Jump to content
Annons

Erfarenheter av Thomann Cyberstore?


BeeZed

Recommended Posts

Annons
  • Svar 267
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har för mig att det aldrig fungerat.. har bara varit kund där i ett år men har aldrig kunnat köpa med postförskott. Dessutom brukar det innebära extra avgifter så det känns ganska värdelöst. Betala med kort is the shit 🤪

Har du föreningssparbanken så är det ju bara att skaffa e-kort. Hur smidigt som helst då man inte ger ut sitt riktiga nummer varje gång man handlar, utan det skapas ett nytt för varje köp. Funkar hur bra som helst!

den underbara funktionen finns hos nordea oxå! känns mycket säkert med den =D

Jovisst verkar det smidigt.

Men att gå den "omvägen" hos en stor och välkänd affär som Thomann känns lite överdrivet försiktigt tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

De saker jag väl funderat på har inte alls varit billigare på thomann än hos den lokala musiknasaren. Konstigt nog....

kanske är man ute efter fel grejjer eller nått

Jo, det varierar ganska mycket från produkt till produkt om det är nån idé att handla ytomlandsifrån...

Mackie-mixern jag köpte för ett tag sedan tjänade jag över 1000kr på att beställa från musicstore.de (som var några hundralappar billigare än thomann, och dessutom hade det på lager) jämfört med musikbörsen... Mitt nästa planerade inköp (en DSI MEK - men det lär nog dröja innan jag har råd) är det dock faktiskt ingen större skillnad på om jag köper från JAM eller tyskland. Och då känns ju "hemifrån" säkrare... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det aldrig fungerat.. har bara varit kund där i ett år men har aldrig kunnat köpa med postförskott. Dessutom brukar det innebära extra avgifter så det känns ganska värdelöst. Betala med kort is the shit 🤪

Har du föreningssparbanken så är det ju bara att skaffa e-kort. Hur smidigt som helst då man inte ger ut sitt riktiga nummer varje gång man handlar, utan det skapas ett nytt för varje köp. Funkar hur bra som helst!

den underbara funktionen finns hos nordea oxå! känns mycket säkert med den =D

Jovisst verkar det smidigt.

Men att gå den "omvägen" hos en stor och välkänd affär som Thomann känns lite överdrivet försiktigt tycker jag...

det är ju inte thomann man inte litar på. det är ifall någon annan får tag på det. får en "buggad" lina mellan mig och thomann om du fattar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det aldrig fungerat.. har bara varit kund där i ett år men har aldrig kunnat köpa med postförskott. Dessutom brukar det innebära extra avgifter så det känns ganska värdelöst. Betala med kort is the shit 🙁

Har du föreningssparbanken så är det ju bara att skaffa e-kort. Hur smidigt som helst då man inte ger ut sitt riktiga nummer varje gång man handlar, utan det skapas ett nytt för varje köp. Funkar hur bra som helst!

den underbara funktionen finns hos nordea oxå! känns mycket säkert med den =D

Jovisst verkar det smidigt.

Men att gå den "omvägen" hos en stor och välkänd affär som Thomann känns lite överdrivet försiktigt tycker jag...

det är ju inte thomann man inte litar på. det är ifall någon annan får tag på det. får en "buggad" lina mellan mig och thomann om du fattar vad jag menar.

Ok, då förstår jag. Jag är naiv och blåögd så sånt har jag inte ens tänkt på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det varierar ganska mycket från produkt till produkt om det är nån idé att handla ytomlandsifrån...

Mackie-mixern jag köpte för ett tag sedan tjänade jag över 1000kr på att beställa från musicstore.de (som var några hundralappar billigare än thomann, och dessutom hade det på lager) jämfört med musikbörsen...

Jo, fast ofta kan man pruta ner priser ganska rejält på musikbörsen. Om du bara visar att du kan beställa samma vara från t ex Thomann billigare så kan de i vissa(många) fall matcha det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sköna med Thomann är att man kan se om dom

har prylen på lager eller inte. I många musikaffärer

på stan är det som på IKEA. Den är slut men vi

kan beställa hem den (från en återföräljare som i sin

tur måste beställa hem den) vilket resluterar i minst lika

lång väntetid men till dyrare pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag funderar på angående thomann vs musicstore är varför thomann anger att "alla priser är inkl svensk moms". På musicstore betalar man tysk moms och inget annat väl? Kanske därför de nästan alltid ligger lägre än thomann också...mycket, mycket lägre ibland...

Har inte beställt från dom själv men är på väg att göra det nu. Nån som har beställt och kan skvallra lite om hur snabba de är?

Felformulering av thomann eller ett sätt att krama ur några extra kronor/euro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en gräns för hur mycket en utländsk affär får sälja för till Sverige innan de behöver använda svensk moms. Thomann ligger över den gränsen, medans musicstore inte gör det... (Allt detta enligt ett tidigare inlägg från Claes, tror jag.)

Jag har bara beställt från musicstore en gång, men det gick tokfort. Fick mixern på bara några dagar, levererad ända fram till dörren. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag fick min senaste thomann beställning levererad till dörren... dom skickar med UPS nu så man kan spåra paketet hela vägen genom tyskland och ända fram till din dörr =)

Det ringde en kille och frågade om jag skulle vara hemma nästa dag eftersom han hade ett paket att leverera åt mig.. så vi bestämde en tid... nästa dag precis på klockslaget ringde det på dörren och paketet var framme =)

Är inte det smidigt så säg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle beställa nyss med postförskott hade jag tänkt men då stod det att det inte längre gåt att beställa till sverige med just postförskott, däremot gick det med kreditkort.

Nån som vet vad det handlar om? Postförskott är ju the shit, hur kan dom lägga ner det?

Jag vet att många webbutiker som kör med postförskott är med om att folk vägrar att hämta ut varorna. Detta förekommer faktiskt ganska ofta. Jag har lite insyn i ett postorderföretag som hade problem med detta då de skickade ut produkter och folk resonerade att "har jag inga pengar just då gör det inget, dom kan ligga på posten i 2 veckor och sedan skickas de tillbaka", problemet är att då blir det en kostnad för företaget, och ett problem. Därför undviker många postförskott. Kan tänka mig att det är skrämmande att skicka stora produkter från Tyskland som ingen hämtar ut eller betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en feg och konservativ före detta bankanställd. Så jag använder alltid kreditkort när jag handlar på internet. Ett sånt som inte dras direkt från lönekontot, utan där kortfirman skickar mig en faktura som jag betalar. Finessen med det är att om nåt är fel, så betalar jag bara inte fakturan. Eller om det är flera poster betalar jag det som jag tycker stämmer, och reklamerar det som är felaktigt. Reglerna kring vilka bevis kortföretaget måste ha på att posterna är korrekta är kraftigt tuffa, så inga skojare klarar sig i längden. Under tiden slipper jag ligga ute med pengarna.

Thomann har jag använt flera gånger, alltid med bra erfarenheter.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en feg och konservativ före detta bankanställd. Så jag använder alltid kreditkort när jag handlar på internet. Ett sånt som inte dras direkt från lönekontot, utan där kortfirman skickar mig en faktura som jag betalar. Finessen med det är att om nåt är fel, så betalar jag bara inte fakturan. Eller om det är flera poster betalar jag det som jag tycker stämmer, och reklamerar det som är felaktigt. Reglerna kring vilka bevis kortföretaget måste ha på att posterna är korrekta är kraftigt tuffa, så inga skojare klarar sig i längden. Under tiden slipper jag ligga ute med pengarna.

Thomann har jag använt flera gånger, alltid med bra erfarenheter.

Gunnar

Men är inte sådana kort ganska dyra att ha?

Har för mig att American Express kostar typ 1100 om året 😳

Vilket kort använder du och vad kostar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är olika. Kolla med din bank.

American Express är dyrast på alla fronter - både i avgift till dig som kund och i avgift till handlaren. Många handlare tar inte American Express av den orsaken. Undvik.

Direkt hos Eurocard kostar det 500-600 per år, det är ett sånt jag har sen länge. Inte orkat byta. Eurocard/Mastercard tas emot i stort sett överallt på nätet.

Hittade att SEB tar 195 för ett mastercard.

http://www.seb.se/pow/default.asp

OBS: det är alltid en dålig affär att utnyttja krediten på såna här kort. Ändå gör folk det, en bra inkomstkälla för kortutgivaren.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag använder mitt vanliga VISA kort... men jag har det inte kopplat till lönekontot som många andra utan istället öppnade jag ett nytt konto och har kopplat det kontot till mina paypal och andra betalställen... på så vis för jag ju bara över pengar till det kontot när jag ska köpa nånting... och på så vis kan dom inte knycka mina pengar på lönekontot =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har jag fattat detta rätt nu?

Om jag beställer t ex. BC Rich NT Beast Bass, under vilken det står 611 euro, så pröjsar jag alltså totalt 626 euro för den? Ingen moms eller tull som kan ha hamnat på den när jag ska hämta ut den?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Allvarlit? E det någon av er som checkat in den sidan? Sökte på pricerunner häromdan efter billigaste Sennheiser HD25:or o så ploppa

http://www.thomann.de/thoiw5_sennheiser_oh...artner_id=43724

Någon som har erfarenhet av den sidan för priset verkar ju för bra för o vara sant?

Kolla gärna upp grejjerna

EDIT: Slår samman tråd med redan existerande /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det är väl rätt många på forumet som har skrivit i trådar om utrusting dom har beställt från Thomann...

Tjo!

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Hehe. Thomann är väl ungefär det mest använda ordet på det här forumet, efter VST, pirat och sidechain, möjligtvis.

Och "monitorer" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
micke_e (oregistrerad)

Någon som handlat från thomann.de och kan dela med sig av erfarenheter? Positivt/negativt?

Funderar på att köpa en Warwick-bas för omkring 16000:- och vill bara höra om det är ett schysst ställe att handla ifrån.

Liiiite skeptisk till att hala fram 16k med VISA-kortet utan att först höra med Er om någon haft dåliga erfarenheter, hehe :rolleyes:

EDIT: Slår samman tråd med redan existerande /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort pålitligt företag. Har handlat där massor. Du behöver evt faxa ID till dem i samband med kortbetalning, så var det för nåt år sen iaf. Deras supportsystem och reklamering fungerar också utmärkt bortsett från att de inte har någon telefonkö.

Värt att kolla upp är Music Store. De brukar vara snäppet billigare och trevligare.

mvh

Edit: be dem hitta ett bra exemplar och att de ska justera och intonera den till dig.

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

micke_e (oregistrerad)
Stort pålitligt företag. Har handlat där massor. Du behöver evt faxa ID till dem i samband med kortbetalning, så var det för nåt år sen iaf. Deras supportsystem och reklamering fungerar också utmärkt bortsett från att de inte har någon telefonkö.

Värt att kolla upp är Music Store. De brukar vara snäppet billigare och trevligare.

mvh

Edit: be dem hitta ett bra exemplar och att de ska justera och intonera den till dig.

Tackar för svaret!

Intonering är "skitsamma", ska ändå stämma ner från originalstämning och intonera om den när jag får den :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...