Jump to content
Annons

Ableton Lve FANTASTISKT!


I C O N (oregistrerad)

Recommended Posts

I C O N (oregistrerad)

SItter med Cubase SX i studion på en Frost-maskin och det funkar ju utan problem... Häromdagen insåg jag att man skulle vilja sitta med något enkelt på hemmadatorn när man sitter och spånar gitarrprylar m.m. Allt som oftast så kommer man på ngt. i musikväg som man skulle vilja testa... Men så ska man då dra iväg ner till studion, vilket känns rätt jobbigt om klockan råkar vara 1-2 på natten eller så...

I vilket fall, så drog jag ner till min musikaffär å kollade lite olika enklare audiointerface som man kan sitta med hemma... Min första prioritet var inte ljudkvalitet så det struntade jag i, tycker förövrigt det låter ok iaf... Tog hem en Line6 Toneport UX2... Installerade den och tänkte prova med Cubase...

Efter att försökt få cubase att rulla i ett par timmars tid så insåg jag att förmodligen är datorn helt åt H-E för musikanvändande?!?!? Knaster och missljud i varenda tagning... 🙁

Installerade då Ableton Live Lite 4 som följde med paketet samt en demo på Ableton Live 5... Helt plötsligt rullade allt perfekt inag missljud inga konstigheter alls vid inspelning??? Drog genast hem en testversion av Cakewalks Sonar och även där funkade allt perfekt vid inspelning???

Alltså borde man kunna konstatera att Cubase är mer krävande alt. taskigt kodat eller vad???

Hursomhelst så var TonePorten rolig som faan så jag snöade in rätt rejält på Ableton för att testa lite... Har aldrig testat det förut... Hade vissa problem med gränssnittet då det kändes helt ovant, vilket det fortfarande gör till viss del... Men vilket program!!!

Helt plötsligt blev man hur kreativ som helst och kände sig som om man var tio år gammal eller nåt!!! Mkt roligt!!! 😛😄

Nu har det gått så lång att jag allvarligt funderar på att köpa en fullversion samt även installera det i studion parallellt med Cubase... Ska bli intressant å se vad min kompanjon, som jag har studion ihop med, tycker om Live... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevligt initiativ!

Jag gillar också upplägget i Live. Det lämpar sig för många olika arbetssätt. Om det nu bara kunde bli lite mer snällt mot oss som vill kunna göra exakta tempo- och taktartsautomatiseringar så kommer det att bli ännu bättre.

Jag gillar framförallt möjligheten att ändra skin, och att det faktumet att programmet ser bra ut som sjutton. Den estetiska upplevelsen är viktig för mig. Att sitta och titta på bokförningsprogrammet Logic kan få vem som helst att tappa skaparlusten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag kan bara hålla med!

Jag är van vid linjära inspelningar, och körde först Live som en helt vanlig "tracker". Ett spår, ett instrument, en tidslinje. Massa åka fram och tillbaks med var man ska spela in och sånt. Och det funkar ju jättebra.

Men nu håller jag på med en låt som är mer i skissstadiet. Jag vet inte hur arret kommer att bli. Det är perfekt att kunna spela in i Session View, spela in långa eller korta loopar, starta och stoppa dem som man vill, och se hur arret växer fram.

Och jäklar vad smart det funkar när man gör olika tagningar av ett riff! "Arma" ett clip, tryck enter och man får en automatisk punch-in vid rätt ställe. Fuckar man upp tagningen, NP, bara tryck backspace och vänta en stund, tryck enter och kör igen. Skrubba tagningen lite, klart, typ.

Det enda jag inte riktigt kommer överens med är "warp"-funktionen. Jag börjar lära mig, men det kan låta rätt konstigt när Live warpar saker för att det ska funka med "tempot". Jag synkoperar ju som JAG vill, men det fattar inte Live alltid. Men det brukar funka att skrubba noggrant och sen loopa som en "4-bar loop" eller liknade.

Link to comment
Dela på andra sajter

SItter med Cubase SX i studion på en Frost-maskin och det funkar ju utan problem... Häromdagen insåg jag att man skulle vilja sitta med något enkelt på hemmadatorn när man sitter och spånar gitarrprylar m.m. Allt som oftast så kommer man på ngt. i musikväg som man skulle vilja testa... Men så ska man då dra iväg ner till studion, vilket känns rätt jobbigt om klockan råkar vara 1-2 på natten eller så...

I vilket fall, så drog jag ner till min musikaffär å kollade lite olika enklare audiointerface som man kan sitta med hemma... Min första prioritet var inte ljudkvalitet så det struntade jag i, tycker förövrigt det låter ok iaf... Tog hem en Line6 Toneport UX2... Installerade den och tänkte prova med Cubase...

Efter att försökt få cubase att rulla i ett par timmars tid så insåg jag att förmodligen är datorn helt åt H-E för musikanvändande?!?!? Knaster och missljud i varenda tagning... 🙁

Installerade då Ableton Live Lite 4 som följde med paketet samt en demo på Ableton Live 5... Helt plötsligt rullade allt perfekt inag missljud inga konstigheter alls vid inspelning??? Drog genast hem en testversion av Cakewalks Sonar och även där funkade allt perfekt vid inspelning???

Alltså borde man kunna konstatera att Cubase är mer krävande alt. taskigt kodat eller vad???

Hursomhelst så var TonePorten rolig som faan så jag snöade in rätt rejält på Ableton för att testa lite... Har aldrig testat det förut... Hade vissa problem med gränssnittet då det kändes helt ovant, vilket det fortfarande gör till viss del... Men vilket program!!!

Helt plötsligt blev man hur kreativ som helst och kände sig som om man var tio år gammal eller nåt!!! Mkt roligt!!! 🙁🙁

Nu har det gått så lång att jag allvarligt funderar på att köpa en fullversion samt även installera det i studion parallellt med Cubase... Ska bli intressant å se vad min kompanjon, som jag har studion ihop med, tycker om Live... 🙁

Då CuBase oftast vinner prestandatester mot t ex Sonar så tror jag att det var någon annat problem med din burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker inte skapa något flamewar. Vill bara instämma. Älskar Live. Som designer tycker jag dessutom att det är den elegantaste programdesign som någonsin har gjorts alla kategorier. Säger inte att det är den bästa DAW:en men ack så eleganta lösningar.

Att ständigt lägga till en massa nya funktioner som hängs på eftersom kan vem som helst göra. Men att adera funktion utan att att kompromissa i ursprungskoncept och utan att kluttra till användargränssnitt och behålla största stabilitet är ta mig fan magiskt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

wtf... nu blev jag också inspirerad. Men vilken ångest att behöva sätta sig in i ett nytt program...

Noll ångest att tänka på. Kolla in tutorials på hemsidan och du är redo att köra. Det är så rakt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håller med om att Live är enkelt att använda och att designen är skitläcker!

Det är dock en sak jag stör mig på, men det kan ju vara mitt eget fel också. Är det verkligen så att Live har en skitkass pianoroll eller jobbar jag bara helt fel? Jag ville inte skapa en tråd bara för detta lilla så det känns bra att fråga här inne 🙂 Jag vet inte hur man får fram en Piano Roll, utan jag brukar spela in på ett midispår och bara spela in en ton, sedan kan jag dra ut det klippet och sedan får jag en liten piano roll nere i hörnet, men det känns ju helt fel. Om någon har något bättre tips är jag tacksam.

Däremot tycker jag att Fruity Loops har bland den bästa Piano Rollen jag sett hittils... den fyller i alla fall alla mina önskningar när det gäller en Piano Roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Live är enkelt att använda och att designen är skitläcker!

Det är dock en sak jag stör mig på, men det kan ju vara mitt eget fel också. Är det verkligen så att Live har en skitkass pianoroll eller jobbar jag bara helt fel? Jag ville inte skapa en tråd bara för detta lilla så det känns bra att fråga här inne 😄 Jag vet inte hur man får fram en Piano Roll, utan jag brukar spela in på ett midispår och bara spela in en ton, sedan kan jag dra ut det klippet och sedan får jag en liten piano roll nere i hörnet, men det känns ju helt fel. Om någon har något bättre tips är jag tacksam.

Däremot tycker jag att Fruity Loops har bland den bästa Piano Rollen jag sett hittils... den fyller i alla fall alla mina önskningar när det gäller en Piano Roll.

För att skapa clips och öppna pianorullen:

I arrangement view markerar du ett lämpligt antal takter, högerklickar och väljer att skapa midiclip (minns inte exakt vad det står). I session view, dubbelklicka på en tom ruta i ett midispår.

Är rullen för liten är det bara att dra i dra i "ramen".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
För att skapa clips och öppna pianorullen:

I arrangement view markerar du ett lämpligt antal takter, högerklickar och väljer att skapa midiclip (minns inte exakt vad det står). I session view, dubbelklicka på en tom ruta i ett midispår.

Är rullen för liten är det bara att dra i dra i "ramen".

Eller så markerar du området och trycker Ctrl+M om man gillar genvägar. En annan bra funktion jag lärt mig nyligen är att trycka i de små hörlurarna i pianorullen, då hör man tonerna man trycker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den estetiska upplevelsen är viktig för mig. Att sitta och titta på bokförningsprogrammet Logic kan få vem som helst att tappa skaparlusten.

Bah snack ski't! Jag kände samma sak med Ableton, trodde det va några dagisbarn som designat layouten på det programmet 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, när jag skulle pröva Live 6 så fattade jag inte ett skit. Inte heller när jag skulle pröva Reaktor fattade jag ett skit. Reaktor var till och med svårare än Live. 🙂 Det är väl bara ovana antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, när jag skulle pröva Live 6 så fattade jag inte ett skit. Inte heller när jag skulle pröva Reaktor fattade jag ett skit. Reaktor var till och med svårare än Live. 🙂 Det är väl bara ovana antar jag...

reaktor vs live är ju som potatismos vs tiramisu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har testat live nu and you gillar det skarpt, speciellt hur loppar anpassas efter tempot och hur löjligt enkelt det är att arrangera slingorna man gjort 🙁

Påminner lite om trackers arbetsflöde, göra patterns och sen arrangera dom på det sätt man vill fast i midi version 😄

Ska rewira live med reason you jag är redo för sång å annat skoj 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, när jag skulle pröva Live 6 så fattade jag inte ett skit. Inte heller när jag skulle pröva Reaktor fattade jag ett skit. Reaktor var till och med svårare än Live. 🙁 Det är väl bara ovana antar jag...

reaktor vs live är ju som potatismos vs tiramisu 🙂

Båda ser ut som skit ? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat live nu and you gillar det skarpt, speciellt hur loppar anpassas efter tempot och hur löjligt enkelt det är att arrangera slingorna man gjort ☺️

Påminner lite om trackers arbetsflöde, göra patterns och sen arrangera dom på det sätt man vill fast i midi version 🙂

Ska rewira live med reason you jag är redo för sång å annat skoj 😄

...och det fina är att man kan tänka som om man jobbar i ett trackerprogram eller ett vanligt linjärt sequencerprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat live nu and you gillar det skarpt, speciellt hur loppar anpassas efter tempot och hur löjligt enkelt det är att arrangera slingorna man gjort 🙂

Påminner lite om trackers arbetsflöde, göra patterns och sen arrangera dom på det sätt man vill fast i midi version 😄

Ska rewira live med reason you jag är redo för sång å annat skoj 😄

...och det fina är att man kan tänka som om man jobbar i ett trackerprogram eller ett vanligt linjärt sequencerprogram.

Exakt 😄 Enkelt å lite retro 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att försökt få cubase att rulla i ett par timmars tid så insåg jag att förmodligen är datorn helt åt H-E för musikanvändande?!?!? Knaster och missljud i varenda tagning... 🙂

Och du är 100% på att rätt drivrutin var vald? T ex inte någon ASIO Multimedia? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...