Jump to content
Annons

Kompressortips!


insolitus

Recommended Posts

Hejsan!

Kom på det här för ett tag sen och kom på att man kanske skulle dela med sig av kunskapen ifall inte alla andra redan kommit på det här! 🙂

Jag kände för ett tag sen att jag ville ha lite roligare kompression på några stråkar i en låt med hjälp av bastrumman, men eftersom man inte kan få sidechain på Reasons kompressor så fick det bli till att köra in hela bastrumman via Spiders tillsammans med stråkarna i kompressorn. Allt resulterade i att det blev ganska bökigt med bastrummans ljud i stråkarna vid olika partier i låten när man ville ha exempelvis endast stråkar men fortfarande med den pumpande kompressionen.

Efter ett tag kom jag då på att koppla in bastrumman i endast höger ingång på kompressorn och stråkarna i vänster, för att sedan endast använda vänster utgång vidare till mixern. Och vips så fick man en enkel typ av sidechain!

Ett problemet är ju i och för sig att det man vill ha komprimerat blir i mono oavsett om det var så innan. Kan ju lösas enkelt med lite reverb möjligvis.

Hoppas det kan hjälpa någon... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
  • 10 månader senare...
Lärde mig exakt samma grej för en vecka sen. Vill man ha stereo är det bara att bussa vidare mono ljudet till en stereo buss och panorera ljudet åt ett håll och lägga ett kort delay (5-15ms) åt andra hållet.

Eller varför inte ett fett stereochorus? Eller flanger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha stereo är det bara att bussa vidare mono ljudet till en stereo buss och panorera ljudet åt ett håll och lägga ett kort delay (5-15ms) åt andra hållet.

Tidsskildnaden från Left till right gör att vi uppfattar ljudets riktning från antingen höger eller vänster. Så om man gör (fake) stereo på detta vis så blir det knepigt att få en centrerad riktning.

Edit: Förklarade konstigt.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

sidechain är fan det lättasste som finns..

för stereo så använd x2 compressoer ? ingen anledning att köra mono.

observera chart;

mixer (comp 1 och 2's höger output kopllas till l/r på mixerkanal)

redrum ^

left right ^

* * ^

comp comp (vardera i left på comparna)

^ ^

nn19 splittt så left och right går i input på höger på båda comps.

inte så svårt ehh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir också grym kamfiltereffekt (fasförskjutning) när man lyssnar på resultatet i mono.  😉

Tja, beror ju på vilka frekvenser och vilken amplitud det handlar om. Många duktiga mixare använder sig av delay för att göra egen stereo.

Men det blir ju förfasen inte alls samma stereo som om man hade mickat upp det i stereo.

Och jag vet inte om man behöver va duktig mixare för att känna till det knepet. Det finns bättre sätt att fejka stereo om man nu vill göra det. Dubdelay låter sjukt mycket 1984.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Lättast är nog att i Malström sätta "MOD B" på curv:9 sync:on rate:1/4 vol:-46

Subtractor kan man göra liknande med LFO 1 och använda dest "MIX"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...