Jump to content
Annons

Multibandskompressorer - några tips?


Lindeberg

Recommended Posts

Jag gillar inte riktigt Waves C4, känner att den inte alltid gör som jag vill.

Den saknar en del parametrar om finns i till exempel Izotopes Ozone och på hårdvarukompressorer (varför kan man inte ställa ratio på varje band i C4:an till exempel?).

Detsamma gäller Steinbergs multibandare.

Kan någon tipsa om en bra slutkompressor med bra interface och många pilliga inställningsmöjligheter?

edit: "jamen använd Ozone då?"

Nej; därför att den är CPU-ätare av stora mått och det enda verkligt bra med pluggen är faktiskt multibandaren.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En kompis har AKAI's multibandare (VST) och den gillar jag starkt. Lättjobbad och låter riktigt bra om man inte kör den alldeles för hårt.

Håller med om C4an faktiskt. Svårt att få kontroll på den ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Slim Slow Slider C3 kanske är värd att kolla upp. Minns inte spcifikationerna, men den är iaf gratis.

/Majken

Jag har laddat den och misslyckats med installationen.

Den där visual basic-dll:en ligger i systemmappen, men Cubase hittar inte pluggen.

Nån som kör den och kan tipsa?

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: "jamen använd Ozone då?"

Nej; därför att den är CPU-ätare av stora mått och det enda verkligt bra med pluggen är faktiskt multibandaren.

Jaså? Stereo imagern och excitern är mycket användbara.

Och testa Waves LinMB från masters paketet!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag teste Final Master, jag kör nog med Ozone vidare faktiskt...Stereo Imaging och Harmonic Exciter gör ett mycket bra jobb...! men det känns som att Final Master kan göra ett bra jobb på bara trummor faktiskt! 😉

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
tsmalmbe (oregistrerad)

// Detta inlägg är sammanslaget från en separat tråd. /Olsberg

(Lyfter detta ämne från en anna tråd.)

Har funderat på huruvida man egentligen kan och vill använda gratisprodukter då det gäller nånting såpass avancerat som en multibandskompressor. Nu vill man ju inte t.ex tappa nånting från sitt material (oberoende av om man själv hör det eller inte) vid ett såpass kritiskt skede. Problemet är att jeg verkligen fattat tycke för GMulti. Men nånting som är lättanvänt, mångsidigt och gratis kan helt enkelt inte vara bra. Med bra menar jag nånting som är dugligt på kommersiell nivå.

Så, vilka kommerisella produkter använder andra här på forumet till multibandskomprimering? Och nu menar jeg specifikt komprimering som inte är limitering.

Exempel på vad jag talar om i gratisväg:

http://www.gvst.co.uk/gmulti.htm (GMulti, multibandskompressor, fin UI, lätt han terlig, och gör lite M+S modifieringar på köpet, icke M+S - multibandkomprimering dock).

och

http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/index.html#c3 (C3 Multiband Compressor, mera plain grej det här)

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in WaveArts ny MultiDynamics och FinalPlug 😳

Ja, är det någon som prövat den?

Till Dan: Om du föredrar multibandskompressorer med mycket pill ska du också testa Voxengo Soniformer. Det tog ett tag innan jag fick grepp om den, men i efterhand tycker det definitivt var värt den långa inlärningskurvan. Det finns hur många features som helst. Den goaste är nog att den jobbar i 32 band! Sedan går det också att justera panorering och stereobredd för varje band. Flera olika typer av kompression och självklart tröskelnivå, ratio, attack och release.

Den enda nackdelen jag kan komma på, förutom att den är lite väl komplex ibland, är att den är lite kletig i diskanten. Men det upplever jag (mer eller mindre) hos alla multibandskompressorer.

Edit: Sorry, missade hur gammal den här tråden var. Du har nog redan hittat vad du sökte Dan. 😄

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova också gärna någon av Sonalksis-pluggarna. Du kan köra demoversionen i en hel månad med full funktion, så att du hinner utvärdera ordentligt (och samtidigt utveckla ett svårartat beroende... 😳 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Nån som har en dyr kommersiell kompressor kunde väl jämföra med GMulti och berätta varför den kommersiella är bättre? En snabb A/B-test eller nåt?

Usch vad jag kräver mycket av mina medmänniskor 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer i Tsmalmbes fråga och ställer ytterligare en: har någon provat Flatblaster Multiband Dynamics som medföljer Reaktor 4 och kan säga hur den står sig mot andra kommersiella alternativ?

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...