Jump to content
Annons

Bästa synthsolot ?


Wernborg

Recommended Posts

Annons

Solot på "Nevermore" på UK:s skiva med samma namn, spelat av Eddie Jobson, borde gå till musikhistorien som det fräckaste genom tiderna, både ljud och spelmässigt. Yamaha CS 80 lär det vara.....

För att inte tala om trumlicksen som Bill Bruford gör under andra halvan av solot, men det får bli ett annat inlägg ;o)

Sedan är det Alan Holdsworth som trippar runt på gitarren, det är inga dåliga grejor det heller, för den delen.

Redigerat av McGreen
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det räknas...

Solot i highway star! Deep Purple...iof äre orgel men aja...

Om det räknas,, så kan jag lägga några poäng på det solot oxo.

Men solo? Mark Shreeve, han kör solo! Å han är bra som fa-an,, synt spelar han oxo. Mao synt-solo

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Hymn, ultravox[...]

Bra exempel.

Gamla Ultravox hade många häftiga syntsolon.

Lyssna på vibratot och glissandot i The Voice. Solot är kanske inte det allra häftigaste, men det är jävligt bra gjort.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tony Banks solon i Genesis gick inte av för hackor... Har inte något konkret exempel i denna sena timme, men gissar att vi får några om Nad tittar in här i tråden 🙂

Men ett solo som nu dyker upp i huvudet är Jane Child's Fairlight-solo i "Don't wanna fall in love". Ta gärna en lyssning!

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man räkna in Hammond solon...?

På Little Feat's platta "Let it Roll" finns det ett hammond solo i låten "Let it roll" som inte lämnar någon oberörd, absolut världsklass... Övergången till gitarrsolot därefter är oxå grymt...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tony Banks solon i Genesis gick inte av för hackor... Har inte något konkret exempel i denna sena timme, men gissar att vi får några om Nad tittar in här i tråden 😆

Men ett solo som nu dyker upp i huvudet är Jane Child's Fairlight-solo i "Don't wanna fall in love". Ta gärna en lyssning!

Hehe...

Ett solo kan ju vara skrivet eller bara improviserat,

och inte så bara heller.

Tycker Mr Banks har lyckats bra med att skriva ett par jyssta

solon åt sig själv att lira såsom "Riding The Scree", "Down and Out" eller

"Duke´s travels" för att nämna några.

Men skall man ta några solon som jag inbillar mig är improviserade,

så varför inte Chick Correa i "Duel of the Jester and the Tyrant" från

Return To Forevers "Romantic Warrior"? Eller hm...Todd Rundgrens

UTOPIA "Another Live"....vad är det den heter nu..jo, "The seven rays ".

Rätt "grymma" solon! :rolleyes:

Nad

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Tony Carey, introt till Tarot Woman på Rainbow Rising. Utan konkurrens.

Helt klart+mycket av det han gör på "On Stage", vidare håller jag med om Eddie Jobson´s alster i UK, jag såg dom på Göta Lejon 1979 (78?) och det var fruktansvärt imponerande hur han så smidigt lirade skiten av vem som helst på både keyboards och elviolin...mkt bra spel med Zappa också,speciellt på "Zoot Allures" och "Live in New York" ...paus-eftertanke..., sedan har vi naturligtvis Tony Banks i Genesis, hans absoluta höjdarspel är ju ifrån "Selling England by the Pound" och "The Lamb..." äckligt bra solon/slingor osv, tyckte faktiskt aldrig att Yes killen gjorde lika intressanta grejor trots att jag gillar dom också...

Jon Lord i all ära men det är inte såå svåra grejor han gör, han var väl en tidig förebild i kategorin klassiskt/rock´n´roll-härj på Hammond under puberteten men sedan fick man som tur var upp öronen för betydligt mer kvalificerade alster/lirare som George Duke och en riktig värsting värsting som borde utnämnas till tidernas geni alla kategorier nämligen---TOMMY MARS, say no more, sjukligt genialiskt underbarn som fixar ALLT, kolla in "Baby Snakes" DVD´n tex ni som inte har hört/sett denna sättning m. Zappa, han lirade med honom några år in på 80-talet och dessa konserter såg jag också i Stockholm och eftersom jag själv är keybord-kille klassiskt skolad så vet jag vad jag pratar om... 😎 Van Halen -Jump osv/Saga/Manfred Mann etc är bara småpotatis grabbar!!!

(glömde att instämma i Lillemans inlägg om Little Feat, Bill/Bruce?Payne´s solon och lir överhuvudtaget på dubbel-liven är också sviiinbra)

😆

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

hygienteknikern (oregistrerad)

Jag får gåshud varje gång jag hör solot i slutdelen av Jarres Industrial Rvolution (dvttefan om det är Overture eller part 1 dock)

Vet inte varför, det är ju inget speciellt.

Det ligger så jävla rätt bara. Å låter göttigt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...