Jump to content
Annons

Tips på utbildningar i musikproduktion


Moberg

Recommended Posts

Tack IDF !

Å sen att få all kunskap via forum, en läcker idé, men å andra sidan är det tyvärr många som pratar strunt också eller bara har halvkoll men utger sig för att ha helkoll, etc.

För bästa möjliga effekt är väl att kombinera 😛

lugnt för tusan, forumet är väl till för att tillföra något!? 😠

javisst, och den senaste tiden har det blivit så att många bara dissar folk istället för att hjälpa till..lite synd, menmen..

😉 visst !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Det kanske är bra att inte ha så mycket att göra. Blir mer tid till att skriva musik..blir nog mycket  gjort.. 😉 ..dessutom måste jag ju hem till tjejen på helgerna... 😛

Finns det studentrum eller liknande?...

Ja om du vill ha tid över så är Hultsfred ett alldeles utmärkt alternativ, inte så mycket distraherande studentaktiviteter och sånt här 😠 Dock är det alltid fest nånstans så det finns ju sånt också om man är sugen.

Ja, det finns studentboende. Ungefär hälften av studenterna bor i Stålhagen och hälften i Ekeberg. Som IDF säger så är Stålhagen inget att rekommendera, långt bort från skolan och smått, vad ska man säga, sunkigt är ett ganska bra ord. Ekeberg däremot har alla fördelar, fint område och nära till skolan, riktigt sjyssta lägenheter. Jag delar lägenhet med två andra och då har vi varsitt sovrum på övervåningen och ett stort vardagsrum och kök på nedervåningen, glidigare studentboende kan jag faktiskt inte tänka mig.

kan tänka mig att de är fruktansvärt gött o ha det så..😛

men grejjen med hultsfred är ju att det är fruktansvärt litet!! o offside. kalmar tar minst en o en halv timme bort, samt att det ligger mitt i småland. det är både för o nackdel!!

norrköping däremot!! (jag börjar bli som claes med hans testsite, fast jag rekommenderar norrköping 😄 )

här är fint som tusan, mycket folk (124 732pers.) härligt uteliv, fruktansvärt fin stad, trevliga folk på campus bara där 6000 studenter, campus norrköping tillhör linköpings universtitet och där pluggar väl 22.000 pers om jag inte misstar mig igen. det är nära till sthlm, de tar cirka en timme, en onhalv upp, tre timmar till gbg, och det finns flygplats. ja hultsfred har också en flygplats det vet jag.. 😉

för mer info gå in på Norrköpings hemsida för att läsa lite mer.. 😉

annars att rekommendera är också Musikproduktions Sajten där det står en del skoj med.

bra läsning.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är bra att inte ha så mycket att göra. Blir mer tid till att skriva musik..blir nog mycket  gjort.. 😛 ..dessutom måste jag ju hem till tjejen på helgerna... 😄

Finns det studentrum eller liknande?...

Ja om du vill ha tid över så är Hultsfred ett alldeles utmärkt alternativ, inte så mycket distraherande studentaktiviteter och sånt här 😠 Dock är det alltid fest nånstans så det finns ju sånt också om man är sugen.

Ja, det finns studentboende. Ungefär hälften av studenterna bor i Stålhagen och hälften i Ekeberg. Som IDF säger så är Stålhagen inget att rekommendera, långt bort från skolan och smått, vad ska man säga, sunkigt är ett ganska bra ord. Ekeberg däremot har alla fördelar, fint område och nära till skolan, riktigt sjyssta lägenheter. Jag delar lägenhet med två andra och då har vi varsitt sovrum på övervåningen och ett stort vardagsrum och kök på nedervåningen, glidigare studentboende kan jag faktiskt inte tänka mig.

kan tänka mig att de är fruktansvärt gött o ha det så..😉

men grejjen med hultsfred är ju att det är fruktansvärt litet!! o offside. kalmar tar minst en o en halv timme bort, samt att det ligger mitt i småland. det är både för o nackdel!!

norrköping däremot!! (jag börjar bli som claes med hans testsite, fast jag rekommenderar norrköping 😄 )

här är fint som tusan, mycket folk (124 732pers.) härligt uteliv, fruktansvärt fin stad, trevliga folk på campus bara där 6000 studenter, campus norrköping tillhör linköpings universtitet och där pluggar väl 22.000 pers om jag inte misstar mig igen. det är nära till sthlm, de tar cirka en timme, en onhalv upp, tre timmar till gbg, och det finns flygplats. ja hultsfred har också en flygplats det vet jag.. 😉

för mer info gå in på Norrköpings hemsida för att läsa lite mer.. 😛

annars att rekommendera är också Musikproduktions Sajten där det står en del skoj med.

bra läsning.. 😄

Hehe, ja mitt i småland är det verkligen, vilket inte är nåt problem om man är inföding som jag (inte i h-fred, men småland) 😉 Och ja, det är en liten håla men som sagt, det finns gött folk här och om man tycker utbildningen ser intressant ut så ser jag ingen anledning att inte söka, det finns ju inte så många liknande utbildningar trots allt.

Vad gäller Norrköping tvivlar jag inte alls på att det är en trevlig stad att plugga i men just vad gäller utbildning känns Växjö faktiskt mer lockande eftersom jag i första hand är ute efter den tekniska biten av musikproduktion och har svårt att se mig som den där "spindeln i nätet" som Norrköping verkar inrikta sig på med gruppdynamik och allt vad det heter. Att Växjö bara är två år istället för tre i Norrköping ser jag också som ett plus.

Edit: Förtydligar lite granna.

Redigerat av Bunga
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är bra att inte ha så mycket att göra. Blir mer tid till att skriva musik..blir nog mycket  gjort.. 😛 ..dessutom måste jag ju hem till tjejen på helgerna... 😄

Finns det studentrum eller liknande?...

Ja om du vill ha tid över så är Hultsfred ett alldeles utmärkt alternativ, inte så mycket distraherande studentaktiviteter och sånt här 😠 Dock är det alltid fest nånstans så det finns ju sånt också om man är sugen.

Ja, det finns studentboende. Ungefär hälften av studenterna bor i Stålhagen och hälften i Ekeberg. Som IDF säger så är Stålhagen inget att rekommendera, långt bort från skolan och smått, vad ska man säga, sunkigt är ett ganska bra ord. Ekeberg däremot har alla fördelar, fint område och nära till skolan, riktigt sjyssta lägenheter. Jag delar lägenhet med två andra och då har vi varsitt sovrum på övervåningen och ett stort vardagsrum och kök på nedervåningen, glidigare studentboende kan jag faktiskt inte tänka mig.

kan tänka mig att de är fruktansvärt gött o ha det så..😉

men grejjen med hultsfred är ju att det är fruktansvärt litet!! o offside. kalmar tar minst en o en halv timme bort, samt att det ligger mitt i småland. det är både för o nackdel!!

norrköping däremot!! (jag börjar bli som claes med hans testsite, fast jag rekommenderar norrköping 😄 )

här är fint som tusan, mycket folk (124 732pers.) härligt uteliv, fruktansvärt fin stad, trevliga folk på campus bara där 6000 studenter, campus norrköping tillhör linköpings universtitet och där pluggar väl 22.000 pers om jag inte misstar mig igen. det är nära till sthlm, de tar cirka en timme, en onhalv upp, tre timmar till gbg, och det finns flygplats. ja hultsfred har också en flygplats det vet jag.. 😉

för mer info gå in på Norrköpings hemsida för att läsa lite mer.. 😛

annars att rekommendera är också Musikproduktions Sajten där det står en del skoj med.

bra läsning.. 😄

Hehe, ja mitt i småland är det verkligen, vilket inte är nåt problem om man är inföding som jag (inte i h-fred, men småland) 😉 Och ja, det är en liten håla men som sagt, det finns gött folk här och om man tycker utbildningen ser intressant ut så ser jag ingen anledning att inte söka, det finns ju inte så många liknande utbildningar trots allt.

Vad gäller Norrköping tvivlar jag inte alls på att det är en trevlig stad att plugga i men just vad gäller utbildning känns Växjö faktiskt mer lockande eftersom jag i första hand är ute efter den tekniska biten av musikproduktion och har svårt att se mig som den där "spindeln i nätet" som Norrköping verkar inrikta sig på med gruppdynamik och allt vad det heter. Att Växjö bara är två år istället för tre i Norrköping ser jag också som ett plus.

Edit: Förtydligar lite granna.

Så du har också sökt Växjö? 😄

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har också sökt Växjö? 😠

Nope, funderar på att göra nästa år, har ju ett år kvar här i Hultsfred..

Men du har sökt alltså? Hoppas du kommer in då och kan rapportera om hur det är 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har också sökt Växjö? 😠

Nope, funderar på att göra nästa år, har ju ett år kvar här i Hultsfred..

Men du har sökt alltså? Hoppas du kommer in då och kan rapportera om hur det är 😉

Okej, på så vis...

Jo ja har sökt 😛

Hehe, om du är intresserad hur det gått/går för mig är det bara att PMa...

Har gått kursen och den var riktigt bra. De är riktigt fina dem studios programmet använder..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är bra att inte ha så mycket att göra. Blir mer tid till att skriva musik..blir nog mycket  gjort.. 😄 ..dessutom måste jag ju hem till tjejen på helgerna... 😛

Finns det studentrum eller liknande?...

Ja om du vill ha tid över så är Hultsfred ett alldeles utmärkt alternativ, inte så mycket distraherande studentaktiviteter och sånt här 🙂 Dock är det alltid fest nånstans så det finns ju sånt också om man är sugen.

Ja, det finns studentboende. Ungefär hälften av studenterna bor i Stålhagen och hälften i Ekeberg. Som IDF säger så är Stålhagen inget att rekommendera, långt bort från skolan och smått, vad ska man säga, sunkigt är ett ganska bra ord. Ekeberg däremot har alla fördelar, fint område och nära till skolan, riktigt sjyssta lägenheter. Jag delar lägenhet med två andra och då har vi varsitt sovrum på övervåningen och ett stort vardagsrum och kök på nedervåningen, glidigare studentboende kan jag faktiskt inte tänka mig.

kan tänka mig att de är fruktansvärt gött o ha det så..😉

men grejjen med hultsfred är ju att det är fruktansvärt litet!! o offside. kalmar tar minst en o en halv timme bort, samt att det ligger mitt i småland. det är både för o nackdel!!

norrköping däremot!! (jag börjar bli som claes med hans testsite, fast jag rekommenderar norrköping 😄 )

här är fint som tusan, mycket folk (124 732pers.) härligt uteliv, fruktansvärt fin stad, trevliga folk på campus bara där 6000 studenter, campus norrköping tillhör linköpings universtitet och där pluggar väl 22.000 pers om jag inte misstar mig igen. det är nära till sthlm, de tar cirka en timme, en onhalv upp, tre timmar till gbg, och det finns flygplats. ja hultsfred har också en flygplats det vet jag.. 😉

för mer info gå in på Norrköpings hemsida för att läsa lite mer.. 😉

annars att rekommendera är också Musikproduktions Sajten där det står en del skoj med.

bra läsning.. 😄

Hehe, ja mitt i småland är det verkligen, vilket inte är nåt problem om man är inföding som jag (inte i h-fred, men småland) 😛 Och ja, det är en liten håla men som sagt, det finns gött folk här och om man tycker utbildningen ser intressant ut så ser jag ingen anledning att inte söka, det finns ju inte så många liknande utbildningar trots allt.

Vad gäller Norrköping tvivlar jag inte alls på att det är en trevlig stad att plugga i men just vad gäller utbildning känns Växjö faktiskt mer lockande eftersom jag i första hand är ute efter den tekniska biten av musikproduktion och har svårt att se mig som den där "spindeln i nätet" som Norrköping verkar inrikta sig på med gruppdynamik och allt vad det heter. Att Växjö bara är två år istället för tre i Norrköping ser jag också som ett plus.

Edit: Förtydligar lite granna.

ne, klart man ska söka så många utbildningar som det går!!

den tekniska biten får man både här i norrköping och i växjö, bara att under tre år läser du även, juridik, Projekt & gr.dynaimk, ekonomi etcetc, för att man ska under denna tiden få en inblick hur det verkligen fungerar i näringslivet, om man vill engagera sig och jobba som producent!!

och "spindeln i nätet" tycker jag är en mycket trevligt sysselsättning..

däremot tycker jag det verkar "sämre" MED 2 IST FÖR 3 år, men det är ju bara jag..😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är bra att inte ha så mycket att göra. Blir mer tid till att skriva musik..blir nog mycket  gjort.. 😄 ..dessutom måste jag ju hem till tjejen på helgerna... 😛

Finns det studentrum eller liknande?...

Ja om du vill ha tid över så är Hultsfred ett alldeles utmärkt alternativ, inte så mycket distraherande studentaktiviteter och sånt här 🙂 Dock är det alltid fest nånstans så det finns ju sånt också om man är sugen.

Ja, det finns studentboende. Ungefär hälften av studenterna bor i Stålhagen och hälften i Ekeberg. Som IDF säger så är Stålhagen inget att rekommendera, långt bort från skolan och smått, vad ska man säga, sunkigt är ett ganska bra ord. Ekeberg däremot har alla fördelar, fint område och nära till skolan, riktigt sjyssta lägenheter. Jag delar lägenhet med två andra och då har vi varsitt sovrum på övervåningen och ett stort vardagsrum och kök på nedervåningen, glidigare studentboende kan jag faktiskt inte tänka mig.

kan tänka mig att de är fruktansvärt gött o ha det så..😉

men grejjen med hultsfred är ju att det är fruktansvärt litet!! o offside. kalmar tar minst en o en halv timme bort, samt att det ligger mitt i småland. det är både för o nackdel!!

norrköping däremot!! (jag börjar bli som claes med hans testsite, fast jag rekommenderar norrköping 😄 )

här är fint som tusan, mycket folk (124 732pers.) härligt uteliv, fruktansvärt fin stad, trevliga folk på campus bara där 6000 studenter, campus norrköping tillhör linköpings universtitet och där pluggar väl 22.000 pers om jag inte misstar mig igen. det är nära till sthlm, de tar cirka en timme, en onhalv upp, tre timmar till gbg, och det finns flygplats. ja hultsfred har också en flygplats det vet jag.. 😉

för mer info gå in på Norrköpings hemsida för att läsa lite mer.. 😉

annars att rekommendera är också Musikproduktions Sajten där det står en del skoj med.

bra läsning.. 😄

Hehe, ja mitt i småland är det verkligen, vilket inte är nåt problem om man är inföding som jag (inte i h-fred, men småland) 😛 Och ja, det är en liten håla men som sagt, det finns gött folk här och om man tycker utbildningen ser intressant ut så ser jag ingen anledning att inte söka, det finns ju inte så många liknande utbildningar trots allt.

Vad gäller Norrköping tvivlar jag inte alls på att det är en trevlig stad att plugga i men just vad gäller utbildning känns Växjö faktiskt mer lockande eftersom jag i första hand är ute efter den tekniska biten av musikproduktion och har svårt att se mig som den där "spindeln i nätet" som Norrköping verkar inrikta sig på med gruppdynamik och allt vad det heter. Att Växjö bara är två år istället för tre i Norrköping ser jag också som ett plus.

Edit: Förtydligar lite granna.

ne, klart man ska söka så många utbildningar som det går!!

den tekniska biten får man både här i norrköping och i växjö, bara att under tre år läser du även, juridik, Projekt & gr.dynaimk, ekonomi etcetc, för att man ska under denna tiden få en inblick hur det verkligen fungerar i näringslivet, om man vill engagera sig och jobba som producent!!

och "spindeln i nätet" tycker jag är en mycket trevligt sysselsättning..

däremot tycker jag det verkar "sämre" MED 2 IST FÖR 3 år, men det är ju bara jag..😉

Du har helt rätt ang varaktigheten, Växjö eleverna har velat haft ett till år..

Link to comment
Dela på andra sajter

sätt dig o läs allt på forumet i 3 månader samtidigt som du praktiserar det du lär dig 😏

Ps, jag är inne på min 6 mån 🤪

hehe, jo men det är också gött att ha en titel!!

yes det vore det kanske, men det säger väl egentligen ingenting om vad du kan, eller har åstakommit 😎 Men så är ju livet här i världen att man måste ha papper på att man kan eller har gjort nånting... kunskapssamhället till sin spets...

Link to comment
Dela på andra sajter

sätt dig o läs allt på forumet i 3 månader samtidigt som du praktiserar det du lär dig 😆

Ps, jag är inne på min 6 mån 😉

hehe, jo men det är också gött att ha en titel!!

yes det vore det kanske, men det säger väl egentligen ingenting om vad du kan, eller har åstakommit 🙁 Men så är ju livet här i världen att man måste ha papper på att man kan eller har gjort nånting... kunskapssamhället till sin spets...

självklart är det inget som visar vad man kan, men det ger en viss status att man gått en sådan utbildning, och klarat sig igenom det. det om något tycker jag visar att man klarar av grunderna för ett sånt yrke. sen är det (har varit!) standard att visa upp vad man gjort o vad man kan, genom arbetsprover. men numera har det försvunnit lite mer. fråga mig inte varför!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag undrar lite om Ljud och Bildskolan i varberg. Själv bor jag i uppsala och har blivit antagen till utbildningen i höst. Vilken nivå ligger den på? Vad är det för människor? Finns det någon här som har gått/går utbildningen?

Själv har jag hållit på med inspelning sedan jag var 9 då jag började använda midi, det jag tjänar pengar på är den lilla studion jag driver i uppsala, har spelat in jazz, pop, rock, metal, afro. Kör logic, G5, TACbord och motu HD192interface.

Det jag undrar är om det är värt att börja på en sån här utbildning för mig?

tacksam för all info.

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att gratulera Cloudsurfer!

Du har kommit in på en av de bättre skolorna i Sverige när det kommer till ljud.

Fredrik Larnemo som driver utbildningen är en ytterst duktig pedagog med flera år av erfarenhet inom utbildning likväl som ljudproduktion.

Jag gick där nere 1995 och då var utbildningen starkt riktad mot aukustik och analogt tänkande. Mikrofoner och dess användande är något jag minns starkt från min då 18 veckor långa kurs.

Massa spännande föreläsare och intressanta studibesök görs och möjligheterna till att utveckla sig är i stort obegränsade.

Man bor bra som attans kollektivt om dom inte ändrat på det sen är ju Varberg så skön i sig!

Det är så att man har lust att söka igen!

Ha det kul där nere! Det blir vad du gör det till!

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det är bara att gratulera Cloudsurfer!

Du har kommit in på en av de bättre skolorna i Sverige när det kommer till ljud.

Fredrik Larnemo som driver utbildningen är en ytterst duktig pedagog med flera år av erfarenhet inom utbildning likväl som ljudproduktion.

Jag gick där nere 1995 och då var utbildningen starkt riktad mot aukustik och analogt tänkande. Mikrofoner och dess användande är något jag minns starkt från min då 18 veckor långa kurs.

Massa spännande föreläsare och intressanta studibesök görs och möjligheterna till att utveckla sig är i stort obegränsade.

Man bor bra som attans kollektivt om dom inte ändrat på det sen är ju Varberg så skön i sig!

Det är så att man har lust att söka igen!

Ha det kul där nere! Det blir vad du gör det till!

Take care!

/Crunchman'

Är halmstad alltså bra?

Hur är det med varberg då?

eller har jag missuppfattat nåt nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går den utbildningen för tillfället, jag slutar i November, så om du går i höst möts vi antagligen! Jag är mkt nöjd med utbildningen och livet i härliga Varberg (kommer från Stockholm 🙂) och jag var rätt så ny när det gällde inspelning när jag började, hade lite lite koll men måste säga att jag lärt mig mkt, tror oxå det blir vad man gör det till, det är därför det är jättebra att skolan kan bidra med att få en att vilja dyka ner i olika ämnen på fritiden då skolan enligt min erfarenhet gärna hjälper till och står till förfogande med lokaler och datorer om man vill sitta själv efter skoltid och försöka djupdyka i vissa ämnen, Grattis till antagning och jag tycker definitivt det är värt att gå där!!! Det enda jag vart lite besviken på så är det PA biten, den skulle jag vilja se mer av på utbildningen, möjligt att den ändras till eran årskurs, allt förbättras ju efter varje klass kan jag tänka!

Mvh: Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag går den utbildningen för tillfället, jag slutar i November, så om du går i höst möts vi antagligen! Jag är mkt nöjd med utbildningen och livet i härliga Varberg (kommer från Stockholm 🙂) och jag var rätt så ny när det gällde inspelning när jag började, hade lite lite koll men måste säga att jag lärt mig mkt, tror oxå det blir vad man gör det till, det är därför det är jättebra att skolan kan bidra med att få en att vilja dyka ner i olika ämnen på fritiden då skolan enligt min erfarenhet gärna hjälper till och står till förfogande med lokaler och datorer om man vill sitta själv efter skoltid och försöka djupdyka i vissa ämnen, Grattis till antagning och jag tycker definitivt det är värt att gå där!!! Det enda jag vart lite besviken på så är det PA biten, den skulle jag vilja se mer av på utbildningen, möjligt att den ändras till eran årskurs, allt förbättras ju efter varje klass kan jag tänka!

Mvh: Kristian

Vad trevligt med någon som gått där!

Hur lång är utbildningen?

Det var det jag också missade att kolla när jag sökte och jag har inte sökt någon annan utbildning.

Hur är det med boende i Varberg, var det lättfixat?

Det är synd att man inte kan veta om det kommer ge nåt innan man prövar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildningen slutar för dig i November nästa år om allt är som för oss, typ 1 och ett halvt år alltså! Boende gick rätt bra för mig, man får kanske ligga i lite, men en del för en del går det väldigt snabbt, lyssna med turistföreningen i Varberg, dem har boendelistor och dylikt, dem är väldigt hjälpsamma!

Läs lite mer oxå på www.recordia.se

Ett stort plus är ju att det är en Ky utbildning som bidrar med praktikmöjligheter vilket är väldigt nyttigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket riktigt något som heter Ljud&Bild-skolan i Halmstad. KY-utbildningen i Varberg är något annat. Om dom har något samarbete har jag ingen aning om (det är ju inget superorginellt namn trots allt... 🙂). Däremot känner jag ett par stycken som gått i Varberg, och dom verkar nöjda. I a f en av dom livnär sig som ljudtekniker på heltid, mest studiojobb, men ibland PA.

Kolla med Altzi här på planket, om jag inte kommer ihåg helt tokigt har han gått där.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Tack för svaren, jag ska höra mig för med Altzi.

Boende är ju tråkigt om man inte hittar.

Får man jobba mycket på recordia?

Vilken mjukvara och OS arbetar man främst i?

En sak till som känns jobbigt är att jag troligen kommer behöva lägga ner studion här och sälja rubbet om jag ska vara borta i ett och ett halvt år. Man vill ju gärna ha något att komma tillbaka till. Behöva leta ny mixer igen t.ex, sånt kan ta tid.

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena

Har kommit in på ett par utbildningar. De hetaste alternativen just nu är väl Karlskoga folkhögskola musikproduktionslinjen och Karlstads Universitet Ljudingenjör med bred ingång. Nackdelen med universitetet är väl att det är tre år och det vore surt att komma på att man vill göra nåt annat efter ett tag. Karlskoga är bara ett år, vilket inte innebär samma risk.

Vad skulle ni valt?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Är det en bra och säker väg in i branschen att gå två eller tre år till musikproducent? Eller är det bortkastad tid som egentligen inte fyller ngn funktion förutom att man lär sig lite snabbare och har jäkligt roligt?

Jag menar, när man kommer ut och är sk färdig producent har man i realiteten någon nytta av det, alltså kan man ringa runt till studios o dyligt och söka jobb? Eller får man snällt åka hem igen och starta från den punkten där man var för exakt tre år sedan?

Skulle gärna få lite tankar och svar på dessa frågor från såna som har erfarenhet av detta...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Du går musikproduktion för din egen skull om du nu inte hade tänkt att komplettera utbildningen och få lärarkompetens. Tror aldrig det hänt att någon fått jobb som just musikproducent pga någon sorts examen. Däremot väger det säkert lite tyngre om du tar dig an enskilda frilansjobb. Dvs kunden tycker att det nog minsann låter lite bättre när han eller hon vet att du gått en högskoleutbildning och är beredd att anlita dig före någon outbildad.

Men när det gäller dom "stora" lite mer prestigefyllda jobben handlar det bara om vad du kan leverera och till viss mån vilka du råkar känna. Hur du lärde dig att få till saker är ganska ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet många som har gått utbildning i 2-3 år på högskola och sedan börjat jobba som ljudtekniker i studio, radio etc. Eleverna från piteå får ofta lätt jobb efter sin ubildning. Eftersom skolan har ett bra ryckte, och man vet att man har fått något bra om man anställer en kille/tjej därifrån. Det är iaf vad jag har hört från folk som har gått där. Men visst finns det säkert vissa utbildningar som är lite halvdanna, dock är det kanske inte högskolenivå vi pratar om då, utan istället folkhögskoler. Men personligen tror jag att en utbildning på 2-3 år är viktigt steg ut i branchen, oavsett om det är på högskolenivå eller folkhögskola. Det säger ju sig självt att man lättare får ett jobb om man har en flerårig utbildning, än om att man försöker övertala arbetsgivaren att man är duktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, teknikerjobb är en annan sak. Tror SR/SVT kräver högskoleutbildning och då ska man gå i Piteå. Fast där har man väl inte så mycket musikproduktionsrelaterade ämnen?

Nej det kan nog vara sant att de kanske inte har ås mycket musikproduktionsrelaterade ämnen. Men det finns ju lite olika val man kan göra, och där kanske det finns något musikproduktions kurs. Men jag vet ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog påstå att du lär dig mer på att ta ett lån eller sparpengar, skaffa en enkel studio och spela in lokala förmågor för en symbolisk summa i ett år. Iaf om det är ljudtekniken i sig du är intresserad av. En musikproduktionsutbildning innefattar ju en sån massa mer än det.

Hursomhelst vet jag ingen som gått ut som "färdig producent" efter en sån utbildning. Det är ju därefter du får skaffa dig det vesentliga: en massa erfarenhet.

Du lär ju inte ha lättare att få jobb med en sån utbildning om det inte är radio och tv du siktar på.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...