Jump to content
Annons

Mobil studio


Mutz

Recommended Posts

Jag har tänkt att dra igång en mobil studioverksamhet. Så jag tänkte kolla med er vad för prylar ni tycker jag ska ha.

Tanken är att kunna komma till bands replokaler för att göra inspelningar och även ta upp liveinspelningar. Detta är en hobbyverksamhet, mest för skojs skull.

Den tänkta budgeten ligger på ca 30,000kr.

Såhär har jag tänkt:

Dator:

Macbok Med 1gig i minne.

13,775kr

Ljudkort:

Focusrite

Behringer AD/DA

9200kr

Men sedan vet jag inte hur jag ska göra med mickar.

Idag har jag:

1st röde nt-1000 till sång

1st JJlabs till baskagge, då jag förspråkar att trigga kagge.

1st Sm57. Virvel/Gitarrstärkare.

Köpa minst 3 st sm57, för att live kunna ha två till virveln och kunna micka två gitarrstärkare.

3000kr

Men hur ska jag göra resten av trummorna? Har då ca 4000kvar. Ska jag strunta i att micka pukorna live tillsvidare och köpa två lite finare OH mickar nu och köpa till pukmickar längre fram? Ofta kanske man kommer till liveställen där rubbet redan är mickat. Så då kan jag nyttja Sm57 på pukorna när jag kör replokalsinspelningarna.

Kanske ett par Oktava Mk-012 som OH, ligger på ca 4000kr.

Dator: 13775

Ljudkort: 9200

Mickar: 7000

Totalt: 29975kr.

Så vad tror ni om detta?

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Presonus FirePod då, 5995:-. Skulle fortfarande rekommendera RME-lösningen. Kvalitén tävlar i högsta divisionen.

Jofan vet att det är ett grymtkort! Men tror inte budgeten orkar med det tyvärr..

Men Presonus FirePod har jag kollat på förut.. Ligger på 4900 från THOMANN

Skulle jag behöva 2st. För det är ingen ADAT möjlighet på det kortet va? Frågan är vad som är bäst isåfall? Den lösningen eller den med Focusrite kortet och behringer AD/DA converten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sedan vet jag inte hur jag ska göra med mickar.

Idag har jag:

1st röde nt-1000 till sång

1st JJlabs till baskagge, då jag förspråkar att trigga kagge.

1st Sm57. Virvel/Gitarrstärkare.

Köpa minst 3 st sm57, för att live kunna ha två till virveln och kunna micka två gitarrstärkare.

3000kr

Men hur ska jag göra resten av trummorna? Har då ca 4000kvar. Ska jag strunta i att micka pukorna live tillsvidare och köpa två lite finare OH mickar nu och köpa till pukmickar längre fram? Ofta kanske man kommer till liveställen där rubbet redan är mickat. Så då kan jag nyttja Sm57 på pukorna när jag kör replokalsinspelningarna.

Kanske ett par Oktava Mk-012 som OH, ligger på ca 4000kr.

Oktava Mk012 är suveräna var man än placerar dem - så sådana kan du absolut satsa på. 😲

Vill du ha billigare småmembranare som har en mer neutral upptagning, så kolla på Line Audio Design CM3. Enormt bra för priset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava Mk012 är suveräna var man än placerar dem - så sådana kan du absolut satsa på. 😳

Vill du ha billigare småmembranare som har en mer neutral upptagning, så kolla på Line Audio Design CM3. Enormt bra för priset! 😲

Har kollat lite på CM3 också... Det skiljer än tusning i pris.. Om man tittar på än viss sida :-) 🙂

Vad tycker du. Ska man köra på CM3 kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat lite på CM3 också... Det skiljer än tusning i pris.. Om man tittar på än viss sida :-) 😆

Det är inte parpris vs styckpris då?

CM3 är hursomhelst väldigt fin. Tycker man får gå upp ganska många tusenlappar för att hitta något likvärdigt.

Men det är ju en smaksak också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt att dra igång en mobil studioverksamhet. Så jag tänkte kolla med er vad för prylar ni tycker jag ska ha.

Tanken är att kunna komma till bands replokaler för att göra inspelningar och även ta upp liveinspelningar. Detta är en hobbyverksamhet, mest för skojs skull.

Kul! 😆

Men jag saknar en del utrustning i din lista.

DI-boxar - Jag såg ingen mick till basstärkare, så jag antar att du tänker ta signalen direkt. Du kommer du behöva en DI-box, framförallt vid liveinspelningar. Bra att ha till synthar, elpiano, samplers mm

Mickstativ & kablar - Ska du spela in trumset med 6 mickar, plus två gitarrer och eventuellt flera sång behöver du åtminstone en tio mickstativ. Om jag fattat det rätt kommer du ha möjlighet att spela in 16 spår samtidigt. Det vore ju bra om du hade mickar/DI-boxar som matchar det.

Splitta signaler? - När man spelar in live är det den smidigaste lösningen. Använd samma mickar som PA't använder. Men det kräver att ni splittar signalen på ett sätt som alla känner sig bekväma med. PA-tekniker kan vara väldigt kinkiga (med alla rätt) på den punkten.

Medhörning - Ganska viktig detalj. Investera i tre-fyra slutna lurar av bra kvalitet och en kraftfull hörlursförstärkare.

Multikabel - Om du tänker spela in live är det nästan ett måste. Annars kommer du att bli sittande i utkanten av scenen eller vid FOH.

Kan vara smidigt när du spelar in i replokal också. Det är bra att ha möjligheten att rigga upp datorn i ett anslutande rum.

Monitorer? - Jag tycker att det kan bli lite referenslöst att jobba helt och hållet i lurar under en hel inspelning. Bra att ha när hela bandet vill lyssna på en tagning tillsammans, eller det ska göras en snabbmix på plats, etc.

Edit: la till lite...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

vad sägs om yamaha 01v 96?? digitalbord som är jädrans lättarbetat!!!!!!!

finns under 10 000 beggat!!!

Var hittar du det? 😆

såg ett på vendolin som gick för 8000... funkar galant.. jag körde med det bordet i en studio för inte så länge sen.. bordet är jädrigt lättjobbat, men kanske lite tråkigt o ha i studiomiljö.. funkar hur jädra bra som helst live!!!

yamaha 01v 96 har ADAT expansion så man kan köra in via digitalkabel mot ett ljudkort med adatlitepipe!!

Link to comment
Dela på andra sajter

vad sägs om yamaha 01v 96?? digitalbord som är jädrans lättarbetat!!!!!!!

finns under 10 000 beggat!!!

jag är ju ingen expert, men har ett sånt hemma hos farsan.

lite klurigt att förstå till en början men kan skicka ut 2x8 digitalt (optiskt, via någon adat interface tror jag) och till sammans med ljudkortet få 8+4 extra analoga inputs.

alltså... hmm... 28ingångar, om nu datorn pallar med det.

fungerar även grymt som vanligt livebord, med ok effekter.

fast nu undrar jag om min uträkning stämmer eftersom mixern bara har 24 ingångar...

vet ej

Link to comment
Dela på andra sajter

de där 4 sista ingångarna är stereo.. dvs 2 ingångar!!! 😆

edit: men in i ett digi002, får man antingen begränsa sig till 16 mickar eller bussa ngra kanaler i taget!! 😎

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom fanns så billigt? Har jag missat totalt. Trodde dom låg runt 13-15k.

Dom har ju en inbygd adat-I/O men tar ju även mini-YGDAI-kortet MY16-AT så där har du 2xADAT-I/O till.

javisst.. sweet som fan e re.. sugen på o köpa en o bygga ett rack med en digi002r, en utdragbar skena med en iBook eller dylikt samt längst upp en 01v.. 😎

med hjul självklart, o sen bara sticka iväg o lira in överallt.. 😆

hmm ere inte så att adaten är en tillägsgrejj??

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! 😆

Men jag saknar en del utrustning i din lista.

DI-boxar - Jag såg ingen mick till basstärkare, så jag antar att du tänker ta signalen direkt. Du kommer du behöva en DI-box, framförallt vid liveinspelningar. Bra att ha till synthar, elpiano, samplers mm

Mickstativ & kablar - Ska du spela in trumset med 6 mickar, plus två gitarrer och eventuellt flera sång behöver du åtminstone en tio mickstativ. Om jag fattat det rätt kommer du ha möjlighet att spela in 16 spår samtidigt. Det vore ju bra om du hade mickar/DI-boxar som matchar det.

Splitta signaler? - När man spelar in live är det den smidigaste lösningen. Använd samma mickar som PA't använder. Men det kräver att ni splittar signalen på ett sätt som alla känner sig bekväma med. PA-tekniker kan vara väldigt kinkiga (med alla rätt) på den punkten.

Medhörning - Ganska viktig detalj. Investera i tre-fyra slutna lurar av bra kvalitet och en kraftfull hörlursförstärkare.

Multikabel - Om du tänker spela in live är det nästan ett måste. Annars kommer du att bli sittande i utkanten av scenen eller vid FOH.

Kan vara smidigt när du spelar in i replokal också. Det är bra att ha möjligheten att rigga upp datorn i ett anslutande rum.

Monitorer? - Jag tycker att det kan bli lite referenslöst att jobba helt och hållet i lurar under en hel inspelning. Bra att ha när hela bandet vill lyssna på en tagning tillsammans, eller det ska göras en snabbmix på plats, etc.

Edit: la till lite...

Ja Di-box har jag missat. Så där kommer på kanske någon tusing.

Mickstativ har jag endel. Kommer nog dock behöva några till.. Multikabel har jag funderat runt är nog inte fel heller. Hittade än grymt billig för 1200 på thomann. DENNA

Monitorer är nog inget jag vill ha med mig när jag flyttar mig. Där får lurar duga. Monitorer har jag hemma. Men några extra lurar kommer behövas.

Ang splitta signalen har jag startat en egen tråd om det. Den hittar du här https://www.studio.se/index.php?showtopic=32354

Link to comment
Dela på andra sajter

vad sägs om yamaha 01v 96?? digitalbord som är jädrans lättarbetat!!!!!!!

finns under 10 000 beggat!!!

jag är ju ingen expert, men har ett sånt hemma hos farsan.

lite klurigt att förstå till en början men kan skicka ut 2x8 digitalt (optiskt, via någon adat interface tror jag) och till sammans med ljudkortet få 8+4 extra analoga inputs.

alltså... hmm... 28ingångar, om nu datorn pallar med det.

fungerar även grymt som vanligt livebord, med ok effekter.

fast nu undrar jag om min uträkning stämmer eftersom mixern bara har 24 ingångar...

vet ej

Hmmm men då måste jag ändå ha ett ljudkort på detta, med adat... Så det känns som ett dyrt förslag... Även lite bökigt. Är det inte smidigare att bara ha två 19" Rackenheter? Tanken är att det ska vara så smidigt det bara gå att ta med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag inte är helt ute o cyklar så finns det rackskenor av ngt slag till just den mixern!!!

toppmonterad digitalmixer är fanimej fina grejjer!!!!

du lär nog hitta ngra schyssta MOTU eller RME kort med adat inout för ngra tusingar på vendolin eller så!!!!

det behöver inte bli så himla dyrt.. det är inte ett måste att köpa allt nytt!! många gör "felet" och köper ALLA sina prylar sprillans.. men då betalar dom en jädra massa pengar, för ngt de kan köpa beggat för en jädra massa mindre pengar.. 😆

edit: angående att ta med sig, det är hur lätt som helst att skruva ihop ett rack på hjul!!!!!!med alla nödvändigheter innuti!!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava Mk012 är suveräna var man än placerar dem - så sådana kan du absolut satsa på. 🙂

Vill du ha billigare småmembranare som har en mer neutral upptagning, så kolla på Line Audio Design CM3. Enormt bra för priset! 😎

Har kollat lite på CM3 också... Det skiljer än tusning i pris.. Om man tittar på än viss sida :-) 😆

Vad tycker du. Ska man köra på CM3 kanske?

Att ha ett par CM3:or är verkligen aldrig fel. De är väldigt bra för ett löjligt lågt pris.

Om du tittar på min sida, så är det listpriset som står där (borde kanske ändra och sätta ut det egentliga priset i stället... 😎 ). De flesta säljer dem för 995:-/st. 😉

Om du ska titta på lurar, så överväg Ultrasone. De har mycket fina lurar - både slutna och öppna. De ger dessutom samma volymupplevelse som andra lurar - men med 3dB lägre ljudtryck. Det kan vara dessa 3dB som räddar hörseln... 😆

När det gäller DI-box, så rekommenderar jag gärna Line Audio Design ADIB, som är mycket bra. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, YGDAI-kortet är tillval. 1 ADAT-I/O finns inbyggd.

Klart att du ska köpa ett RME-kort och köra till 01V96! Jag råkar ha ett HDSP9652 till salu.... 😕

precis som jag tänkte..

😮

hur många adat in/ut har du på det???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan intyga att HDSP9652 (som för övrigt är samma kort som jag kör med), är ett skitbra kort! 😏

3st ADAT Lightpipe I/O, 1st S/Pdif I/O, 2st MIDI I/O, Wordclock - och en GIGANTISK DSP-mixer/router inbyggd i kortet (Total Mix).

Link to comment
Dela på andra sajter

vad sägs om yamaha 01v 96?? digitalbord som är jädrans lättarbetat!!!!!!!

finns under 10 000 beggat!!!

Vart i hela världen hittar du en 0196:a för under 10 000? 😄

ddet fanns en på vendolin för inte så länge sen!!! 8000 skulle dom ha för den då!!! fint som satan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...