Jump to content
Annons

Tror du på någon gud?


Overkill

Tror du på Gud?  

176 röster

  1. 1. Tror du på Gud?

    • Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10


Recommended Posts

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Religion är mänsklighetens värsta skapelse... :rolleyes:

Sämre än vapen?

Ja, för religionen ger människan en anledning att använda vapen...

Religion har skapat fler krig än alla andra konflikter i världshistorien! :rolleyes:

Inte religionen i sig, ingen religion uppmanar till krig. T.ex säger Koranen att krig endast är tillåtet när islam är hotat.

Men när människor använder religionen som en ursäkt till krig är det något stort fel i huvudet på de där fundamentalisterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion är mänsklighetens värsta skapelse... :rolleyes:

Sämre än vapen?

Ja, för religionen ger människan en anledning att använda vapen...

Religion har skapat fler krig än alla andra konflikter i världshistorien! 😆

Inte religionen i sig, ingen religion uppmanar till krig. T.ex säger Koranen att krig endast är tillåtet när islam är hotat.

Men när människor använder religionen som en ursäkt till krig är det något stort fel i huvudet på de där fundamentalisterna!

Ja, det är det jag menar.

"Min Gud är bättre än din Gud!"

"Nähä!"

"Joho!"

"Nähä!"

BAAAAAAANG!!!!!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion är mänsklighetens värsta skapelse... 😱

Sämre än vapen?

Ja, för religionen ger människan en anledning att använda vapen...

Religion har skapat fler krig än alla andra konflikter i världshistorien! 😏

Inte religionen i sig, ingen religion uppmanar till krig. T.ex säger Koranen att krig endast är tillåtet när islam är hotat.

Men när människor använder religionen som en ursäkt till krig är det något stort fel i huvudet på de där fundamentalisterna!

Rätt lågt att nämna den gamla vanliga klyshan...

Islam är inte sämre än kristendom eller någon annan religion när det gäller såntdär. bara att de är de som märkts mest på senare tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion är mänsklighetens värsta skapelse... 😱

Sämre än vapen?

Ja, för religionen ger människan en anledning att använda vapen...

Religion har skapat fler krig än alla andra konflikter i världshistorien! 😆

Inte religionen i sig, ingen religion uppmanar till krig. T.ex säger Koranen att krig endast är tillåtet när islam är hotat.

Men när människor använder religionen som en ursäkt till krig är det något stort fel i huvudet på de där fundamentalisterna!

Rätt lågt att nämna den gamla vanliga klyshan...

Islam är inte sämre än kristendom eller någon annan religion när det gäller såntdär. bara att de är de som märkts mest på senare tid...

Nej det var inte så jag menade. Men vi har precis haft islam i skolan så jag visste dte därför tog jag det som exempel 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion är mänsklighetens värsta skapelse... 😱

Sämre än vapen?

Ja, för religionen ger människan en anledning att använda vapen...

Religion har skapat fler krig än alla andra konflikter i världshistorien! 🙂

Inte religionen i sig, ingen religion uppmanar till krig. T.ex säger Koranen att krig endast är tillåtet när islam är hotat.

Men när människor använder religionen som en ursäkt till krig är det något stort fel i huvudet på de där fundamentalisterna!

Rätt lågt att nämna den gamla vanliga klyshan...

Islam är inte sämre än kristendom eller någon annan religion när det gäller såntdär. bara att de är de som märkts mest på senare tid...

Nej det var inte så jag menade. Men vi har precis haft islam i skolan så jag visste dte därför tog jag det som exempel 😏

Å visst nämner de i princip ingenting om kristendomens "krigskoncept"? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag är uppväxt i ett ”Kristet" hem men är inte aktiv i kyrkan. rolleyes.gif

Men jag måste säja att jag tycker om strukturerna det gett mej…

Ett exempel är att alla dagar är inte är lika, söndagar är speciella med familjemiddag, umgås med vänner etc.…"

Det kan jag mycket väl förstå men det tror jag i stort sett gäller för alla kulturer i alla tider och är nog knappast knutet till just kristendom.

"Jag tycker absolut inte att man ska döpa sina barn, gifta sej, begrava sej i kyrkan om man inte anser sej vara kristen...

Något som jag inte förstår är att så många som säjer att dom inte tror på något vill göra allt detta i kyrkan... rolleyes.gif"

Jag kan tänka mig att det har att göra med det som står i det första citatet. Vi har ett behov både av strukturer och att manifestera sådant som vi anser viktigt. Kyrkan har under mycket lång tid haft mer eller mindre monopol på människors liv och vi har inte ersatt det - eller förändrat det i alla avseenden - helt och fullt ännu. Det är kanske fortfarande är lite pampigare och mer laddat att gifta sig i kyrkan och därför lockar det även människor som i stort inte bryr sig annars. Så det har nog inte med tror eller inte att göra.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ärligt talat, är inte alla i Sverige kristna vare sig dom vill eller ej? Vi firar jul och påsk, vi döper våra barn, många av oss konfirmerar oss och fram tills rätt nyligen var man automatiskt inskriven i kyrkan när man föddes. (Jag är det fortfarande, har aldrig orkat ändra...) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Tror du på allt som inte betecknas vetenskap? Vilka kriterier har du för att tro på någonting?

1. Nej, jag är också skeptisk givetvis. Men jag kan tänka mig en alternativ verklighet bakom fenomen som andar, upplevelser av gud och mediala förmågor. Jag gläntar på dörren och kan kan acceptera den som en möjlig förklaring. Majoriteten utav det som uppfattas som övernaturligt kan säkert förklaras med enkla medel. Men inte alla. För vi (människor) kan och vet faktiskt inte allt även om vi tycks tro det många gånger. Vetenskapen har mycket kvar att upptäcka. Ingen vet vad som sker om 100-150 år fram i forskningen.

Därför vet jag inte vad jag ska tro och passar mig för att utmåla människors upplevelser som rena lögner. Försiktighet och skepsis är A och O givetvis. Jag kan känna mig skeptisk då det gäller min egen gudstro också. Men jag finner en trygghet i den och en logik kring livet och universum som fungerar för mig och inte krockar med vetenskapliga rön (än så länge).

2. Jag ser en skillnad i vetenskap och gudstro där kritierier för tro inte direkt går att mäta. Vetenskap är hjärna för mig och tro är hjärta. Min gudstro är rent ovetenskapligt baserat på känslor kring saker jag upplevt, läst, sett tagit åt mig eller avstått från. Det är ingen som tvingat det på mig utan något jag känner. Jag behöver inte se, höra, mäta osv för att tro. Känns det bra så känns det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på att kontrollera mitt eget öde, och att ingen Gud eller Allah eller Budda kan rädda mig från någonting.

Jag tror dessutom på att allt tar slut när man dör, så därför bör man göra så mycket roligt man kan så länge man har chansen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att allt är förutbestämt och att vi lever i olika tider. Alltså att jag kanske lever just nu år 2006 men du Lynxo kanske redan är framme i år 2011. Vet inte vart jag har fått det från, det är bara något jag tror på.

😆😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag med Pazo, man firar det inte (längre) till minnet av Jesus utan det är en familjetradition (en trevlig sådan!) 😮

Du har alltså omvandlat en kristen högtid till en hednisk ledighetstid??? Syndare!!!!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag med Pazo, man firar det inte (längre) till minnet av Jesus utan det är en familjetradition (en trevlig sådan!) 😄

Du har alltså omvandlat en kristen högtid till en hednisk ledighetstid??? Syndare!!!!! 😲

Jag kan väl inte direkt hävda att det var jag som gjorde det 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag med Pazo, man firar det inte (längre) till minnet av Jesus utan det är en familjetradition (en trevlig sådan!) 😄

Du har alltså omvandlat en kristen högtid till en hednisk ledighetstid??? Syndare!!!!! 😲

Jag kan väl inte direkt hävda att det var jag som gjorde det 😄

Men du har medverkat till det!!! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag med Pazo, man firar det inte (längre) till minnet av Jesus utan det är en familjetradition (en trevlig sådan!) 😆

Du har alltså omvandlat en kristen högtid till en hednisk ledighetstid??? Syndare!!!!! 😲

Jag kan väl inte direkt hävda att det var jag som gjorde det 😄

Men du har medverkat till det!!! 😮

De har vi nog alla gjort 😄

kolla Lynxo, jag började meningen med stor bokstav 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag med Pazo, man firar det inte (längre) till minnet av Jesus utan det är en familjetradition (en trevlig sådan!) 😎

Du har alltså omvandlat en kristen högtid till en hednisk ledighetstid??? Syndare!!!!! 😲

Jag kan väl inte direkt hävda att det var jag som gjorde det 😄

Men du har medverkat till det!!! 😮

De har vi nog alla gjort 😆

kolla Lynxo, jag började meningen med stor bokstav 🙂

Bara den första meningen. 🙂 Dessutom använde du "De" när det skulle ha varit "Det"! Syftar du inte på en person, ska du inte använda "De". Dessutom hade du ingen punkt i slutet av någon av dina meningar... 😄

EDIT: stavfel, lustigt nog... 😄

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...