Jump to content
Annons

Onlyone

Medlem
  • Antal inlägg

    49
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Onlyone

  • Födelsedag 1979-02-20

Om mig

  1. Om det är ljudtekniker du är sugen på kan jag varmt rekomendera Sverigefinska folkhögskolan i haparanda. Eftergymnasial ljudteknikerutbildning. Inga problem med CSN o en kursavgift på ca 6000kr. www.svefi.net Väldigt fin utrustning och lokaler. Enda problemet är att det är i Haparanda. Men är man intresserad av att plugga kan det ju vara skönt att komma undan från distraktioner =)
  2. På preamp sidan kan millenia vara värt att spana på. Låter fantastiskt klart/rent, har man fina mickrofoner är det helt klart värt. På mikrofon sidan kan ju DPA var nått o spana på som alternativ till neumann
  3. vet inte nått om skillnaden mellan PT M-Powered eller PT LE. Preampen behöver inte vara M-Audio. Men den behöver ha ADAT 😠
  4. Ja hårvaran måste vara Digidesign, Pro Tools LE följer med vid köp. Alternativt M-Audio, men då är det Pro Tolls M-Powered som gäller.
  5. Håller med om att Både Idol (vilket har en tendens att inte synca med bild o ljud över min digitaltv) och även melodifestivalen låter skumt mixade. Upplever det som väldigt dött/trist, sången låter nästan alltid otroligt torr. Jag brukar oftast lyssna på tv via inbygda högtalare, men har även testat med att koppla in finstereon. HAr inte haft möjlighet att testa i 5.1. Men om det är det som ger 2.0 kompabilitetsproblem är det ju illa.
  6. Onlyone

    Övertonsfråga

    Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 🙂 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😉 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge. Nedtryckt sträng precis som vanligt och anslag med plektrum. Tekniken ligger i plektrum näven, inget annat hokuspokus. never mind... 😏 Jag fattar vad du menar och jag tycker precis som dig. Jag kan väl tänka mig att om man trycker ner en sträng på femte bandet och tar plektrumhanden dit som "tolfte bandet" nu har förflyttats så är det exakt samma princip. Men man behöver ju inte ha precis det avståndet, speciellt inte med distat eller overdrive, utan det funkar ändå. Men jag tycker ändå att det är samma princip. Det är som att man skulle ha en extra hand - en som håller ner en sträng, en som håller fingret löst på strängen och en tredje som slår an strängen. Ja precis. 🙂 Och det jag kanske missade att nämna va att jag tycker det är lite konstigt att kalla samma teknik för olika saker beroende på vilket band den apliceras. Men jag lägger ner här för så viktigt är det inte med petitesser =) Och jag hoppas att du som startade tråden fick svar på din fråga 😛
  7. Onlyone

    Övertonsfråga

    Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😲 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😛 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge. Nedtryckt sträng precis som vanligt och anslag med plektrum. Tekniken ligger i plektrum näven, inget annat hokuspokus. never mind... 😛
  8. Onlyone

    Övertonsfråga

    Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😛 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😲 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge.
  9. Onlyone

    Övertonsfråga

    Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer?
  10. Onlyone

    Övertonsfråga

    Tror jag fattar vad du menar. Det är en fråga om hur man slår till på strängen. Man kan få fram dem överallt. Jag håller långt ner på plektrummet och slår på ett sätt så att tummen snuddar till på strängen precis efter anslaget. Testa och öva så sitter det. Funkar lika bra på akustiskt. Yes, man dämpar strängen lätt vid anslag, t.ex touchar med tummen. Lättast är det att få resultat om man slår an vid mitten av strängen. Så optimalt anslagställe varierar beroende på vilket band du trycker ner. Ett alternativ till touch med tumme är touch med långfinger. Om man håller plektrumet med tumme pekfinger vinklar man handen så att långfingret kan sträckas ut och snudda vid strängen samtidigt som du slår ann med plecktrumet. Vill minnas att Zakk Wylde själv har beskrivit sin teknik som den senare. Det går även att efter man slagit ann strängen snudda vid den med ett finger eller plektrum för att få tonen att övergå till överton. Korrekt muskiterm är flagiolett? hehe ser att jag va lite snabb med o svar, men lite komplimenterande info blev det i alla fall. Är helt säker på att det finns video som demonstrerar tekniken på youtube.
  11. Jo det är det som är "problemet". Visade sig att jag hade nästan rätt och bara rört ihop det lite, hehe. Men i länken nedan kan ni läsa mer om ämnet och anledningen till att valet finns. http://www.harmony-central.com/articles/tips/panning_laws/
  12. jag antar att equal power betyder att man panorerar 2 ljud ifrån varandra lika mycket dvs typ 12Left/12Right ..-3 & -6 borde därmed vara unequal power! 😉 själv siktar jag på att det ska ligga jämt..men av ren lathet panorerar jag på ett ungefär istället.. svårt blir det när man tlx. har en uppsättning med trummor,bas & gitarr samt sång basen ska ligga i mitten sången likaså,men hur hanterar man gitarren om man nu inte vill göra flera pålägg? Såvitt jag förstår har det med faktumet att när ljudet är centrerat låter det ur bägge högtalarna vilket borde ge +3dB, efter som ljudet spelas upp ur två källor, d.v.s dubbel energi. Så när du pannar ut L eller R blir det 3dB svagare om man jämför med mitten panorering. "Equal power" är en lösning på det problemet. Rätta mig gärna ifall jag har förstått det fel.
  13. Du kanske har rätt. Men jag har kommit fram till en bra kompromiss tror jag: Skalmeja! Föregångaren till oboen. Jag (som uppenbarligen inte har särskilt tränade öron) tycker att de låter ganska lika. De har åtminstone båda dubbla rörblad. Passar inte också en skalmeja lite bättre till Bumbibjörnarnas medeltida/fantasy-tema måntro? 🙁 (Spola fram till 05:33 för att höra honom spela skalmeja.) Den ser ju onekligen mer lättspelad ut? Lite mer som en blockflöjt. Betydligt billigare också. Vad tycks? 🙂 Kul med lite annat än Gitarr o bas!! Go for it! Appropå Fagott så kan det vara bra att komma ihåg att det inte heter Fagott på Engelska 🙁 Men det är säker världens äldsta klassiska musikskämt....
  14. Mac eller PC? Vill minnas att jag råkade ut för nått liknande på Mac en gång, Då skulle man få PT att bygga om DEA genom att radera en fil, men eftersom Macens filstruktur är lite "flummig" kommer jag inte ihåg exakt vart denna fil låg. Hur som haver hittade jag den informationen då på digidesigns hemmsida, så leta där =)
  15. Själv använder jag av budgetskäl Zomm h4, vilket funkar bra, med tanke på priset. En bra "proffs" lösning är Sound Devices 744t. Detta är en fältinspelningsenhet som jag tror mer eller mindre hela sveriges ljudteknikerkår som arbetar på fältet använder, den dyker då upp överallt. Har sett den skymta en del på discovery dessutom. Sen kan ett rejält vind/puff skydd vara att rekomendera om man spelar in utomhus.
×
×
  • Skapa ny...