Jump to content
Annons

Dual boot?


Broghard

Recommended Posts

Annons

Alltså, mitt musikoperativ är helt och hållet optimerat för att pyssla med musik. DVS inga virusprogram, inget internet. Kort och gott inga program som belastar maskinen i onödan.

På mitt andra operativ har jag tillgång till internet, brandvägg, virusprogram och en hel del annat trams. Även om jag är väldigt restriktiv över vad jag lägger in i min dator.

Operativen lever sina egna liv och påverkar inte varandra alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du lagt upp det med partitioner och hårddiskar? Vad ligger var (OS, program, pluggar, filer)? Vilket OS och vilka (musik-)program kör du?

Blir det verkligen någon märkbar skillnad? Hur mycket sämre tror du det skulle funka att bara köra alltihop i samma installation?

Jag funderar själv på om jag skall orka multiboota eller inte i mitt snart splitternya system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir en enorm skillnad när man börjar installera alla program som inte är för musik. Jag kör dualboot och jag märker att musikOSet går mycket snabbare än mitt vanliga OS. Beror på att jag har mycket mer skit installerat i arbetsOSet. MusikOSet är mycket mer slimmat osv.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej hopp igen..

Har nu kört in Dual boot på min pc..

c: windows xp surf.. 20 gig

d: windows xp studio 10 gig

e: rest för filer..

å sanna mina ord.. det var mig en grej...

studio xp kör på stenhårt... mycket bättre..

och det kan man då helt klart rekomendera..

ett tips e oxå att ändra i Boot ini filen om man vill

Jag har lagt up den så här!

så här sog den ut!!

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Home" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows xp home" /fastdetect

jag ändradde den å nu ser det ut så här

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Surf XP" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Studio Xp" /noexecute=optin /fastdetect

nu när bootscreenen kommer up så är Surf exp highlightad så du kan starta vanliga windows som om det vore en standard dator..

men om du vill köra studion så trycker du pil ner å enter =)

grymt trevligt =)

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Alltså, mitt musikoperativ är helt och hållet optimerat för att pyssla med musik. DVS inga virusprogram, inget internet. Kort och gott inga program som belastar maskinen i onödan.

Exakt rätt väg att välja. Disablera dessutom allt den hårdvaran du inte behöver, så blir det mindre risk för IRQ-problem också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta det när nästa fomatering sker. Vilket inte brukar ta lång tid i Windowsmiljön. 🙂

Formateringen går fort, ja. 😳

Men Windows installationstid är tvärtom inte dess bästa sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Att göra en dual-boot är ju bara att installera Windows två gånger efter varann, på två olika hårdskivor (eller partitioner). XP:n sköter dualbootandet själv genom att ge användaren en meny där man väljer vilkendera XP man vill starta.

Kräver inte ingenjörskunskaper eller raketteknik. Det som däremot kräver ingenjörsutbildning är att klicka här http://www.google.com/search?hl=en&q=%22wi...xp%22+dual+boot

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra en dual-boot är ju bara att installera Windows två gånger efter varann, på två olika hårdskivor (eller partitioner). XP:n sköter dualbootandet själv genom att ge användaren en meny där man väljer vilkendera XP man vill starta.

Kräver inte ingenjörskunskaper eller raketteknik. Det som däremot kräver ingenjörsutbildning är att klicka här http://www.google.com/search?hl=en&q=%22wi...xp%22+dual+boot

Tack så mycket. Var för lat för att söka, men jag ska göra det nästa gång! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Låter lite väl lite för att vara till studio syfte.

Det var väl systempartitionen som det syftades på här. Audion har man ju på skild skiva, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

windows xp studio 10 gig

Låter lite väl lite för att vara till studio syfte.

Går snabbt att fylla hddn med audiofiler. Bara en fundering! 😕

c: windows xp surf.. 20 gig

d: windows xp studio 10 gig

e: rest för filer..

d: är bara musikprogram och pluggar..

allt som spelas in + projekten ligger på E:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förästen..

http://www.homerecordingconnection.com/new...ew_story&id=151

bra guide..

ända skillnaden jag gör ( för att säkra installationen ) är att jag installerar c: först som vanligt. under denna installation jag nu gjort ( första dual booten på denna dator)

så tar jag bort alla partitioner ock sen skapar enbart c: på 20 gig..

sen när c: windows har installerat klart går jag in i 'start-menyn' sedan 'inställningar', 'kontrol panelen', 'administrativa verktyg' och 'dator hanteraren' och skapar en ny primär partition d: på 10 gig.. och formaterar den.. sen skapar jag en utökad partition + logisk enhet på resterande som då blir e:

sen startar jag windows installationen inifrån windows.. och under installationen letar jag under avanserat och finner "låt mig välja partition"

anledningen till at jag gör detta är för att jag hört att boot.ini kan bugga om man installerar andra booten direkt från cd under bootup.

när jag sedan kommer in i välj partition så klickar jag d: och snabbformaterar den .. walla ... =)

så gör jag ... ett av de sätt man kan göra.

// Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta det när nästa fomatering sker. Vilket inte brukar ta lång tid i Windowsmiljön. 😱

Formateringen går fort, ja. 😳

Men Windows installationstid är tvärtom inte dess bästa sida.

Haha, det var rysligt nära idag faktiskt. Skulle spela det nya Battlefield 2142 och märker att det hänger sig efter en kort stunds spelande.

Första man tänker på är Nvidias drivrutiner som jag inte uppdaterat på väldigt länge.

Jag tankar hem de nyaste. Samtidigt rensar jag bort de gamla (avinstallerar). Det enda med NVidia i "lägg till ta bort" tar jag bort. Det jag inte vet att moderkortets nforce drivrutiner inkluderas där.

Så efter många misslycka omstarter och sega felsäkert läge fattar jag problemet var. Jag återintallerar nforce kör omstart och sedan de fräscha graffedrivrutinerna.

Så efter 2 timmars jobb med ett springande mellan tv och dator är jag klar.

Ett bevis på att Windows inte är så stabilt som det borde vara. Jag menar det är rätt kört när skärmen blir svart vid uppstart.

Det var alltså väldigt nära att jag provade Dual-Boot idag. Kanske synd att jag inte gjorde det. Men något i mig säger att det inte lär dröja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så där kan man ju också göra.

Själv köpte jag en mac 🙂

(förlåt 🙂)

Men till Mac finns det ju inte lika mycket skit/kul program att installera som till PC så det måste ju vara förklaringen! 😱

(Nu var det jag som inte kunde låta bli 🙂 egentligen är jag rätt sugen på att testa en Mac för musikproduktion... men tvekar eftersom jag skulle sakna en del pluggar... tror jag.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här länken förekommer förresten lite här och där i forumet, men kan lika gärna slänga ut den här också eftersom den passar ämnet, och är så himla matnyttig;

MusicXP.net - Tuning Windows XP for Audio/Music Applications (Något gammal numera, men innehåller ändå massvis med bra tips på vad man kan inaktivera och ändra för att snabba upp XP).

EDIT1: Stvfael med mera

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen ser jag ingen anledning till att köra två olika partitioner.

Blir bara irriterad om jag inte kan surfa i samma veva som jag sitter o gör musik. Min prestanda pressas bara minimalt mer eftersom jag disable:at det mesta i msconfig.

Kör dock inga anti-virusprogram heller. Dom brukar bara tynga ner datorn. Å andra sidan är jag rätt säker på min datoranvändning och hur hela mitt system fungerar, så jag har inte drabbats av något virus på 8 år trots att jag inte har något antivirusprogram installerat (brukar kolla med panda active-scan nån gång om året för säkerhetsskull).

Redigerat av Woxxy
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, mitt musikoperativ är helt och hållet optimerat för att pyssla med musik. DVS inga virusprogram, inget internet. Kort och gott inga program som belastar maskinen i onödan.

På mitt andra operativ har jag tillgång till internet, brandvägg, virusprogram och en hel del annat trams. Även om jag är väldigt restriktiv över vad jag lägger in i min dator.

Öh?

Get a Mac!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...