Jump to content
Annons

Tror du på någon gud?


Overkill

Tror du på Gud?  

176 röster

  1. 1. Tror du på Gud?

    • Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10


Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hegobald...du e för go!

Om jag kunde bevisa att Gud inte har skapats eller att någon/något skapade Gud, då vore jag omänsklig. Men jag är rätt mänsklig.

Att tro att oändligheten har ett slut är intressant. Rotar man i Vedalitteraturen så lär det finnas bilder på skapelsen där. Den avbildas som ett slags transparent hallon kan man säga. I varje sådan där rund hallondel (som ett hallon består av), så finns ett universum. Således skulle det finnas många universum bredvid varann. Därför har också det som vi anser vara oändligt (universum), en ändlighet... Det uppstår när vi når hallonväggen.

😄

tryffel//:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tror på vem? Först måste vi definera gud. Den du menar är kanske inte den jag tänker på.

Den gud du vill tro på, vem/vilka som helst. Tror du på någon högre makt?

Då har du formulerat frågan fel. Din frågeställning bör således vara "Tror du på någon gud?".

😄

Jag svarar: Jag hoppas att det finns en, men jag tror inte att det gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kunde bevisa att Gud inte har skapats eller att någon/något skapade Gud, då vore jag omänsklig. Men jag är rätt mänsklig.

Använder du magkänsla för dina påstende om nödvändigheten av en gud för att förklara människans ursprung? Ja, det funkar ju för G. W. Bush så varför inte?

--

För övrigt är gud en gubbe med skägg. Det har jag sett på bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Thimmie berör här något viktigt, nämligen Hoppet!

Är inte allt meningslöst utan det?

Kan det finnas mening utan en Gud?

Vad är då meningen?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald...du e för go!

Om jag kunde bevisa att Gud inte har skapats eller att någon/något skapade Gud, då vore jag omänsklig. Men jag är rätt mänsklig.

Att tro att oändligheten har ett slut är intressant. Rotar man i Vedalitteraturen så lär det finnas bilder på skapelsen där. Den avbildas som ett slags transparent hallon kan man säga. I varje sådan där rund hallondel (som ett hallon består av), så finns ett universum. Således skulle det finnas många universum bredvid varann. Därför har också det som vi anser vara oändligt (universum), en ändlighet... Det uppstår när vi når hallonväggen.

😄

tryffel//:D

Oj då Vedaskrifterna... Dom var det länge sen jag tittade i.. Men vi människor vi älskar ju att kunna räkna ut allting så rent enkelt uttryckt(som vi oftast vill ha det) så kan man ju se dina små hallonuniversum som en taldel på en linjal också.. Mellan siffran 1 och siffran 2 på denna linjal ryms ju faktiskt ett oändligt antal siffor (decimaler). Lika fördömdat så kommer siffran 3 sedan (med oändligt många decimaler också) siffran 4 osv osv.. Med andra ord även en oändlighet har en början och ett slut (tills nästa oändlighet tar över). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie berör här något viktigt, nämligen Hoppet!

Är inte allt meningslöst utan det?

Kan det finnas mening utan en Gud?

Vad är då meningen?

😄

Det finns ingen mening i sig. Alltså alla skapar vi våra egen mening.

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är alltså allt helt meningslöst...

😄

Vad? 🙂

Nej. Jag antar att du halkade in på meningen med livet? Det brukar på något vis hänga ihop med "finns gud?". Jag tycker att det finns ingen mening i sig, alltså det som är din mening med livet är kanske inte min. Fattar du? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack för förklaringen Hegobald. Vad händer om man tänker bortom linjalen då?

I bilden jag minns så var det någon (Gud?) som höll det där "hallonet" med en massa olika universum, i handen. Runtom den tämligen glade mannen verkade det finnas hur mycket luft som helst. Var det en oändlighet tro?

Antagligen är jag inte normal, för jag tycker att det är mycket lättare att föreställa sig oändlighet än ändlighet. På tv var det en debatt för några år sen, kan ha varit ett program som t.ex. "Snillen spekulerar", och där sa man att människan fysiologiskt och psykologiskt sett har lättare för att förstå ändligheter, att oändlighet egentligen inte kan förstås av en mänsklig hjärna, att den inte är konstruerad för det.

Vad onormal man kände sig då...

mobil, kalender, usb-sladd, tryffelchoklad, pärondricka//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Thimmie...

Om det inte finns en mening, så måste ju allt vara meningslöst.

Att vi skapar oss mening själva tror jag inte på. Däremot så sätter vi upp mål, åtminstone en del av oss. Dessa mål ger oss vad vi tror är mening.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att naturvetenskapliga teorier skulle kunna förklara att de olika livsformerna uppkommit ...

NFRs (naturvetenskapliga forskningsrådets) årsbok 1997: Livets ursprung, är en helt ok ingång, den förklarar hyfsat lättfattligt 😄

Man får skruva perspektivet lite. Ibland blir det osannolika sannolikt. Och ibland inträffar det osannolika.

Sen får du avgöra själv om det är jämförbart med dina möjligheter att kasta tärning osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie...

Om det inte finns en mening, så måste ju allt vara meningslöst.

Att vi skapar oss mening själva tror jag inte på. Däremot så sätter vi upp mål, åtminstone en del av oss. Dessa mål ger oss vad vi tror är mening.

😄

:musik

Det finns en mening. Ibland finns det fler meningar. Jag köper inte ditt argument om olika mål. För mig är vissa saker meningen med livet. Ett mål är så mycket mindre. I alla fall tycker jag det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är kristen...och väldigt nöjd med det!

Vilken tur. Trist vore det ju annars; om du var kirsten och inte nöjd med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Thimmie...

Om man har som mål att bli läkare eller lärare. Kan inte det vara en mening?

Om man har som mål att ge ut 3 plattor i sitt liv. Kan det vara mening?

Om man har som mål att lära sig spela hästpolo. Kan det vara mening?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie...

Om man har som mål att bli läkare eller lärare. Kan inte det vara en mening?

Om man har som mål att ge ut 3 plattor i sitt liv. Kan det vara mening?

Om man har som mål att lära sig spela hästpolo. Kan det vara mening?

😲

Nu fattar jag. Vi snackar inte om samma sak. Du är inne på slump och mening (eller?). Jag är inne på vad som kan vara meningen för någon.

🙂

edit: om jag inte svar på ett tag så beror det på att jag ska knoppa nu - natti, natti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte finns en mening, så måste ju allt vara meningslöst.

Det finns kanske ingen mening. Framförallt så finns det nog inte EN mening.

Skulle det vara mer meningsfullt att ingå i någon slags gudomlig plan där vi först skall genomgå sjukdomar, död, mord, krig & förintelse samt få diffusa meddelanden från några gudar genom diverse olika skrifter och skrönor... för att då slutligen få godispåsen och ha fredagsmys hela veckan i "oändlighet" hos farsan?

Ur produktbeskrivning av Myten om Sisyfos av Albert Camus:

"Är livet värt att leva? Detta är enligt Albert Camus filosofins grundläggande fråga. Allt annat är tidsfördriv...

Myten om Sisyfos tolkar Albert Camus som en revoltens filosofi, en lidelsefull protest mot det fundamentalt förtvivlade i människans livssituation: i en värld utan gud och utan mening vinner vi vårt värde i en medveten livsduglig hållning mot hopplösheten och en paradoxal kärlek till livet.

...Sisyfos inser tillvarons meningslöshet men accepterar dess villkor med bibehållen mänsklig värdighet."

I boken tar Camus bl.a upp att många stora tänkare såsom Kirkegaard, Dostojevski m.fl. vågar fråga alla utmanande frågor men när det väl står inför den bistra klara upplysningen orkar/vågar de inte dröja där utan tar sin tillflykt till hoppet. De tar språnget till gud. Den gud de funnit orimlig. De Camus förespåkar är att vi vågar stanna och leva i klarsyn. Det vi inte vet skall vi inte hoppa till och göra berättelser av och om. Hoppet är på många sätt förklemande och förblindande.

En möjlig hållning inför frågon om mening/meningslöshet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja tror på mig själv 😲

Å andra sidan, så tyckte jag att Dan Brown formulerade det ganska bra; " jag tror på Gud, men inte på vad folk skrivit om honom"

EDIT; stavfel

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Thimmie...VA??? Är inte det samma sak? Jag är inne på vad som kan vara meningen för någon, d.v.s. om det kan finnas mening eller slump.

Umemagnus. Fantastiskt uttryckt.

Dåligt gehör. Tungt. Hoppet är det sista som överger människan.

Utan tro - utan hopp - inget liv.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

42.

😕😄

När vi ändå pratar om detta så kolla denna filmen: http://www.wimp.com/religious

Helt sjuk människa...

Jänkare alltså... hur kan man låta såna här psykopater få så här mycket utrymme i media? Förmedla deras galenskap? De påstår att hon är en skam för nationen, men varför i helskotta sända henne på TV och visa upp henne på detta vis då? Lika idiotiskt som att sända Jerry Springer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie...VA??? Är inte det samma sak? Jag är inne på vad som kan vara meningen för någon, d.v.s. om det kan finnas mening eller slump.

Nej, det är ju inte samma sak. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Veckans boktips:

"Samtal med gud" av Neal Donald Walsch

Det är tre delar och jag håller på med den andra boken nu. En rätt så "feel good" bok faktiskt, och den bör läsas om du tvivlar.

Ok, tack för tipset (skall kolla upp boken)!

Finns Gud enligt Neal Donald Walsch?, vad tror du själv och varför? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...