Jump to content
Annons

Vad är syftet med din musik?


robertus

vad är syftet med din musik?  

173 röster

  1. 1. vad är syftet med din musik?

    • ska ha kul själv
      91
    • vill underhålla andra
      21
    • har något viktigt att säga
      19
    • vadå syfte?
      16


Recommended Posts

vizay (oregistrerad)

jag svarade "för att glädja andra" men egentligen skule jag väl säga att det är en kombination av alternativ 1 & 2.

jag gör det dels för att jag tycker det är en jävligt rolig hobby som känns mer kreativ än att sitta å samla frimärken eller bygga modeller av flygplan 🙂

om sen andra kan få glädje av min musik så får det mig bara att må ännu bättre, finns inget skönare än att veta att nån blir glad och dansar eller liknande just på grund av en produktion som jag själv har gjort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Svarade med en etta, Fan va skönt det är att komma hem och veta att det finns en bunt syntar i burken som kräver att bli tweakade 😕. Avstressande är det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.....svårsvarat......!

Musik är min enda riktiga talang......med andra ord det enda jag kan jobba med och tjäna pengar på och samtidigt tycka är superduper underbar kul!!!!

såå...

1: Vill tjäna pengar på det, leva på det....

2: Kan inte sluta....det skulle aldrig gå....är beroende

3: Älskar att pilla med låtar....bygga....skapa....latja....osv

4: Älskar att få possitiv respons från andra när de lyssnar på min musik....

5: Är teknik-/ljud-prylfixerad....och det finns ju så mkt studiogrejor att dregla över

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag gör syftar till att spela skiten lajv. Det finns liksom inget som toppar att stå på scen och röja. Att spela in låtarna är ett onödigt ont som måste göras för att få spelningar.

Så… ja det handlar egentligen bara om brudar. Jag erkänner! 😕

Redigerat av Print
Link to comment
Dela på andra sajter

för att det är kul i grunden

för att man behöver utrycka sig

för att man måste betala hyran

för att man lär sig hela tiden

för att man blir inspirerad av andra musiker

för att man får tjejer (trodde jag på den tiden)

för att jag tror inte på det längre men det är desto viktigare med musiken

för att man växer

och för att jag kan inget annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte direkt något mål. Visst, röstade på "ska ha kul själv" men det är inte alltid så jävla kul. T.ex när inspirationen tryter och du tycker allt du gör låter som en Opel Ascona med trasigt avgasystem i klarabergstunneln... 🙂

Men nu när man har börjat få släppa låtar på olika bolag så blir det mycket roligare och bara att man får ett erkännande av scenen gör ju att man vill göra mera feta låtar.

Så vad är mitt mål?!

Att få andra att må bra och samtidigt ha så kul som möjligt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponera på brudar ?

duhhhhhhh...

Just den ja. En gång i livet trodde jag att musiken skulle bli min väg till flyt med tjejer. Babes, babes, babes. Sen gjorde jag IT karriär och fick många babes ändå. Nu har jag börjat med musik igen, men har redan den bästa babe jag kan önska mig. Tajming. Nu måste jag alltså hitta ett nytt syfte... 😄

😛

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gör musik för att jag tycker det är kul, men jag vill nog gärna glädja andra med min musik. Så om någon annan vill lyssna på det jag gör så blir jag glad. Om någon dessutom betalade för det 😆

Drömma kan man ju alltid.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hmm, syfte? jag tror att all musik jag är med o tillverkar har ett syfte faktiskt, i början drömde man om skivkontrakt och grejjor och idag har jag ett par ....syftet är liksom bara att man måste göra det man är bra på och det man finner livsglädje i, sedan går allt automatiskt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

DAFFYtheDUCK (oregistrerad)

en härlig balans i att ha roligt själv och underhålla andra är väl ärligt här , om jag endast gjorde musiken för mig själv skulle jag nog tröttna och aldrig slutföra en endaste låt skulle jag tro , känns ganska viktigt att fler än jag tycker om min musik 😄 det blir ju som en morot , det e ju oxå nice respons som gör att man fortsätter att skapa 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är ute efter att ha roligt och få uppmärksamhet, vilket dampbarn man är alltså =) men allafall så är det väl för alla som kallar sig musiker.. att de vill att nån lyssnar på skräpet de sitter och plonkar fram hemma i gadroben!!

hur som helst så kan jag inte komma på nån roligare hobby!! mina hobbies innan musiken var att bygga kojjor i träd och programmera basic..

Rock on!!

Redigerat av Tunnan och Moroten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar i band för att ha kul och för att få ,öjligheten att spela live (typ det roligaste som finns). håller med om att inspelning bara är ett nödvändigt ont för att man ska kunna få spelningar... 🙂

HAr inga planer påa tt försörja mig på musiken men skulel man få chansen så skulle jag knappast tacka nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det är roligt att vara en producent som tjänar pengar? Jobba (i princip) dygnet runt för att kunna få in tillräckligt med cash (om man inte får såna där otroligt sjuka kontrakt som Max Martin fått), samtidigt som man BARA får koncentrera sig på att producera Brittan Spjut-, Äj-Tiins och Bäk Street Båjs-liknande musik. De sjunger så dåligt att de måste sjunga in samma sak 20 gånger så att man kan klippa och klistra ihop det bästa resultatet, och det som inte går, det får man autotuna så det låter som mickey mouse sjunger. Sen om man mot förmodan har lite energi kvar för att göra den musik man själv gillar, så har man nog knappast någon tid till det, eftersom man har även ett privatliv att sköta om.. Det känns som att producera kommersiell musik som man kan gå runt på är ungefär samma sak som att stå och knega på Volvo; man går efter samma ritningar och mallar för varje objekt man producerar.

Fast jag kanske är en aning överdrivet bitter 😱.

Ska samtidigt erkänna att det vore hur jävla roligt som helst att producera musik som t.ex. Depeche Mode, som alltid har fått göra den musik de gillar, samtidigt som de faktiskt kan leva på det. ... Eller som Thomas Di Leva kanske? 😎

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror mycket på vilken låt (vilka låtar) jag håller på med.. Men ofta vill jag nog få folk att känna något när de lyssnar, även ifall de inte får samma känslor som jag... 😆 Eller att få ut en känsla som jag själv har, och då spelar det ingen roll igentligen hur folk uppfattar det.... (ojojoj vad djup jag är 🙂 ) På senare gör jag mycket också för att utvecklas rent tekniskt.

Och framför allt för att det är skojjigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken är det roligaste som finns! Jag skulle inte kunna/vilja sluta. Visst skapar jag musik för egen lust... Men visst är det jä____t skönt om någon annan säger sig gilla ens låtar. Att skapa musik ihop med någon annan, som jag gör, är också en sak som ger mycket tillbaka. Jag sitter hellre i en studio (blir på tok för nervis för att njuta)än spelar "live" faktiskt, det kanske inte är så vanligt bland Studios medlemmar.

En liten "hit" skulle ju inte sitta helt fel och då få sin musikalitet 😆 bekräftad plus att då kanske kunna få chansen att köpa mer kul prylar till sin hemstudio.

Men i huvudsak är det för mitt höga nöjes skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Att ha kul och känna att jag utvecklas med den

2) Att få vissa att gilla "min" musik - i bästa fall

3) Att därefter också kunna påverka samhället i en positiv riktning

(all energi påverkar oss på ett eller annat sätt - jag vill kunna påverka

samtliga på ett positivt sätt, men det går självfallet inte att göra med alla...

... vi har olika smak och tur är det...)

4) Att upptäcka "nya" hemligheter med musikens skapande och helande kraft

(den kan också söndra och rasera likaså)

5) Att förstå/känna musikens essens och få uppleva dess innersta "väsen"

(vi upplever musik på olika sätt - därmed finns det olika "väsen" av musiken)

6) Lära mig mer och mer och mer och.....

😛

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Men seriöst visst spelar man väl för att man tycker det är kul,

Men ni kan ju seriöst inte mena att ni sitter å köper grejer att spela in med för kanske 50 000:- om inte mer bara för er egen skull...

Jag kanske har utrustning för ja gud vet vad. över 50 000:- i alla fall,

Och jag vill leva på musik i framtiden (18 år nu) så jag försöker att få ut min musik. Har inte spelat in så allvarligt än, men håller på att göra en skiva med kanske 10 låtar på, som jag tänkte skicka in till lite skivbolag sen.

Och det är ingen här som har det som tanke då?

hehe nu fick jag avreagera mig lite i alla fall. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...