Jump to content
Annons

109 kvadrameter studio. HJÄLP!


Dimarino

Recommended Posts

Liten fråga bara,

Kan man bygga väggar av leka-block och hur mycket dämpar det ljudet?

Det är juh ett ganska bastant material och borde juh dämpa en del tycker man.

Kanske t.o.m. ekonomiskt att bygga med.

nån som har något tips om detta?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

jag är ingen expert, men lekablock med cement på borde ju bete sig lite som betong kan jag tänka mej? Använde det till att mura igen en dörr en gång, när vi höll på o byggde om ett rum till replokal, och det blev inte så stor skillnad direkt.. så jag hackade mig ut igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

när det gäller väggar så finns det vissa som har skrivit om det på forumet. i studiosammanhang så bygger man med gips och reglar samt isolering.

mvh Anders

Hej anders!

så långt är jag med. har lite beslutsångest för hur jag ska bygga bara.

Ska precis smälla upp första regeln och har inte saker och ting fullt klart för mig än... Lite nervöst.

Senaste tanken är som såhär. (från ena sidan till andra sidan väggen.)

Gips-regel med vanlig isolering - plastfolie och silvertejp (för att göra helt luft tätt) ett lager mineral ull- plastfolie - regel + iso - gips

Men andra ord. Ungefär som två täta "vanliga" väggar med mineral ull emellan.

totala tjockleken på väggen skulle bli ca 30cm och det borde fanimej vara ljudisolerat tycker man.

men som sagt, det va bara en liten slutsats från en förbiflygande tanke jag fick idag. Måste vädras lite....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du följer upp med bilder så man får se vad som händer med allas tips. Fortsätt gärna lägga upp bilder medan arbetet fortskrider. Hoppas det blir bra, lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ligger det lite bilder uppe,

Bilder från bygget

Kom gärna med kommentarer och ideér!

Underbart med ljus, får en att orka jobba längre och man trivs bättre. Avskyr studior och replokaler i källare.

Smart med kontrollrummet i mitten och med alla rum runt omkring, älskar flexibibillitet.

Tror att många bara gör ett inspelningsrum och ett kontrollrum, och ångrar sig i efterhand.

Längtar tills det kommer bilder på det färdiga projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja faktiskt så ligger den 1 ½ plan upp med 6 fönster. Kruxet va att rita så att man inte behöver göra något åt fönstrena. Men det lösta Andreasb här på forumet galant, sen modifierade jag ritningen litegrann och nu har jag 3 fönster in i kontrollrummet med grönska utanför ...och en harfamilj, som iof kan ge en del inspiration efter ett par bärs. haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gips-regel med vanlig isolering - plastfolie och silvertejp (för att göra helt luft tätt) ett lager mineral ull- plastfolie - regel + iso - gips

Jag skulle nog inte ha plastfolie emellan av två enkla anledningar.

1. Den stänger inne fukt och kan i längden göra mer skada än nytta.

2. ioch med att det är innerväggar gör den absolut ingen nytta överhuvudtaget. m.a.o en onödig kostnad.

i övrig verkar väggen okej , tänk på att isolera med Stenull eller liknande tungt material och dämpa med vanlig porös isolering.Har fungerat utmärkt i våra studios och är enkelt att bygga.

Lite andra saker att tänka på är

1. Lägga gipskivorna omlott , ifall du tänker ha flera lager ( vilket du bör )

2. Mellan varje lager täta skarvarna med silikon eller latexfox.Och då menar jag alla skarvar. Golv , tak , skiva mot skiva , skruvarna m.m m.m allt du kommer åt.detta för att minimera läckage mellan dom olika lagren.

3. En luftspalt mellan dom olika väggarna , ca 10 mm räcker , har du utrymme så är mer alltid bättre.

4. Taket bör inte vara helt i våg utan luta åt något håll , detta för att skära bort lite av dom stående vågor som kommer att uppstå.Detta tar nte bort dom men hjälper lite på vägen.Men om du tänker bygga innertak så kan detta moment förbises.

5. INTE bygga väggarna helt raka heller.Helst luta dom lite innåt och kanske lite snett .Inte mycket bara kanske 1-2 cm på hela väggen.Detta även så att rummet inte är helt symmetriskt so ljudet inte kan studsa fram å tillbaka mellan två punkter.

Detta är väl det viktigaste å tänka på , det är inga avgörande faktorer då man i efterhand kan justera dessa ändå men kan hjälpa lite för att få en någorlunda korrekt akustik utan att spendera xx xxx kr på efterbehandling.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

thnx Piccazzo! Mycket kloka ord som skall användas i praktiken!

Satte de första reglarna i golvet idag och har en liten fråga.

Har häftat fast 3 lager golvfoam (stegljudsmatta) under reglarna så att reglarna inte har direkt kontakt med betongen. Någon som provat detta?

Tanken va att vibrationer inte skall fortplanta sig från väggar ner i golvet. Samma kommer jag göra i taket.

Feedback på detta vore mycket bra eftersom jag fortfarande kan göra om utan några problem.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fantastiskt fint ut på ritningen... hoppas det blir precis lika bra som du tänkt dig också!

Jag kommer gärna och hälsar på när det är färdigt... (inte för att jag bor i nyköping men vafan 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå

verkligen kul att du lägger upp bilder. jag har nu läst igenom hela tråden och tycker att du borde ha fått nog med tips för hur man bygger väggar men det skadar aldrig att titta runt på olika sidor. ett litet tips som jag vet att man kan använda är att när man ska bygga innerväggar i studiosammanhang så kan man sätta upp reglarna omlopp i två banor så att säga. I praktiken funkar det så här: Du spikar upp en golvregel på 2 tum 6, ganska bred alltså. På dessa så spikar du först en rad med 2 tum 4 mot ena sidan av denna golvregel. Det gör att du har då 2 tum kvar för att fylla upp hela 2 tum 6:an. Du håller 60 cc avstånd som vanligt. Du fortsätter med att snickra upp 2 tum 4 fast mot den andra kanten och förskjutet halva avståndet som det är mellan två av reglarna som du redan har fäst. På båda sidoran klär du med 2 tum 2 isolering, i mitten och på ytterkanterna, dvs. 6 tum isolering totalt. Sedan så har du då plast och gips och sådant.

Nu ser jag att du har satt upp väggarna och ärligt talat så tror jag att just att luta väggen kanske inte gör en så avsevärd stor skillnad men värt att prova fast det är nog lite förskent att göra som jag skrev. För det jag skrev är en ganska vedertagen metod när det gäller att bygga isolerade väggar för studiobruk inomhus.

hoppas det ändå går bra och ser fram emot fler bilder!

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

NU har jag inte läst hela diskussionen MEN.

om jag vore er skulle jag bygga DUBBLA väggar.

låt oss säga

kontrollrum-->2"4 isolering 2"4-----> inspelningsrum (givetvis Gipsväggar och dyrligt)

alltså Fristående rum som inte har någon kontakt imellan varandra. det gjorde vi när vi byggde vår studio.

dubbelt så dyr med reglar. JA!!! men ack så bra det blev.

felet vi gjorde var att vi hade dörrar direkt i mellan kontrollrum och inspelningsrum. Där läckte det ljud. hoppas på er!!!! vi behöver fler studios i Sörmland.

MVH kakelugn 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

kakelugn:

det stämmer, jag kommer bygga så med de väggar som vätter motkontrollrummet. Sen kommer jag snåla med lite andra väggar.

väggen ser ut som såhär

gips gips, 2"4 med iso, asfaboard, luft ca 7cm, 2"3, gips gips, sist nåt dämpmaterial ej bestämt.

har gjort en enkel vägg nyligen mellan ett sång/stärkar rum och trumrummet och den ser ut såhär

gips gips, 2"4 + stenull, asfaboard, gips, gips,

får ev bygga med mer gips om det låter för mycket.

Den svagaste länken i lokalen är tyvärr taket. Det kommer spöka mycket. Men jag tar det problemet sedan när det kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

fanken va läckert det kommer bli!! :rolleyes:

räkna med att jag kommer upp o jobbar lite med er.. :rolleyes: tar ju bara knappa timmen härifrån!!! :rolleyes:

Nja, 45 min max! 😄

Sidan är lite uppdaterad nu!

räkna med mig.. 🙂 om jag får dvs.. 😉

nu börjar jag bli riktigt avis.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bli himla vackert och som vanligt är jag grymt avundsjuk! 😉

Undrar bara varför du klappar in asfaboard i väggarna? Det är normalt ett material för ytterväggar och dessutom är vikten per kvadratmeter inte speciellt stor (3,8kg/kvm). Det borde ge mer ljudisolering om du satte en extra platt gips istället (9kg/kvm). Eller har du någon tanke som jag inte begriper? (Asfaboard har också en tendens att lukta tjära. Dock så brukar dålig lukt mer komma från från mögelpåväxt efter vattenskada i ytterpanel och det regnar väl knappast in i din studio...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en sån här platta som visar dansstegen 😕

Edit: Vad stor den blev 😛

Precis en sån platta är det! :rolleyes: Du kan se ungefär hur jag dansat och lista ut stegen, det är en 30 min dans/aerobic i 180 BPM. Kör Hårt och lycka till!

Lee: ang. asfaboarden.

Asfaboarden är ett test mer eller mindre. Min tanke va att det måste finnas en anledning varför man använder sig asfaboard i hus just mot oljud (motorväg etc) istället för gips eller panel eller vad nu man vill ha.

(Du har helt rätt, den bör sitta utomhus).

så jag tänkte att man kunde prova med den i väggen som blandning med gipset. har gjort lite tester och det verkar funka bra. Men har ej testat i stor skala med trummor, etc.

Nu satte jag även asfaboarden mot reglarna så att gipsen kommer utanpå asfaboarden. Tanken där va att asfan skulle dämpa lite vibrationer som annars skulle nå reglarna. MEN... rätta mig om jag är ute och cyklar. Inte för sent att riva än och jag skulle bli överlycklig om någon antingen höll med mig eller sa emot! Dock helst med fakta.

Ang. fukt m.m. så har farsan bedrivit fukt-, och miljöteknisk verksamhet i 20 år, så jag håller honom ansvarig för de svampar som växer men ej bör ätas.

tacksam för snabb kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet och vet... Nja...

Hur som helst så ger asfaboarden större ljudgenomsläpplighet. Att den skulle fungera som ett dämpmaterial mot reglarna tror jag inte. Du skruvar redan direkt i reglarna, vilket ger direkttransmission av ljudet. Så vitt jag kan bedömma från dina bilder så använder du enkla väggar och inte dubbla. Det betyder att om du knackar på ena sidan väggen så kommer du höra det direkt på andra sidan, även om ljudet kommer att dämpas av gips och isolering. Men det blir en direkt väg igenom väggen i alla fall.

Helst skulle du ha dubbla väggar, men ibland går inte det. Då kan du använda dig av en akustikprofil på båda sidorna av väggen. (eller i allafall på ena sidan, gissningsvis på väggarna ut från kontrollrummet (inte in mot densamma), men här får folk gärna rätta mig). Sjäv har jag dubbla väggar men har satt sådana profiler i taket eftersom takhöjden inte gjorde det möjligt att bygga ett helt separat innertak. Takgipsen hänger altså fritt i akustikprofilerna och verkar fungera bra. Hade du bara bott i närheten så hade du kunnat komma och hämta några som jag fick över från mitt bygge.

Här är en länk till byggbeskrivning:

AkustikProfil

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande fukt: Var sjutton var din farsa när jag behövde honom för några månader sedan? Ytterväggar i träkåk med dubbla väggar ger lite intressanta frågeställningar vad det gäller ångspärr eller inte.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst skulle du ha dubbla väggar, men ibland går inte det. Då kan du använda dig av en akustikprofil på båda sidorna av väggen. (eller i allafall på ena sidan, gissningsvis på väggarna ut från kontrollrummet (inte in mot densamma), men här får folk gärna rätta mig). Sjäv har jag dubbla väggar men har satt sådana profiler i taket eftersom takhöjden inte gjorde det möjligt att bygga ett helt separat innertak. Takgipsen hänger altså fritt i akustikprofilerna och verkar fungera bra. Hade du bara bott i närheten så hade du kunnat komma och hämta några som jag fick över från mitt bygge.

Jodå, det blir dubbla väggar. Sätter upp 2"4 väggen över hela lokalen, sen trycker jag upp överblivna 2"3 reglar som fanns i väggarna i lokalen tidigare (gratis är gott) så jag får dubbelväggar i hela stora liverummet och väggen mellan kontrollrummet och trumrummet. Som du säger, det är nog fan det enda rätta.

Men för att spara lite plats så struntar jag i dubbla väggar mellan sångbås och kontrollen samt mellan karaktärsrummet och trumrummet. det får bli en extra gips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla väggar? Kanon! Då kan du använda akustikprofilen i taket för att undvika flanktransmission genom taket. Hur du gör i golvet vet jag inte. Själv skall jag kasta in några kvadratmeter Stepisol imorgon (förhoppningsvis). Är min studio stor? JA-a, ungefär 1/6-del av din. 😆 Ren "himmastudio" alltså, som jag hoppas blir klar någongång innan jag lämnar in... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...