Jump to content
Annons

Tips på utbildningar i musikproduktion


Moberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Hej!

Finns det någon här som vet om någon bra kurs att gå? Kursen får gärna kosta lite (får det betalt).....Gärna i "närheten" av Jönköping....

Tack o hej 😄

...Moberg

jag går en treårig universitetsutbildning i norrköping! den är grym!!

gå här..😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska antagligen läsa en längre utbildning nästa år. Just nu hade det passat bra med en lite mindre kurs....

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😛 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska antagligen läsa en längre utbildning nästa år. Just nu hade det passat bra med en lite mindre kurs....

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😛 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

javisst..känner några som gått där.. och en polare som går där.. ingen av dom som jag känner är nöjda med dessa utbildningar!

däremot finns en bra utbildning i växjö med. fast våran i norrköping är bättre.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajdå... Då kanske det inte är något att ha.. 😛 Tyckte att det lät bra med (vad jag har uppfattat) en ganska gedigen data utbildning......

Men du är nöjd med din skola i Norrköping...få ta och kolla upp den.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska antagligen läsa en längre utbildning nästa år. Just nu hade det passat bra med en lite mindre kurs....

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😛 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

javisst..känner några som gått där.. och en polare som går där.. ingen av dom som jag känner är nöjda med dessa utbildningar!

däremot finns en bra utbildning i växjö med. fast våran i norrköping är bättre.. 😉

Ren nyfikenhet; på vilka sätt är den bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

den är typ längre om jag inte misstar mig, och det ger längre tid för inlärning, samt att man har lite andra kurser här om jag inte misstar mig! sen är det också linköpings universitet och bara det är en viss status!!

anledningen till att jag skrev att den är bättre, är i stort sett att vöxjö o norrköping "tävlar" lite mot varandra i den här sortens utbildning, och det är bra för oss om så många som möjligt går denna utbildning. med andra ord fler som gått här, högre status, och mer pengar till programmet! det är en cirkel! om fler går här får programmet mer pengar och på det viset kan man investera i fler saker och aktiviteter och därför lockar det folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas :rolleyes: )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

Antar att du menar "Music Engineering" och isåfall är det den jag går just nu (klar med första året, ett år kvar).

Som IDF säger är det många som blir besvikna på utbildningen men i de flesta fallen är det för att de inte kollat upp ordentligt vad den går ut på utan bara ser "Music Engineering" utan att tänka på att den faktiskt heter "Datateknik med inriktning ME". Alltså, om det är en ljudteknikutbildning man är ute efter är den kanske inte jättemycket att hurra för även om vi läser ett par rena musikproduktionskurser, som datateknikutbildning tycker jag däremot den känns helt okej. Programmering kryddat med musik liksom 🙁

Personligen valde jag den för att jag inte kunde bestämma mig för om jag ville satsa på programmering eller musik och jag tycker den har funkat bra för att få in en fot i båda världarna så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren nyfikenhet; på vilka sätt är den bättre?

Skulle också gärna vilja veta mer om varför Norrköping är bättre än Växjö, sitter och funderar på vart jag ska ta vägen nästa år. När jag läser beskrivningarna av de båda får jag uppfattningen att Norrköping är mycket bredare med mer ekonomi, juridik och branschkunskap medan Växjö är mer hands-on musikskapande. Är jag ute och cyklar då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 🙂 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

Antar att du menar "Music Engineering" och isåfall är det den jag går just nu (klar med första året, ett år kvar).

Som IDF säger är det många som blir besvikna på utbildningen men i de flesta fallen är det för att de inte kollat upp ordentligt vad den går ut på utan bara ser "Music Engineering" utan att tänka på att den faktiskt heter "Datateknik med inriktning ME". Alltså, om det är en ljudteknikutbildning man är ute efter är den kanske inte jättemycket att hurra för även om vi läser ett par rena musikproduktionskurser, som datateknikutbildning tycker jag däremot den känns helt okej. Programmering kryddat med musik liksom 😄

Personligen valde jag den för att jag inte kunde bestämma mig för om jag ville satsa på programmering eller musik och jag tycker den har funkat bra för att få in en fot i båda världarna så att säga.

Just det! Music-engineering heter den ju... Jag tyckte att det var bra med just "data-teknik" också... då kan man ju läsa vidare inom data också.. Hur är det att bo i Hultsfred? Finns det boende vid skolan?(bor i JKPG)

Är fotfarande intresserad av någon kortare kurs också! Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det! Music-engineering heter den ju... Jag tyckte att det var bra med just "data-teknik" också... då kan man ju läsa vidare inom data också.. Hur är det att bo i Hultsfred? Finns det boende vid skolan?(bor i JKPG)

Tja, Hultsfred kanske inte är den livligaste orten att bo/plugga i, vi är ju inte mer än nåt hundratal studenter här så man möter ju samma folk mest hela tiden. Samtliga är ju dock mer eller mindre musiknördar så det brukar va rätt skön stämning ändå 😄

Nja, skolan ligger lite avsides på andra sidan stora vägen så det finns inget boende precis vid skolan men det är ju inga stora avstånd ändå, Hultsfred är ju inte så stort 🙁 Dessutom får man en cykel av kommunen om man pluggar och bor här så avstånden blir inga problem egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren nyfikenhet; på vilka sätt är den bättre?

Skulle också gärna vilja veta mer om varför Norrköping är bättre än Växjö, sitter och funderar på vart jag ska ta vägen nästa år. När jag läser beskrivningarna av de båda får jag uppfattningen att Norrköping är mycket bredare med mer ekonomi, juridik och branschkunskap medan Växjö är mer hands-on musikskapande. Är jag ute och cyklar då eller?

du har precis rätt! första året är det Projekt och gruppdynamik, asbra att ha i ryggen i framtiden!!! skoj o bra lärare, mycket grupparbeten!

branschengelska, jag tycker att denna kurs var sådär, den funkar.

musikproduktion. genomtäckande vad gäller spela in mixa o mastra, man arbetar 1-2 pers vid en arbetsstation bestående av en dator ett par monitorer en usbsynth o cubase/reason. man får vissa uppdrag. jag tyckte det var skoj att hålla på med, eftersom jag oftast har svårt att komma igång med musikskapandet och detta var perfekt sätt för mig att engagera mig!! brabrabra

sist hade vi musikvetenskap och det är mycket disskussioner och seminarier samt föreläsningar. hade en föreläsning med en snubbe som pratade om elektronisk musik från den första synthen till dagens mjukvara, det var skoj som tusan!!!

nu till hösten ska vi fortsätta med musikproduktion och börjar även med akustik, det ska bli intressant..😉

du cyklar inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😉 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

Antar att du menar "Music Engineering" och isåfall är det den jag går just nu (klar med första året, ett år kvar).

Som IDF säger är det många som blir besvikna på utbildningen men i de flesta fallen är det för att de inte kollat upp ordentligt vad den går ut på utan bara ser "Music Engineering" utan att tänka på att den faktiskt heter "Datateknik med inriktning ME". Alltså, om det är en ljudteknikutbildning man är ute efter är den kanske inte jättemycket att hurra för även om vi läser ett par rena musikproduktionskurser, som datateknikutbildning tycker jag däremot den känns helt okej. Programmering kryddat med musik liksom 🙂

Personligen valde jag den för att jag inte kunde bestämma mig för om jag ville satsa på programmering eller musik och jag tycker den har funkat bra för att få in en fot i båda världarna så att säga.

Just det! Music-engineering heter den ju... Jag tyckte att det var bra med just "data-teknik" också... då kan man ju läsa vidare inom data också.. Hur är det att bo i Hultsfred? Finns det boende vid skolan?(bor i JKPG)

Är fotfarande intresserad av någon kortare kurs också! Några tips?

hultsfred är INTE kul.. jag är uppväxt i vimmerby ngra mil därifrån, och vi åkte dit för att bada i simhallen, och åka bräda, samt festivalen. det är typ det enda.. iofs är det väl rätt skoj om man är ett gäng som hänger eller så, men att bara flytta dit o det är inte gött alls..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😉 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

Antar att du menar "Music Engineering" och isåfall är det den jag går just nu (klar med första året, ett år kvar).

Som IDF säger är det många som blir besvikna på utbildningen men i de flesta fallen är det för att de inte kollat upp ordentligt vad den går ut på utan bara ser "Music Engineering" utan att tänka på att den faktiskt heter "Datateknik med inriktning ME". Alltså, om det är en ljudteknikutbildning man är ute efter är den kanske inte jättemycket att hurra för även om vi läser ett par rena musikproduktionskurser, som datateknikutbildning tycker jag däremot den känns helt okej. Programmering kryddat med musik liksom 😄

Personligen valde jag den för att jag inte kunde bestämma mig för om jag ville satsa på programmering eller musik och jag tycker den har funkat bra för att få in en fot i båda världarna så att säga.

Just det! Music-engineering heter den ju... Jag tyckte att det var bra med just "data-teknik" också... då kan man ju läsa vidare inom data också.. Hur är det att bo i Hultsfred? Finns det boende vid skolan?(bor i JKPG)

Är fotfarande intresserad av någon kortare kurs också! Några tips?

hultsfred är INTE kul.. jag är uppväxt i vimmerby ngra mil därifrån, och vi åkte dit för att bada i simhallen, och åka bräda, samt festivalen. det är typ det enda.. iofs är det väl rätt skoj om man är ett gäng som hänger eller så, men att bara flytta dit o det är inte gött alls..

Det kanske är bra att inte ha så mycket att göra. Blir mer tid till att skriva musik..blir nog mycket gjort.. 🙂 ..dessutom måste jag ju hem till tjejen på helgerna... 😄

Finns det studentrum eller liknande?...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte hur pass bra tillgång det finns till studentboenden, men en god vän till mig som går där nu, bor i stålhagen, och det är typ sunk2000!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte hur pass bra tillgång det finns till studentboenden, men en god vän till mig som går där nu, bor i stålhagen, och det är typ sunk2000!!!

Hur är studios å sånt i Norrköping? Hög kvalité?

Detta kanske låter lite B men ja hörde via en snubbe att han kände en snubbe som hoppade av i Norrköping för att han inte tyckte det va bra. Han ville gå i Växjö istället.

Å sen har ja hört en del bra om KY utbildningen, Musikmakarna, i Ö-vik... Varje student får tydligen en hel studio var. Och dessutom jobbar man i nära kontakt med skivbolag, får direkta uppgifter från dem...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

studio här?

jo vi har just nu en ganska schysst studio, med vad jag förstått (aldrig vart där, pga. att det är 90 pers som delar på den just för tillfället!!) 5.1 system med genelec 1030, yamah 02r bord, digi002r med PT 7.0 samt Logic 7. massa schyssta mickar o sånt. en stor studio håller på att byggas i detta nu! o sen har vi 8 rum med 2 arbetsstationer i varje rum med! det är ok! sen har i stort sett alla prylar hemma, så många föredrar att jobba hemma, sen håller vi på att jobba tillsammans med olika studior runtomkring, bla. golden cut i söderköping, real recordings här istan o wet paint studios här i stan med. jag har även kontakt med folk utanför stan, bla. gbg o sthlm så jag har inspelnings/mix/mastringsmöjligheter på andra ställen!

ingen aning om det, hörde om en snubbe som hoppade av för hans band skulle på usaturné, men det säger väl egentligen inget om programmet!

musikmakarna lär vara bra ja, fast jag vet inte vad som "ingår" när man går där. vi har ju tillgång till studio o arbetsstationer som jag nämnde nyss, typ 24h/dygn, o det är ju sweet.. många tycker inteom att arbeta på nätterna, o det gör jag, så det är en väldig fördel!!!

vi har en mängd föreläsningar med diverse artister/låtskrivare/producenter! senast har vi haft både bengt palmers, jojje wadenius och andra. det tycker jag är väldigt bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här ar en super skola med grymma studios och som är öppen dygnet runt....Alchemea

Där går jag nu....

Kostar dock mycket!!! 🙂

Oj!... 😠 Får du studiemedel för dina studier där?

Nä jag tar inte det... har sparat ihop till kurs avgiften och sen fått friår från jobbet.... men jag vet andra svenskar som har fått det så det ska nog inte va några problem...

jag går diploma kursen spm är på 10 mån ungefär.... sen går jag alla ProTools kursena med... 🙂

Börja de precis leka runt med SSl 400g bordet.... helt underbart... 🙂

Ska försöka spela in och mixa ett band i veckan nu de kommande veckorna i ssl studion...

Allt spelas in på en Otari MTR 90 mkII 24 kanals 2tums bandare eller digitalt in i logic...

Men mixar gör jag noh helre i Protools rummet med HD 3 och ett Icon Bord .....smaskens

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

det låter finfint!!

hur mycket kostar det att plugga där??

Snor dyrt... Ca 8000£ för diploma med protools kursena.,.. Alltså 112000kr...

Jag älskar London och ville fortsätta plugga här så jag har sparat som ett as.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va sweet... jag blev tipsad om ngn slags utb. i tyskland som var 5 år, det var ljudtekniker om jag minns rätt.. verkar jädrans spännande med, men jag får inte ta studielån i 5 år till.. 🙂

men hade vart grymt det!!

Link to comment
Dela på andra sajter

studio här?

jo vi har just nu en ganska schysst studio, med vad jag förstått (aldrig vart där, pga. att det är 90 pers som delar på den just för tillfället!!) 5.1 system med genelec 1030, yamah 02r bord, digi002r  med PT 7.0 samt Logic 7. massa schyssta mickar o sånt. en stor studio håller på att byggas i detta nu! o sen har vi 8 rum med 2 arbetsstationer i varje rum med! det är ok! sen har i stort sett alla prylar hemma, så många föredrar att jobba hemma, sen håller vi på att jobba tillsammans med olika studior runtomkring, bla. golden cut i söderköping, real recordings här istan o wet paint studios här i stan med. jag har även kontakt med folk utanför stan, bla. gbg o sthlm så jag har inspelnings/mix/mastringsmöjligheter på andra ställen!

ingen aning om det, hörde om en snubbe som hoppade av för hans band skulle på usaturné, men det säger väl egentligen inget om programmet!

musikmakarna lär vara bra ja, fast jag vet inte vad som "ingår" när man går där. vi har ju tillgång till studio o arbetsstationer som jag nämnde nyss, typ 24h/dygn, o det är ju sweet.. många tycker inteom att arbeta på nätterna, o det gör jag, så det är en väldig fördel!!!

vi har en mängd föreläsningar med diverse artister/låtskrivare/producenter! senast har vi haft både bengt palmers, jojje wadenius och andra. det tycker jag är väldigt bra!!

En studio för 90 pers låter inte alls bra. Men dessa "rum" du snackar om kanske kompenserar ut detta... I Växjö är det iaf två stora studios och två mindre för ja bra mkt mindre än 90 pers iaf. Jo jobba hemma förutsatte jag att man skulle få göra, men hemma är sällan bra inspelningsmöjligheter.

Den avhoppade personen ja tänkte på måste nog ha gått där länge sen, kanske året då programmet var kritiserat? Växjös program har också blivit kritiserat visserligen.. Men nu är båda mycket bättre kan ja tänka mig.

Föreläsningarna låter intressant, men det är likadant i Växjö ...

Tvivlar inte på att det inte är bra, men funderar lite hur ja ska göra i framtiden bara...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

studio här?

jo vi har just nu en ganska schysst studio, med vad jag förstått (aldrig vart där, pga. att det är 90 pers som delar på den just för tillfället!!) 5.1 system med genelec 1030, yamah 02r bord, digi002r  med PT 7.0 samt Logic 7. massa schyssta mickar o sånt. en stor studio håller på att byggas i detta nu! o sen har vi 8 rum med 2 arbetsstationer i varje rum med! det är ok! sen har i stort sett alla prylar hemma, så många föredrar att jobba hemma, sen håller vi på att jobba tillsammans med olika studior runtomkring, bla. golden cut i söderköping, real recordings här istan o wet paint studios här i stan med. jag har även kontakt med folk utanför stan, bla. gbg o sthlm så jag har inspelnings/mix/mastringsmöjligheter på andra ställen!

ingen aning om det, hörde om en snubbe som hoppade av för hans band skulle på usaturné, men det säger väl egentligen inget om programmet!

musikmakarna lär vara bra ja, fast jag vet inte vad som "ingår" när man går där. vi har ju tillgång till studio o arbetsstationer som jag nämnde nyss, typ 24h/dygn, o det är ju sweet.. många tycker inteom att arbeta på nätterna, o det gör jag, så det är en väldig fördel!!!

vi har en mängd föreläsningar med diverse artister/låtskrivare/producenter! senast har vi haft både bengt palmers, jojje wadenius och andra. det tycker jag är väldigt bra!!

En studio för 90 pers låter inte alls bra. Men dessa "rum" du snackar om kanske kompenserar ut detta... I Växjö är det iaf två stora studios och två mindre för ja bra mkt mindre än 90 pers iaf. Jo jobba hemma förutsatte jag att man skulle få göra, men hemma är sällan bra inspelningsmöjligheter.

Den avhoppade personen ja tänkte på måste nog ha gått där länge sen, kanske året då programmet var kritiserat? Växjös program har också blivit kritiserat visserligen.. Men nu är båda mycket bättre kan ja tänka mig.

Föreläsningarna låter intressant, men det är likadant i Växjö ...

Tvivlar inte på att det inte är bra, men funderar lite hur ja ska göra i framtiden bara...

ne det är inte så överdrivet bra just nu, men programmet är dels ganska nytt och sen är också en ny studio somjag även nämnt på g!

men att vara 90pers har både för- och nackdelar. visst att det kan vara drygt med att få studiotid, men också att man kan få den hjälp man behöver vilket område det än gäller..finns alltid ngn som kan en sak riktigt bra! 😎

båda utb. är bra!! det är ingen tvekna om det! fördelen med att plugga på den nivån, är att man får en titel med.. 🙂

ha i åtanke att jag rekommenderar den här utb. 😮

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

sätt dig o läs allt på forumet i 3 månader samtidigt som du praktiserar det du lär dig 😎

Ps, jag är inne på min 6 mån 🙂

hehe, jo men det är också gött att ha en titel!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är bra att inte ha så mycket att göra. Blir mer tid till att skriva musik..blir nog mycket  gjort.. 😉 ..dessutom måste jag ju hem till tjejen på helgerna... 😛

Finns det studentrum eller liknande?...

Ja om du vill ha tid över så är Hultsfred ett alldeles utmärkt alternativ, inte så mycket distraherande studentaktiviteter och sånt här 😠 Dock är det alltid fest nånstans så det finns ju sånt också om man är sugen.

Ja, det finns studentboende. Ungefär hälften av studenterna bor i Stålhagen och hälften i Ekeberg. Som IDF säger så är Stålhagen inget att rekommendera, långt bort från skolan och smått, vad ska man säga, sunkigt är ett ganska bra ord. Ekeberg däremot har alla fördelar, fint område och nära till skolan, riktigt sjyssta lägenheter. Jag delar lägenhet med två andra och då har vi varsitt sovrum på övervåningen och ett stort vardagsrum och kök på nedervåningen, glidigare studentboende kan jag faktiskt inte tänka mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...