Jump to content
Annons

värdens konstigaste instrument!


marko (oregistrerad)

Recommended Posts

  • 1 år senare...
Annons

Vad sägs om fagott?

Bara ett exempel, man har 10 knappar att välja på med vänster tumme, och ibland skall man trycka ner 2 eller till och med 3 samtidigt.

http://www.musicwithease.com/bassoon-iS-2.jpg

Gunnar

fd trombonist, numera fagott (fick en knäpp).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En kompis gjorde mig uppmärksam Xaphoonen, som härmed får min röst. Låter underbart och kan faktiskt köpas på Thomann.

Finns en del sköna ljudexempel på

också.

/Dex.

Nu blev jag farligt sugen på att köpa en.

Finns i två olika keys.

Undrar om du eller din kompis kan ge lite guidance hur det funkar.

Edit : Hittade info på webben:

http://www.xaphoon.com/

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni några udda instrument:

http://www.oddmusic.com/gallery/

Ex:

Windformwindform.jpg

Double Violin: jonrose_double.jpg

E-Sitar:e-sitar1.jpg

Gravicord:gravikord.jpg

😎

Jag var inne på att bygga ett kul instrument jag kom på. 🙂

En basträng och en ljus sträng, båda har var sin E-bow under sig och strängarna lutar mot ett hjul som man drar upp och ner längs en skena på halsen så man får de olika tonerna. Varje sträng är kopplad till en volympedal. 😄

Så man kan spela basgång och melodi samtidigt, få det coola ljudet en E-bow ger, glida me tonerna som en bandlös samt få dynamiskt spel med hjälp av volympedalerna för varje fot. 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis gjorde mig uppmärksam Xaphoonen, som härmed får min röst. Låter underbart och kan faktiskt köpas på Thomann.

Finns en del sköna ljudexempel på

också.

/Dex.

😐

Wtf! Låter som en saxofon ju 🙂 ... iofs kass ljudkvalitet på Youtube, men nog skulle man kunna lura någon med en sån inspelning? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis gjorde mig uppmärksam Xaphoonen, som härmed får min röst. Låter underbart och kan faktiskt köpas på Thomann.

Finns en del sköna ljudexempel på

också.

/Dex.

😐

Wtf! Låter som en saxofon ju 🙂 ... iofs kass ljudkvalitet på Youtube, men nog skulle man kunna lura någon med en sån inspelning? 😮

snarare som en liten klarinett tycker jag det låter som!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är ett instrument då? Tycker ni är lite fantasilösa. Jag fick en idé att man kunde göra en isvak i en frusen sjö, och så har man enorma betongklot som man släpper ner i den med lyftkranar så det blir en baston och ett plums. Det vore lite häftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men vad är ett instrument då? Tycker ni är lite fantasilösa. Jag fick en idé att man kunde göra en isvak i en frusen sjö, och så har man enorma betongklot som man släpper ner i den med lyftkranar så det blir en baston och ett plums. Det vore lite häftigt.

försökte det en gång... hade bara råd med lyftkranar för att täcka in upptakten ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis gjorde mig uppmärksam Xaphoonen, som härmed får min röst. Låter underbart och kan faktiskt köpas på Thomann.

Finns en del sköna ljudexempel på

också.

/Dex.

☺️

Wtf! Låter som en saxofon ju 😄 ... iofs kass ljudkvalitet på Youtube, men nog skulle man kunna lura någon med en sån inspelning? 🙂

snarare som en liten klarinett tycker jag det låter som!!

Tycker det låter som en uppitchad basklarinett. Man borde göra världen en tjänst och köpa 10 st som man ger till alla alt-saxofonister man känner så dom slutar spela ett av världens hemskaste instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...