Jump to content
Annons

akustisk gitarr


Impey

Recommended Posts

Vet att det inte är mycket pengar och svårt att få tag i något bra, men undrar om ni har tips på någon prisvärd gitarr för det priset?

Skall man leta efter någon begagnat kanske?

Sedan har jag hittat en Yamaha CG-100A. Någon som vet vad det är för gitarr? det billigaste eller hyfsad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Själv gillar jag inte Fender stålsträngade alls, för det var en stålsträngad du ville ha va? Tanglewood kan vara bra, för de pengarna, men ännu hellre Yamaha.

Spanska finns ju annars, dvs. nylonsträngade: Admira Malaga och Raimundo 104B är mycket bra val.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan också... jag hörde en Cort som en kompis (eller ... ja... det var min chef faktiskt) hade lånat, som lät helt otroligt bra! Och det värsta var att den var precis lika skön tat spela på som den lät - jag blev helt knäckt, min Takamine som nog ligger på 10+ papp ny hade inte en chans. Men nu minns jag inte vad modellbeteckningen var.

Jo, det fanns faktiskt en begagnad kvar på Jam.se (under gitarr, stålsträngat). Cort SF1, beg - 2300 kr. Jag borde sälja min Takamine och köpa den istället! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var själv på jakt efter en för ett tag sedan och hittade pinsamt nog att stagg gör en jätte bra akustisk stålsträngad för 2500, det enda som lät bättre i hela butiken var en jättedyr martin, men den spöade lät både fender, ibanez, cort och yamaha.

Men det är en personlig smaksak också.

Link to comment
Dela på andra sajter

var finns dessa gitarrer? inte på musikbörsen i alla fall...

sedan undrar jag om ni vet något om Yamaha CG-100A?

Beg.. var det någon som sa. Var skall jag leta då?

Link to comment
Dela på andra sajter

var finns dessa gitarrer? inte på musikbörsen i alla fall...

sedan undrar jag om ni vet något om Yamaha CG-100A?

Beg.. var det någon som sa. Var skall jag leta då?

Beggat hittar du på bla vendolin, blocket, diskant, musikmarknaden mm

Jag måste också slå ett slag för cort gitarrer som är väldigt mycket gitarr för inga pengar alls. Har ingen cort själv men skulle jag leta billig gitarr skulle jag börja leta där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
var finns dessa gitarrer? inte på musikbörsen i alla fall...

sedan undrar jag om ni vet något om Yamaha CG-100A?

Beg.. var det någon som sa. Var skall jag leta då?

Om jag förstår det rätt utifrån modellnumret du anger så är det nylonsträngat du är ute efter. För de pengarna får du nog mest ut av instrumentet om du stannar vid Yamaha, Alhambra, Esteve, precis då man kommer över billigaste prisklassen tycker jag nog att de låter bäst, och dessutom får du ut mer på andrahandsmarknaden.

Om du kan gå upp cirka 1000SEK i de nämnda märkena då börjar det ofta hända saker. Men den gitarr du nämner är helt klart prisvärd.

Om du skall handla beggat så måste du nog ha ngn med dig som kollar instrumentet som kan... kolla den kända puckeln vid tolfte band, sitter stallet bra på plats, skevar halsen, är alla stämskruvar lätta att röra på m.m ... dock är det inte sagt att snubben i musikaffären kan ett jota om gitarrer... försök ställa frågor så känner nog du om han bara rabblar skit från ngn broschyr eller om det är bra observationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...