Jump to content
Annons

Tips på utbildningar i musikproduktion


Moberg

Recommended Posts

Jag behöver också lite hjälp här

Hade tänk att i framtiden gå musikproduktions utbildning, har inga jätteerfarenheter, så min fråga är om det öht finns utbildningar utan avancerade intagningsprov?? Eller är det bättre att gå kurser och försöka vara jobbig och ringa runt å se om nån vill ha en som praktikant/lärling? Eller krävs det då att man gått utbildning först? MYCKET välkommet med förslag och ideer 😄

Är väldigt förvirrad nu och har de senaste månaderna bara tänkt på hur fan man ska göra med utbildning och allt... dessutom har ju de flesta ansökningstiderna redan gått ut för diverse utbildningar 😏

Sök till falun! Inga intagningsprov. Inriktningen är ljud och musikproduktion.

Okej, har sökt den utbildningen nu, hittade den själv 😄 Har du/någon du vet gått den? Skulle vara kul att höra lite om den!

Okej, fint!

Jag går nu. Går första året. Har varit mkt grunder hittills inom, audioteknologi, filmljudläggning, filmmusik, radio, inspelning i studio, liveljud osv. Jag trivs bra och har lärt mig mycket. Något som är dåligt är att det inte är så mkt lektionstid. Vill man ha det får man nog söka folkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Har ni någon praktik? Tycker det är viktigare att komma ut på företag och se hur det funkar i "verkligheten" och knyta kontakter..

Jag behöver också lite hjälp här

Hade tänk att i framtiden gå musikproduktions utbildning, har inga jätteerfarenheter, så min fråga är om det öht finns utbildningar utan avancerade intagningsprov?? Eller är det bättre att gå kurser och försöka vara jobbig och ringa runt å se om nån vill ha en som praktikant/lärling? Eller krävs det då att man gått utbildning först? MYCKET välkommet med förslag och ideer 🙂

Är väldigt förvirrad nu och har de senaste månaderna bara tänkt på hur fan man ska göra med utbildning och allt... dessutom har ju de flesta ansökningstiderna redan gått ut för diverse utbildningar 🙂

Sök till falun! Inga intagningsprov. Inriktningen är ljud och musikproduktion.

Okej, har sökt den utbildningen nu, hittade den själv 😆 Har du/någon du vet gått den? Skulle vara kul att höra lite om den!

Okej, fint!

Jag går nu. Går första året. Har varit mkt grunder hittills inom, audioteknologi, filmljudläggning, filmmusik, radio, inspelning i studio, liveljud osv. Jag trivs bra och har lärt mig mycket. Något som är dåligt är att det inte är så mkt lektionstid. Vill man ha det får man nog söka folkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni någon praktik? Tycker det är viktigare att komma ut på företag och se hur det funkar i "verkligheten" och knyta kontakter..

Då ska du nog fundera på om du verkligen vill gå högskola. Utbildningen i sig är utformad för att man förhoppningsvis ska klara sig i branchen efteråt. Anledningen till att det inte är intagningsprov är att utbildningen är mer teoretisk är kreativ. Hur som helst, jag vet att det är praktik 1 termin sista året, men jag är inte säker på hur länge. Minst 10 veckor skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du något annat tips då hur man kan gå tillväga? Om det inte blir aktuellt med högskola..

Har ni någon praktik? Tycker det är viktigare att komma ut på företag och se hur det funkar i "verkligheten" och knyta kontakter..

Då ska du nog fundera på om du verkligen vill gå högskola. Utbildningen i sig är utformad för att man förhoppningsvis ska klara sig i branchen efteråt. Anledningen till att det inte är intagningsprov är att utbildningen är mer teoretisk är kreativ. Hur som helst, jag vet att det är praktik 1 termin sista året, men jag är inte säker på hur länge. Minst 10 veckor skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning faktiskt. Starta en tråd om det vet jag!

har du något annat tips då hur man kan gå tillväga? Om det inte blir aktuellt med högskola..
Har ni någon praktik? Tycker det är viktigare att komma ut på företag och se hur det funkar i "verkligheten" och knyta kontakter..

Då ska du nog fundera på om du verkligen vill gå högskola. Utbildningen i sig är utformad för att man förhoppningsvis ska klara sig i branchen efteråt. Anledningen till att det inte är intagningsprov är att utbildningen är mer teoretisk är kreativ. Hur som helst, jag vet att det är praktik 1 termin sista året, men jag är inte säker på hur länge. Minst 10 veckor skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Svinborst (oregistrerad)

Tänkte bara föjla upp hela Falun-historien. 🥰

Då ser det ut som så att jag fått mitt antagningsbesked och jag har kommit in på ljud-linjen precis som jag ville 🙂 . Så det verkar bli Falun till hösten iaf och det ska bli skitkul och är full av förväntan. JAg har ingen aning om vad jag ger mig in på känns det som men jag tänker ge det en chans. Jag menar, trivs jag inte är det ju bara att hoppa av. Men jag tänker göra det bästa av det när jag väl är där så får vi se vart det leder.

Sen har jag läst på om kåren i Falun, och verkar vara en sund idé att gå med där och engagera sig i saker utanför studierna. Sen är det väl rätt meriterande inför framtiden?

Men en sak blir jag inte klok på och det är all litteratur som måste införskaffas, helt sjukt många böcker är det och så kostar de ju runt 300-400 spänn st dessutom. Men många av böckerna kommer kanske igen i senare kurser eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara föjla upp hela Falun-historien. 🙂

Då ser det ut som så att jag fått mitt antagningsbesked och jag har kommit in på ljud-linjen precis som jag ville 😲 . Så det verkar bli Falun till hösten iaf och det ska bli skitkul och är full av förväntan. JAg har ingen aning om vad jag ger mig in på känns det som men jag tänker ge det en chans. Jag menar, trivs jag inte är det ju bara att hoppa av. Men jag tänker göra det bästa av det när jag väl är där så får vi se vart det leder.

Sen har jag läst på om kåren i Falun, och verkar vara en sund idé att gå med där och engagera sig i saker utanför studierna. Sen är det väl rätt meriterande inför framtiden?

Men en sak blir jag inte klok på och det är all litteratur som måste införskaffas, helt sjukt många böcker är det och så kostar de ju runt 300-400 spänn st dessutom. Men många av böckerna kommer kanske igen i senare kurser eller har jag fel?

Säkert bra att engagera sig i kåren. Det gynnar studentlivet i alla fall. Hur det skulle vara meriterande för framtiden vet jag inte, hälla upp 25kr/s öl på kåren ger knappast ett barjobb i framtiden t ex.

Inte så farligt att köpa böcker. Man behöver inte alla. Men ibörjan får man köpa endel. Sätt upp en lapp i mediahuset när du börjar och skriv vilka böcker du vill köpa, så kanske någon vill sälja beggat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svinborst (oregistrerad)
Tänkte bara föjla upp hela Falun-historien. 🙂

Då ser det ut som så att jag fått mitt antagningsbesked och jag har kommit in på ljud-linjen precis som jag ville 😲 . Så det verkar bli Falun till hösten iaf och det ska bli skitkul och är full av förväntan. JAg har ingen aning om vad jag ger mig in på känns det som men jag tänker ge det en chans. Jag menar, trivs jag inte är det ju bara att hoppa av. Men jag tänker göra det bästa av det när jag väl är där så får vi se vart det leder.

Sen har jag läst på om kåren i Falun, och verkar vara en sund idé att gå med där och engagera sig i saker utanför studierna. Sen är det väl rätt meriterande inför framtiden?

Men en sak blir jag inte klok på och det är all litteratur som måste införskaffas, helt sjukt många böcker är det och så kostar de ju runt 300-400 spänn st dessutom. Men många av böckerna kommer kanske igen i senare kurser eller har jag fel?

Inte så farligt att köpa böcker. Man behöver inte alla. Men ibörjan får man köpa endel. Sätt upp en lapp i mediahuset när du börjar och skriv vilka böcker du vill köpa, så kanske någon vill sälja beggat.

Ja det låter vettigt, för man behöver väl inte ha alla böcker meddetsamma första dagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Placid (oregistrerad)

Är det någon som vet om någon bra utbildning eller skola som utbildar i elektronisk musik? Jag har tittat lite på Orca och SAE Institut. Jag har kommit in på SAE Institut EMP programmet men börjar tveka. För det första är det deltid (kvällstid) tre dagar i veckan bara någon timme. Det är i 6 månader och kostar 19 000kr. Nu när jag har tänkt efter känner jag ingen lust alls o flytta ner till Stockholm för de. Jag måste ju både hitta någonstans att bo och ett jobb. Jag skulle hellre vilja plugga på heltid. Jag tycker det är alldeles för kort tid på dagarna. Jag tänkte bara höra om det är någon som vet om något annat eller har någon erfarenhet av dessa två?

MVH

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hammurajen (oregistrerad)

Folkuniversitetet i Karlstad har en kvällskurs i Cubase i höst. Kul att något sådant dök upp i Karlstad, tycker jag. Man har annars som regel varit hänvisad till de större kuststäderna för liknande utbildningar. Priset är inte så farligt heller, 10 utbildningstillfällen för 940:-. Jag har redan anmält mig.

http://www.folkuniversitetet.se/templates/Arr.aspx?id=140718

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hallo allesammans 😛 Jag har haft ögonen öppna för en KY utbildning i Övik. Musikmakarna heter den! Jag undrar om det är någon som har gått den eller har fått en uppfattning om hur den är? Var på Saco mässan förra veckan och tyckte att den lät väldigt bra. Att de prioriterar att utbilda eleverna inom låtskriveri och produktion lät väldigt coolt. Så väldigt tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 5 veckor senare...
tjena!

Nån som känner till "musik och ljuddesign" utbildningen? 120 p distans halvfart genom växjö-falun o sundsvall? Bra eller inte?

Jag bor i Falun och har också tittat lite grann på den utbildningen. Kan inte säga så mycket annars. Förutom att de ska ha öppet hus här längre fram snart. Kolla upp det på deras hemsida! http://www.du.se

Ha de gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Var så lite så.. 🙂

Å välkommen till Falun om du beslutar att dra hit!

Hej!

Har blivit mycket intresserad av utbildningen i Falun, mycket tack vare dina fina ord om den.

Vilken programvara / OS arbetar ni i, och hur mycket går man igenom basic hantering av programvaran i början?

Tror att jag som är van vid PC och Cubase skulle behöva en rejäl genomgång ifall det kommar arbetas på mac/protools/logic under studietiden...

/Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho tänkte söka till B.R.A i färgelanda i dalslands folkhögskola

är det någon som går där eller har gått där och vet om det är något att ha med sig i väskan?

Jag är nog inte riktigt redo för en högskola just nu och jag behöver isf plugga upp mina betyg först:)

vilket jag tar snart ändå 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Jag är intresserad av att gå en högskoleutbildning inom musikproduktion men vill dock inte gå på privat i stil med SAE som kostar massor.

Vilka finns i närheten av Västerås?

Den enda jag känner till är Högskolan i Falun (som trots allt är en bit bort), de har ett program som heter Ljud- och musikproduktionsprogrammet.

Finns det inget i Stockholm, Västerås eller Uppsala? Som INTE kostar en massa, men som ändå är okej.

Hur är intagningspoängen på Falun? Jag har 16,5 i poäng från gymnasiet. Hur stor chans har jag då att komma in?

Tack för svar!

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Hittade den här gamla tråden och har läst igenom den. Jag skulle vilja upprepa ursprungsfrågan för egen del:

Finns det några korta/kortare kurser/studiecirklar i musik/studio-produktion? Jag har inga gymnasiebetyg att visa upp som det är nu, även då det hade kunnat tagit mig till musikproduktion på högskolan, Falun. Men då jag har fast jobb så jag kan inte binda upp mig för länge, så därför är en kortare tids studier mest intressant.

Jag bor i Borlänge med familj i Stockholm, så finnes utbildningar i närheten/eller på dessa orter är det riktigt intressant! Att pendla en liten bit är nästan bara trevlig iofs. Jag lyckas alltid träffa de mest intressanta personer på mina resor... både mytomaner och etablerade musiker 🙂

Jag vill bli suverän på att producera helt enkelt! Är riktigt taggad. Mycket tacksam för tips!!!

Redigerat av MsModesty
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar att börja studera efter sommaren och den utbildning som intresserar mig mest av de jag hittat är ljudtekniksprogrammet vid Luleå Universitet. Jag kommer dock få svårt att ta mig till Stockholm till intagningsprovet så jag funderar på att söka till Arena media, musik och teknik iställlet.

Mitt problem är att jag nu bor i Växjö och jag är inte speciellt sugen på att flytta så långt upp, även om det säkert är en trevlig stad. Så jag undrar om det är någon som känner till någon liknande utbildning längre söderut i Sverige eller i Danmark eller Tyskland eller övriga Nordeuropa. Det som tilltalar mig med utblidningen i Luleå är att de förutom rena inspelningstekniska kurser också erbjuder mer teoretiska fysikkurser (som ger en bred kompetens) och att standarden verkar vara högre än vid övriga svenska lärosäten (säg gärna till om ni tror att jag har en fel uppfattning).

Alla råd är uppskattade, den femtonde är snart här....

Link to comment
Dela på andra sajter

javisst..känner några som gått där.. och en polare som går där.. ingen av dom som jag känner är nöjda med dessa utbildningar!

däremot finns en bra utbildning i växjö med. fast våran i norrköping är bättre.. 😛

Vad heter denna skola då??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Vad heter denna skola då??

Växjö Universitet. Tror linjen numera heter Musik och Ljuddesign eller nått sånt.... Hette Musikproduktionsprogrammet när jag gick det.

Kan för övrigt tillägga att norrköpingsutbildningen är nerlagd, och växjöutbildningen faktiskt nu är bättre (eftersom den fortfarande finns.. 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om någon bra utbildning eller skola som utbildar i elektronisk musik? Jag har tittat lite på Orca och SAE Institut. Jag har kommit in på SAE Institut EMP programmet men börjar tveka. För det första är det deltid (kvällstid) tre dagar i veckan bara någon timme. Det är i 6 månader och kostar 19 000kr. Nu när jag har tänkt efter känner jag ingen lust alls o flytta ner till Stockholm för de. Jag måste ju både hitta någonstans att bo och ett jobb. Jag skulle hellre vilja plugga på heltid. Jag tycker det är alldeles för kort tid på dagarna. Jag tänkte bara höra om det är någon som vet om något annat eller har någon erfarenhet av dessa två?

MVH

Emil

Jag känner mig också intresserad av en utbildning som satsar lite mer på elektronisk musikproduktion istället för bara ljudteknik typ. Sen har jag inte heller lust att flytta ner till sthlm för att plugga på deltid. SAE:s EMP utbildning verkar vara jttebra men jag vill ha en heltidsutbildning som är ungefär som den. Någon som har erfarenhet av en sådan utbildning eller har hört talas om något i den stilen?

Grymt tacksam för svar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Växjö Universitet. Tror linjen numera heter Musik och Ljuddesign eller nått sånt.... Hette Musikproduktionsprogrammet när jag gick det.

Kan för övrigt tillägga att norrköpingsutbildningen är nerlagd, och växjöutbildningen faktiskt nu är bättre (eftersom den fortfarande finns.. 😄 )

Det finns både Musikproduktionsprogrammet och Musik och Ljuddesign på VXU (Som snart kallas Linnéuniversitetet).

Musikproduktionsprogrammet ska utökas med ett 3:e år 2010 tror jag, och isf med en kandidatexamen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Nu har jag läst igenom det mesta i den här tråden och känner mig inte så mycket visare för det. Alla säger att deras egna skola är bäst och det var ändå ett tag sedan så jag antar att en del förändrats.

Jag funderar på att studera musikproduktion och är intresserad av en lång utbildning, tre år eller något sådant. Vad brukar det vara för krav på att komma in på en sådan utbildning? Om man skulle få betala för en av de mer erkända utbildningarna såsom sae? Vilka utbildningar är de mer erkända? 😛

Funderar på att kanske söka mig utomlands med studierna, är det en bra idé? Är sådant väldigt dyrt?

Ja som ni ser många frågor, hoppas någon sitter på massa svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej

Det beror på vad du är ute efter blir mitt svar. 😕

Jag är intresserad av att uttrycka mig själv och hitta nya och musikaliskt intressanta sätt att göra det på. Då behöver jag få kontroll över mina egna verktyg. Det gör att datorer och programmering av musikinstrument och ljud är bra väg för mig även om mitt fokus är ljud och musik.

Jag arbetar som ljuddesigner och som lärare på Högskolan Kristianstads 3-åriga Interaktiv ljuddesignprogram som också ger kortare kurser som kombinerar musik & data. Vi ger en sommarkurs på distans med fyra träffar i sommar 2010 där man lär sig producera och redigera ljud för interaktiva medier som spel, mobiler och ljudkonst. Det är en bra introduktion på 7,5 högskolepoäng. Vi jobbar praktiskt i programmen Cubase och Max/Msp. Info om kursen kommer upp nu i veckan men du kan kolla in vad andra studenter gjort på www.interactivesound.org så länge.

i det 3 åriga Programmet är det mycket data med fokus på praktisk programmering av mjukvarusyntar, iPhone, komposition av ljudkonst, musikinstallationer, byggande av interface för midi och sensorer. Projekt för Inkonst, FullPull, Neon, musikfestivaler som den lokala Siestafestivalen, SonyEricsson, iPhone, TAT, m.m.

Mer data än vanliga ljud/musikproduktionsutbildningar men också roligare, man får göra sitt eget, och större chans att få jobb efteråt.

Nästan alla som har gått ut har jobb idag och nästan alla jobbar med ljud och musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
En dag i veckan plus två hela veckor varje termin kan du läsa följande inriktningar:

 

Musikproduktion

Spela in en cd, songwriting, audition och gästföreläsare från musikbranchen.

Läs mer här.

Det läser alltså allmän 4 dagar i veckan.

Har du sökt dit?

Hej på blanketten är det 16h musik i veckan. Sen får man välja de andra ämnena så det totalt blir 30h.

Jepp, har sökt dit!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...