Jump to content
Annons

Tips på utbildningar i musikproduktion


Moberg

Recommended Posts

Kan bara tillägga att jag gått Växjö Universitet och är nöjd. Tror att det kanske blir en tre-årig linje istället för två inom en snar framtid, men det är bara mina spekulationer 😛

Kolla in den här länken om du funderar på växjö, så ser du lite vad de finns för studios å sånt 🙂

MUPs egna sida:

www.mupvxu.se

Tack så hjärtligt för den länken! Funderar på att gå i Växjö efter dagens öppet hus, verkar som en trevlig skola faktiskt! Bor i närheten så det hade ju varit smidigt på så sätt. Chans att ha kursen i tre år istället känns väldigt intressant absolut, men det lär ju knappast ske till hösten antar jag. Hur är "inträdesproven" så att säga?

Växjö?

Kortfattat: Desto mer virtuos på instrument du är desto högre chans att komma in.

Jag har sökt två gånger och inte kommit in då jag inte är någon vass livemusiker.

Tror utbildningen är bra, men antagninssystemet har inte direkt känts fördelaktigt för mig.

Nä det blir nog Övik till hösten som det känns nu, där tar dom in folk med olika slags musikalisk styrka. Fler som det gått bra för där efteråt då det är KY. Har nog inte hört talas om en enda som fått jobb efter t ex Växjös.

vad intressant att det dyker upp fler skolor att läsa musikproduktion, vissa städer som har nämts hade jag ingen aning om att utbildningen fanns där.

örnsköldsvik.....vad heter den skolan där man kan läsa utbildningen?

ingen som har något vettigt o säga om musikproduktion i dalarna? rykten?

Skulle inte vilja påstå att det är samma utbildning i olika städer, utan det är snarare olika utbildningar i olika städer. Men det kan hända att innehållen påminner om varandra.

Utbildningen heter Musikmakarna men vet inte riktigt vad själva skolan heter, men info här: http://www.musikmakarna.se (hade länkat dit tidigare i tråden också dessutom)

Se så, sök nu och ge mig lite konkurens! 😛

Den ligger nära mina hemtrakter och jag saknar det lite, så jag måste fan komma in i år! Särskilt med tanke på att jag blev 1a reserv sist. ;P

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Är det någon som har erfarenhet av Musikproduktionslinjen i Dalarna? Eller iallafall något rykte? Har inte hört det minsta om dem och kan intet finna 😄

Det må jag säga att det är lite märkligt att inget står och Ljud- & Musikproduktionsprogrammet i Falun, eftersom vi är så pass många som går (och har gått) där.

Det jag läst hittills är Audioteknologi, Inspelning & Ljudläggning av rörliga bilder, Ljudteori, Radioproduktion, Inspelning i studio och är nu inne på Liveljud & Liveinspelning.

Programmets alla kurser finner ni här:

Ljud- och Musikproduktion

Om utbildningen är bra eller inte är svårt att säga, då jag inte har gått någon annan. 😄

Men jag måste säga att det börjar kännas riktigt kul och givande nu när vi passerat den mest grundläggande teorin och kan börja "på riktigt". Studion på skolan är av hög kvalitet och bra utrustning finns det gott om.

Lärarna är jag i nuläget väldigt nöjd med (efter lite omstruktureringar i lärarkåren.. Vilket också betyder är skolan verkar vara ganska lyhörda för vad studenterna har att säga. ). De vi har nu är kunninga och kul att ha att göra med.

Är det någon som undrar något om skolan / programmet är det bara att fråga... så kanske ni får ett någorlunda vettigt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av Musikproduktionslinjen i Dalarna? Eller iallafall något rykte? Har inte hört det minsta om dem och kan intet finna 🙂

Det må jag säga att det är lite märkligt att inget står och Ljud- & Musikproduktionsprogrammet i Falun, eftersom vi är så pass många som går (och har gått) där.

Det jag läst hittills är Audioteknologi, Inspelning & Ljudläggning av rörliga bilder, Ljudteori, Radioproduktion, Inspelning i studio och är nu inne på Liveljud & Liveinspelning.

Programmets alla kurser finner ni här:

Ljud- och Musikproduktion

Om utbildningen är bra eller inte är svårt att säga, då jag inte har gått någon annan. 🙂

Men jag måste säga att det börjar kännas riktigt kul och givande nu när vi passerat den mest grundläggande teorin och kan börja "på riktigt". Studion på skolan är av hög kvalitet och bra utrustning finns det gott om.

Lärarna är jag i nuläget väldigt nöjd med (efter lite omstruktureringar i lärarkåren.. Vilket också betyder är skolan verkar vara ganska lyhörda för vad studenterna har att säga. ). De vi har nu är kunninga och kul att ha att göra med.

Är det någon som undrar något om skolan / programmet är det bara att fråga... så kanske ni får ett någorlunda vettigt svar.

hej, tack för tipset och för länken.

men tillämpas det någon form av musicerande, musikteknik och musikteori också inom kurserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa delkurs jag kommer läsa som är Musikskapande blir det mer betoning på själva musiken än tidigare kurser då fokus mest legat på inspelningsteknik och ljudteori.

Sen är år 2 vilket består av Musikproduktion grund och Musikproduktion fortsättning betydligt mer inriktade på skapande än första årets kurser (Ljudproduktion). Delkursen "Från idé till master" är exempelvis en kurs där man kan få vara skapande.

Och så kan det vara bra att veta att Ljudläggning till film är en ganska central del i utbildningen, vilket troligtvis beror på att skolan även har en stor hög bildstudenter.

Men njaaa.. någon musikteori tvivlar jag på att vi kommer gå in på. Och det är egentligen upp till dig själv hur pass mycket du vill musicera och skapa. Utbildningen fokuserar mest på att du ska klara av att vara inspelningstekniker, ljudläggare och producent.

Och den sista kursen i programmet: Ljudproduktion fördjupning. Där är det vetenskap och högskoleakademiska som gäller. 🙂 Den kursen kommer jag skippa. Och läsa något vettigt som t ex Musikvetenskap (där får jag in min musikteori!) antingen i Falun eller någon helt annanstans..

Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa delkurs jag kommer läsa som är Musikskapande blir det mer betoning på själva musiken än tidigare kurser då fokus mest legat på inspelningsteknik och ljudteori.

Sen är år 2 vilket består av Musikproduktion grund och Musikproduktion fortsättning betydligt mer inriktade på skapande än första årets kurser (Ljudproduktion). Delkursen "Från idé till master" är exempelvis en kurs där man kan få vara skapande.

Och så kan det vara bra att veta att Ljudläggning till film är en ganska central del i utbildningen, vilket troligtvis beror på att skolan även har en stor hög bildstudenter.

Men njaaa.. någon musikteori tvivlar jag på att vi kommer gå in på. Och det är egentligen upp till dig själv hur pass mycket du vill musicera och skapa. Utbildningen fokuserar mest på att du ska klara av att vara inspelningstekniker, ljudläggare och producent.

Och den sista kursen i programmet: Ljudproduktion fördjupning. Där är det vetenskap och högskoleakademiska som gäller. 😉 Den kursen kommer jag skippa. Och läsa något vettigt som t ex Musikvetenskap (där får jag in min musikteori!) antingen i Falun eller någon helt annanstans..

Vad för folk är det mest där, kanske svår fråga,men är det liksom mest musiker och sånt, eller glada "dra i spakarna"-snubbar/snubbelinor? Har programmet bra kontakt med företag och sånt så att det blir smidigt med praktik och så? Hur är det att bo i Falun? Ligger allting på en nybörjarnivå eller ska man kunna något innan?

Tack på förhand 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska antagligen läsa en längre utbildning nästa år. Just nu hade det passat bra med en lite mindre kurs....

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😉 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

javisst..känner några som gått där.. och en polare som går där.. ingen av dom som jag känner är nöjda med dessa utbildningar!

däremot finns en bra utbildning i växjö med. fast våran i norrköping är bättre.. 😛

Hoppla! Nu blir jag lite ledsen i ögat. Du kan inte säga "utbildningarna där" och mena EN av dem, dvs ME - den som lagt ner. Jag är utbldningsledare för en av de andra (http://dmd.hultsfred.net) och från den hoppar nästan ingen av.

Så det så! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa delkurs jag kommer läsa som är Musikskapande blir det mer betoning på själva musiken än tidigare kurser då fokus mest legat på inspelningsteknik och ljudteori.

Sen är år 2 vilket består av Musikproduktion grund och Musikproduktion fortsättning betydligt mer inriktade på skapande än första årets kurser (Ljudproduktion). Delkursen "Från idé till master" är exempelvis en kurs där man kan få vara skapande.

Och så kan det vara bra att veta att Ljudläggning till film är en ganska central del i utbildningen, vilket troligtvis beror på att skolan även har en stor hög bildstudenter.

Men njaaa.. någon musikteori tvivlar jag på att vi kommer gå in på. Och det är egentligen upp till dig själv hur pass mycket du vill musicera och skapa. Utbildningen fokuserar mest på att du ska klara av att vara inspelningstekniker, ljudläggare och producent.

Och den sista kursen i programmet: Ljudproduktion fördjupning. Där är det vetenskap och högskoleakademiska som gäller. 😠 Den kursen kommer jag skippa. Och läsa något vettigt som t ex Musikvetenskap (där får jag in min musikteori!) antingen i Falun eller någon helt annanstans..

hej,

i ett flera år gammalt inlägg här på forum.studio läste jag att det inte krävs något antagningsprov utan det är endast betygen samt högskoleprovet som räknas för att man ska bli antagen i falun. stämmer detta?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Vassago:

De allra flesta som går utbildningen här i Falun verkar vara musiker av något slag. Tror framförallt det är musikintresset som leder de flesta in i ljudproduktionssvängen.

Angående kontakter med företag och praktik kan jag inte ge något svar.. har inte kommit dit än. 😠

I Falun är det okej. Har bott tidigare bott i Lima (Dalarna, inte Peru), Malung, Sthlm, Trondheim & Karlshamn. Gillar Falun. Lite litet kanske.. men duger fint för tillfället.

Första halvåret är nästan bara teori, både grund och mer invecklat. Bästa svaret blir nog såhär när du undrar om det ligger på nybörjarnivå:

Man behöver inte kunna något innan. MEN det underlättar att ha lite koll.

Kenny:

Angående antagning så går de helt på betyg/högskoleprov. Har för mig att det har att göra med att detta är en "vetenskaplig"-utbildning till skillnad från "konstnärliga" där man går på antagningsprov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska antagligen läsa en längre utbildning nästa år. Just nu hade det passat bra med en lite mindre kurs....

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😠 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

javisst..känner några som gått där.. och en polare som går där.. ingen av dom som jag känner är nöjda med dessa utbildningar!

däremot finns en bra utbildning i växjö med. fast våran i norrköping är bättre.. 🙂

Hoppla! Nu blir jag lite ledsen i ögat. Du kan inte säga "utbildningarna där" och mena EN av dem, dvs ME - den som lagt ner. Jag är utbldningsledare för en av de andra (http://dmd.hultsfred.net) och från den hoppar nästan ingen av.

Så det så! 😄

det är ett inlägg som är mer än ett och ett halvt år gammalt.. jag vet inte hur pass aktuellt det är nu..

det jag vet, var att de jag kände inte var nöjda med utbildningarna de gått där..

jag skrev också att min utbildning var bra här i norrköping, vilken den inte är - det är ett faktum, eftersom utb. faktiskt har lagts ner!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

På ljudproduktionsprogrammet i Falun ingår grundläggande musikteori i grundkursen av Musikproduktion. Och det är tenta på det.

Åhå. nice! Det visste jag faktiskt inte. Vilken delkurs hör den till?

Link to comment
Dela på andra sajter

På ljudproduktionsprogrammet i Falun ingår grundläggande musikteori i grundkursen av Musikproduktion. Och det är tenta på det.

Åhå. nice! Det visste jag faktiskt inte. Vilken delkurs hör den till?

Jag har för mig att det är delkurs 1 (Musikproduktionsanalys).

Link to comment
Dela på andra sajter

Smiliz (oregistrerad)

Hejhej!

Vet någon vad det är för betygsnitt från gymnasiet för att komma in på musikproduktionsprogrammet i Falun?

M.v.h.

Smiliz

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej!

Vet någon vad det är för betygsnitt från gymnasiet för att komma in på musikproduktionsprogrammet i Falun?

M.v.h.

Smiliz

Hej!

10,83 var det ht 2007 andra urvalet kollade jag upp hos VHS.. inte särskilt högt med andra ord..

Märkligt tycker jag. Skolan gör ju inte så mycket väsen av sig. Dåliga med marknadsföring.. borde vara betydligt mer då programmet har så pass hög klass (enligt mig, som trivs).

Fast jag har sökt kurserna som fristående kurser eftersom jag gick första kursen vt.07 (och programmet startar på höstterminerna), men det funkar lika bra att göra så.

egentligen går jag inte programmet, men jag går med dem som går programmet. Så det är samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

På ljudproduktionsprogrammet i Falun ingår grundläggande musikteori i grundkursen av Musikproduktion. Och det är tenta på det.

Åhå. nice! Det visste jag faktiskt inte. Vilken delkurs hör den till?

Jag har för mig att det är delkurs 1 (Musikproduktionsanalys).

Ahaa. Då kommer nog den kursen under hösten för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svinborst (oregistrerad)

Tjena Ida!

Kul att du nämner utbildningen i Falun, man hör inte mycket om den annars som sagt! Jag ska faktiskt söka den för att kunna börja HT-08, den verkar helt klockren och verkar passa mig perfekt! Det enda jag är lite orolig för är allt runt omkring studierna. Jag går nämligen 3:an på gymnasiet nu och jag tror att jag kanske kommer uppfattas som väldigt ung bland de andra studenterna. Snittåldern på Högskola/universitet verkar ju vara runt 25-30 år så jag tror jag skulle komma lite utanför om du förstår vad jag menar bara för att jag är så ung. Detta är det enda som får mig att tveka om jag vill gå den. Men vad tycker du som går den? Är det många unga på programmet? Hur är gemenskapen och allt det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

hurdana är falun/borlänge som städer för studenter samt folket och hur lätt eller svårt är det att hitta bostäder där? hur är campus?

själv är jag från halmstad i sydväst och det enda jag kännner till om dalarna är dalahästen och er falukorv:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Ida!

Kul att du nämner utbildningen i Falun, man hör inte mycket om den annars som sagt! Jag ska faktiskt söka den för att kunna börja HT-08, den verkar helt klockren och verkar passa mig perfekt! Det enda jag är lite orolig för är allt runt omkring studierna. Jag går nämligen 3:an på gymnasiet nu och jag tror att jag kanske kommer uppfattas som väldigt ung bland de andra studenterna. Snittåldern på Högskola/universitet verkar ju vara runt 25-30 år så jag tror jag skulle komma lite utanför om du förstår vad jag menar bara för att jag är så ung. Detta är det enda som får mig att tveka om jag vill gå den. Men vad tycker du som går den? Är det många unga på programmet? Hur är gemenskapen och allt det där?

Hehe. Själv fyller jag 23 år i år och känner mig nästan lite gammal. Verkar vara flera som gått direkt från gymnasiet, givetvis finns de även en del som är betydligt äldre också.

Gemenskapen på själva programmet kan jag inte säga så väldigt mycket om, eftersom jag gick de 30 första högskolepoängen med en annan grupp än den jag går med nu. Men visst. Jag tycker gemenskapen är bra. I grupparbeten etc funkar det bra, fast det där har ju alltid med hur man själv är som person. Om man har lätt för att jobba med andra t ex. Och jag som sällan har några problem med nya människor tycker det funkar kalas.

Sen gäller det att ta för sig. Prata med folk och knyta lite kontakter för att få ihop inspelningsprojekt (både sånt som gäller skolan och sånt som inte gör det)

och kontakter är ju alltid bra att ha med sig..

Tycker inte du ska vara orolig för att söka. Kan nästan garantera att du kommer trivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

hurdana är falun/borlänge som städer för studenter samt folket och hur lätt eller svårt är det att hitta bostäder där? hur är campus?

själv är jag från halmstad i sydväst och det enda jag kännner till om dalarna är dalahästen och er falukorv:D

Falun är bättre än Borlänge. :] om du frågar Falu-borna.. (som mig) Och även om det inte är någon studentstad som Uppsala eller Lund så är den helt okej.

Ljud- och Musikproduktionsprogrammet håller inte till vid själva Högskolan Dalarna i Falun. Utan har ett eget hus tillsammans med bild-studenter som kallas Mediehuset på ett fd regementesområde. Så det blir en egen liten värld där.

Bostad är lätt att få tag på. Högskolan Dalarna har bostadsgaranti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Svinborst (oregistrerad)
Jahapp, men då syns vi i Falun i höst då, skall antagligen söka in typ snart. Tack för informationen Ida!

Jadu, då ses vi förmodligen med för jag har fan bestämt mig för att satsa på Falun 😄 iaf. Tack Ida för all info förövrigt, skitkul!

Ha det gott båda två(javafan, alla ni andra också)! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Finns det någon här som vet om någon bra kurs att gå? Kursen får gärna kosta lite (får det betalt).....Gärna i "närheten" av Jönköping....

Tack o hej 😄

...Moberg

kontakta

Ira Lee Ward

E-post: ira@intercitymusic.com

Telnr. 0477-20770

Mobil. 070-630-4895 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan man bli efter att ha gått en musik/studio inriktad linje på högskolan? vad får man troligen för jobb och sånt och vad kan man sikta på, hur ser framtiden ut efter utbildningen?

Bra fråga! Vilka är dessutom de bästa utbildningarna i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
I nästa delkurs jag kommer läsa som är Musikskapande blir det mer betoning på själva musiken än tidigare kurser då fokus mest legat på inspelningsteknik och ljudteori.

Sen är år 2 vilket består av Musikproduktion grund och Musikproduktion fortsättning betydligt mer inriktade på skapande än första årets kurser (Ljudproduktion). Delkursen "Från idé till master" är exempelvis en kurs där man kan få vara skapande.

Och så kan det vara bra att veta att Ljudläggning till film är en ganska central del i utbildningen, vilket troligtvis beror på att skolan även har en stor hög bildstudenter.

Men njaaa.. någon musikteori tvivlar jag på att vi kommer gå in på. Och det är egentligen upp till dig själv hur pass mycket du vill musicera och skapa. Utbildningen fokuserar mest på att du ska klara av att vara inspelningstekniker, ljudläggare och producent.

Och den sista kursen i programmet: Ljudproduktion fördjupning. Där är det vetenskap och högskoleakademiska som gäller. 😆 Den kursen kommer jag skippa. Och läsa något vettigt som t ex Musikvetenskap (där får jag in min musikteori!) antingen i Falun eller någon helt annanstans..

hej,

i ett flera år gammalt inlägg här på forum.studio läste jag att det inte krävs något antagningsprov utan det är endast betygen samt högskoleprovet som räknas för att man ska bli antagen i falun. stämmer detta?

mvh

Krävs inget antagningsprov, men det är för att det är en utbildning med en majoritet av teori. Hur som helst kan det vara bra med lite förkunskaper. Det har hoppat av runt 10 personer från min klass, tror att endel tappar motivationen när de har svårt att hänga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag behöver också lite hjälp här

Hade tänk att i framtiden gå musikproduktions utbildning, har inga jätteerfarenheter, så min fråga är om det öht finns utbildningar utan avancerade intagningsprov?? Eller är det bättre att gå kurser och försöka vara jobbig och ringa runt å se om nån vill ha en som praktikant/lärling? Eller krävs det då att man gått utbildning först? MYCKET välkommet med förslag och ideer 😎

Är väldigt förvirrad nu och har de senaste månaderna bara tänkt på hur fan man ska göra med utbildning och allt... dessutom har ju de flesta ansökningstiderna redan gått ut för diverse utbildningar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver också lite hjälp här

Hade tänk att i framtiden gå musikproduktions utbildning, har inga jätteerfarenheter, så min fråga är om det öht finns utbildningar utan avancerade intagningsprov?? Eller är det bättre att gå kurser och försöka vara jobbig och ringa runt å se om nån vill ha en som praktikant/lärling? Eller krävs det då att man gått utbildning först? MYCKET välkommet med förslag och ideer 😄

Är väldigt förvirrad nu och har de senaste månaderna bara tänkt på hur fan man ska göra med utbildning och allt... dessutom har ju de flesta ansökningstiderna redan gått ut för diverse utbildningar 😏

Sök till falun! Inga intagningsprov. Inriktningen är ljud och musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver också lite hjälp här

Hade tänk att i framtiden gå musikproduktions utbildning, har inga jätteerfarenheter, så min fråga är om det öht finns utbildningar utan avancerade intagningsprov?? Eller är det bättre att gå kurser och försöka vara jobbig och ringa runt å se om nån vill ha en som praktikant/lärling? Eller krävs det då att man gått utbildning först? MYCKET välkommet med förslag och ideer 😄

Är väldigt förvirrad nu och har de senaste månaderna bara tänkt på hur fan man ska göra med utbildning och allt... dessutom har ju de flesta ansökningstiderna redan gått ut för diverse utbildningar 😏

Sök till falun! Inga intagningsprov. Inriktningen är ljud och musikproduktion.

Okej, har sökt den utbildningen nu, hittade den själv 😄 Har du/någon du vet gått den? Skulle vara kul att höra lite om den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska antagligen läsa en längre utbildning nästa år. Just nu hade det passat bra med en lite mindre kurs....

Har funderingar att söka till skolan i Hultsfred "Data-teknik med inriktning "Audio engenering" (hur det nu stavas 😏 )". Någon som har hört något om den skolan/utbildningen?

javisst..känner några som gått där.. och en polare som går där.. ingen av dom som jag känner är nöjda med dessa utbildningar!

däremot finns en bra utbildning i växjö med. fast våran i norrköping är bättre.. 😉

Hoppla! Nu blir jag lite ledsen i ögat. Du kan inte säga "utbildningarna där" och mena EN av dem, dvs ME - den som lagt ner. Jag är utbldningsledare för en av de andra (http://dmd.hultsfred.net) och från den hoppar nästan ingen av.

Så det så! 😄

Och hur är det då med denna utbildning?! Jag som är så trög 😄 fattar inte RIKTIGT vad man "blir" ? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...