Jump to content
Annons

Vad gör ni med alla era gamla LP-skivor?


Nad

Recommended Posts

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kan nog inte hjälpa mycket. En fånig finess. Man ska väl liksom titta i det där fönstret för att kalibrera hastigheten Ju mindre det snurrar ju mer precis ska väl hastigheten vara. Men jag håller med om att den känns skranglig. Å andra sidan är det en direktdriven spelare utan ett fånigt gummiband som på remdrivna vilket ska ge bättre tillförlitlighet

Hej förresten, Nad 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog inte hjälpa mycket. En fånig finess. Man ska väl liksom titta i det där fönstret för att kalibrera hastigheten Ju mindre det snurrar ju mer precis ska väl hastigheten vara. Men jag håller med om att den känns skranglig. Å andra sidan är det en direktdriven spelare utan ett fånigt gummiband som på remdrivna vilket ska ge bättre tillförlitlighet

Hej förresten, Nad 😆

Hej hej! 😎😆

Jo jag har fattat att det skall vara så, men jag begriper inte varför.

Jag menar, varför i hundans namn skulle man vilja pitcha fel och lägga den på

typ 36 varv? What´s the point? 😄

Tack iallafall, Du är en klippa som svarar.

Vi kanske kan kan förse varandra med reservdelar ifall den enes

brakar ihop? 🙂

Edit: Påfyllning!!

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan man har hittat många fina lp i backarna sen cd:n kom, tex. skitfina ex av Graham Parker som jag gillar skarpt. Spelar dom nästan aldrig bara 😎 men så lyssnar jag aldrig på proffs musik numera bara på er min aherrar och damer och så på andra siter förståss och det som skvalar på tv. Sälja är nog fan dumt men kolla först om du har några rariteter i så fall för rätt lp kan betinga en slant. Var inne i en butik i köpenhamn för några år sedan och där det låg det drivor med för mig helt okända popskivor från 60 talet, började väl på ett par hundra danska spänn och uppåt!

Jag har en sån där loppis tvärs över gatan här som har en skivavdelning fullt med lp typ som en gammaldags skivaffär, har gjort några fynd där minsann. Han verkar inte ha så bra koll på vad som rimligtvis borde vara dyrt tror han går efter det han gillar själv och givetvis gamla beatles och stones och sånt självklart. En lp med rätt artist i bra skick om 50 - 100 år kanske kan vara ett bra arv för barnbarnen 😆 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Göran! Min granne samlar på stenkakor! Det finns olika samfund och eldsjälar runt om i detta rike för sånt. Men de låter ju inte alls så särskilt bra egentligen.

Tror det är själva fenomenet vinyl/LP/omslag/det varma ljudet och tidsandan som är det avgörande i förhållande till den tråkiga cd-skivan med den alldeles för

minimala texten och sterila ljudet. Den har ingen integritet egentligen såsom stenkakan och vinylen. Inte än iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tja Nad jo så är det helt klart och jag har hört ryktas att CD:n rostar/oxiderar tar skada på nåt sätt med tiden vilket kanske inte är så skoj. Det blir lite flyktigt oxå med MP3 det liksom är inget blir lite fjuttigt, typ 7000 låtar eller nåt på en cd eller kanske iofs. går åt en dvd då typ hur jäkla många timmars arbete som helst på en liten ytbelagd plastbit. Ja man kanske vänjer sig, tekniken har ju i alla fall medfört att en annan får vara med och leka lite oxå 🙂 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

HUGA! 6500:- för att spela gamla skrapskivor...? 😆

"Gamla skrapskivor" kanske klickar igång något hos vissa av oss?

För mig är det så.

Själv har jag bra mycket svårare att förstå varför en hemmapulare köper en mikrofon för samma pengar, när han ändå mosar in ljudet i en dator från Elgiganten, via ett så kallat proffsljudkort från Midiman och avslutar med att dränka sin inspelning i Cubase:s Reverb A.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag spelar uteslutande nästan bara Vinyl!

Köper jag nya skivor så blir det på vinyl...typ AC/DC Black Ice o.s.v.

Är uppe i tusentalet vinyl och har mitt lilla livslånga projekt som jag måste börja ta tag i igen.

Ser ut så här!

www.blytung.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis packat ner mina plattor, och jag har några tusen, pga bostadsbrist.

Gråter mig till sömns varje kväll...

Och precis som Vallhagen sålde jag nån platta för länge sen och har inte kommit över det än. 😄

Inom vilken genre?

Har som sagt mitt lilla projekt (se tråd nedanför) och jag kommer senare att leta efter 1 till 2 recensenter till, om du känner dig manad och kunnig.

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacker tråd!

Men tänk jag som är en sån bakåtsträvare, jag har aldrig gillat vinylljudet, knappt innan CD fanns. De gånger vi var i studio var man hyfsad nöjd när man lyssnade på mastertejpen, sen när det var graverat o pressat till vinyl då lät det urk.

Så jag gillar det (okomprimerat) digitala.

Fast jag har ju feståss ett mindre gäng LPn också. Två har jag komponerat och producerat själv. Samt två singlar och en EP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog ca 500 LP skivor som står och möglar i källaren...

Hade dom uppe inann jag flyttade till huset men spelade dom aldrig. Tycker dynamiken på LP är klart överskattad (är inte bättre i mina hörselskadade öron i alla fall).

Tackar för tipset om att sätat upp lite bildskivor i studion!

Har några snygga Cramps, Ramones, Clash mfl som kommer göra sig på väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver man för grejer för att föra över vinyl till cd? Har rätt många men tror att de

är i dåligt skick. Förstår att man behöver någon slags vinylspelare, men sedan?

Du behöver en RIAA-förstärkare. Den korrigerar frekvensgången och drar upp signalen till linenivå, så att du kan koppla in den på en lineingång på ljudkortet.

Numera finns det också vissa grammofoner som har inbyggd RIAA-förstärkare eftersom moderna stereoanläggningar inte har haft någon grammofoningång sedan minst 10 år tillbaks eller något ditåt.

Sedan spelar du helt enkelt upp skivorna och spelar in i ditt favoritprogram och bränner sedan en skiva i vanlig ordning.

Tidsödande eftersom man ju måste köra det i realtid, men om man har skivor som inte har kommit ut på CD, så kan det vara värt jobbet ändå. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver man för grejer för att föra över vinyl till cd? Har rätt många men tror att de

är i dåligt skick. Förstår att man behöver någon slags vinylspelare, men sedan?

Jag köpte från England Ion 2 flash vinylspelare...bör ha kommit till sverige nu. (Ville inte plocka lös mina 2 stationära.)

Den har medföljande pgm om du skulle vilja köra på det annars kan du ta ditt DAW pgm som du kör.

Eller så använder du nåt av spelarens alla minneskortsmöjlighetter eller USBjacket.

Du kan ju annars ta din nuvarande vinyl och damma in i ljudkortet och vidare till RECpgm (valfritt)

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver en RIAA-förstärkare. Den korrigerar frekvensgången och drar upp signalen till linenivå, så att du kan koppla in den på en lineingång på ljudkortet.

Numera finns det också vissa grammofoner som har inbyggd RIAA-förstärkare eftersom moderna stereoanläggningar inte har haft någon grammofoningång sedan minst 10 år tillbaks eller något ditåt.

Sedan spelar du helt enkelt upp skivorna och spelar in i ditt favoritprogram och bränner sedan en skiva i vanlig ordning.

Tidsödande eftersom man ju måste köra det i realtid, men om man har skivor som inte har kommit ut på CD, så kan det vara värt jobbet ändå. 😑

Ja, eller zippa på en öl och lyssna under tiden! 🤪

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Sen finns det vissa förstärkare som har valbart mellan MM och MC (Moving Magnet, Moving Coil)... Vet ej om det finns RIAA-förstärkare som har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar också på mina skivor. Dock växte jag upp under CD-åldern men har under min uppväxt lärt mig uppskatta storheten i vinylskivor. Har ca. 200st liggande hemma som ofta snurrar i spelaren. Visst, de med fina omslag (man har ju köpt lite rariteter) hänger man upp på väggen.

Sedan har jag ett tipps (för att vara lite OT), köp några repiga/ospelbara skitskivor på loppis för sådär 5kr/st (eller om ni har några ospelbara hemma) och gör om dem till skålar. Har själv en hemgjord fruktskål hemma och brukar göra till polare ibland, perfekt att ge bort och kostar knappt något. Recept: http://www.thriftyfun.com/tf895928.tip.html. OBS: vad ni än gör, smält inte ner fullt funktionella skivor, sälj dem istället om ni inte vill ha dem, det finns säkert folk som uppskattar musiken mer.

644689111_3d5b7f7d69.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man spela av en LP en gång för att konvertera den till CD eller MP3, så kan man om det knastrar mycket dutta på vatten på LPn, då blir det genast tystare. Men att göra det jämt vid LP-lyssning är knappast bra, då bygger det nog på med kalk i spåren.

Håkan,

kalkad som få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...