Jump to content
Annons

De ultimata semesterinstrumenten


Lilleman

Recommended Posts

Nu när det är semestertider och man drar iväg i båtar, husvagnar, tält och andra små och oftast instrumentfientliga utrymmen så undrar jag…

- Vilket är det ultimata semester instrumentet…?

Är det då man ska lära spela sej munspel

(Man har tid och det är lätt att ta med sej)

Jag lärde mej faktiskt spela munspel riktigt skapligt i segelbåten en sommar…

Vad har ni för erfarenheter…?

Edit: Stafvel

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

haha, nja.. vet inte riktigt.. Googla kan man ju alltid göra har jag hört.. 😆

Men annars så brukar musikaffärerna ha lite "roliga" ukuleleskolor i bokform som man kan hitta rätt billigt.. =) annars så tar det faktiskt inte så lång tid att lära sig hur den funkar.... 😉 bara man stämmer den rätt så löser sig resten! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, nja.. vet inte riktigt.. Googla kan man ju alltid göra har jag hört.. 😛

Men annars så brukar musikaffärerna ha lite "roliga" ukuleleskolor i bokform som man kan hitta rätt billigt.. =) annars så tar det faktiskt inte så lång tid att lära sig hur den funkar.... 😉 bara man stämmer den rätt så löser sig resten! 😆

Ok, där har vi första semesterdagens lärande, hur stämmer man en Ukelele...?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, där har vi första semesterdagens lärande, hur stämmer man en Ukelele...?

😉

vadå, ska jag behöva berätta ALLT för dig eller, haha.. 😉

Yo've got 1 mail till!

Ja va tusan klagar du för...? Jag har ju semester... ! 😆

Tack, tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

En laptop + usb keyboard med inbyggt ljudkort. 😆

Asså, nu menar jag lite miljöombyte osså då va... 😉

Du vet komma bort, tänka lite annorlunda, prova något nytt... 😛

Jovisst, men tänk ändå... sitta på en veranda i 30-40 grader, omringad av palmer och paraplydrinkar, och titta ut över medelhavet... där har du miljöobytet som ger dig inspiration nog att önska du hade mitt nämnda kit med dig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fagott!

Jag gick åstad och köpte en sån i förrgår. Perfekta instrumentet. Tål inte fukt och skall skötas med omsorg. Inga fåniga utomhusaktiviteter. Passar inte i en husvagn eller båt heller så jag slipper sånt.

En intressant utmaning är att göra rören som går sönder hela tiden. Skall göras av en särskild sorts bambu som mest odlas i Italien och Spanien. Tror jag måste åka dit för att välja ut ett bra förråd. När bambun väl skördats skall den torka och mogna i sådär 10 år. Lagom takt för en semester.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

vi har en ukulele i neongrön plats. finfint!! 😱

Jag skulle kanske kunna låna min sons ukelele...

Finns det någon Ukeleleskola att printa på nätet... 😳

Kolla in på Jam.

De har på sin hemsida om du kollar på ukelels där.

Bra priser oxå, har köpt mina hos dem, funkar bra med postorder och då slipper man ju att träffa dem oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En laptop + usb keyboard med inbyggt ljudkort. 😄

Asså, nu menar jag lite miljöombyte osså då va... 😳

Du vet komma bort, tänka lite annorlunda, prova något nytt... 😄

Jovisst, men tänk ändå... sitta på en veranda i 30-40 grader, omringad av palmer och paraplydrinkar, och titta ut över medelhavet... där har du miljöobytet som ger dig inspiration nog att önska du hade mitt nämnda kit med dig. 😄

Jag hade faktiskt Laptop och mobilt nät under några år som jag reste i SO Asien...

Inte alls dumt... 😱

Eliasson

Sälgpipa var ju ett ovanligt kreativt förslag...

Bdatony

Ja, man skulle ju kunna sätta sej att öva in ett antal paradiddlar... 😱

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fagott!

Jag gick åstad och köpte en sån i förrgår. Perfekta instrumentet. Tål inte fukt och skall skötas med omsorg. Inga fåniga utomhusaktiviteter. Passar inte i en husvagn eller båt heller så jag slipper sånt.

En intressant utmaning är att göra rören som går sönder hela tiden. Skall göras av en särskild sorts bambu som mest odlas i Italien och Spanien. Tror jag måste åka dit för att välja ut ett bra förråd. När bambun väl skördats skall den torka och mogna i sådär 10 år. Lagom takt för en semester.

Gunnar.

och om man vill var mer portabel ( men fortfarande ha rörproblematiken) så kan man ju spela skalmeja 😉

Nej men... ett scysst semesterinstrument är flöjter av alla de slag (spilåpipa, rekomenderas varmt !)

Lätta att ta med sig o roliga att spela på !

Annars är ju aldrig en fiol så dum !!

ESIR . plussade lite!

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...