Jump to content
Annons

Tips på utbildningar i musikproduktion


Moberg

Recommended Posts

  • 2 månader senare...
Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Nu var det ett tag sen någon skrev i denna tråd, jag är inne på att plugga musikproduktion, jag bor i Stockholm. Skulle vilja läsa musikproduktion tillsammans med några basämnen så att man får en stabil grund om det skulle skita sig eller om man tappat intresset.

Någon som har några tips på vad man kan söka? Det finns endast ett fåtal utbildningar som är öppna till sen anmälan nu till HT 2011.

Svar uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hejsan alla! Jo jag funderar lite också på att studera någon form av musikproduktion. Dock har jag ej hittat något som jag verkligen faller för.

Jag bor i Göteborg och vill absolut helst ha en bra utbildning här också så det uppskattas väldigt mycket ifall folk med erfarenhet skriver!

Kan även i värsta fall tänkas studera i närliggande städer (Västra Götalands län).

Något som skulle vara bra är om utbildningen börjar basic och fortsätter på något sätt till en ganska hög nivå. Det är skulle vara det bästa för min del iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej!

Vet inte om detta är rätt tråd att skriva på, men antar att det borde vara det.

Jag söker en utbildning som lär ut konsten att göra datorgjord musik, framför allt house och electro. Förutom keyboard, så är jag totalt ointresserad av att spela något instrument eller sjunga heller för den delen.

Jag har drömt om att bli en "egen skapande" DJ sedan jag var i början av tonåren, men har aldrig riktigt vågat ta steget. Problemet är att jag egentligen inte har någon som helst erfarenhet av att arbeta med musik, och att självlära mig datorprogrammen som används för att göra låtar har inte gått allt för bra för mig. Jag känner dock att jag har det inom mig, att jag har en otrolig passion för musiken som jag vill arbeta med, samt att jag kan höra vilka delar som är bra/mindre bra med låtar och hur de hade kunnat göra de bitarna bättre.

Det jag letar efter är alltså en utbildning som kan lära ett total nybörjare att förstå hur man gör sin egen musik och bemästra det.

Jag har tittat lite på en datorspels utbildning i Skövde med inriktning på ljud och musik, eftersom att jag skulle kunna tänka mig att jobba med att göra datorspel ifall jag skulle misslyckats med att livnära mig som DJ i framtiden.

Mina frågar är då, kan den här utbildningen i Skövde ge mig en chans att uppfylla mina drömmar, eller måste jag hitta en lite mer exakt utbildning och i så fall vilken? Då detta är en dröm för mig, så är jag givetvis beredd att jobba otroligt hårt för att uppnå den, men jag måste ha hjälp i början =).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mina frågar är då, kan den här utbildningen i Skövde ge mig en chans att uppfylla mina drömmar, eller måste jag hitta en lite mer exakt utbildning och i så fall vilken? Då detta är en dröm för mig, så är jag givetvis beredd att jobba otroligt hårt för att uppnå den, men jag måste ha hjälp i början =).

Tjenare!

Om jag var du skulle jag tittat på Musikmakarna i Örnsköldsvik. Verkar vara en väldigt framgångsrik skola. Jag har vänner och bekanta som gått där som när de kommit dit haft ett väldigt stort intresse för musikproduktion/låtskriveri och sedan fått det tillslipat ordentligt under skolåren där.

Vad jag vet är det fokus på mycket radio och hitmusik. Och mycket house.

Kolla in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det finns något annat än KY-utbildningar om ljudteknik man kan gå här i GÖTEBORG.

Någon som har en aning?

Vad är det för kvalité på KY-utbildningarna? Genrellt har jag hört att det är ganska pissigt att gå sådana, vet inte varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon här som gått teknisk ljuddesign i göteborg och kan dela med sig av erfarenheten?

Jag vet ju i grund och botten att det absolut bästa är att bara köra stenhårt på nåt eget som skrevs här ovan men

det är ju en fullgod ursäkt för att syssla med det man gillar hela dagarna och ja, klart man lär sig mycket också.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Är det någon som har erfarenhet av Musik- och ljuddesign på distans? http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-program/?KatalogProgramId=1376

Verkar rätt intressant men hur är det att plugga sånt här på distans funkar det eller missar man för mycket?

Funderar även på om någon vet om Ljud- och musikproduktionsprogrammet på 180hp är något att hänga i julgranen, är förlagt i dalarna, hur är lärarna osv? http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/KLMPG/

Slutligen har ni några andra tips man bör se över?

Är det värt att gå någon sådan här utbildning i huvudtaget?

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag har precis kommit in på och ska gå den distansutbildningen du skriver om.

Jag fick äntligen tummen ur och bestämde mig för att satsa. 2-3 år av mitt liv på att försöka självförverkliga mig själv.

Jag undrar även jag om någon har gått utbildningen och kan berätta lite grann?

Tanke. Är egentligen i första hand att kunna ha en inkomst samtidigt som jag kan sitta mina 8-12 timmar om dagen. Samtidigt är jag säker på att jag kommer att kunna tillgodogöra mig mycket gällande mixning och även teoretisk kunskap.

Det jag undrar mest över är ändå hur pass krävande utbildningen är? Är det krävande heltidsstudier eller kommer jag ha gott om tid för mitt eget musikskapande?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 år senare...
  • 2 veckor senare...

Någon som gått spelutveckling ljud/musik i Skövde eller hört något om skolan/utbildningarna? Ser sjukt intressant ut! Just en salig blandning av projekt inom spel, ljud och musik. Inte hittat nåt dylikt i Sverige. Men de mindre studieorterna som t.ex Karlskrona och Skövde måste väl hitta sina nischar men det kan ju vara bra på sitt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...