Jump to content
Annons

Hur börjar jag göra musik?


Erika

Recommended Posts

Givetvis skall man köpa sina program. Man köper väl sin mat?

Nu skall inte denna tråd gå ot o börja handla om antipiratprat.

ett tips kan vara att köpa ett billigt MIDIKlaviatur o ett billigt ljudkort.

För runt 2000:- får du båda delarana och med dessa prylar medföljer i 99 % av fallen väl fungerande program som sedan kan uppdateras om det fins behov till det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu skall inte denna tråd gå ot o börja handla om antipiratprat.

Tycker inte jag heller. Men folk kanske ska tänka efter en extra gång innan dom kommer med gliringar och dryga kommentarer till alla nybörjare.

En klassiker här på forumet är ju Emu 0404 som kostar ca 1000:- och inkluderar Cubase LE.

Sen finns det ett Studio Projcets - Project Pack som inkluderar en förförstärkare med fantommatning och en kondensatormikrofon (som behöver fantommatning för att fungera). Med dom tre prylarna kommer du långt.

*edit* la till ett billigt förslag.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall inte denna tråd gå ot o börja handla om antipiratprat.

Tycker inte jag heller. Men folk kanske ska tänka efter en extra gång innan dom kommer med gliringar och dryga kommentarer till alla nybörjare.

En klassiker här på forumet är ju Emu 0404 som kostar ca 1000:- och inkluderar Cubase LE.

Sen finns det ett Studio Projcets - Project Pack som inkluderar en förförstärkare med fantommatning och en kondensatormikrofon (som behöver fantommatning för att fungera). Med dom tre prylarna kommer du långt.

*edit* la till ett billigt förslag.

Tycks vara ett bra paket!

Link to comment
Dela på andra sajter

En klassiker här på forumet är ju Emu 0404 som kostar ca 1000:- och inkluderar Cubase LE.

Nja, snarare runt 2000:-

Länk till Thomann

Produktsida hos tillverkaren

EDIT: Nej fan, nu menade du PCI-kortet va? För det kostar en dryg tusenlapp. Varianten med USB2.0 kostar typ 2000. Jag missförstod, sorry.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

lite OT...

hur kommer det sig att alla är så EXTREMT hjälpsamma när en "tjej" [hur vet vi?] frågar något 😛

också lite ontopic: jag håller med det en del skrivit, lär dig spela gitarr. då får du ett hyffsat musiköra och det är inte lika svårt att lära sig som piano [enligt mig] sen ger du dig in i mjukvarudjunglen och gräver ner dig totalt i något trevligt program och skapar DIN musik. lycka till!

mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

lite OT...

hur kommer det sig att alla är så EXTREMT hjälpsamma när en "tjej" [hur vet vi?] frågar något 😛

också lite ontopic: jag håller med det en del skrivit, lär dig spela gitarr. då får du ett hyffsat musiköra och det är inte lika svårt att lära sig som piano [enligt mig] sen ger du dig in i mjukvarudjunglen och gräver ner dig totalt i något trevligt program och skapar DIN musik. lycka till!

mvh!

OK först gnälls det över att man e för taskig mot nykomlingar och nu e man tydligen för snäll, hur ska det vara egentligen!?

Och vad menar du, kan man inte göra SIN musik på gitarr!? Det var någe nytt för mig att man måste ha mjukvara för å göra musik nu tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på "He's got the whole world in his hands"??  Och att blöda får du vänja dig vid om du ska syssla med musik, först i fingrarna, sedan i hjärtat och sist i hjärnan... 🙂

För att inte nämna plånboken! 😛

OK tänkte inte på det, alla rymdvarelser och ungmoderater substituerar vänligen hjärta med plånbok i inlägget ovan 🙂

EDIT: F'låt ungmoderater ersätter det naturligtvis med pappas plånbok, och där kan det blöda rejält innan det känns 🙂 OT javet 🙂

Redigerat av Desmond
Link to comment
Dela på andra sajter

OK först gnälls det över att man e för taskig mot nykomlingar och nu e man tydligen för snäll, hur ska det vara egentligen!?

Och vad menar du, kan man inte göra SIN musik på gitarr!? Det var någe nytt för mig att man måste ha mjukvara för å göra musik nu tydligen.

jag gnäller inte. jag påpekar bara att det är lite märkligt 🙂

jo visst kan man göra sin musik på gitarr, men jag tror det är svårt att spela trummor, bas, fiol etc. på den samtidigt. 🙂

mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
lite OT...

hur kommer det sig att alla är så EXTREMT hjälpsamma när en "tjej" [hur vet vi?] frågar något 😄

För att frågan är ställd på ett bra och ödmjukt sätt. OT som sagt.

Detta är jätteOT, men ämnet är så himla intressant ändå. Så jag måste bara...

Jag är övertygad om att;

Om det finns ett rum där MASSOR av kvinnor sitter och ägnar sig åt något som det för det mesta ÄR kvinnor som ägnar sig åt(t.e.x någon dansform). Då blir kvinnorna oftast glada om det då dyker upp en man som också vill ägna sig åt detta. Trevligheten gentemot den mannen är ett faktum.

Om det finns ett rum där MASSOR av äldre sitter och ägnar sig åt något som det för det mesta ÄR äldre som ägnar sig åt(t.e.x kollektiv bingolotto). Då blir de äldre glada om det då dyker upp en yngre som också vill ägna sig åt detta. Trevligheten gentemot den yngre är ett faktum.

Om det finns ett rum där MASSOR av män sitter och ägnar sig åt något som det för det mesta ÄR män som ägnar sig åt(t.e.x digital musikteknik). Då blir männen oftast glada om det då dyker upp en kvinna som också vill ägna sig åt detta. Trevligheten gentemot den kvinnan är ett faktum.

Detta berättigar såklart inte att man ska vara otrevlig mot en man som ställer frågor här.

Såklart underlättar det alltid när frågan skriven på ett trevligt sätt. Och av någon anledning så ställer faktiskt tjejer/kvinnor frågor på ett trevligare sätt än män. Det är iaf min erfarenhet som lärare. Och vad detta beror på lär vi ta upp i en annan tråd.

förlåtförlåtförlåt du moderator som måste flytta på detta inlägg månne...lovar att detta var mitt sista OPinlägg!! Promise.

LP&U

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...