Jump to content
Annons

konvertera från 48khz/24bit till 44khz/16bit..


puffra

Recommended Posts

hej,

är precis i slutskedet av mixandet/mastrandet av mitt bands första EP. allt är inspelat och mixat i 48khz/24bit. för att bränna det på skiva måste jag ju få ner det till 44/16.

dithering hit och dithering dit....jag vill bara veta hur jag ska göra för att bibehålla så bra kvalité som möjligt efter konverteringen. någon som har något bra svar eller nånting annat att tänka på?

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

anv'änd en schysst dither vid utbouncning!

edit: sorry såg inte hr. Olsbergs inlägg!

😏

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova! Med/utan . . etc. det är dina öron (och de du tar in för att provlyssna) som bestämmer.

Har du mastrat i 48/24?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi pratar rimlig prisnivå så är r8brain ett mycket bra alternativ. Finns hos www.voxengo.com och är fortfarande gratis.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi pratar rimlig prisnivå så är r8brain ett mycket bra alternativ. Finns hos www.voxengo.com och är fortfarande gratis.

Gunnar

Hmm.. r8brain verkar ju smutt.. Innan jag laddar hem och testar undrar jag bara.. Konverterar den enbart eller har den även en dihetringsfunktion? Alla andra proffsiga bitkonverterare brukar ju skryta om sina dihetringsmetoder men inte r8brain? 😎

EDIT: Sorry långt nere i versionshistorien hittade jag (ver 1.2 från 2002) att den visst dihtrar också 🙁

http://www.voxengo.com/product/r8brain/

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Konverterar den enbart eller har den även en dihetringsfunktion? Alla andra proffsiga bitkonverterare brukar ju skryta om sina dihetringsmetoder men inte r8brain?  😳

EDIT: Sorry långt nere i versionshistorien hittade jag (ver 1.2 från 2002) att den visst dihtrar också 😆

Som du redan upptäckt så dithrar den också. Men om du samplingskonverterar melllan, t ex, 48 och 44,1 kHz med bibehållet bitdjup kommer dithringen inte att användas. Så om du vill kan du lägga på en annan dither efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är några tester om ni vill se på skillnaden mellan olika program 😳

http://src.infinitewave.ca/

Tackar!

För tillfället gick det inte att se "overall response", men R8brain Free verkar stå sig bra mot konkurrenterna. Kanske att lågpassfiltret är lite väl mjukt.

Barbabatch ($395) verkar ge dom renate konverteringarna.

Cubase SX, Logic PRO & Sonar såg desto sämre ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har favoriserat Cool Edit/Audition framför andra program, t.ex. Wavelab när det gäller konvertering av samplingsfrekvens. De här diagrammen styrkte mina tankar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...