Jump to content
Annons

realtime mixning via bord


EQ_krav

Recommended Posts

jag vet inte riktigt om detta går överhuvudtaget men om det går är det riktigt fett:P

jag satt och funderade innan på om jag inte skulle kunna styra mina pluggar i cubase på nåt sätt via ett mixerbord eller nån slags controller..

jag ringde och snackade med en kille nere i musikaffären i stan men han vågade inte svara på min fråga riktigt, men han tyckte att det lät som om det borde gå på något sätt..

alltså...realtime mixning via mixerbord/controller...de e ju fan så mkt lättare:)

ship shop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

okej...det går alltså att styra exempel equalizer och reverbet o allt sånt med en controller då?? även audioinspelningar...

EDIT: sen är det det också att jag har aldrig använt mi av en controller förut, hur funkar en controller?? e det precis osm ett mixerbord eller? att jag kan styra exempel diskanten, basen, mellanreg, reverb, volym, trim, och freqvensernna?

även när det gäller atat styra kompressor, reverb, och övrigt...usäkta om det är en jävligt dum fråga men som sagt...jag har inte en aning, är bara så jävla trött på att använda musen, en mus slickar man, kn*llar eller petar på...eller så sitter den med bruten nacke i musfällan...

Redigerat av EQ_krav
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kollat lite på behringer b-control..det finns två st..men det står att dom är midicontroller...kan jag inte styra virtuella plug-ins på audiokannaler då??

eller det med midi menas att det ären controller för enbart midiinspelning...fan vad runkigt isåfall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan kontrollera "all" mjukvara med dem, förmodligen allt du kan styra med musen. Däremot kan du inte spela in ljud via de rena midiborden.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Behringern är nog inte så tokig, speciellt inte till det priset. BCFen har ju motoriserade reglar t.ex. Du får nog räkna med att den kommer kosta en slant beroende på vad du vill att den ska göra och hur avancerad den ska vara. Ju billigare, desto lägre kvalité och kanske krångligare att få att fungera på ett bra sätt ihop med din sequencer (dålig manual eller mjukvara som gör det svårt att programmera kontrollenheten).

Link to comment
Dela på andra sajter

mm...grejen är att mitt enda krav just nu är att man ska kunna styra de virtuella pluginsen med controlern..hade ju varit gött om där är play, stop, rec och spolningsknappar på det också..😉

en sak jag blivit lite fundersam över är att på vissa controlers står det att det är dawcontrolers, och vissa (ex behringern) midicontroler..vad innebär daw controler...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
mm...grejen är att mitt enda krav just nu är att man ska kunna styra de virtuella pluginsen med controlern..hade ju varit gött om där är play, stop, rec och spolningsknappar på det också..😄

en sak jag blivit lite fundersam över är att på vissa controlers står det att det är dawcontrolers, och vissa (ex behringern) midicontroler..vad innebär daw controler...

DAW är Cubase typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

DAW betyder Digital Audio Workstation, alltså din dator med ljudkort och ett program typ Cubase.

Midi-controller -- controllern skickar sina ändringar (exempel, en regel har rört på sig) på "midi"-språket. Och nästan alla ljudprogram kan ta emot på detta språk.

Det är bäst att varna direkt att det kan vara lite pyssel att få sånt här att funka. Det är många saker som skall passa ihop. Med massor av envishet skall det väl kunna gå. När du väl vet vilken kontrollyta du kan tänka dig så är det bara att googla på nätet en stund. Antagligen hittar du nåt forum med användare som kan tipsa om vad som fungerar och vad som inte går.

Lycka till

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm..jo jag har läst att det kan va ett jävkla meck att få det till att funka som man vill...satt o googla det lite i natt och man hittade en hel del intresanta saker, vi får se hur pass det går..

det äär inte någon här på forumet som använder sig av controler??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

😳 jag kör med bfc2000 och kan bara säga att för typ 2000:-spän,fixar den det mesta så som mixer för midi och audio kanaler!! ja du kan trycka rec ff rew osv panorera ,muta, fixa eqn you name it.

bara ladda ner senaste mjuk varan från behringers hem sida.

jag kör den som makey control via usb in i cubase,du kan starta den i olika lägen så simulerar den makey eller va fan det heter.

jag har då inte haft nått prob med den!!och det fins templats i pdfer att skriva ut för cubase osv.det fins två filmer i divx att kolla på om man vill googla lite.

sen e det upp till er om ni vill lägga 10.000 eller 2000:-den pallar att hälla öl på åxå 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

om du bara vill åt alla funktioner, kan du ju skaffa ett sschysst digitalbord. iofs lite dyrare. men funkar!

behringer har ngt ganska billigt som jag använt o funkar helt ok. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...