Jump to content
Annons

Mopar Man

Medlem
  • Antal inlägg

    28
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Mopar Man

  • Födelsedag 1964-04-18

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Karlskoga
  • Intressen
    Bilar å musik...Rock n' Roll is here to stay, it will never die.<br>Jag är en hög Tenor som sjunger enkellåda, dubbellåda, manskör och blandkör så jag är van vid stämsång....Spelar lite gitarr och ukelele till husbehov och det händer att jag sätter mig vid tramporgeln då och då oxå om det behövs för att ta ut en stämma eller så. Annars så brukar det gå rätt hyffsat att ta det från notpappret direkt....Gör gärna egna arr på gamla godingar som spänner från klassisk/kyrklig/frikyrklig musik till modern musik....
  1. Hur mycket personlig träning man får är väldigt individuellt beroende på vad du får för kontakt med Kyrkomusikern/Körledaren. Det jag tycker att du ska göra är att ta kontakt med kyrkomusikerna (Kantor/organist) i din församling. De kommer att uppskatta den kontakten som du tar med dem och att du säger att du vill utveckla din sång/sångteknik med deras hjälp kommer att göra dem mycket välvilligt iställda gentemot dig. Om du inte vet vilka kyrkomusikerna är där du bor så kan jag kolla i matrikeln om du talar om var du bor.
  2. Svenska Kyrkans kantorer och framför allt deras organister har en mycket bra utbildning på sång så om du går med i en kyrkokör så kommer du att få en bra utbildning i kören + att du har större chanser att kunna få privata sånglektioner emellanåt av kantorn/organsten som leder kören. Dessutom så vet jag inte någon församling i Svenska Kyrkan som tar något betalt av sina körsångare. Så att sjunga i en kyrkokör torde inte kosta dig något vilket profana körer gör och privata sångpedagoger är faktiskt ganska dyra. Så min rekomendation till dig är att prata med organisten/kantorn i din församling.
  3. Du ska hitta det läget på luftströmmen när du känner lätta vibrationer i näsryggen. Pröva med att gäspa och behåll den inställningen i halsen, d.v.s. du har då struphuvudet lågt placerat och halsen vidgad. Då börjar du med att dra in luft genom näsan så att du är precis på gränsen till att få ett snarkljud i näsan och blåser ut luften samma väg genom näsan. Det är nog lättare så här i början att då börja sjunga m-n-m-n med stängd mun så att du verkligen är säker på att luftströmmen går genom näsan. Tänk på att när du drar in luft så är det magen som ska vidgas, inte bröstkorgen. Bröströsten och falsetten ska du så här i början försöka att inte använda dig av över huvud taget, de kan du börja använda när du känner att det är bekvämt och naturligt att sjunga med huvudklang. När du har hittat ditt register med huvudklang så kommer du snabbt att märka hur lätt det är att sjunga "i ton" d.v.s. din sångton blir inte flack utan det är lite "ping" i den. Du kommer inte behöva ta i något speciellt för att kunna sjunga en stark ton när du sjunger med huvudklang. Tänk oxå så här: en hög ton tänker du dig som mörk och en låg ton som ljus. Du skall alltså tänka motsatt i sång. <---bröströst---> .................<---------huvudklang----------> ........................................................<--falsett--> Jag skulle noggrant akta mig från att säga att du ska trycka upp din bröströst och trycka ned din falsett för att hitta huvudklangen efter som det är TRE olika sångtekniker med olika register ungnefär som min bild ovan (Du ser att jag ändrade lite i din uppställning.). Jag kan som ett exempel ta mig själv: Mitt eget register med huvudklang är idag från B (Ett tonsteg och en oktav under nyckelhåls C) och upp till e (En oktav och två tonsteg över nyckelhåls C). Som du ser så spänner det över två oktaver och det brukar var mer än tillräckligt när man sjunger. Kan tilllägga att när jag började sjunga så var mitt register c:a 1½ oktav ungnefär i mitten av mitt nuvarande register så det går att träna upp ett större register, men det fodrar övning. (Och jag skall väll även erkänna att jag tagit privata sånglektioner under 3 år för våran organist här i Karlskoga samt även sjungit i tre av församlingens körer under tiden, två blandade körer för vår organist och en Manskör för en av församlingens kantorer och det har inte kostat mig ett öre.) De andra två sångteknikerna är de man får ta till hjälp när man inte kan sjunga i en passande tonart. Men om du ska sjunga solo så får väl musikerna anpassa sig till en för dig bekväm tonart 😉
  4. När du sjunger upp dig så vill du ju värma upp dina stämband. Eller hur? Då kan du börja med att sjunga vanliga treklanger och börja på t.ex. C-dur, höj ett halvt tonsteg till Ciss-dur och så vidare. Detta kan du göra på som jag tidigare har föreslagit på r-m-n-ng för att samtidigt hitta den rätta placeringen av luftströmmen. Ba, ba, ba; nå, nå, nå med fler exempel som du kanske redan känner till. Ramsan: "Å i åa ä e ö" på Blinka lilla stjärna melodin som du oxå börjar i en "bekväm" tonart och sedan höjer den ett halvt tonsteg är ytterligare ett exempel på en övning som tänjer din övre gräns. Du kör dessa övningar tills att du känner att det är på gränsen till att bli ansträngt i stämbanden. Det får aldrig bli ansträngt i stämbanden då de lätt tar skada då, och det är ju inte så roligt, då kan du växla över till din falsettröst, vilket enligt min erfarenhet är något som basar har lättare att göra än oss stackars tenorer 🙂 Sedan kan du köra några nedåtgående övningar för att tänja ditt tonomfång nedåt och då är nedåtgående treklanger på ramsorna: "Me, nö, lå, va" eller "Ri, va, del, såll" två bra övningar. När du känner, vilket du faktiskt kommer att göra, att det på de lägre tonerna blir mycket svårt att faktiskt ha "lyftet" i tonen, d.v.s. att luftströmmen ligger i masken, och det mer är varmluft än ton som kommer för att stämbanden får för svårt att vibrera i det låga tonläget och du tappar lyftet då skall du gå över till att sjunga med bröströst, d.v.s. att tonen mer känns i bröstbenet än uppe i huvudet. Detta handlar om övning, övning och åter övning, det finns tyvärr inte några genvägar i sång. Och vi har ju inte heller pratat om hur viktigt det är med stöd och sådana saker. Men om du är riktigt intresserad av att lära dig mer om sångteknik så har jag några bra förslag till dig. Prata med organisten i din hemförsamling, organister har en mycket bra utbildning bakom sig inte bara på att spela orgel utan även för sång då de jobbar mycket med körer. Har du tur så kanske du kan få några gratislektioner av din hemförsamlings organist då viss musikutbildning faktiskt ingår i deras arbete. Dessutom, börja gärna sjunga i församlingens kör/körer och då helst de som är inriktade på mer klassisk pepertoar. Detta är dessutom gratis inom Svenska Kyrkan, så vitt jag vet, jag har aldrig hört talas om någon församling som tagit betalt av sin korister för att de skall få sjunga i kören. Det är otroligt utvecklande för ens sångteknik att kunna få den hjälpen och det är viktigt att ha kontakt med en sångpedagog/kantor/organist då och då i alla fall för att ha kontroll och uppföljning på sin röst. Framför allt om man vill utvecklas som sångare. Och det du så här i början skall försöka inrikta dig på är att hitta ditt register med huvudklang och sedan töja detta både uppåt och nedåt för att få ett större tonomfång. Bröströst och falsett klarar de flesta faktiskt av utan någon större träning men att hitta sin huvudklang fodrar mer arbete men är mycket mer givande och uppbyggande för ens sång.
  5. Ursäkta att svaret har dröjt lite men jag var upptagen i går em och kväll. Var tvungen att skriva om ett körarr och sedan träna kören i går kväll. Då ska vi se på din fråga: Att korta ner den svängande massan/längden på sina stämband kan man bara göra till en viss gräns, var denna gräns går kan jag inte svara på då jag inte har tagit del av några fakta därom. Men jag vet att ens röstläge är beroende av stämbandens massa/längd. Det är detta som gör att vi alla har olika röstlägen. Ju längre stämband desto lägre röst. Klassiskt skolade sångare brukar tala om sina röstlägen som det omfång av toner de kan sjunga med så kallad huvudklang, bas-tenor-alt-messosopran-sopran. Att sjunga med bröströst gör att man kan ta lägre toner under sitt register och falsett att man kan ta högre toner än sitt register, men då altså inte med sin fulla röst. Mig själv som ett exempel: Jag är tenor men kan genom att använda bröströsten komma ner i baslområdet men även genom att gå över till falsett komma upp i alt/messosopranområdet vad gällande tonomfång. Men då måste man tänka på att i bröst/falsett-läget så är det en svag röst som behöver förstärkning för att kunna hålla samma ljudstyrka för att vara jämbördigt med en bas alternativt alt/messosopran. Detta går naturligtvis att träna upp till viss del, men våra röstlägen är tyvärr inte mycket att göra något åt, det röstläge vi har fått får vi nöja oss med som så mycket annat av vår kropp. När man når sin gräns så har man nått den. Det går att tänja lite förbi men faktiskt inte så mycket.
  6. Masken är ett uttryck som snarast beskriver mun, näs och bihålor. Huvudparten av luftströmmen måste upp i huvudets övre regioner för att övertonerna skall kunna bildas. Om luftströmmen huvudsakligen går genom munnen så låter det ju inte mycket mer än en bakvänd dammsugare.
  7. Då talar vi om samma sak. Med bröströst så tappar du dina övertoner i rösten, men du kan sjunga lägre toner med bröströsten, men inte lika starkt, utan att ta i mer. Med falsetten så sjunger du ju svagre och "skirare" toner men når i stället upp till mycket högre toner. Huvudklang är ett uttryck för att man använder hålrummen i huvudet för att därigenom få fram fler övertoner. Det är alltså inte en fråga om nyans utan om sångteknik som utarbetades innan vi fick våra moderna PA-anläggningar. Det gör det dessutom mycket lättare att sjunga i rätt tonhöjd, med bröströst så blir gärna tonen lite flack, d.v.s. den ligger lite i underkant.
  8. När du gäspar så sänker du struphuvudet och vidgar halsen automatiskt. Gäspa och behåll den inställningen i halsen. När du gäspar så dra samtidigt in luft genom näsan så att du nästan snarkar. Sedan skall luften gå tillbaka samma väg och när du känner att det kittlar i näsryggen/näsbenet vibrerar lätt, kan kännas som när du är på väg att nysa, då är luftströmmen rätt placerad, då har du huvudklang och du kan sjunga med huvudklang från de lägsta tonerna i ditt register till de högsta. Pröva att sjunga på bokstäverna r-m-n-ng.
  9. Enligt mina operavänner så är det så här: Huvudklang: När luftströmen som bär den sjungna tonen är placerad högt i masken, tänk dig att du placerar tonen mellan ögonen, du kommer att känna hur näsbenet vibrerar och då vet du att tonen är rätt placerad, du får fram många övertoner när du sjunger med huvudklang som innebär att du med liten ansträngning kan sjunga starkt. Det är en av anledningarna till att en operasångare/sångerska faktiskt kan överrösta en orkester nedanför scenen utan att behöva använda mikrofon. Ett lätt sätt att öva detta är att sjunga på ljuden r-m-n-ng tills du känner att det vibrerar i näsroten, men glöm inte bort att strupen måste vara vidgad och struphuvudet lågt placerat, som när du gäspar, när du sjunger så att inte tonen blir nasal.
  10. Finale NotePad är gratis och fins på finales hemsida att ladda ner. Det har oxå funnits en länk till NotePad på jams hemsida. Lycka till!
  11. Kan du vissla Johanna? Nej förlåt, Erika. Finale Print Music 2004, "Svenska utgåvan" kan skriva ut noterna i programet genom att vissla eller spela in med typ en blockflöjt eller något sådant via mikrofon. Du har tydligen inga högtalare så köp ett enkelt headset med en mikrofon, så är det bara att sätta igång och vissla in musiken i Finale som ju oxå är MIDI-kompatibelt.
  12. Karlskoga här och föredetta Gôrfôrsare! 🙂
  13. Nu får du allt förklara Latinet! För om det är på latin så blir det Kello. Ett latinskt ord som börjar på "C" Uttalas som "K" Jämför Ceasar vs Käzar (stavning vs uttal). In vino veritas
  14. Låter som en remix på en gammal 80-talslåt...och jag menar tidig 80-tal.... Kan tyvärr inte komma på vad den heter men har säkert kvar kasettbandet någonstans bland all bråte...
  15. Beror på att stämbamden svullnar och då tätar de inte som de ska på högre toner. Var mycket försiktig med att prata och sjunga tills du är bra i halsen igen. Jag vet av egen erfarenhet. I början av september i fjol var jag på rep och var förkyld, slutade med att jag fick en stämbandsinflamation och inte kunde sjunga på hela hösten. Inget kul alls!
×
×
  • Skapa ny...