Jump to content
Annons

Vad gör ni med alla era gamla LP-skivor?


Nad

Recommended Posts

Hej, har väl ensådär 600 LP skivor i två rader i stereohyllan i studion.

Inte spelar jag dem heller. Gör Ni? Och Ni som gjort Er av med dem,

hur kändes det? Ångerfullt? Man har ju hela sin tonårstid och 20-årsåldern

så väl dokumenterad där från ABBA till Frank Zappa. 😎

De tar en massa plats, men en kär sådan.

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

ooh..va trevligt..jag samlar lite grann, har kanske 50 stycken för personligt bruk.. har inte så många här i lägenheten, har fler hos farsan..!!!

men sätt dom ngnstans där dom är snygga.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade runt 500 skivor som jag sålde för 4-5 år sedan när jag pluggade. Till viss del kanske jag ångrar mig o jag tycker fortfarande att det är mer känsla med ETT vinylalbum än 250 MP3-album på hårddisken... 😆 Å andra sidan behövde jag pengarna när jag sålde dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på mina. Ofta. I princip lika mycket som CD-skivorna. Jag har en gång på 80-talet sålt en vinyl (Beatles dubbelalbum Rock'n'roll music) och jag ångrar det fortfarande 😆 Jag köper oxå vinyl ibland, det är rätt kul att botanisera i skivlådorna; en vettig butik finns faktiskt kvar i linköping.

Vinyl ser bra ut, luktar gott och låter bättre. Naturligtvis ska du spara hela samlingen Nad.

Som Hellpig skriver; vinylplattor har affektionsvärde. Det kommer aldrig en bränd mp3-a att få.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen, inte ska du slänga/sälja/magasinera dina skivor! Fram med vinylspelaren (eller köp en ny om den gamla är kass) och låt musiken flöda.

Om det är något man kan göra sig av med så är det alla tråkiga CD-skivor. Om man rippar dom så tillför själva skivan ingenting! Nej, vinyl och mp3 är det enda som spelas hemma.

Eller om du verkligen vill sälja lite skivor kanske jag är intresserad av att köpa några 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina vinylskivor (skulle tro att det är omkring 400st) står i förrädet och väntar på att någon ska orka ta sig i kragen och spela in vissa av dem på datorn för att sedan kunna lägga på CD. 😕 RIAA-förstärkaren köpte jag för ett par år sedan, men sedan har det liksom ändå inte blivit av...

Att sälja dem i nuläget är nog inte så kul - för jag har en känsla av att de nästan måste vara gratis för att någon ska vilja ta emot dem - men jag kanske har fel...?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tack som faaan" alla! Jag tror jag behövde det där. 😏

Det är helt sant. CD:n har aldrig haft något affektionsvärde för mig.

Men en stor varm LP med lite charmigt knaster här och var och

ett uppslagsverk att fylla famnen med - DET - är hur värdefullt som helst.

Speciellt när man vet att man hade samlat ett par veckopengar för att ha råd att

köpa Janne Schaffers första LP när det begav sig! 😄 Eller Genesis "The Lamb Lies Down On Broadway",

(den vita dubbeln) när jag var 16, och fick den avdragen på min lön den sommaren 1975 då jag sommarjobbade på Waideles skivaffär i Göteborg!

Kan Ni ge mig tips på var jag hittar en bra skivspelare till någorlunda vettigt pris

till dessa fossiler? 😄 Min svajar lite ibland, dvs nåt har fått sig en kyss tydligen och en låt kan plötsligt sacka i tempo eller öka efter ett tag.

Det finns ett litet hjul som skall justera pitchen, men den tycks inte vilja funka särskilt bra (vad den nu skulle vara så himla bra för in the first place).

Har en Pioneer PL-200X. Eller servar man sådana fortfarande??

Nad

Bild på skivspelaren

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kan Ni ge mig tips på var jag hittar en bra skivspelare till någorlunda vettigt pris

Vad innebär "någorlunda vettigt pris för dig.

På Blocket kan du lätt få en fullt fungerande skivspelare för 150 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan Ni ge mig tips på var jag hittar en bra skivspelare till någorlunda vettigt pris

Vad innebär "någorlunda vettigt pris för dig.

På Blocket kan du lätt få en fullt fungerande skivspelare för 150 spänn.

Tack Danny. Tänkte inte på det! Blocket, jamen visst. Självklart! Hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Köp en Dual Audiophile Concept-spelare, om du får tag i en sån. Antingen med crome eller med guld. Annars är ju alltid Thoréns bra. Eller klassiska Technics MkII bla bla...

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Men nu hade ju Nadde problem med var han ska ha alla sina skivor, inte var han kan få tag på fler...

Link to comment
Dela på andra sajter

HUGA! 6500:- för att spela gamla skrapskivor...? 😳

Nostalgi i all ära, men det finns ju gränser... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för jussta svar. Danny, Din skivspelare ser väldigt solid och ärbar ut! 😄

OK...jag har just nu avnjutit av 3 LP-skivor.

För första gången på evigheter dammades

Genesis "And then there were three", Kaipa "Inget nytt under solen" och "Solo" av.

Lät skitbra. Alldeles för skitbra!

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Genesis "And then there were three", Kaipa "Inget nytt under solen" och "Solo" av.

Lät skitbra. Alldeles för skitbra!

Nad

Ojojoj vikken 80-tals flashback jag fick... 😏

Genesis håller ju för evigt men Kaipa känns en aning daterat...hmm..få se jag måste nog leta reda på en och lyssna.. 😄

Har faktiskt 'räddat' en del gamla skivor genom dels bättre pickuper eller rätt och slätt 'rippat' till min porta eller PC'n och 'tvättat' bort lite bort knaster i CoolEdit.

Funkar hyggligt, ska ju vara en ganska hopplöst knastrig skiva då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Genesis "And then there were three", Kaipa "Inget nytt under solen" och "Solo" av.

Lät skitbra. Alldeles för skitbra!

Nad

Ojojoj vikken 80-tals flashback jag fick... 😕

Genesis håller ju för evigt men Kaipa känns en aning daterat...hmm..få se jag måste nog leta reda på en och lyssna.. 🙂

Har faktiskt 'räddat' en del gamla skivor genom dels bättre pickuper eller rätt och slätt 'rippat' till min porta eller PC'n och 'tvättat' bort lite bort knaster i CoolEdit.

Funkar hyggligt, ska ju vara en ganska hopplöst knastrig skiva då..

80-tal? 😳 Oh baby, dessa skivor utkom 1976 och 1978!! Where have YOU

been all these years??? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Genesis "And then there were three", Kaipa "Inget nytt under solen" och "Solo" av.

Lät skitbra. Alldeles för skitbra!

Nad

Ojojoj vikken 80-tals flashback jag fick... 😕

Genesis håller ju för evigt men Kaipa känns en aning daterat...hmm..få se jag måste nog leta reda på en och lyssna.. 🙂

Har faktiskt 'räddat' en del gamla skivor genom dels bättre pickuper eller rätt och slätt 'rippat' till min porta eller PC'n och 'tvättat' bort lite bort knaster i CoolEdit.

Funkar hyggligt, ska ju vara en ganska hopplöst knastrig skiva då..

80-tal? 😳 Oh baby, dessa skivor utkom 1976 och 1978!! Where have YOU

been all these years??? 🙂

Men han kanske LYSSNADE på dom under 80-talet?

Pet Sounds släpptes -66 och jag får 80tals flashbacks av DEN.

Danny, Din skivspelare ser väldigt solid och ärbar ut!

Tack, Nadde! den är helt klart ärbar, fasen vilket bra ord för att beskriva en skivspelare 😆.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Nadde! den är helt klart ärbar, fasen vilket bra ord för att beskriva en skivspelare

Om den ÄR det ja! Annars kanske den suger igelkottspung. Som min 🙂

Edit: Påfyllning.

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

).

Har en Pioneer PL-200X. Eller servar man sådana fortfarande??

Nad

Bild på skivspelaren

Har exakt samma. Jag hittade den i soptunnan på gården veckan efter att min Yamaha från 80-talet lagt av, köpte en ny pickup och den är riktigt bra. Sen hittade jag en Technics på trotoaren och nyligen en Philips i källargången. Och ja, jag spelar mycket vinyl. Lika mycket som mp3. Däremot sällan CD och aldrig kassett numera. Däremot kan du ju sälja de som du inte gillar. Själv har jag nog bara mellan 300-400 vinylskivor. Beroende på att jag i ungdomens dagar inte bara köpte och bytte men även ofta sålde när det behövdes pengar till fest.

Btw; Mitt första sommarjobb som tidningsbärare (1973) räknade jag om lönen till Lp-skivor för att kunna motivera mig att gå upp klockan fyra på morgnarna: En arbetsdag var lika med två album. Ingen dålig förtjänst 😎

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...