempelvis grafikkortet eller annat som används intensivt, inte delar IRQ med ljudkortet?

3com nätverkskort (de brukar bråka rejält)?

Voodoo-magi?

Hot om våld?

Våld?

Ultravåld?

... 😊

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat om denormal-pluggen hjälper...?

Har du förresten kollat så att du inte har någon IRQ-konflikt och att exempelvis grafikkortet eller annat som används intensivt, inte delar IRQ med ljudkortet?

3com nätverkskort (de brukar bråka rejält)?

Voodoo-magi?

Hot om våld?

Våld?

Ultravåld?

... ☺️

Har redan provat voodoo-magi, hot om våld, våld och ultravåld.

Däremot vet jag inte hur man kollar om man har någon IRQ-konflikt så om du vill får du gärna förklara det 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...