Jump to content
Annons

Uppdrag granskning om fildelning ikväll


Signert

Recommended Posts

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Kul. Jag fastnade på den här meningen från sajten:

"Men vad händer då med den växande miljardindustri som direkt eller indirekt lever på fildelarna? " (SVT...)

...min tanke: flyttar alltså piratverksamheten pengar från en industri till en annan? Så mycket för Robin Hoodargumentet?

Jag knäpper nog på dumburken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul. Jag fastnade på den här meningen från sajten:

"Men vad händer då med den växande miljardindustri som direkt eller indirekt lever på fildelarna? " (SVT...)

...min tanke: flyttar alltså piratverksamheten pengar från en industri till en annan? Så mycket för Robin Hoodargumentet?

Jag knäpper nog på dumburken.

Det finns nog inte en enda mp3-tillverkare (eller andra portabla manicker) som skulle vilja kriminalisera nerladdning av upphovsrättsskyddat material! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

är det rätt att måla av en tavla och hänga den hemma på väggen? behöver man betala för att ha sex med forumdeltagares mödrar? är det fel att kopiera riktiga sedlar och använda dem när man spelar monopol i hemmet?

det här forumet behöver en piratdiskussion till...

Link to comment
Dela på andra sajter

är det rätt att måla av en tavla och hänga den hemma på väggen? behöver man betala för att ha sex med forumdeltagares mödrar? är det fel att kopiera riktiga sedlar och använda dem när man spelar monopol i hemmet?

det här forumet behöver en piratdiskussion till...

Våra hem är väl överfulla av kopierad konst köpt på IKEA, är det värre att kopiera en känd konstnär?

Det där om sex med mödrar får du ta med Freud och Oidipus... Hur kom du in på det? 😄

Monopoolpengar är väl kopior på riktiga pengar, men dock ej så exakta...?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Pax för att leda debatten.

Surikatmamma, kan du inte inleda med att förolämpa Vallhagens mamma?

Får jag ordet? Tack!

Surikatmamma!

Vallhagen: Du som piratpartist tycker alltså om stöld? Tycker du att det är RÄTT om jag går till affären och bara STJÄL allt jag vill ha?! Eller är det RÄTT om jag har sex med din mamma utan att betala?! Om du inte tycker det hycklar du!

Som vanligt i debatten stinker antipiraternas inlägg av polisiär faschism och toppstyresglorifiering! Det vet väl alla normala människor att demokrati föds underifrån! Vi måste säga ifrån mot masskommersen! Man kan inte stjäla nåt som inte finns! Så det så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet väl alla normala människor att demokrati föds underifrån! Vi måste säga ifrån mot masskommersen! Man kan inte stjäla nåt som inte finns! Så det så!

Wööörd!!!

Man kan inte säga ifrån utan att vanda lite grann! 😉

...tror jag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Detta ska jag se. Hur man än vrider och vänder på steken är det alltid onyanserat. Extrem dualism. Hoppas att programmet har något nytt att tillföra.

Nu ska jag sticka och se om jag hittar lite schysst chipmusik att tanka ner på DC och lyssna på...o visst ja, den är helt laglig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

är det rätt att måla av en tavla och hänga den hemma på väggen? behöver man betala för att ha sex med forumdeltagares mödrar? är det fel att kopiera riktiga sedlar och använda dem när man spelar monopol i hemmet?

det här forumet behöver en piratdiskussion till...

he he he :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Rasmus gör ju bort sig på SVTs chat...

Fan, det är en komplicerad fråga detta... jag kan inte bestämma mej för vad jag tycker. Han snubben som bröt på engelska i programmet verkade dock rätt vettig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Rasmus gör ju bort sig på SVTs chat...

Det håller jag verkligen med om, men jag tror att det är många som tycker att han svarar bra och korrekt.

IFPI är förvisso inte så skojiga heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Rasmus gör ju bort sig på SVTs chat...

Fan, det är en komplicerad fråga detta... jag kan inte bestämma mej för vad jag tycker. Han snubben som bröt på engelska i programmet verkade dock rätt vettig.

Skap-killens ena konstaterande var väl egentligen att tycker man åt ena hållet får man skit från det andra. Konstigt att inte representanter från stim, skap, ifpi etc inte får tycka vad dom vill...luktar nästan lite fascistiskt, för att inte tala om hur det motverkar brainstormingen för att lösa problemet 😏

Menmen, jag tyckte några idéer var väldigt intressanta, som t.ex. att ta ut en avgift från bredbandsoperatörerna, eller tillverkarna av mp3-spelare.

Kanske kunde man kombinera så att man tar ut mindre summor från BÅDE bredbandsoperatörer OCH hårdvarutillverkare, så inte det känns som en chockhöjning på priserna (vilket naturligtvis skulle hända annars).

Jag är musiker, och skulle självklart vilja kunna livnära mig på min musik, sen struntar jag fullkomligt i om det sker genom skivförsäljning eller ersättning från annat håll. Om folk vill ladda ner min musik så är det helt ok för mig, det betyder ju att dom gillar det jag gör. Men samtidigt så vill jag ju självklart ha betalt för att kunna fortsätta göra musik. Cirkeln är NÄSTAN sluten...

Som den där professorn i studion sa, det går inte att få bukt med fildelningen genom att kriminalisera tonåringarna. Det enda dom lär sig är att det är ok att bryta mot lagen. Så varför inte ändra fokus? De som tjänar de stora pengarna på fildelningen är ju trots allt alla dessa företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Konstigt att Uppdrag granskning inte granskade Piratebay och deras största sponsor och dess finansiering. Där finns en del som är fishy...

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att Uppdrag granskning inte granskade Piratebay och deras största sponsor och dess finansiering. Där finns en del som är fishy...

Jaså? Berätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Konstigt att Uppdrag granskning inte granskade Piratebay och deras största sponsor och dess finansiering. Där finns en del som är fishy...

Jaså? Berätta!

Ja RIX telecom är en av deras största sponsorer RIX ägs av en viss Carl Lundström som inte är världens trevligaste person om man säger så,

"Carl Lundström har en stor förmögenhet som ursprungligen kommer från Wasabröd. I dag är han arbetande styrelseordförande i egna bolaget Rix Telecom.

Han är känd finansiär till invandrarfientliga högerorganisationer som sverigedemokraterna, nationaldemokraterna och tidigare även fremstegspartiet och ny demokrati."

Från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,635375,00.html

Sen kan man fråga sig hur mycket Piratebays bannerannonser och affiliatesavtal ger i vinst till dem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att Uppdrag granskning inte granskade Piratebay och deras största sponsor och dess finansiering. Där finns en del som är fishy...

Jaså? Berätta!

eftersom piratebay är reklamfinansierad (och till viss del finansierad av bidrag) så är den ju att betrakta som kommerciell. Att piratebay tjänar pengar på att folk gör olagliga saker är ju intressant.

Och dumbdans kommentar att många inte tror att nedladdning påverkar skivförsäljningen är konstigt. Det tycker inte jag eftersom ett statistiskt säkerhetsställt samband mig veterligen inte finns så kan man varken säga att nedladdning hjälper eller förstör för musikindustrin. Sen kan man ju tro vad man vill och tolka siffror som man vill, men utan statistiskt säkerhetsställt underlag så kan man faktiskt inte säga ett dyft om orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...