Jump to content
Annons

Studiofestival # 13 - Röstning


Jeffrey Lee

Recommended Posts

Då var det dax att rösta på er favorit i 1 minuts festivalen !

20 bidrag kom in och nästan samtliga lyckades hålla sig till reglerna...men efter lite justeringar är alla ok förutom ett par som håller lite högre bitrate än tillåtet (224 istället för 192 🙂 ), men jag tycker vi godkänner det.

Alla får rösta men inte på sitt eget bidrag. Motivera gärna erat beslut.

Röstning sker endast i denna tråd.

Nyhet ! Studio/Olsberg sponsrar med ett pris till vinnaren.

Vi kör väl som vanligt på följande poängsättning :

6 p - till bästa bidraget

4 p - till näst bästa

2 p - till er trea

1 p - till er fyra

Bidragen finns att hämta här.

Filen är på 26mb och innehåller följande låtar:

01-Aldrig igen

02-Självförtroendesången

03-Gipsy town

04-I feel good

05-60 seconds

06-Karusell

07-Fåntratterivisan

08-Monking

09-June

10-Feast

11-Om en minut

12-Change

13-Skönt liv

14-Everything,everything

15-I wish I had more time

16-Svinfylking

17-That's my girl

18-1 minute song

19-Ännu en dag med minnet kvar

20-Conformity meets individuality

------------------------------------------------------------------------------

Redigerat av Jeffrey Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 130
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det var ju lite kul att lyssna på faktiskt. Har röstat efter vad jag tycker är bra rent musikaliskt.

6 p - 05 60 Seconds - Kanonlåt. Lite tafatt produktion men sången väger upp.

4 p - 16 Svinfylking - Jag faller för sånt här. Men vad hände med dynamiken? Sönderkomprimerat eller bara dålig mikrofon?

2 p - 13 Skönt liv - Bra sång emellanåt. Speciellt i bryggorna.

1 p - 14 Everything - Gymnasiefunk. Men ändå ganska välspelat. Pentaonani och lite stressigt ibland, men vafan.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bubblare:

Gipsy Town - kul med country men det välan "Gypsy", va?

Karusell aa - tja, lite skön musik men den höll inte hela vägen för mig.

Skönt Liv - Lite skön retrokänsla men mixen/soundet räckte inte till poäng, tyvärr.

I wish I had more time - lite som ovan, jag hade samma tema till ett av mina bidrag men som aldrig blev färdigt pga Cubajsstrul.

Poängutdelning:

6 p - Everything Everything

Skönt funkgung, lite otight här o där men det svänger ju!

4 p - conformitymeetsindividuality

Skönt sound, lite retro... go låt helt enkelt.

2 p - Monking

Skithäftig låt som egentligen förtjänar mer poäng än 2!

1 p - 1 minute song

Måste bara ta med en metallåt också... bara måste. Annars var punktrallen nära att hamna här (Change).

Jag tyckte annars överlag att det var bra jobbat av alla deltagare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enpoängaren hade jag tänkt ge till någon helt annan, men sen ändrade jag mig. Den här låten bara MÅSTE få en poäng av mig. Helt sjukt.

1p: Feast

Sen blir det jämnt som tusan mellan tre låtar, men man måste ju separera dom. Tvåpoängaren går till den mest välljudande och välspelade biten.

2p: 1 minute song

Jag vill också ha ett skönt liv.

4p: Skönt liv

Sen har vi bara en kvar. Den gör mig glad.

6p: Självförtroendesången

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite blandade kommentarer om några av låtarna. "Bubblare" betyder att det är en av dem som jag funderar på att ge poäng, det betyder alltså inte att jag inte tänker ge dom nåt poäng.

Feast: Fräck. Coolt med så många olika delar som ändå passar ihop på nåt stört sätt. Pluspoäng för att den funkar väldigt bra på en minut. Bubblare.

60 seconds: Som låt sett, kanske den bästa av alla dessa. Grymt arr, jäkligt bra sång, grymt det mesta. Dock tycker jag inte den funkade så jättebra inom ramen en minut, lite minus på det. Bubblare.

Change: Nja. Inte min grej. Fast rätt bra egentligen. Men pluspoäng för att den funkar väldigt bra på en minut.

Everything, everything: Jo det här var ju snyggt. Pluspoäng för wurlyn. Proffsigt men klickar inte heller med mej.

I feel good: Denna var jäkligt skön. Dock hade den nog passat bättre i en "sjuminutersfestival"... 😲 Lite bubblarvarning på den dock.

June: Hmm, sådär. Hade funkat bättre med snyggare pianosound, mindre kvantisering och lite mer levande spel med mer dynamik.

Monking: Riktigt grym. Bland de fräckaste. Skönt stomp och skönt sound. Slutet känns lite sådär dock. Bubblare.

Conformity meets individuality: Snygg, men lite tråkig. Proffsigt men ointressant på nåt sätt. Funkar ändå rätt bra på en minut så den får räknas som bubblar också.

Skönt liv: Inte min genre precis, men rätt bra som det det är. Funkar också rätt bra inom tidsramen.

Karusell: Rätt mysig... eller riktigt mysig tillochmed... vet dock inte varför det inte riktigt klickar med mej.

Gipsy Town: Skön! Riktigt bra faktiskt. Bra sång, bra text, bra användande av minuten. Bubblare.

Hmm... det får nog bli såhär:

1p: Feast

2p: Gipsy town

4p: 60 seconds

6p: Monking

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, så svårt. Definierade de låtar jag gillade bäst och gav sedan poäng till de som bäst utnyttjade en-minuts formatet, så det kändes kul eller så jag inte tyckte den var för kort...

6 p - Feast

Det absolut bästa sättet att använda en minut till måste ju vara att klämma in så mycket som möjligt i den... =)

4 p - Skönt Liv

Bra röst, bra prod, bra text. Och bra text. Sa jag bra text?

2 p - Självförtroendesången

Först kräktes jag lite, sen skrattade jag och sedan dess har jag nynnat på den konstant. Flaming lips möter smurfpop. Toppen.

1 p - Change

Ösigt, svängigt och riktigt bra utnyttjad minut!

Starka bubblare:

Svinfylking

Supersvängigt spel på melodin! Moraharpa? Skulle behövt få utvecklats i några minuter till dock...

60 seconds

Vacker röst, snyggt pianoklink. Abrupt slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställningen ser för tillfället ut såhär, om jag har räknat rätt...

  • 10 poäng:
    13-Skönt liv

  • 8 poäng:
    02-Självförtroendesången
    05-60 seconds
    08-Monking
    10-Feast

  • 7 poäng:
    14-Everything,everything

  • 4 poäng:
    16-Svinfylking
    20-Conformity meets individuality

  • 3 poäng:
    18-1 minute song

  • 2 poäng:
    03-Gipsy town

  • 1 poäng:
    12-Change

  • 0 poäng:
    Resten

Fast än kan nog ungefär vad som helst hända... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Svårt läge det är ett bra startfällt så öj öj hur ska man göra tror det får bli på originalitet och inovativitet 🥰 om det finns nåt som heter så. Är lätt trött i pallet inte en blund i ögona i natt. Ok here goes

Feast 6 points för sina banbrytande och delvis halsbrytande kast mellan olika gengre, en jävla massa info på kort tid gillar det där Bondtemaliknande guralicket i slutet.

Självförtroendesången 4 points för sin spattiga medryckande och possitiva anda och ett strålande slut.

Svinfylking 2 points för den är bra kort sagt.

That´s my girl 1 points för sången som ger en trevlig flashback till the good old days när grabbarna blev trötta på alla band med det där eviga stämmandet innan giget började och började göra egna snabba låtar som började nån gång.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Uj va bra alla bidrag var.

En kommentar, utan att verka småaktig men är inte skönt liv längre än en minut?

Nåväl här kommer mina röster.

1 poäng #03 Gipsy Town, svag för trivial umpa umpa, kanon.

2 poäng #12 Change, funkar kanon som en minutslåt, precis så mycket man orkar med ;-)

4 poäng #18 one minute song, riktig instrumentmassage, hoho!

6 poäng # 20 Conformity meets Individuality, ett låtnamn som tar en minut att skriva. Informationsfilmsmusik, snyggt.

Ni som inte fått röster, var inte ledsna ni har gjort kanonbra ifrån er, starfältet är så jädra jämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är riktigt imponerad av alla låtar men speciellt dessa:

6 p - 60 seconds

En riktigt skön poplåt. Bra röst och en underbart enkel melodi.

4 p - Conformity meets Individuality

Soft och professionell. Kanske lite opersonlig men den är verkligen avslappnande.

2 p - Skönt liv

Lite Pugh-känsla över den. Normalt sett inte vad jag lyssnar på men jag fastnade för den ändå

1 p - Change

Punkig rock frambringar gamla minnen. Bra ös och en ännu bättre låt. Skulle gärna se detta live.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kommentar, utan att verka småaktig men är inte skönt liv längre än en minut?

Jag öppnade den i Sonar för att kolla och filen är 56ms för lång inkl. 40ms tystnad i båda ändar...Så det är godkänt. Det är VBR'n som ställer till det och spökar i mediaspelaren/winampen.

Och jag som inte skulle mäta millisekunder... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En kommentar, utan att verka småaktig men är inte skönt liv längre än en minut?

Jag öppnade den i Sonar för att kolla och filen är 56ms för lång inkl. 40ms tystnad i båda ändar...Så det är godkänt. Det är VBR'n som ställer till det och spökar i mediaspelaren/winampen.

Och jag som inte skulle mäta millisekunder... 😄

Det står att den är 1:11 i min winamp men det är nog VBR som gör att det buggar lite. Enligt Sound Forge är låten 1:00:055 lång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, utan att ha kikat på er andra 😄

6p - Karusell, kul idé, sitter o garvar samtidigt som jag stampar takten

4p - Everything Everything - VEM har gjort den här? JAG VILL OCKSÅ. Sjunga alltså.

2p - Conformity meets individuality. Grymt skön. Gillar texten. Men jag väntar på sången som ska komma igång. Typ: Michael Franti och Spearhead.

1p - Feast - det mest hysteriska jag hört på länge. Mycket vill mer. Kvällens andra garv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En kommentar, utan att verka småaktig men är inte skönt liv längre än en minut?

Jag öppnade den i Sonar för att kolla och filen är 56ms för lång inkl. 40ms tystnad i båda ändar...Så det är godkänt. Det är VBR'n som ställer till det och spökar i mediaspelaren/winampen.

Och jag som inte skulle mäta millisekunder... 😎

I min iTunes är den betydligt längre 1.39!

Fan vilken bra låt, den får 1.39 att låta som en minut :-) hoho!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, Jag är ny här och missade att få med ett eget bidrag men måste så klart vara med och rösta.

6 P: 60 seconds: En hel poplåt på en tredjedel av tiden och bra också.

4 P: 1 minute song: Bara för att stråkarna var så jävla bra!

2 P: June: Bara för att det blev så fiiiiint

1 P: Feast: En festival av onödiga synkoper, grym sång och fin Karnevalsgura

MiK

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad svårt!

Det här var en salig blandning av musikstilar, ljudideal, tempo och känslor.

Bitvis mkt imponerande produktioner.

😳 För en pung-krockare som klockar in en hel rocklåt med verser refränger och stick på minuten!

1 poäng till nr 12. Change

😉 För en RIKTIG poplåt som det var förr; Som Bowie eller Steve Harley eller Mott the Hopple. Dramatik!

2 poäng till nr 5. 60 seconds

🙂 För det galna larmet som får mig att associera bakåt till Islands eller Red med King Crimson och det var tider det!!

4 poäng till nr 10. Feast

😆😉😛 Inte för låten eller arret eller texten men för den sista halvminutens varma och känsliga sång, DEN vill jag höra mer av!:

6 poäng: till nr 11. Om en minut

……och till Er andra: Inget var dåligt!!

Många var med in på målsnöret men tyvärr fanns inga fler poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tyvärr inte göra som jag brukar ( eller åtminstone önskar att jag brukade ) och gå igenom varenda bidrag, dels för att det var så djävulskt många och dels för att jag egentligen borde plugga istället för att sitta och rösta i den här, dock väldigt viktiga, Studiofestivalen.

1 poäng: Gipsy town får banne mig en poäng eftersom sången gör mig sugen på köpa en ladugård och lära mig spela banjo.

2 poäng: 2 poäng går till 1 minute song. Grattis Djonas 😉

4 poäng: June kammar hem fyrapoängaren. Ett mysigt pianostycke är aldrig fel. Om det hade varit mer melankoliskt så hade det klättrat upp en position på listan.

6 poäng: Conformity meets individuality ger jag min 6:a. Låten är dels jäkligt skön, men framförallt så tycker jag att det är en av de få som har disponerat minuten på ett bra sätt. Det känns som en färdig låt trots att den är så kort. Mysig överlag. Kanon!

Hedersomnämnande:

Feast: WTF? 😱😆

Svinfylking: Bra försök Umemagnus, men banjo är mycket coolare än nyckelharpa 😎

Everything everything: Den här lyckades nästan klättra upp på poängplats. Det låter rätt proffsigt.

Edit: Har vi inte sagt någonting om vilka som får rösta? Jag vet i alla fall att vi hade en lång diskussion om det här. Jag tänker främst på Mikke som reggade sig samma dag som den här tråden lades ut och dessutom har skrivit alla sina (2) inlägg i den 😄

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Har vi inte sagt någonting om vilka som får rösta? Jag vet i alla fall att vi hade en lång diskussion om det här. Jag tänker främst på Mikke som reggade sig samma dag som den här tråden lades ut och dessutom har skrivit alla sina (2) inlägg i den 😄

Tidigare så har man nog varit tvungen att vara medlem för att få rösta. Detta också för att slippa fusk. No hard feelings mot de som har röstat men jag tycker att det är rimligt att fortsätta med det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Har vi inte sagt någonting om vilka som får rösta? Jag vet i alla fall att vi hade en lång diskussion om det här. Jag tänker främst på Mikke som reggade sig samma dag som den här tråden lades ut och dessutom har skrivit alla sina (2) inlägg i den 😆

Tidigare så har man nog varit tvungen att vara medlem för att få rösta. Detta också för att slippa fusk. No hard feelings mot de som har röstat men jag tycker att det är rimligt att fortsätta med det. 😆

Skall vi införa regeln att man måste varit registrerad användare innan deadline för festivalen, dvs i detta fall 17:e Sep 23:59 för att få rösta ?

Det kan ju lätt bli så annars att det blir många "nya" registreringar när det är pris som står på spel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Har vi inte sagt någonting om vilka som får rösta? Jag vet i alla fall att vi hade en lång diskussion om det här. Jag tänker främst på Mikke som reggade sig samma dag som den här tråden lades ut och dessutom har skrivit alla sina (2) inlägg i den 😆

Tidigare så har man nog varit tvungen att vara medlem för att få rösta. Detta också för att slippa fusk. No hard feelings mot de som har röstat men jag tycker att det är rimligt att fortsätta med det. 😆

Skall vi införa regeln att man måste varit registrerad användare innan deadline för festivalen, dvs i detta fall 17:e Sep 23:59 för att få rösta ?

Det kan ju lätt bli så annars att det blir många "nya" registreringar när det är pris som står på spel 😆

Absolut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...