Jump to content
Annons

109 kvadrameter studio. HJÄLP!


Dimarino

Recommended Posts

Har fått tag på en lokal på 109 m2, och har läst en del på forumet samt lite böcker. Det som nu saknas är juh givetvis erfarenheten.

Att spendera alla mina små kronor på 109 m2 för att sedan upptäcka att det va åt skogen byggt eller för dåligt dämpat, ska inte få hända. Så därför vänder jag mig till alla er här på forumet, Ni som utgör denna guldgruva av information och ideer.

Jag är tacksam för alla ideer ni delar med er av.

Information om denna lokal.

Den enda granne jag egentligen behöver bry mig särskilt mycket i, är ett hus som står ca 40 meter bort från ytterväggen. Resten av grannarna är industri/lager lokaler.

Dock så får denne husägare ICKE bli störd. Alltså inget ljud får passera ut.

Därför har jag då som ni kan se på sketchup skissen, lagt en korridor utmed ytterväggen, så jag hoppas att det kan kapa en del som annars skulle fortplanta sig vidare ut.

Alla väggar som ni kan se invändigt (förutom de två små rummen upp i högra hörnet som är toaletter) är då bara på skissen. Lokalen är i princip en plan yta när jag är färdig med rivnings arbetet.

Jag har fått för mig att jag utnyttjar MAX av kvadratmetrarna genom att bygga såhär. Men kan ni komma med ideer på andra sätt att bygga, så är ni välkomna.

Nu, hur ska jag egentligen bygga väggarna och golvet? I och med att jag inte har så mycket grannar så tänker jag BUDGET, men det måste givetvis vara välisolerat mellan rummen.

Regla upp väggar, fylla med glasfiber + 2 lager gips vardera sida och sist träpanel = klart? har svårt att tro det men... vad har ni för erfarenheter?

Golv, vi funtade på att göra rummet flytande i vilket fall som helst. En 10 cm tjock "isolerings" matta (kommer inte ihåg vad den kallas men den är ganska robust) på golvet, regla för golv på den och sen regla väggar på golvreglarna.

Men som sagt, är väldigt rädd för att göra bort mig. Det kommer bli dyrt hur jag än gör, men vill slippa att göra om ytterligare en gång.

By the way. Ytterväggen med fönstrena är två rader tegelvägg. Det gav mig iden om att kanske göra väggarna i tegel. Det borde kapa en del ljud. Men det kanske är helt fel.

Jag skulle vara så tacksam för all hjälp jag kan få med tips på material och konstruktion.

studio.jpg

studio2.jpg

studio3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Svensk Byggservice (tror jag det heter) har lite böcker, du kan dessutom få lite kostnadsfri rådgivning från dem, samt lite rätt billig rådgivning av ngn sakkunnig för en inte alltför dyr penning...

vad kul projekt som förestår dig. Grattis till lokalen. Vad har du tänkt ha de olika rummen till? Hur högt är det i tak förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Regla upp väggar, fylla med glasfiber + 2 lager gips vardera sida och sist träpanel = klart? har svårt att tro det men... vad har ni för erfarenheter?

Glasull kommer att absorbera mer än att Isolera så om du vill maximera Isolering använd Stenull istället.

Personligen skulle jag nog göra kontroll rummet det största i lokalen.Av erfarenhet så vet jag att det är i det rummet du och andra som är i studio kommer att spendera sin tid.

Och jag skulle nog placera det i mitten där du har tänkt Liverum , och fkytta Live rummet till kontrollrummet.Då har du översikt över alla rummen och kan i princip spela in i alla tre samtidigt med visuell kontakt med alla rummen.

Regla upp väggar, fylla med glasfiber + 2 lager gips vardera sida och sist träpanel = klart? har svårt att tro det men... vad har ni för erfarenheter?

2 gips + 70 mm Stenull + 2 gips + Glasull + panel är en bra kombination.

Då både isolerar OCH Absorberar du ljud.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant, det verkar som om kalaset kommer kosta tillräckligt ändå så man kanske ska ta och hålla i hästarna (och plånboken) lite.

Jag har en granne under, men han är inte där kvällstid, och knappast dagtid heller.

Som sagt, det jag är orolig för är att ljudet ska fortplanta sig genom golvet och sen ut.

Ang. kontrollrummet så har du rätt. Men, tanken va lite att slippa bygga vägg för fönstrena, som jag då måste göra om jag ska ha ett live rum där kontrollrummet är nu. Om jag har kontrollrummet och korridoren som på ritningen så slipper jag flytta element och bygga vägg på vägg med allt vad det innebär. Ska juh ha myndigheter där och titta också för ventilation och brandvägar m.m.

Men det är en bra ide! Ska fundera lite till på saken!

Tack för responsen! :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra förslag tidigare i tråden...

Generellt tror jag att om man inte är helt säker kan man faktiskt softa igång lite, man behöver inte oroa sig för mycket över allting. Dom flesta akustik problemen går ganska lätta att lösa tillfälligt billigt, om ej så snyggt.

Jag var himla orolig för truminspelningar i min studio, men det har visat sej att jag gjort 3 hela dagar med truminspelningar sen april, inte alls farligt för grannar och så... 🙂

Bränn inte allt krut i första svängen, utan försök se det lite mer långsiktigt är nog det jag vill säja... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

.... fyfan...109m2 studio... själv sitter man i vardagsrummet och försöker att inte stampa på LEGO när man plockar fram prylarna.....

va? ... skrev jag dedär? eller tänkte jag bara... äh.. wåtta häck.. int ä ja bitter int..

Lycka till!!

Haha, känner igen det där... står med gitarren och lirar och rätt vad det är så försvinner volymen eller diskanten. Tittar ner och där står en glad liten skit, stolt över att hon när upp till kontrollerna på guran. Kan vara lite jobbigt men jag personligen har inte hjärta att bli arg över sånt. Nåja, ser ut som ett kul projekt - håll oss informerade med bilder hur det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna hjälpa till men det vore intressant om man kunde få en måttad skiss eller ännu bättre en .skp fil i skala. Har gjort ett par enkla förslag där du både får stort kontrollrum, gott om plats för liveinspelning och en replokal. Sen slipper du flytta både element och får även dagsljus i de flesta av rummen.. men känns banalt att skicka en skiss om måtten ändå inte stämmer. Så, om du vill ha min hjälp; måtta upp rummet.. 2D eller 3D spelar ingen roll.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  Har gjort ett par enkla förslag där du både får stort kontrollrum, gott om plats för liveinspelning och en replokal.

Du e flitig du , Fast det e ju kul att designa rum , Inte alltid lika kul att bygga dom.

Vi ska bygga den sista etappen i slutet/början av året.

Total bygga 2 Studion ,

färdigställa , Toalett , Hall , Kök , Relaxavdelningen , Sångbår nr2 m.m m.m

Så hela stället kommer se ut som en soptipp i en månad med allt material och bråte.

Men efter att allt e klart har vi 5 Studion , 2 sångbås , och allt utöver det så då kommer det vara mycket nice att arbeta här....... 😳😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena på dig!!!!

jag vet inte hur mycket du har hunnit läsa men jag har tidigare skrivit ett par inlägg vad gäller studiobyggande och sådant. där finns många tips som jag har skrivit till andra och dessa tips är som sagt väldigt generella, dvs. att de tipsen ska du även tänka på.

för det första; jättefin sketchup bild som du gjort!!!! fler och fler använder sketchup, själv arbetar jag mycket med programet. äntligen så kan vi andra få en bra bild över situationer och hur andra tänkt sig olika lösningar.

när det gäller ditt lilla utrymme 😕 så kan jag bara säga, WOOOWW!!!! och då menar jag det. för här kan du göra mycket och då menar jag det. här kan du ha en inspelningstudio samt två kontrollrum och ett kontor typ, ett bara mix den andra en DAW t.ex. ser framför mig hur du sitter med control24 och surround system ala genelec eller event. snygga väggar, precis som man vill ha en studio

men vips så drogs budgeten upp en aning.

frågor till dig... vad prioriteras i första skedet: akustiken, eller prylarna, dvs. övergripande. skulle vara kul hur du har planerat det hela, var du ska ha mixerbord, trummplats, etc etc, kanske t.om. ett patchrum där du patchar ingående och utgående ljud.

sen, vilken klass på budgeten har du lagt?

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej som jag sa

skulle vara hur skönt som helst om du tog en jädrans massa bilder och la upp dem på nätet. skulle var riktigt kul att få se hur jobbet fortskrider och givetvis resultatet sedan

vad har du tänkt för utrusning, mixer system etc... berätta mer gärna

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den här lokalen känns det verkligen som att det finns möjligheter, som du säger. Jag kan inte sluta drömma om hur jag skulle vilja ha det, eller hur det skulle kunna bli m.m.

Tyvärr så är det som sagt budgeten som styr just nu.

Inte bara det att man kan spendera dollars på prylar och byggnation, pengarna måste komma någonstanns ifrån också.

Utan att avslöja för mycket till en början så får jag nog säga att jag måste börja någonstanns. Hitta små bäckar för att betala hyran med, för att sedan expandera och göra något större allt eftersom.

Därför så kan jag inte säga exakt hur mycket jag kommer spendera. Tanken är att bygga något som lätt ska kunna gå att göra till "något mer" när marknaden tillåter.

Egen arbetskraft och proffesionellt folk som jag känner kommer hjälpa till med allt det praktiska och jag kommer lägga precis den summan som behövs för att det ska vara acceptabelt, till en början.

Men som sagt, det ska från början finnas utrymme och möjligheter att förbättra utan några större ingrepp.

Ang prylar m.m. Så tar jag det jag har, och även där, köper till när det finns pengar i företaget.

Första tanken med studion va just att jag behövde ett ställe där jag kunde spela in nästa platta med bandet. Eftersom debuten va inspelad i mitt vardagsrum (en 2:a på andra våningen med en hysteriskt bankande musikhatande granne) så ville jag göra en bättre platta som en uppföljare. Och när man ändå har grejjerna uppe, spela in några andra band... och när man ändå har 109 kvadratmeter 😲 .... ja... du hajjar! Varför inte följa upp drömmen till punkt och pricka? åtminstonne göra ett försök...

Självklart kommer jag posta bilder till alla er som är intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10997&st=0

här kanske du kan hitta lite tips å sånt. det är från mitt studiobygge för ett år sen.. 🙂

det är egentligen rätt billigt om man gör en sak i taget och gör det mesta själv... mycket gör att lösa i efterhand.. bara kötta på ordentligt med gips på väggarna så ska det nog lösa sig efterhand.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hej

låter sunt att du tänker ta det pö om pö, så att säga. ofta är det ju så att pengarna sätter gränserna för i dina lokaler skulle man absolut kunna bygga upp en ny och modern studio anläggning. men dit är det en lång väg, pengamässigt och byggmässigt. men en sak som man kan göra är att hyra ut lokalerna och försöka få en liten inkomst på så sätt.

mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, ingen som vill hyra 40 kvadratmeter i nyköping? Att bygga egen studio i eller ha som replokal? det är bara att höra av sig!  🙂

PM.. 🙁 dock inte av hyrakaraktär.. mer bara svar på ditt pm 😆

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag här.. som jag sa i PM;et, dimensionerna verkar inte stämma, men om du mäter igen så ska jag se till att proportionerna blir rätt.

Min idé var mest riktad på att du ska få en så professionell studio du kan få för hyffsade slantar. Den ena kan ju fungera som replokal men även som studio om man vänder kontrollen.

Kontrollrummet i sin tur är en variant av ett större surround (5.1) rum med centrerad mixposition, kanske lite overkill att börja med men rummet har de rätta proportionerna för normal stereo mixning om man inte vill slå på stort direkt.

arco-surr.jpg

arco1.jpg

arco2.jpg

arco3.jpg

hepp

a

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser otroligt proffsigt ut! Du är förj*vla bra på att komma med ideér!

Som sagt, det ser lite "stort" ut, men det är mycket bra riktlinjer att börja med.

Tack så otroligt mycket!

Mitt nuvvarande klureri jag sitter med är ventilation. Fastighetsägaren vill ha en ritning på hur jag tänkt dra ventilationen och där är jag lost. Men det är väl bara till att läsa på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, ingen som vill hyra 40 kvadratmeter i nyköping? Att bygga egen studio i eller ha som replokal? det är bara att höra av sig! 🙂

hade vart för jävla fint, men 6 mil härifrån, o ja har ingen bil nu.. 🙁

kan du inte flga hit det o placera det i närheten av mig?? 😉

andreasb goddamn!!

när jag flyttar in i ny lokal ringer jag dig!!!!

du är fan bäst! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, ingen som vill hyra 40 kvadratmeter i nyköping? Att bygga egen studio i eller ha som replokal? det är bara att höra av sig! 🙂

Hmmm ja bodde i nyköping förut och spelade i ett band som hette Nothing Left, vi va grymt stora -96 haha. Vi tävlade med Falling To Pieces, Gloom, Cascade och några andra haha. Vi va förband åt Breach och Fireside på invigningen av slakthuset. D va tider det 🙂 synd att du inte hörde av dig då haha. Nu är det för sent, ja e gammal och spelar i ett annat band, iofs med 1,5 person som spelade med mig förut i Nothing Left.

/mvh Andreas "Dia" Lindgren

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

följer den här tråden med stort intresse då Dimarino verkar ha nånting seriöst på gång.

intressant lösning från andreasb: sida. jag tror också att man måste bli tvungen att riva ut väggar lite här och var och placera om dem så att de passar för en studio. skulle vara riktigt bra om man kunde få plats med en liten mindre DAW i något rum. För genom att man har flera studios samt mindre bås (vilket är alldeles förträffligt bra!) så skulle man kunna kordinera det så att medan en person sitter i surround kontrollen kan någon annan sitta i den mindre DAW och redigera eller göra nånting, som inte är ibehov av riktigt bra högtalare och utrustning. Man får se det som en avlastning.

Sen givetvis är ju ventilation och akustik nånting som man måste ta tag i ifrån början. Det gör att det kan dröja ett bra tag innan man faktiskt kan börja producera nånting men då är det lika bra att man fixar det bra från början. Ventilationen är knepig speciellt då den ska fungera som vanligt samtidigt som den inte ska höras och störa atmosfären. Sen måste man gå igenom akustiken i varje rum så att man får en så jämn efterklang och spridning av reflexerna. Givetvis så krävs det ju olika för om man ska spela in trummor eller piano eller för den delen sång.

Jag frågade tidigare vad du ville satsa mest på så här i början, utrustning eller akustik. I mitt tycke så går du på akustiken och flyttar väggar. Men som sagt, ta det pö om pö bara, när ekonomin säger att det funkar.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...