Jump to content
Annons

109 kvadrameter studio. HJÄLP!


Dimarino

Recommended Posts

...men jag hade defenitivt tagit bort det befintliga kontorsisolerade innertaket och sett till att det blev ett "riktigt" ljudisolerat tak i varje rum som var bortkopplat från var. Vilket i sin tur verkar väldigt vågat, skulle vara försiktig med att överbelasta de tunna stålreglar som sådant innertak hänger på...

....Utöver det vore det intressant att se spec. på asfaboard, det intressanta är att se densitet/kvm alt. kubik. Gips har en tendens att vara både billigare OCH tyngre än de flesta material, det är därför de  flesta bygger med just det.

Skrev visst lite om asfaboard och takkonstruktion innan i tråden.

Verkar bli himla vackert och som vanligt är jag grymt avundsjuk!  😉

Undrar bara varför du klappar in asfaboard i väggarna? Det är normalt ett material för ytterväggar och dessutom är vikten per kvadratmeter inte speciellt stor (3,8kg/kvm). Det borde ge mer ljudisolering om du satte en extra platt gips istället (9kg/kvm).

och

Vet och vet... Nja...

Hur som helst så ger asfaboarden större ljudgenomsläpplighet. Att den skulle fungera som ett dämpmaterial mot reglarna tror jag inte. Du skruvar redan direkt i reglarna, vilket ger direkttransmission av ljudet. Så vitt jag kan bedömma från dina bilder så använder du enkla väggar och inte dubbla. Det betyder att om du knackar på ena sidan väggen så kommer du höra det direkt på andra sidan, även om ljudet kommer att dämpas av gips och isolering. Men det blir en direkt väg igenom väggen i alla fall.

Helst skulle du ha dubbla väggar, men ibland går inte det. Då kan du använda dig av en akustikprofil på båda sidorna av väggen. (eller i allafall på ena sidan, gissningsvis på väggarna ut från kontrollrummet (inte in mot densamma), men här får folk gärna rätta mig). Sjäv har jag dubbla väggar men har satt sådana profiler i taket eftersom takhöjden inte gjorde det möjligt att bygga ett helt separat innertak. Takgipsen hänger altså fritt i akustikprofilerna och verkar fungera bra. Hade du bara bott i närheten så hade du kunnat komma och hämta några som jag fick över från mitt bygge.

Här är en länk till byggbeskrivning:

AkustikProfil

Vad tror du om det Andreas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nu så; allt ser väl helt ok ut på bilderna, med förutsättning att du mest vill isolera mellan de rum du bygger och inte bryr dig särskilt om att störa grannar och få in ljud i rummen utifrån.

hoppas att du inte har gått för fort fram nu bara.

Svårt att inte strö salt i sår nu när jag kommer in så här sent ni processen, men jag hade defenitivt tagit bort det befintliga kontorsisolerade innertaket och sett till att det blev ett "riktigt" ljudisolerat tak i varje rum som var bortkopplat från var. Vilket i sin tur verkar väldigt vågat, skulle vara försiktig med att överbelasta de tunna stålreglar som sådant innertak hänger på, du vill nog inte ha ett par hundra kilo gips i huvudet när det rasar. Eller har du kollat hur de är fästa?

Sen skulle jag vilja se en skiss på hur du bygger väggarna; så att det blir rätt från början.

Utöver det vore det intressant att se spec. på asfaboard, det intressanta är att se densitet/kvm alt. kubik. Gips har en tendens att vara både billigare OCH tyngre än de flesta material, det är därför de flesta bygger med just det. Det finns såklart en hel uppsjö nya material som försöker ta plats eller tom. ersätta gips (MLV - Mass Loaded Vinyl) är ett sånt, men det finns fortfarande inget som slår gips när det kommer till pris kontra densitet. möjligtvis sandfyllda väggar av betong då.

a

😉

först ang asfaboarden.

Allt handlar väl om massa, om jag har förstått det hela rätt. Men samtidigt gillar inte ljud att transporteras mellan olika material. Därför så tänkte jag asfaboard. Helt rätt lee, asfaboarden är igentligen sämre än gips.

Jag har använt mig av ett lager asfaboard i en vägg (ca 4 kvm) + tot 4 gips, som är en enkelvägg mellan trummrum och karaktärs/gitarrummet.

Jag kommer alltså bygga dubbelvägg in mot kontrollrummet, och förmodligen i hela stora liverummet (har lagt det rummet på is just nu).

Men ställer då nästa vägg på golvet som jag tänkte lägga.

Väggarna kommer se ut som såhär.

trumrum - gips gips gips - iso (glasull) + regel - luftspalt ca 15 cm - iso (stenull) + regel - gips gips - kontrollrum

kom gärna med kommentarer där!

Golvet vet jag inte. Men funderar ändå på asfaboard underst, iochmed att det är lite porösare, sedan 22 mm spånskiva, golvfoam, click golv.

Kommentarer välkommet även där!

Ang ytterväggarna mot grannar så blir det nog markskivor på hela alltihop. eller alt. en ny vägg med luftspalt.

Taket är reglat 60 över hela, och 2 gips på det. Funderade på de där takprofilerna i trumrummet och i liverummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

först ang asfaboarden.

Allt handlar väl om massa, om jag har förstått det hela rätt. Men samtidigt gillar inte ljud att transporteras mellan olika material. Därför så tänkte jag asfaboard. Helt rätt lee, asfaboarden är igentligen sämre än gips.

Jag har använt mig av ett lager asfaboard i en vägg (ca 4 kvm) + tot 4 gips, som är en enkelvägg mellan trummrum och karaktärs/gitarrummet.

ok, siffrorna säger allt. inte ens 2 lager asfaboard kompenserar för 1 lager gips i densitets förlust, men gjort är gjort kanske.

trumrum - gips gips gips - iso (glasull) + regel - luftspalt ca 15 cm - iso (stenull) + regel - gips gips - kontrollrum

Ja, i princip ska alla dina väggar se ut så ifall du vill ha bra isolering, förstår dock inte varför du ska ha glasull i den ena väggen och stenull i den andra? Kör på stenull i alla väggar, fluffigt löst eller flexibatts, bara det är låg densitet så funkar det bra. Sen kanske du kan överväga att bygga just ditt trumrum med resilent channel då du förmodligen kommer ha bra ljudtryck i det rummet och behöver väggar med stor Transmissions-förlust. RC gör att väggarna tar upp vibrationer bättre och om du limmar alla lager gips med dämplim så får du ett ännu bättre resultat.

som sagt en skiss på hur du bygger väggarna (eller en bild kanske) skulle underlätta.

Golvet vet jag inte. Men funderar ändå på asfaboard underst, iochmed att det är lite porösare, sedan 22 mm spånskiva, golvfoam, click golv.

jag skulle flyta golv i trumrum och liverum kontrollrummet kan vara spån och parkett det spelar inte så stor roll. Reglar som vilar på Neopren kuddar och fyllda mellanrum med isoleringen sen spån och sist parkett. Sen bygger du väggarna på det flytande golvet så kopplar du loss väggarna från "stommen" och vinner en hel del isolering på det.

@

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

först ang asfaboarden.

Allt handlar väl om massa, om jag har förstått det hela rätt. Men samtidigt gillar inte ljud att transporteras mellan olika material. Därför så tänkte jag asfaboard. Helt rätt lee, asfaboarden är igentligen sämre än gips.

Jag har använt mig av ett lager asfaboard i en vägg (ca 4 kvm) + tot 4 gips, som är en enkelvägg mellan trummrum och karaktärs/gitarrummet.

ok, siffrorna säger allt. inte ens 2 lager asfaboard kompenserar för 1 lager gips i densitets förlust, men gjort är gjort kanske.

trumrum - gips gips gips - iso (glasull) + regel - luftspalt ca 15 cm - iso (stenull) + regel - gips gips - kontrollrum

Ja, i princip ska alla dina väggar se ut så ifall du vill ha bra isolering, förstår dock inte varför du ska ha glasull i den ena väggen och stenull i den andra? Kör på stenull i alla väggar, fluffigt löst eller flexibatts, bara det är låg densitet så funkar det bra. Sen kanske du kan överväga att bygga just ditt trumrum med resilent channel då du förmodligen kommer ha bra ljudtryck i det rummet och behöver väggar med stor Transmissions-förlust. RC gör att väggarna tar upp vibrationer bättre och om du limmar alla lager gips med dämplim så får du ett ännu bättre resultat.

som sagt en skiss på hur du bygger väggarna (eller en bild kanske) skulle underlätta.

Golvet vet jag inte. Men funderar ändå på asfaboard underst, iochmed att det är lite porösare, sedan 22 mm spånskiva, golvfoam, click golv.

jag skulle flyta golv i trumrum och liverum kontrollrummet kan vara spån och parkett det spelar inte så stor roll. Reglar som vilar på Neopren kuddar och fyllda mellanrum med isoleringen sen spån och sist parkett. Sen bygger du väggarna på det flytande golvet så kopplar du loss väggarna från "stommen" och vinner en hel del isolering på det.

@

:rolleyes:

tack för svaret. Du kan kika in på bygget och titta runt lite. Det är juh som sagt bara enkelväggar runt om, i väntan på att jag ska bestämma mig hur jag ska ha golvet.

Jag förstår grejjen med det flytande golvet. Men jag tänker ändå budget.

Mina grannar under är knappast där alls. De har lokalen som förråd och ibland meckar korta stunder under dagtid. efter 17.00 eller helger är det aldrig någon där.

Kan juh hända att de flyttar ut och nån grin-olle flyttar in, men då får jag ta smällen då. Jag kan juh även bygga ett trumpodie i trumrummet.

så, alltså. Alternativ till flytande golv.

tanken va att ha ett porösare material imellan spånskivorna och betongen.

Så om man ändå tänker budget, är jag helt fel ute?

Skillnad gör det, det vet jag, men finns det någon annan lösning eller andra tips på billiga material?

Edit: Fast å andra sidan när jag tänker efter, så är det juh knappast dyrt med lite reglar. Måste kolla priset på de där neopren kuddarna.

Redigerat av Dimarino
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv körde jag med remsor av UAR-10 under reglarna i mitt bygge.

Det fungerar jättebra och är nog billigare än Neopren-kuddarna.

Har en länk till dom som säljer dessa på min sida någonstans.

Jag försöker hålla ner priserna ganska mycket i mitt bygge (även om det är många gånger mindre än ditt fina bygge).

MITT BYGGE (med länkar o priser)

Link to comment
Dela på andra sajter

Neoprengummi kan du köpa av bl.a Auralex, dom gör "U-båtar" som man lägger reglarna i. Kostar runt 30:-/st och sen får du räkna ut hur många du behöver till dina rum.

Jag själv köpte en 15mm tjock Neoprengummimatta på 1kvm (60-65 durometer/shore), det fick jag betala 1600:- för. Sen fick jag skära ut varenda gummipuck för hand men det var det värt 😉

Mvh / Majk

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

ser att bygget går raskt frammåt!! och det är ju kul det.

jag känner bara, vänta nu, går det inte lite väl fort nästan. kommer det bli verkligen bra med t.ex. asfaltboarden. Genom att du är typ den första som använder sig utav den i studiosammanhang, rätta mig om jag har fel på den punkten, så går du in på en lite mer experimentel väg. Det behöver inte slå slint, inte alls, men det värsta kan vara där och du kommer inte uppnå det där målet som du hade. Så på ett litet krystat vetenskapligt sätt så kommer utfallet med asfaltboarden bli mycket intressant. Speciellt då kontra gips men för det krävs det studier på universitet där akustik som fackultet ingår.

Det jag önskar nu är det som Andreasb är inne på. Jag önskar se ritningar på vägkonstruktioner som du faktiskt tänker ha det, sedan även för golv och tak. Om jag vore dig skulle jag ha kontaktat Andreasb tidigare, låtit honom komma till dig och tillsammans med honom titta på det hela, han verkar ha stora kunskaper i detta område och det skall man utnyttja!!

Sedan så skulle det vara intressant att veta hur du löser det med ventilation, om du ska ha separerade ventilationssystem för kontroll såväl som studion. Hur har du vidare tänkt lösa t.ex. datorfläktarnas problem och hur har du tänkt dra elen och audiokablarna, etc etc. Jag känner en oro för att du kanske har varit lite för ivrig och inte kanske tänkt på alla saker som man bör göra om man går in för det som du nu gör. Men vad vet jag, kanske har du tänkt ut allting väldigt bra men isåfall så skulle det vara intressant att höra.

Givetvis så kommer budgeten in och sätter sina gränser. Men attan alltså, hur kul skulle det vara att du har byggt klart allting och sedan så upptäcker du att du hör någonting från undersidan golvet så att säga. Nä, bygg flytande, bygg så bra som möjligt så har du iallafall byggt upp en gard som du eventuellt i framtiden måste lösa och det kan bli både kostsamt och mödosamt.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt på en del punkter där.

Kan först komma ut och säga att jag faktiskt kontaktat andreasb ett par gånger och bett honom komma, men har ej fått något svar. Men jag tror han hade rest bort eller något sådant.

Jag har faktiskt tänkt beställa de där u-båtarna från Claes här på forumet. Iaf för att ha i trum och liverum. det kan det va värt och det lär juh knappast bli så jävla dyrt.

va det gäller ventilationen så har jag en hel vindsvåning att krypa runt i, där det redan finns en befintlig ventilation med rör och dyl.

Just i dagens läge så väntar jag på att hyresvärden ska återkomma med besked om jag kunde få ett aggregat från en annan lokal. Och det har jag väntat på sen jag började bygga.

Just för att vinden finns så har jag alltså inte tagit med vetilationen särskilt mycket i beräkningarna för bygget. Utan tar det när det kommer.

Elen har legat och grott ett tag medans man byggt och nu är faktiskt ritningarna helt klara för central, uttag samt belysning. Tyvärr är ritningen på 3 ihoptejpade sidor och för stor för att scanna in. Men jag kanske kan lösa det så ni får se.

ang. experimentell byggnation av asfaboard så kommer jag nog ta bort det jag lagt på golvet iochmed att jag ändå bygger flytande, så de behövs inte. och det som redan sitter i en vägg sitter där och gör absolut ingen skada. Faktum är att de är till för ljud. 😳

Taket, igen... Svagaste länken. ingen granne. men är rädd för flanktransmission.

Jag väntar ett tag med det där. Kan hända att jag inte gör nåt till en början så jag får undersöka lite hur ljudet beter sig i lokalen. Men sedan använder mig av de där akustik profilerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej dimarino

tack för ett bra svar där

låter jättebra att du försökt ta kontakt med andreasb, förhoppningsvis inte bara via detta forum, men han var visst borta där men antar att han har kommit hem nu och kommer förhoppningsvis vara ett gott stöd för de detaljmässiga lösningarna. där kan absolut hans goda kunskaper i att rita i sketchup komma väl tillhands, vilket är ett ypperligt verktyg då jag själv använder det.

min bakgrund ser ut så här att jag är en snart utexaminerad ljudtekniker i Piteå och har läst även akustikkurser i Luleå. Ofta när jag har läst kurslitteraturen så har jag drömt om att själv nån gång ha ett sådant ställe som du har och tänkt på hur skulle jag göra.

om jag vore dig så skulle jag innan jag ens började riva överhuvudtaget noggrant titta på lokalen, hämta information etc etc. Detta har du gjort bra! Sen skulle jag göra noggranna ritningar, diskutera dem med andra på forumet t.ex. och därefter skulle jag ha frågat en professor på akustikfackultetet om jag kunde få ut en speciel apparat som kan mäta efterklang. Sedan skulle jag kollat efterklangen i varje del av den tänkta delen av byggnaden och sedan försöka genom matematik och sabines formel försökt räkna ut på ett ungefär hur mycket av vissa material som behövs för att få ett gott akustiskt ljudfacit. Kanske inte perfekt men någorlunda bra. (Detta är seriöst).

På detta skulle jag innan jag började bygga göra en ritning, bestämma mig för exakt hur väggarna ska gå, hur de ska vara uppbyggda och material. På det hur alla elkablar skulle dras, fläktar och dylikt, där audio kablar är inräknade. Bara datorfrågan kräver sina lösningar.

Allting kommer tillslut utgöra delar av en studio och om man tänkt på alla slags parametrar innan man börjar bygga så är man mer förberedd. Och i ett sådant här väldigt seriöst och stort fall, vi snackar ju inge hemmastudio här inte, så är det läge att gå en noggran och seriös väg.

Med det vill jag inte säga att du har gjort fel men det är klart bäst att ha alla hästar inne stallet så att säga, dvs. man ska försöka eliminera alla slags "det tar jag itu med senare..." tankar, eller "det löser sig nog säkert..."

Det jag vill ha sagt är att vad du än gör hädanefter, det ska du ha tänkt på flera gånger från olika vinklar, du ska känna dig säker på att denna lösning passar mig bäst då jag har läst det, inte bara för att det känns så. Och varför jag skriver så här är bara för att du ska verkligen kunna känna att fasiken också, jag gjorde mitt bästa och det blev kanske världens bästa akustik, men vad tusan, det duger åt mig och det lär nog duga åt alla andra!

Och som du har skrivit tidigare, en sådan här studio lär man inte bli färdig med i första taget.

God fortsättning nu och dela med dig så mycket du bara kan och orkar.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hej dimarino

tack för ett bra svar där

Det är JAG som ska tacka alla er på forumet som tar er tid och hjälper och tänker!

Utan forumet så skulle det inte ha suttit en spik i väggen vid det här laget.

Jag är oerhört tacksam.

min bakgrund ser ut så här att jag är en snart utexaminerad ljudtekniker i Piteå och har läst även akustikkurser i Luleå. Ofta när jag har läst kurslitteraturen så har jag drömt om att själv nån gång ha ett sådant ställe som du har och tänkt på hur skulle jag göra.

Kul! Hoppas det går bra för dig och att du känner att du lär dig. Själv har jag läst mig till ett Audio Engineering Diploma på SAE i London.

Kruxet är att saker faller ur så j*vla lätt ur skallen. Vi läste en del akustik också, men man märker när man tittar på anteckningarna nu, att det är väldigt grundläggande och måste komplementeras med erfarenheter.

Men det var en mycket givande tid på många sätt. Bara att få möjligheten att spela in i en NEVE studio och en SSL studio etc. var värt varenda pund.

Med det vill jag inte säga att du har gjort fel men det är klart bäst att ha alla hästar inne stallet så att säga, dvs. man ska försöka eliminera alla slags "det tar jag itu med senare..." tankar, eller "det löser sig nog säkert..."

Ett problem jag har är att jag gör saker och ting väldigt fort. En typisk tvilling. Syr idag har på mig imorgon. Bygger 109 kvm studio idag och spelar in de 17 nya låtarna imorgon, piece of cake! Ända tills verkligheten slår en i skallen och man får tygla sig lite, och därmed svälja massa frustration över att man faktiskt inte KAN spela in den där plattan och ha den ute före jul.

Men även om jag gör saker fort så har jag ändå förmågan att låta tusen saker ligga i bakhuvudet och gro fram en lösning. Så än så länge har inget kommit som en överaskning, som tur är.

Det som kan komma lite som en överaskning är just hur ljudet kommer bete sig. Vart tar det vägen. Kommer ljudet gå upp på vinden och resonera där uppe så det vibrerar i kaffesumpen.

Jag är förberedd på det värsta och tar itu med det då. Jag har lämnat lite "öppningar" för mindre drastiska ombyggnationer om situationen verkligen skulle kräva det.

Men däremot är jag beredd på att jag inte kan få det HELT tyst såvida jag inte spenderar en ytterligare kanske 30 000 eller mer. Så jag känner att det får la låta lite så jag har råd med den där kompressorn, effekten...etc.

Inte för att jag fuskar i bygget medvetet.

En annan sak är just att jag har faktiskt chansat lite på måtten. Som andreas sa, "måtten ser lite mysko ut."

Måtten på ritningen är inte exakt eftersom jag rättat mig efter fönster, element m.m. Men de är hyffsade iallafall.

Det ska bli intressant att höra resultatet av "en vild chansning" blandat med experimentell asfaboards bygge och goda tips från forumet.

Det kan bli vad som helst, men dock inget som blir dåligt. Så långt kan jag lova, både mig själv och er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att behöva informera att kameran blev kvar på ett gig och återfås till helgen.

Inte mycket har hänt sen sista bilden. Lite mer gips, ett och ett annat golvspån har limmats ihop, mer gips samt ett par gips (jag är trött på gips, och jag måste ändå hämta minst två lass, ca 50 skivor, till)

Annars har det varit mest elektricitet snack. över 150 meter el-rör ska dras genom lokalen och det tar sin lilla tid. det måste göras innan jag sätter dubbelväggarna så jag måste ta itu med skiten.

jag råkade förövrigt snubbla in på musikaffären och ut kom jag med en FF800, en TLM 103:a, 4st sm57or och ett par adk micar. Det fanns visst med en baspod i kassen också. Dessutom skulle de ringa när jag kunde hämta upp min version av Cubase 4.

Det är fantastiskt vad man är kapabel till att göra när man blir upptvingad halv 7 på morgonen p.g.a. andras behov.

FRUSTRATIONEN MÅSTE SLÄCKAS!

Link to comment
Dela på andra sajter

har fått tag på en katalog från parafon akustik ab.

Nån som känner till det?

de har massor med akustik plattor för taket samt väggar, anpassade främst för bullerdämpning och ljudisolering.

Men de har juh massor med olika serier plattor för olika ändamål.

Någon som känner att de har erfarenhet av dessa plattor från parafon?

Link to comment
Dela på andra sajter

har fått tag på en katalog från parafon akustik ab.

Nån som känner till det?

de har massor med akustik plattor för taket samt väggar, anpassade främst för bullerdämpning och ljudisolering.

Men de har juh massor med olika serier plattor för olika ändamål.

Någon som känner att de har erfarenhet av dessa plattor från parafon?

hej, jag har ingen personlig erfarenhet av just parafon men däremot finns det en hel uppsjö av liknande företag som säljer akustik produkter för industri och kontors miljöer. Tyvärr är min erfarenhet av dessa att det inte duger mycket till när det kommer till Ljudstudio syften, de är oftast för snäva i utförandet och brister nästan alltid på att de är mer dekorativa än bra. Så perspnöigen skulle jag inte ägna för mycket tid åt just den katalogen.

Jag har försökt att använda befintligt konstors isolerat tak (ni vet säkert vilken typ jag menar, fyrkantiga vita element hängandes på T-stålram) och det slutade ganska fort med riving och återuppbyggnad av nytt flytande tak. Man kan dock ha användning av just T-ramen om man vill bygga egna element men om man inte redan har befinlig kan man köpa billigare t-regel av annan fabrikat för en tiondel av priset.

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, bra att du sa det.

de jag tittade på var iof för studio/bio m.m. från parafon, och va väldigt dyra. Så jag vet inte om det är värt en chansning.

Men om man klär in markskivor i tyg och sätter upp med lite mellanrum?? Nån som provat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nu är hemsidan uppdaterad för alla er som trånar efter bilder. Det händer mycket nu i dagarna, bör vara färdigt snart. Ska ta itu med fönster och lite make-up. Sen är kontrollen + 2 mindre rum färdiga.

Gryyyymt mannen!!

Har ni sparat länge för att ha råd med det där eller är det ett litet lån inblandat kanske? 😮 Smart lösning med asfa-boarden! Det skulle man tänkt på när vi byggde.. 😛 Men men... det får vi ta med till nästa bygge någon gång i framtiden, haha. Tycker nog att fönstrena i kontrollrummet är lite små. Vardan detta? Då ser man ju inget? 😉🙂

Dags att natta! Ska drömma om pengar å min egna stoooora studio... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

lån?

jooorå... lite blire allt. Jag tänkte bygga färdigt och sen fly landet för att slippa betala tillbaks. Jag tror det kan vara en bra lösning... 😮

Jag tycker faktiskt att fönstrena är ok, i början såg de små ut. Men tanken är inte att man ska sitta och stirra anser jag. Så det blir nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

härligt jobbat mannen!!

undrade några gånger där om du typ dött på kuppen eller 😛😆

har verkligen TITTAT på dina bilder och kan bara säga en sak, grymt jobbat och bra blir det också!!

Anders

Jag tror faktiskt att jag va död i ett par dagar... ärligt talat.

Jag har en trötthet utan dess like. jag antar att sånna här grejjer gör man bara en eller max ett par gånger under en livstid så det är bara att hålla ut. Nästa gång kanske man har råd att betala folk att göra det ÅT en.

Det är ett jävla slit och släp. trodde att det skulle gå fortare. Kanske ta ca 2 månader om jag jobbade varje dag. snart uppe i 3 månader och har nu precis lagt de första 4 kvm laminat golv och det största rummet är helt orört. Och då har jag fått massa hjälp från släkten, både ekonomiskt och praktiskt. Utan undersåtar hade det aldrig gått.

Jag behöver en semester när jag är klar, men det ironiska är att det sista jag VILL ha är en semester. jag vill juh få igång allt!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har fastnat lite.

Har typiska problem med stående vågor runt 200 hz som uppstår vid runt 2.40 i takhöjd med odämpat tak.

Nu kommer jag inte ihåg hur formeln är riktigt för att räkna ut på vilket avstånd man kan dämpa från väggen för att ta itu med problemet.

Vi tar 200 hz som Ex:

344 m/s / 200 hz = 1.72

våglängden är då 1.72 meter, och då bör jag om jag minns rätt dämpa 1.72/4 = 43 cm ut från väggen/taket för att ultimat dämpa 200 hz?

Det känns som om nåt är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...