Jump to content
Annons

Hur kompensera fördröjning i Pro tools


BaldByChoice

Recommended Posts

Som rubriken lyder: Finns det fortfarande ingen automatisk delaykompensation i PT LE/M-P 7.3? Jag är sugen på att testa PT men har aldrig tidigare behövt tänka på att kompensera för pluggar och liknande. Är det inte ett jäkla härj att jobba med detta manuella kompensationssystem?

En annan sak: Klarar man sig verkligen på "bara" 32 (alt. 48) spår?

EDIT:

Har snart letat ihjäl mig, både med Google samt på Digidesign.com, men kan inte hitta något svar på min första fråga....

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag vet finns ingen delaykompensation i 7.3 heller. Men det är ju bara i vissa fall man måste kompensera.

32 spår är 32 spår... och ja det är för lite, men å andra sidan pallar inte min dator med fler spår med aktiva pluggar så det är väl på ett ut om man måste bounca ihop till gruppspår eller processa in pluggar i ljudfilerna...

Gruppspår? Skapa en stereo aux kanal och välj inljud ex. bus 1 + bus 2. Sen väljer du bus 1 + bus 2 som utljud på de kanaler du vill ha i gruppen. Finish. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjena.

Jag är har precis börjat med pro tools, så jag är rätt färsk i det 😛

Hittils har det funkat jätte bra. Men nyss stötte jag på denna omtalade pluginlatency, som jag bara hört talas om. Men hur åtgärdar jag det då?

I detta falllet så hade jag en kanal som jag skickade till en aux-kanal, i auxen hade jag en Vintagewarmer som insert. Jag testade byta ut Vintage warmern mot en BF76 och då var det helt plötsligt ingen latency. Hur kommer detta sig?

Mvh Joel 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika pluggar har olika intern latency. ProTools LE är väl snart det enda programmet i världen som inte kompenserar.. 😛 troligt att det är på gång.

Man får väl lägga spåret tidigare, bör finnas (vet inte dock) en track offset på varje spår så man kan skjuta ett spår framåt och bakåt i tiden för att kompensera. (Man vill ju inte bokstavligen flytta partsen på spåret, då hamnar ju allt liksom snett.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika pluggar har olika intern latency. ProTools LE är väl snart det enda programmet i världen som inte kompenserar.. 😛 troligt att det är på gång.

Man får väl lägga spåret tidigare, bör finnas (vet inte dock) en track offset på varje spår så man kan skjuta ett spår framåt och bakåt i tiden för att kompensera. (Man vill ju inte bokstavligen flytta partsen på spåret, då hamnar ju allt liksom snett.)

Men hur vet man hur mycket latency de olika pluggarna har?

Man ska väl itne behöva sitta och kompensera genom att på måfå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det här har avhandlats tusen gånger förut. Men såhär ligger det till basically:

1. Det finns ingen offset på varje spår. Det finns en delaykompensationsplugin, men den kan endast lägga till ännu mer fördröjning! Det låter kanske bakvänt, och det är det också, och det enda egentliga smarta användningsområdet för den här pluggen är på auxspår. Om du använder additiv kompression eller vadhelst annat där du har "paralella" auxar så måste du använda pluggen. Har kompressorn på trumbussen 1000 samples delay måste du ha delaykompensationspluggen på 1000 samples delay på den andra bussen. Simple as that. Glöm inte att alla andra spår måste fördröjas lika mycket.

2. Det enklaste sättet att lösa de "vanliga" problemen med delaykompensationen är att helt enkelt nudga (flytta) spåret bakåt ("till vänster") med lika många samples som signalen är fördröjd. Du får reda på detta genom att ctrl-klicka (command-klick på mac) på den lilla rutan under volymregeln där det står volym i dB på spåret. Delayt anges i samples. Sedan ställer du nudgevärdet (ändras på nudgerutan på timelinen) till det värde du ser och flyttar helt sonika alla regions så mycket. Det är mycket smart att anteckna i kommentarsraden hur och var du har nudgat spåret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det här har avhandlats tusen gånger förut. Men såhär ligger det till basically:

1. Det finns ingen offset på varje spår. Det finns en delaykompensationsplugin, men den kan endast lägga till ännu mer fördröjning! Det låter kanske bakvänt, och det är det också, och det enda egentliga smarta användningsområdet för den här pluggen är på auxspår. Om du använder additiv kompression eller vadhelst annat där du har "paralella" auxar så måste du använda pluggen. Har kompressorn på trumbussen 1000 samples delay måste du ha delaykompensationspluggen på 1000 samples delay på den andra bussen. Simple as that. Glöm inte att alla andra spår måste fördröjas lika mycket.

2. Det enklaste sättet att lösa de "vanliga" problemen med delaykompensationen är att helt enkelt nudga (flytta) spåret bakåt ("till vänster") med lika många samples som signalen är fördröjd. Du får reda på detta genom att ctrl-klicka (command-klick på mac) på den lilla rutan under volymregeln där det står volym i dB på spåret. Delayt anges i samples. Sedan ställer du nudgevärdet (ändras på nudgerutan på timelinen) till det värde du ser och flyttar helt sonika alla regions så mycket. Det är mycket smart att anteckna i kommentarsraden hur och var du har nudgat spåret!

Hej. Jag tror jag hänger med. Men grejjen är att när jag slängt på (i detta fallet vintage warmer) på en kanal och det blir fördröjning så står det ändå "Dly 0" Under volymstapeln. Och lika så på alla andra spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, vintage warmern är en lite strulig plug tror jag faktiskt. Den har ju ett delay helt klart, och jag vill minnas att den är strulig även i avseendet att den inte har samma delay när den är pypassad. Jag hade kollat på PSPs hemsida för att se om jag hade hittat någon info om vilken latency den har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, vintage warmern är en lite strulig plug tror jag faktiskt. Den har ju ett delay helt klart, och jag vill minnas att den är strulig även i avseendet att den inte har samma delay när den är pypassad. Jag hade kollat på PSPs hemsida för att se om jag hade hittat någon info om vilken latency den har.

Jo, det stod i pluggen typ "Sample: 2175" så jag ställde in Delaykompensationspluggarna på 2175 då. men det var fortfarande en viss fördröjning.

Jag kan ju skriva hur jag gjorde, jag kanske har gjort fel?!

Har 8 kanaler trummor.

Jag skickade kanal 1 (bastrumma) till en stereobus jag la en Vintage warmer som första insert (på bussen).

på de återstående 7 trumkanalerna ja jag då Delaykompensationspluggen men 2175 samples som fördröjning. är det så man ska göra? Sen verkade det ju iofs inte stämma med antalet samples trots att det stod 2175 i pluggen. Men det är såhär jag ska lägga pluggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 8 kanaler trummor.

Jag skickade kanal 1 (bastrumma) till en stereobus jag la en Vintage warmer som första insert (på bussen).

på de återstående 7 trumkanalerna ja jag då Delaykompensationspluggen men 2175 samples som fördröjning. är det så man ska göra? Sen verkade det ju iofs inte stämma med antalet samples trots att det stod 2175 i pluggen. Men det är såhär jag ska lägga pluggarna?

Det är lite enklare att hantera om du istället skapar ett till stereo-auxspår och ändrar output på alla kanaler som skall kompenseras, från "mainout" el vad det kallas hos dig, till det nya auxspåret. Sedan lägger du en delaycompensatorplugin på ditt nya auxspår, så behöver du bara justera på ett ställe (istället för sju).

Jag är inte bekant med den här ev. buggen hos Vintage Warmer, men rent allmänt funkar det som nämts tidigare, alltså du ctrl-klickar på "vol" på kanalen du har din tunga plugg tills där står "dly". Läs av värdet och ange exakt samma i pluggen på din kompensationsauxkanal. Tänk på att värdet behöver anges på två ställen i pluggen om det är ett stereospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, vintage warmern är en lite strulig plug tror jag faktiskt. Den har ju ett delay helt klart, och jag vill minnas att den är strulig även i avseendet att den inte har samma delay när den är pypassad. Jag hade kollat på PSPs hemsida för att se om jag hade hittat någon info om vilken latency den har.

Jo, det stod i pluggen typ "Sample: 2175" så jag ställde in Delaykompensationspluggarna på 2175 då. men det var fortfarande en viss fördröjning.

Jag kan ju skriva hur jag gjorde, jag kanske har gjort fel?!

Har 8 kanaler trummor.

Jag skickade kanal 1 (bastrumma) till en stereobus jag la en Vintage warmer som första insert (på bussen).

på de återstående 7 trumkanalerna ja jag då Delaykompensationspluggen men 2175 samples som fördröjning. är det så man ska göra? Sen verkade det ju iofs inte stämma med antalet samples trots att det stod 2175 i pluggen. Men det är såhär jag ska lägga pluggarna?

Det där känns som ett väldigt avigt sätt att göra det på.

Först och främst vill du väl i slutändan ha bastrumman och de övriga trummorna på samma buss så att du kan använda någon busskompressor eller liknande. Om jag skulle använda Vintage Warmern på baskaggen och den gav 2175 samples latency så hade jag lagt den som insert direkt på kaggekanalen (inte någon aux!) och sedan nudgat den -2175 samples och antecknat ändringen i kommentarsspåret.

Om du vill lösa det med bussar är det smidigare att göra som blouis säger; alltså:

- Vintage Warmer som insert på kaggespåret

- Skicka de övriga trummorna till en buss och in på ett auxspår

- Delaykompensation på 2175 sampels på auxspåret.

Tänk på att övriga spår i projektet måste justeras lika mycket såklart.

Och tänk på att om det är ett stereospår och du använder Timedjustern måste du fylla i samma delay på både vänster och höger kanal, annars får du fördröjning på endera sidan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 7 månader senare...
Reggaekungen (oregistrerad)

Hur svårt kan det vara för digi att stoppa in pluggcompensation???????

Känns ju jä.....gt jobbigt att behöva tänka iförväg, - ja just det den där pluggen måste jag compensera sedan !!!!!!!! 😲 OSV.......

Ta dig friheten att spy galla över detta här! 🙂 vill veta om andra är lika iri som jag!!!!!!??????

Kommer nog att gå över till annat prog (Logic Studio) så fort man har sparat lite till mac 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Synd på ett så bra program...

Faktum är att avsaknaden av delaykompensation gjorde att jag valde bort LE.

Hoppas Digi fixar det snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd på ett så bra program...

Faktum är att avsaknaden av delaykompensation gjorde att jag valde bort LE.

Hoppas Digi fixar det snart.

Ja det är verkligen synd i LE borde ingå 48 Spår, Delay kompensation och import av OMF o dyligt. Sitter mer o mer i cubase bara därför. Tycker faktumet att man ska betala mera o uppgrdera till detta är löjigt.

De får se upp nu när många byter till mac och Logic är billigare än någonsin.

Redigerat av Onlyone
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd på ett så bra program...

Faktum är att avsaknaden av delaykompensation gjorde att jag valde bort LE.

Hoppas Digi fixar det snart.

Kolla in och läs detta så får du lite mer info.

http://akmedia.digidesign.com/support/docs...stems_33000.pdf

/Mange

EDIT: Uppdaterade länk

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men Pro Tools funkar ju i alla fall i alla väder (till o med i Pc) till skillnad från Steinberg program....

Vilket föder viljan att det ska vara mer potent. Jag vill jobba i PT, men tvingas leta alternativ under min budget.

Berätta mer om när du tycker du behöver dly comp i LE (läs mitt tidigare inlägg.. pdf länken). Vad för pluggar använder du osv.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men Pro Tools funkar ju i alla fall i alla väder (till o med i Pc) till skillnad från Steinberg program....

Vilket föder viljan att det ska vara mer potent. Jag vill jobba i PT, men tvingas leta alternativ under min budget.

Berätta mer om när du tycker du behöver dly comp i LE (läs mitt tidigare inlägg.. pdf länken). Vad för pluggar använder du osv.

/M

Mest av bekvämlighetsskäl. Blir mindre att hållareda på när man mixar. Jag kände till informationen du länkade till tidigare (PDF:en). Time adjustment tool är ett användbart verktyg, vill gärna ha det kvar även om Delay komp införs. Utmärkt sätt att flytta spår utan att fysiskt flytta dem, vilket kan bli lite rörigt ibland.

Gillar att man har stor översikt på tidsförskjutningar i PT. T.ex att man lätt kan se den informationen på varje kanal.

Men det jag stör mig på mest är att jag måste punga ut en rejäl slant för att kunna importera OMF eller AAF! 😛 och 32 spårs begränsningen! Med de tre funktionerna i grundutförande, Import, DLY Komp och 48 spår, skulle PT LE vara det självklara valet för mig. Det som gör det lite extra jobbigt är ju att jag gillar att arbeta i PT, finns många fina funktioner/arbetsupplägg som jag föredrar över konkurenter.

För att svara lite mer precis på din fråga, hehe 🙂 Got a bit carried away there.

Jag gillar att jobba med additiv komprimering och avancerade busslösningar.

Sen komm jag på att jag hade en fråga. Märkte att det går att skriva in minusvärden i Timeadjuster, men vet nån om det funkar i praktiken? Knapphändig info om timedjuster. Antar att det går att testa praktiskt men kanske går fortare att fråga 😄

Redigerat av Onlyone
Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta mer om när du tycker du behöver dly comp i LE (läs mitt tidigare inlägg.. pdf länken). Vad för pluggar använder du osv.

/M

Varje gång man jobbar med parallell-kompression med pluggar som har en inbyggd latency, eller varje gång man lägger en kompressor på ett trumspår där resultatet blir att läckage från andra trummor hamnar ur fas, o.s.v.

Det går att jobba genom att manuellt justera fördröjning, men det innebär betydligt mer jobb än när inspelningsprogrammet gör det åt en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men Pro Tools funkar ju i alla fall i alla väder (till o med i Pc) till skillnad från Steinberg program....

Vilket föder viljan att det ska vara mer potent. Jag vill jobba i PT, men tvingas leta alternativ under min budget.

Berätta mer om när du tycker du behöver dly comp i LE (läs mitt tidigare inlägg.. pdf länken). Vad för pluggar använder du osv.

/M

Om man vill köra Liquid mix, SSL Duende eller nån anna DSP

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag tolkar detta korrekt så medför vissa pluggar i PT-miljö en latency som gör att man måste förskjuta ljudspåren för att få det till att låta som det ska? Vad fan... lever man på stenåldern eller? I så fall är jag otroligt nöjd med att inte ha gått över till PT LE ännu, vilket jag funderat på i ett 1½ år. Man kanske skall vara tacksam för Cubase i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Berätta mer om när du tycker du behöver dly comp i LE (läs mitt tidigare inlägg.. pdf länken). Vad för pluggar använder du osv.

/M

Varje gång man jobbar med parallell-kompression med pluggar som har en inbyggd latency, eller varje gång man lägger en kompressor på ett trumspår där resultatet blir att läckage från andra trummor hamnar ur fas, o.s.v.

Det går att jobba genom att manuellt justera fördröjning, men det innebär betydligt mer jobb än när inspelningsprogrammet gör det åt en.

Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...