Jump to content
Annons

Hör du skillnaden?


VacUm

Vilken av filerna har varit nere en vända i 128kbps?  

32 röster

  1. 1. Vilken av filerna har varit nere en vända i 128kbps?

    • snutt1
      21
    • snutt2
      3


Recommended Posts

Annons

Om jag hör dåligt mp3 ljud så tycker jag det är lättast att urskilja på trummor och cymbaler osv. i de höga frekvenserna.

Det var inte mycket sånt här men jag tyckte gong gongen lät lite annorlunda och kanske bättre i ex. 2.

Jag röstar på att ex. 1 varit nere i 128. De kanske är identiska, vad vet jag 😎

Bra kodad mp3 i 160kbit/s kan jag inte skilja från cd när jag har försökt i mina skräplurar. Det krävs kanske lite bättre utrustning än min för att höra det?

Kom gärna med fler exempel för det är roligt med blindtester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som magpie sa, det är svårt att urskilja i denna låten eftersom det är relativt luftig ljudbild och inte mycket trummor och cymbaler.

Jag skulle också gissa på ettan. De låter ju marginellt annorlunda men det är svårt att veta vilken som låter "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Snutt 1 - diskanten men främst transienterna lider.

EDIT: Med tanke på de dåliga transienterna så gissar jag att du har använt en äldre kodare för 128 kbps?

Missade att du också hade lagt upp en tråd om detta, jag gjorde just en här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29350

😉

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvåan tyckte jag hade (förutom de uppenbart saknade transienterna och höga frekvenserna som gjorde ljudbilden lite tråkigare) sämre dynamik, d.v.s verkade lite komprimerad. Det gick jag på när jag valde.

Efter att jag bestämt mig ville jag undersöka hur bra jag kunde kolla det, utan att kolla vilket som var rätt på forumet. Alltså, jag ville se om jag kunde bekräfta vad mina öron hörde med något verktyg, och med hjälp av lite mätpluggar visade det sig mycket riktigt:

- De höga frekvenserna var något svagare i tvåan

- Tvåan hade mindre skillnad mellan den normaliserade toppen 0dB och hur långt ned den gick i fallen, så att säga, samt hur många olika nivåer den spelade på, eller vad man ska säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...