Jump to content
Annons

Les Paul med brutet huvud


Wernborg

Recommended Posts

Har en Kasuga Les Paul troligen från mitten av 70-talet. Den är grym som fan att lira på. Dom kunde, japanerna på 70-talet.

Tyvärr har huvudet varit av och nån har limmat dit det igen, men inte så snyggt. Det har trasats av så det är inget snyggt snitt direkt. Visst, den sitter ihop och så, men helst hade jag sett att det var en snygg limfog utan en massa luft i.

Brotten börjar bakom första bandet och går sen in under greppbrädan vid första bandet. Tror ni det är nån vits att be nån byta ut huvudet på gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om gitarren är bra så, klassiska halsbrott på Gibson-gitarrer kostar runt 600-800 kr att få lagat hos ett proffs som t ex Paul Guy i sthlm. Då är inte lackjobb inräknat men gitarren låter i princip lika bra som innan brottet och man kan heller inte känna fogen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, ska du tillverka ett helt nytt huvud? Då är det betydligt dyrare.

Ja hur gör han annars. Plastiskt trä i fogen?

T ex, om halsbrottet är färskt så limmar man bara.

Skulle tippa på att en nytt huvud behövs då eftersom det flisats sönder lite. Dessutom är nog brottet minst 20 år gammalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om gitarren är bra så, klassiska halsbrott på Gibson-gitarrer kostar runt 600-800 kr att få lagat hos ett proffs som t ex Paul Guy i sthlm. Då är inte lackjobb inräknat men gitarren låter i princip lika bra som innan brottet och man kan heller inte känna fogen.

Paul is the man....men se till att ha minst en timme över. Fenomenal på att prata, sist jag var där tog det över en timme innan jag kom därifrån.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den låter bra finns kanske ingen anledning att pilla på den?

Iofs. Känns bara som minsta lilla pyttelilla våld mot huvudet skulle kunna få det att lossna igen. Inget bra jobb av den som gjorde det en gång...

passa dig för våld mot gitarren då.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den låter bra finns kanske ingen anledning att pilla på den?

Iofs. Känns bara som minsta lilla pyttelilla våld mot huvudet skulle kunna få det att lossna igen. Inget bra jobb av den som gjorde det en gång...

passa dig för våld mot gitarren då.. 😳

Jag har en fru som har dammsugit ner en gitarr från väggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den låter bra finns kanske ingen anledning att pilla på den?

Iofs. Känns bara som minsta lilla pyttelilla våld mot huvudet skulle kunna få det att lossna igen. Inget bra jobb av den som gjorde det en gång...

passa dig för våld mot gitarren då.. 😄

Jag har en fru som har dammsugit ner en gitarr från väggen...

Är hon fortfarande din fru? 😳😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den låter bra finns kanske ingen anledning att pilla på den?

Iofs. Känns bara som minsta lilla pyttelilla våld mot huvudet skulle kunna få det att lossna igen. Inget bra jobb av den som gjorde det en gång...

passa dig för våld mot gitarren då.. 😳

Jag har en fru som har dammsugit ner en gitarr från väggen...

du borde skaffa en stupstock!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den låter bra finns kanske ingen anledning att pilla på den?

Iofs. Känns bara som minsta lilla pyttelilla våld mot huvudet skulle kunna få det att lossna igen. Inget bra jobb av den som gjorde det en gång...

passa dig för våld mot gitarren då.. 😳

Jag har en fru som har dammsugit ner en gitarr från väggen...

du borde skaffa en stupstock!!

Tror att den nedfallna gamla Bjärton-en duger till det nu. Får bygga om och bestraffa till jul nån gång 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den låter bra finns kanske ingen anledning att pilla på den?

Iofs. Känns bara som minsta lilla pyttelilla våld mot huvudet skulle kunna få det att lossna igen. Inget bra jobb av den som gjorde det en gång...

passa dig för våld mot gitarren då.. 😳

Jag har en fru som har dammsugit ner en gitarr från väggen...

du borde skaffa en stupstock!!

Tror att den nedfallna gamla Bjärton-en duger till det nu. Får bygga om och bestraffa till jul nån gång 😄

haha jo det får du fan göra!!!!!

jag hade vart sur i ett år ifall min fruga gjort så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso. Å andra sidan är det jävligt skönt om man slipper dammsuga då och då.

jo verkligen.. själva har vi en katt som gillar att välta all jord ut ur krukorna.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Under midsommarhelgen dog den nerdammsugade Bjärtongitarren för gott. Den imploderade liksom. Bara föll ihop inåt.

Har under kvällen påbörjat ett reparationsarbete (på egen hand) av LesPaul-en. När jag väl fick isär delarna, med visst våld, visade det sig att det är hyftsat jämna snitt. Nu sitter huvudet med limtvingar och några håligheter bakom halsplattan är lagade. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad.

På senare tid har det varit något litet glapp i gamla limfogen så att E och A-strängarna stämde ur varandra på nåt märkligt sätt. Skruvade jag på E-strängen så ändrades även A-strängen något.

Den som lever får se....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...