Jump to content
Annons

Bra studentproppar?


Martin

Recommended Posts

Annons

Men apotekets är inte speciellt linjära i sin dämpning, utan det blir rätt "basigt" ljud. Bättre är då Bellman och Symfons ER20 som är avsevärt bättre i det avseendet.

Mitt råd är dock att eftersom du satsar på att bli musiker så skydda din hörsel mer än något annat. Folk förlorar fingrar och händer och kan ändå forsätta skapandet eller jobba i branschen. Mig veterligen är det bara Beethoven som klarat att skriva musik efter att ha förlorat hörseln... å andra sidan var han hovorganist när han var 13. Jag vet inte hur du har det med hovet dock...

Skämt åsido, många i Malmö Symfoniorkester och på Musikhögskolan i Malmö vänder sid till "Musiker och Artisthälsan i Malmö" för att få sina formgjutna hörselskydd. I Örebro kan du vända dig hit:

Hörselskydd

Att lägga två tusen på de instrument du skall använda resten av ditt liv (!) är rätt litet i jämförelse med att köpa en Gibson för 20 papp som du kanske bara har en tid. Gibson finns det flera av men inte din hörsel är unik!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alpine´s granar tycker jag är bra. kostar strax under 200kr och finns på många musikaffärer. Har ett par som jag använder som beredskapsproppar som jag alltid bär med mig. Använder de mest på dansgolv och på krogen samt på en del koncerter.

När jag spelar själv använder jag oftast mina formgjutna Bellman & Symfon. De är fantastiskt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
bellman & symfon har en modell som heter er20, den kostar ca 200 kr.

hade dom i cirka ett år innan jag tappade bort dem i somras. var väldigt nöjd. har inte orkat köpa nya dock  😉

Var inne och läste den här tråden igår och bestämde mig för att det nog skulle få bli ett par er20. Idag var jag på cirkelledarutbildning på studiefrämjandet, vann en tipspromenad och vann... ett par er20! Vad är oddsen?!

Edit: mjäk

Redigerat av danieel
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!!

Jag undrar om ni har några

proppar att rekomendera för sångare?

Gjutna proppar med med något lägre dämpning. 9db eller 15 db går bra, men det är lite beroende av musikstil och volym. Helst bör man dock kanske försöka köra med in-ear monitorer, men det kan vara lite kostsamt om man precis börjar musicera på scen. Dock tar det en del tid innan man har vant sig att höra "rätt" i både in-ear och hörselskydd, så plugga inte in dem och kliv upp på scen och tro att du sjunger rent...

Ungefär vad brukar de gjutna ER-propparna gå på? Hur sitter de i örat, alltså är de ganska dolda eller sticker de ut mycket?

De sticker inte ut något alls utan sitter i höjd med ytterörat. De är väldigt svängda för att passa örongången vilket gör att man måste gör en liten vridande rörelse för att överhuvudtaget få in dem i örat. Väl på plats så är de ju, som sagt, formgjutna efter örat. Det betyder att de sitter perfekt och varken läcker, trycker, skaver eller ramlar ur hur mycket man än "headbangar"!

Priset har säkert ändrat sig men borde ligga i storleksorningen 2000-2500kr. Detta inkluderar avgjutningen, hörselprov och hörselskydd. I alla fall dit jag gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset har säkert ändrat sig men borde ligga i storleksorningen 2000-2500kr. Detta inkluderar avgjutningen, hörselprov och hörselskydd. I alla fall dit jag gick.

Ääh töntigt. Gnid in med litet vaselin. Ta fram tennstöpningssatsen och häll in i öret. Tala om formljutet! Fram med borren och gör ett pyttelitet hål. Högst en femma.

Ärligt, skydda hörseln! Det är värt många tusen att kunna höra och inte bara ha pip (tinnitus). En investering som bör komma före nytt instrument.

Mina tankar.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
Tofukatt (oregistrerad)

Har testat många öronproppar men är inte nöjd med ngt än så länge.

Hade mest sådana som ligger på 200 kr i apoteket.Vissa va lika sköna för öronen som två kaktusbitar och vissa brukade glida ut.Läste ngnstans tillomed att de billigare alternativen kan allvarigt skada hörseln-de vibrerar i öronen.

Jag ska iaf satsa nu på de från Bellman & Symfon för 2 lax.

Själv har jag ganska svår tinitus.Ska gå till läkare först så kanske på det sättet kan det bli billigare för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Man ska absolut skydda sin hörsel. Någonstans tycker jag dock att någonting har gått helt fel inom musiken. Idag har i princip alla musiker öronpropar när dom spelar, även jag. Men måste det verkligen vara så?

Även om ljudet har sänkts en del på senare år vad det gäller festivaler och dylikt så är det fortfarande hemskt. Jag förstår inte hur folk orkar betala för att bli misshandlade. Ljudet är fortfarande lika dåligt som det var på 70-talet och nästan lika skadligt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska absolut skydda sin hörsel. Någonstans tycker jag dock att någonting har gått helt fel inom musiken. Idag har i princip alla musiker öronpropar när dom spelar, även jag. Men måste det verkligen vara så?

Jag håller med... det är för hög ljudvolym både på konserter och nattklubbar idag. Samtidigt ligger ju mycket av liveupplevelsen i att känna musiken med hela kroppen, men jag har varit på ett fåtal spelningar där jag slapp ha öronproppar, pga att ljudnivån inte var så hög, och dessa spelningarna kändes mycket bättre än allt annat jag hört.

Så jag hoppas varje gång jag går på en livespelning att öronpropparna får ligga kvar i fickan. Det får dom dock nästan aldrig göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att tänka på när man använder proppar i form av granar (typ apotekets) är att man inte bara kör in dom så långt det går i örat, utan att man drar ut dom såpass tills det låter mer neutralt. Mina låter helt ok då. Jag antar att den angivna dämpningskurvan inte stämmer då (finns på vissa granar) men det låter bra mycket mer neutralt iaf. Om de är helt instoppade så blir allt bumligt och diskanten är som bortblåst.

Ärligt talat så avskyr jag barer, klubbar mm som envisas med att spela så högt så att man måste skrika till varandra.

Jag har alltid proppar med mig i plånboken 😆

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Bra proppar ska det vara. Det är värt pengarna. Men formgjutna i plast för dyra 1600 kr, med ett minimalt hål i mitten där ljudet skulle in, passade inte mig alls. Eftersom mina hörselgångar är extremt smala, så var ju det hålet nästan lika stort som hörselgångens diameter, varför de inte skyddade överhuvudtaget!!!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat en musiklinje nu och kommer utsättas för ljud i replokaler och sånt. Finns det några billiga proppar som fortf inte sabbar ljudet helt?

EDIT: Några som sabbar ljudet så lite som möjligt.

100-200 kr.

Vi på Killnoise har tagit fram och lanserat diskreta öronproppar med med en anpassad dämpning för att spela och lyssna på musik med. De ger en minimalt påverkad ljudbild, är CE-märkta och till rimligt pris. Du hittar oss på killnoise.com.

Lycka till med studierna!

/Killnoise

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!!

Jag undrar om ni har några

proppar att rekomendera för sångare?

Gjutna proppar med med något lägre dämpning. 9db eller 15 db går bra, men det är lite beroende av musikstil och volym. Helst bör man dock kanske försöka köra med in-ear monitorer, men det kan vara lite kostsamt om man precis börjar musicera på scen. Dock tar det en del tid innan man har vant sig att höra "rätt" i både in-ear och hörselskydd, så plugga inte in dem och kliv upp på scen och tro att du sjunger rent...

Ett knep som Hörseltekniska Laboratoriet AB på Roslagsgatan 19 i Stockholm använde till mig var att göra formgjutningen av B&S-propparna lite längre in i örat. Ska tydligen passa sångare bättre. Eftersom jag bara har erfarenhet från mina egna proppar så kan jag inte jämföra med hur de gjuts "normalt".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har fått tinitus på vänster höra. tror ni det kan komma från alla nattklubbar som jag går ut på varje helg? Jag har köpt fetting högtalare till mitt rum kan jag har fått tinitus av dom.

kan man ha höronpropar när man lyssnar på musik hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått tinitus på vänster höra. tror ni det kan komma från alla nattklubbar som jag går ut på varje helg? Jag har köpt fetting högtalare till mitt rum kan jag har fått tinitus av dom.
Snälla säg att du skämtar eller att du är ett troll.

Ja du kan få tinnitus av hög volym på krogen/nattklubb. Ja du kan få tinnitus av extrema ljud (läs "jetemektig" volym på dina värstinghögtalare hemma).

kan man ha höronpropar när man lyssnar på musik hemma?
Återigen snälla säg att du skämtar. Ja det kan du väl ha. Men det bästa borde ju vara att sänka volymen hemma. Eller?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått tinitus på vänster höra. tror ni det kan komma från alla nattklubbar som jag går ut på varje helg? Jag har köpt fetting högtalare till mitt rum kan jag har fått tinitus av dom.
Snälla säg att du skämtar eller att du är ett troll.

Ja du kan få tinnitus av hög volym på krogen/nattklubb. Ja du kan få tinnitus av extrema ljud (läs "jetemektig" volym på dina värstinghögtalare hemma).

kan man ha höronpropar när man lyssnar på musik hemma?
Återigen snälla säg att du skämtar. Ja det kan du väl ha. Men det bästa borde ju vara att sänka volymen hemma. Eller?

Jag skämta. men min kompisar har inte tinitus fast dom hänger med mej ut varje helg.

när man har så stora högtaler så hör man inte ljudet så tydligt fast det beror på min förstärkare säkert eller nått

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har börjat en musiklinje nu och kommer utsättas för ljud i replokaler och sånt. Finns det några billiga proppar som fortf inte sabbar ljudet helt?

EDIT: Några som sabbar ljudet så lite som möjligt.

100-200 kr.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Ännu en rejäl avdammning... 😉

Nämner Happy Ears även i denna tråden eftersom de inte fanns när tråden var aktuell, så att ingen har tagit upp dem här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...