Jump to content
Annons

Vad är syftet med din musik?


robertus

vad är syftet med din musik?  

173 röster

  1. 1. vad är syftet med din musik?

    • ska ha kul själv
      91
    • vill underhålla andra
      21
    • har något viktigt att säga
      19
    • vadå syfte?
      16


Recommended Posts

  • 2 månader senare...
Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Intressant att jag är den enda på detta forum som öppet erkänner att jag pillar för att det är kul, höhö.

Då är vi två om det men jag vill samtidigt underhålla andra

så man får nån respons på det man har gjort

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Gallupen är ju lite konstigt formulerad, det är väl därför ingen har svarat.

Det finns ju liksom ingen motsättning mellan alternativen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju så otroligt olika beroende på vad man gör...

När jag gör musik för min egen skull (och de blir tyvärr allt för sällan) så är det väl för att man har nåt man vill ha sagt på nåt vis. Funkar ju dessutom lite som nån sorts självterapi också skulle jag kunna tänka mig. Men det är ju nästan alltid en kombination av massor med olika saker. Klart att man tycker det är kul, klart att man ibland vill underhålla andra också och så vidare. Jag har spelat / skrivit ganska mycket av en endast anledning: att tjäna pengar. Ibland är det dessutom kul men ofta inte alls. Något som verkligen tär är att göra livespelningar med musik man verkligen inte själv gillar. Gjorde det ganska mycket under en period för ett par år sen, men vi la ner för det blev så otroligt tråkigt i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Nattvaktaren.

För övrigt:

Musiken jag själv komponerar och spelar in gör jag för att utveckla mig själv och även för att jag tycker det är kul att bjuda andra på min syn på musik. Jag tycker det är oerhört skoj och inspirerande att lyssna på andra hemmapulares alster. Musik där inga krav finns.

Antar att gallupen inte handlade om följande men jag spelar i alla fall i en student(blås)orkester. Vi är 20-40 pers på spelningarna och har skitskoj. Den musikaliska kvalitén är inte det viktigast utan istället att ha kul när man spelar. Det är verkligen as-lattjo! Där känner jag att jag spelar mer för att underhålla mig själv än att underhålla andra (publiken).

Link to comment
Dela på andra sajter

Den musikaliska kvalitén är inte det viktigast utan istället att ha kul när man spelar. Det är verkligen as-lattjo!

Jo, men om man jobbar riktigt ordentligt med musiken kan man komma åt nerver på andra ställen i kroppen också, inte bara lattjo-nerven. Fast lattjo är alltid kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Musikskapandet är för mig en lunga att andas i. Mannen behöver sin grotta. Efter en hel dag på jobbet och två små barn som vill leka när man kommer hem, så är det skönt när barnen sover och frun kollar på någon meningslös sjukhussåpa...

Då är det så gött att stänga in sig med musiken. Det behöver likson inte bli något resultat - bara att få sitta och meka lite...

OK. Sedan är det som en bonus om det blir bra och någon vill lyssna. 😉

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller oxå med nattvaktaren.

Mitt syfte är att ka ha kul själv, underhålla andra, säga något viktigt, få utlopp för kreativiteten, koppla bort omvärlden, bejaka barnet inom mig och förverkliga mina drömmar. För att nämna några. 😆

Och kanske att tjäna pengar på det. Intressant att denna tabubelagda anledning inte ens finns med. 😉

Jag röstar blankt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började väl med att man ville göra sina ideer till någon form av sammanställt material. Eftersom vi varit ett band tidigare i skolåren men sen saknade tid & möjlighet att repa, så verkade det logiskt att spela in visorna via datorn direkt efterhand att dom blev färdiga. Detta blev ju en möjlighet under andra hälften av 90-talet när hemdatorerna blev tillräckligt kraftiga utan att kosta skjortan.

Nu sen ett halvår tillbaks har man nöjet att ha skivkontrakt & gissa om "syftet med din musik" tagit ett stort kliv fram!

Prestations ångest? JA!

Men fy f-n va skoj 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att gallupen inte handlade om följande men jag spelar i alla fall i en student(blås)orkester.

[OT]

Härligt! Vilken orkester lattjar du i? Jag har själv sex år bakom mig i Isterbandet som banjoist/basist. Snacka om spontan spelglädje utan några som helst hämningar!

[/OT]

Det är klart att man sätter sitt egna höga nöje på första plats, men kan man samtidigt nå folk som gillar det man gör pirrar det rätt fett i maggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda anledningen till att jag håller på är att jag avtjänar ett straff för fortkörning och därför är tvingad till samhällstjänst genom att göra musik om kommunen Grums.

Saknade det alternativet i gallupen så jag kunde inte svara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda anledningen till att jag håller på är att jag avtjänar ett straff för fortkörning och därför är tvingad till samhällstjänst genom att göra musik om kommunen Grums.

Saknade det alternativet i gallupen så jag kunde inte svara...

Haha, du är för rolig. 😉 Var själv i Grums idag btw... 😉

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

tjäna massa milj0000ner !

köpa en söderhavsö !

utropa mig till kung !

utropa ön som en självständig stat under Åland !

leva på att sälja öns frimärken !

starta värdens första utomhus beachstudio 😉

lyssna på CD'n av

Hammagrella, Hwagang

och VII Gates hela dagarna !

jag är en god bit på väg

tyvärr måste jag nog bli 834år.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör musik för att det är kul. Började när jag fick min VL-1 när jag var 7 år och har inte kunnat sluta sedan dess...

Skivkontrakt, som var så viktigt när man var tonåring, jagar jag inte längre.

Det har ju spelat ut sin roll, popstjärnetänket.

Det är hemmagjort som gäller! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, enbart för mitt eget höga nöjes skull. Har meckat med datorbasserad musik sedan ... (det här är en hemsk bekännelse men) ... Vic64:ans dagar. Därefter blev det en amiga med midi interface å en Ensoniq VFX. Numera PC med diverse VST muppar. Massor av input men knappast någon output... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Graden av seriositet varierar från neurotiskt allvarligt till lattjolajban 😄 Beror lite på vilket projekt och vilken dag. Mest gör jag musik för att det är en av mina mest bekanta uttrycksformer även om det bara är bråkdelar som blir arrangerade och inspelade. Att riffa några timmar i ett hörn är ofta lättare än att göra hela låtar eller för den delen sammanhängande projekt för ett band.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Att få ha kul o att lyckas så bra med låtskrivandet

att man kan få ut det på CD med tiden ungefär 🙂

Har du CD-brännare? Då kan du få ut det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Det kanske kan förklaras såhär:

Syftet är att ha kul själv, men om andra blir underhållna av min musik kanske de tycker att jag har något att säga med min musik ?! :rolleyes:

Tycker det är kul helt enkelt, tycker man inte det i grund och botten kan det vara svårt att hålla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...