Jump to content
Annons

Utmaning: Avgör vad som är mp3 128kbps


Björn Olsberg

Vilken av filerna har varit en 128 kbps mp3:a?  

84 röster

  1. 1. Vilken av filerna har varit en 128 kbps mp3:a?

    • 01.wav
      42
    • 02.wav
      20
    • Ingen aning!
      11


Recommended Posts

OBS: Facit har gedan givits och finns på sidan 2, men du är naturligtvis välkommen att lyssna och rösta så länge du inte har sett svaret.

Bakgrund: Mp3-kodning igen: Cubase vs. Lame

Tråden om mp3-kodning i Cubase vs Lame mynnade till slut ut i att se hur många som överhuvud taget hör någon skillnad mellan en Lame-kodad 128 kbps vbr-kodad mp3:a och ett original. (Idé: VacUm)

Enkla regler:

Högst ovetenskapligt, har jag tagit en låt (urval av låt spelar naturligtvis alltid in och kan diskuteras), kodat till mp3 och därefter kodat tillbaka igen till wave. Därefter är båda wave-filerna sammanslagna till en zip och det är nu upp till dig att avgöra vilken av dem som har varit en 128 kbps mp3-fil 🥰 Även eventuellt självutnämnda audiofiler är inbjudna!

Länk: forum.studio.se/filer/wav_vs_128.zip

Fotnot:

Se detta lilla minitest som ett sätt att få upp ögonen för ljudkodning, samt ett eventuellt bevis för att mp3 som format fortsätter att utvecklas i relativt rask fart. Minitestets syfte är inte att bevisa att 128 kbps mp3 låter som original.

För kodningen har LamedropXPd använts, med kvalitetsinställning 50 vilket är samma sak som switchen

-V 5 --vbr-new

i Lame version 3.97 beta 2.

Mp3-filens bithastighet landade med denna inställning på i snitt 122 kbps och inte 128.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Jamen dehär var svårt 🙂

Jag tycker tvåan lät lite lite lite bättre 😉

Hör på brusen när det blir breake, derekt efter att hon sagt "Cannot talk about"

Tycker också basen är tightare och Dragspelet? efter breaket är luftigare.

Men jag kan ju ha fel 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jehupp, här riskerar jag härmed min heder och ära:

Jag tyckte 1:an lät bäst, så jag röstade på 2:an som mp3a. Jag tyckte att fil 1 hade en större och djupare ljudbild än fil 2, som i sin tur även lät lite tillplattad och "monofierad". Jag upplevde dessutom dynamiken sångens essljud som sämre i 2:an.

MEN(!), vem vet vilka läckra psykoakustiska finurligheter lame-kodarna implementerat? Dvs, att jag har valt ut fel fil - och har fallit för den effekt LAME har på ljudfilen. I framtiden vi kanske kommer leta efter vintage mp3-kod som "låter sååå fräckt på jazzbasen" Eller, "jag har en polare som fick tag på Cubase VST på ebay, ascool för trumbussen!". 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här var inte lätt inte.. Jag upplever att 1an låter lite processad och 2an lite mer orörd... Ren gissning från mig är att 2an alltid varit WAV medan 1an har varit MP3. Men som sagt.. det var inte lätt... Och dessutom som 128 Kbs 😕

Normalt så brukar jag spara MP3 som 192 Kbs via Winlame så det är bara att konstatera att MP3 låter bra numera 🙂

(lyssning skedde dock i små datorhögtalare så det var inte optimalt för mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med lite anknytning till ursprungstråden ställer jag mig ändå frågan om man kan/bör kalla en VBR för "128 kbps" eller nån annan angiven bitrate.

Med LAME, utan att ange gränsvärden för övre och undre bitrate (-b och -B ) så har ju faktiskt encodern tillgång till ända upp till 320kpbs där det behövs.

Dvs, vid alla såna "svåra" partier där man vid en konstant bitrate på 128 kbps hade fått mer eller mindre tydliga mpeg-artefakter kan ju encodern vid VBR ta till den extra bitreservoaren som finns och ro iland kodningen snyggt.

Visst, jag håller med om att det kan bli jobbigt att ange både mål- eller snitt-bitrate OCH övre gräns (typ "mp3 VBR 128/320") men det känns ändå lite ärligare, åtminstone mot den stackars CBR 128:an som får stå och skämmas i ett hörn av hårddisken...

EDIT: Switchen blev en smiley... 😕

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår din poäng. Det är svårt att kunna jämföra ärligt.

I urvalet till detta lilla test resonerar jag så här: Om man ser det som en jämförelse mellan vad en gammal kodare kunde prestera som bäst och hur en ny presterar bäst, så är onekligen kvalitetsläget vbr överlägset. Och eftersom V 5 ändå har som mål att lägga sig i snitt kring 128 kbps (122 i detta ljudexempel) så är det inte helt ointressant. 128 kbps är med för att vanliga människor ska få en sorts referens och samtidigt förstå att formatet inte står still i sin utveckling.

Men generellt sett håller jag med dig helt - vi bör inte prata bithastighet utan kvalitetsläge. Gissar att det kommer så småningom, allteftersom dessa nya lägen etablerar sig starkare och bredare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör egentligen inte någon skillnad alls. Fuskade dock lite med ett fasvändningstest för att se var det fanns tydliga detaljer som skilde sig åt, och efter att ha jämfört vissa diskantiga detaljer som ligger långt ut åt sidorna tycker jag mej höra en aaaaning mindre detaljrikedom i nummer 1 på vissa ställen... så jag röstar så. Men det är nog mest inbillning mest en gissning... :rolleyes:

Intressant för övrigt att höra med fasvändningen hur stor skillnad det trots allt är! Som jag inte uppfattar. 😳

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant för övrigt att höra med fasvändningen hur stor skillnad det trots allt är! Som jag inte uppfattar. :rolleyes:

Det är för att våra sinnen inte är konstruerade för att plocka upp all information som finns i digital media. Exempelvis har du inte skuggan av en chans att uppfatta alla nyanser samtidigt som går att återge i ett digitalt fotografi, så det går igen i fler av dina sinnen. Å andra sidan är det ju just detta fenomen som är en av de största orsakerna till att informationen går att plocka bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror 2:an är mp3. Tycker den låter lite hårdare i diskanten.. menmen, tror det hade vart lite lättare om det var en låt med mycket symbaler etc. Tycker detta var svårt. Kan bero på mina billiga lurar såklart, men ändå 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt, de flesta skriver att de inte hör nån tydlig skillnad men ändå är det en övervägande majoritet som röstat på ettan... 😎

"tydlig" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...