Jump to content
Annons

Tror du på någon gud?


Overkill

Tror du på Gud?  

176 röster

  1. 1. Tror du på Gud?

    • Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10


Recommended Posts

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag är inte troende och heller inte med i SK (jag är varken döpt eller konfirmerad).

Får ångest när jag tänker på hur mycket kyrkan förtryckt och levt på folket i guds namn genom alla tider.

Förövrigt så tycker jag att religionerna borde ha spelat ut sin roll som förklaring till livet universum och allting för länge sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte troende och heller inte med i SK (jag är varken döpt eller konfirmerad).

Får ångest när jag tänker på hur mycket kyrkan förtryckt och levt på folket i guds namn genom alla tider.

Förövrigt så tycker jag att religionerna borde ha spelat ut sin roll som förklaring till livet universum och allting för länge sedan.

Tack...

Du skrev vad jag tänkte 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ja, men jag är inte kristen " ... Jag är inte med i svenska kyrkan eller något annat samfund. Har svårt för att se organiserade samfund utan kritiska glasögon på och då hittar man alltid fulheter, må vara mänskliga och inte gudomliga så att säga men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är uppväxt i ett ”Kristet" hem men är inte aktiv i kyrkan. 😏

Men jag måste säja att jag tycker om strukturerna det gett mej…

Ett exempel är att alla dagar är inte är lika, söndagar är speciella med familjemiddag, umgås med vänner etc.…

Jag tycker det är en skyldighet att vara kritisk emot kristna kyrkan och även andra religioner.

Något som jag imponeras stort av är det ideella arbetet som organiseras inom framförallt frikyrkorna.

Det finns inte en ”vanlig” förening som ens kommer i närheten av det jobb som läggs ner där…

Tack Gud… 😱😉

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

lätt att man är kristen. jesus är ju tokbra!
Får ångest när jag tänker på hur mycket kyrkan förtryckt och levt på folket i guds namn genom alla tider.

du får ju se till vad jesus gjorde. duh

Eftersom vetenskapen slagit hål på det mesta av kristendomen så är det ända som är kvar en god(?) man som levde(?) för 2000 år sedan. Många av värderingarna han stod för är dessutom rätt förlegade vid det här laget. Känns som att man lika gärna skulle kunna följa någon annans goda värderingar om det är de man känner att man behöver...

...vad sägs om Bamses?

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Kyrkan och Gud/Jesus är väl kanske inte alltid lika med varandra.. 😆

Hur många mord har inte begåtts, hur många krig har inte utkämpats, och hur många förstoppningar har inte orsakats av kyrkan - i Guds namn??

Tacka vet jag Richard Cypher, och Zedd Zorander... 😄

Edit: Yay! Jag fyllde just 100! 😄

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig förstått argumentet att kyrkan har spelat ut sin roll i samhället.

Folk tror ju fortfarande och det finns många kyrkor som växer. ser många som får sina liv förvandlade helt efter att de har blivit kristna. Allt från hemlösa till ungdomar.

Dessutom har ju kyrkan en stor samhällsfunktion

Utan kyrkan så skulle t ex biståndet för hemlösa kolapsa, SK har ju funktion som "kriscenter".

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig förstått argumentet att kyrkan har spelat ut sin roll i samhället.

Folk tror ju fortfarande och det finns många kyrkor som växer. ser många som får sina liv förvandlade helt efter att de har blivit kristna. Allt från hemlösa till ungdomar.

Dessutom har ju kyrkan en stor samhällsfunktion

Utan kyrkan så skulle t ex biståndet för hemlösa kolapsa, SK har ju funktion som "kriscenter".

Jag håller med dej...

Jag tycker även att etik spelar en stor roll... För den skull ingen ralibabba etik, utan hur vi uppför oss mot varandra och dom frågeställningar som kommer med det... 😳

Jag tycker absolut inte att man ska döpa sina barn, gifta sej, begrava sej i kyrkan om man inte anser sej vara kristen...

Något som jag inte förstår är att så många som säjer att dom inte tror på något vill göra allt detta i kyrkan... 🙁

Edit: Om man är emot dom aggresiva frälsningsmetoderna man kan se ibland kan man gå med i min förening "Sänk Elida"

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Det är inte bara kyrkan som växer. Även om man kan le åt New Age så lockar det ju människor fortfarande. Jag är övertygad om att människan måste ha något att tro på för att inte tappa forfästet. Att se människan som mekanisk i sin natur är fel tycker jag.

Jag är troende men inte kristen. Snarare öppen för förklaringar utöver det vetenskapen kan ge oss. Människan är en liten flugskit i kosmos. Vi är inte så odödliga och allvetande som vi försöker utmåla oss. Snarare väldigt vilsna och självdestruktiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Hade bara vart 18 i två timmar innan jag skrev ur mig. Bästa beslutet jag tagit

Edit: Katlas svar var rätt bra med. Troligen finns det något men inte fan behöver jag slösa bort livet på att bry mig om det. 😳

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttad från Gallup till Utanför ämnet.

EDIT: Lade till "Ingen aning" som alternativ

EDIT 2: Tror på någonting mer än det vi inte ser, men vettefan om man sa kalla det Gud. Valde passande nog "Ingen aning". Leva med gott samvete räcker långt.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det minsta religiös. Men vetenskap och religion är inte inkompatibla egentligen, eftersom religion kan inkorporeras inom evolution. Men den religion som blir över är ju inte den religion som många religiösa vill ha. Jag har svårt att förstå att man i (med "moderna mått") någorlunda upplysta samhällen t ex kan ta den kristna utvecklingsläran på allvar i ljuset av evolutionär biologi. Men om folk mår bra av att underkasta sig en Gud, så varsågod. 😳

Saknar dock diskussionerna man hade med Jehovas vittnen förr i tiden. Jisses vilka argument man kunde bemötas av. En enda uppsjö av analogier, cirkelresonemang, och intuitionspumpar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ateist.

Eller tro väl på "vetenskapen" å sånt.

Firar dock Kristendomens högtider. Ifall man nu kan kalla dem kristna. är väl mer marketing högtider...

Då är man väl inte ateist om man firar högtiderna? :rolleyes:

"firar" alltså jag gör det av ren tradition. Och som jag sa så är knappast högtiderna så religiösa längre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...