Jump to content
Annons

Uppdrag granskning om fildelning ikväll


Signert

Recommended Posts

Mycket intressant program... personligen tror jag att detta med fildelning hjälper vissa artister, men stjälper andra.

Hursomhelst, ville bara visa denna artikel från Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,808181,00.html

Tycker att detta är ett steg i rätt riktning av ABC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Konstigt att Uppdrag granskning inte granskade Piratebay och deras största sponsor och dess finansiering. Där finns en del som är fishy...

Jaså? Berätta!

eftersom piratebay är reklamfinansierad (och till viss del finansierad av bidrag) så är den ju att betrakta som kommerciell. Att piratebay tjänar pengar på att folk gör olagliga saker är ju intressant.

Och dumbdans kommentar att många inte tror att nedladdning påverkar skivförsäljningen är konstigt. Det tycker inte jag eftersom ett statistiskt säkerhetsställt samband mig veterligen inte finns så kan man varken säga att nedladdning hjälper eller förstör för musikindustrin. Sen kan man ju tro vad man vill och tolka siffror som man vill, men utan statistiskt säkerhetsställt underlag så kan man faktiskt inte säga ett dyft om orsaken.

Sådan statistik går ju inte att få fram.

Ett försök gjordes nyligen - man frågade några hundra filbytarstudenter över 18 år om dom köpte färre skivor nu. "Nej" sa dom. Jahapp, så var det statisktisk bevisat att fildelning inte påverkar försäljning... 😉

Fattar fortfarande inte varför skivförsäljningen skulle vara opåverkad av att så många fultankar musik.

Rätt uppenbart att där finns ett samband, om ni frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Rätt uppenbart att där finns ett samband, om ni frågar mig.i

För att inte tala om alla skivbutiker som har lagt ned på rätt kort tid i Stockholm. Jag menar inte att det bara beror på piratfildelning men det är ju ett märkligt sammanträffande att så många butiker i alla kategorier slagit igen eller går på knäna om piratfildelning var positivt för musikförsäljningen Konsertbesöken ökar iofs men det är ju en klen tröst för skivbolag och skivaffärer. Konstigt dock att de som klagar på höga skivpriser inte klagar på dyra konsertbiljetter där har ju priserna ökat kraftigt på relativt kort tid, nte så konstigt kanske iom att EMA Telstar/Clear Channel har monopolställning....

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, va roligt....

När dom pratar om att ladda ner film så laddar dom ner en sub på undertexter.se.

När dom filmar inmatning av en URL, matar dom in den på Googles söksida (ja, jag vet att det funkar, men ändå)

När den stackars intervjuade tjejen tankar en fil slänger Norton AntiVirus upp en Alert som hon tanklöst bara klickar förbi.

Osv osv osv...

😎

Finns mängder kring det poliska kriget att kommentera, men vem f-n pallar...

Så många "sakvetare" som knappt fattar hälften...

Mer än hälften av filmen kvar. Pust. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Så många "sakvetare" som knappt fattar hälften...

Men Birgersson har en mycket klar poäng. Genom att knuffa ut fildelare till program/tjänster där man gör sig helt anonym så har man mist kontrollen. Och det är ordentligt riskfyllt. Han kan både sin sak och framför allt retorik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vettigaste förslaget i reportaget kom från Roger Wallis tycker jag. 62% av internettrafiken används till fildelning. Borde vara självklart att internetleverantörer, mp3spelar- och hårddisktillverkare/försäljare är med och ersätter artister på samma sätt som licenspengarna till TV och radio eller via Cornflakespaketet i kommersiell d:o. Inte att farbror blanka knappen kommer hem och bär ut datorn från tonårsfamiljen för att statuera exempel och för att vi skall fortsätta betala 200 spänn för en cd då just den låten finns med.

Vill inte ha tillbaka skivindustrins gyllene 80- och 90-tal. Absurt när en enda artist försörjde tusentals människor, de flesta mellanhänder. Länk Denna ersättningsform lämpar sig bra för musik och talböcker antar jag. En svårare nöt att knäcka är piratkopierad film, spel- och andra mjukvaruprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så många "sakvetare" som knappt fattar hälften...

Men Birgersson har en mycket klar poäng. Genom att knuffa ut fildelare till program/tjänster där man gör sig helt anonym så har man mist kontrollen. Och det är ordentligt riskfyllt. Han kan både sin sak och framför allt retorik.

Helt klart, om Freenet/Darknet eller motsvarande blir nästa generation fildelning då kommer det utgöra ett långt större hot än vad dagens peer-to-peer gör. Och då är det så dags att försöka vända tekniken till kommersiell fördel.

Men jag syftade inte på Birgersson. Han är rätt cool. Syftade snarare på snubbar som t.ex den där Dan Eliasson, statssekreterare på justutiedepartementet - vilken stofil!! Han skulle aldrig satt sig i rutan, varje fråga han får blir han totalt tagen på sängen.

Den där Roger Wallis (professor medieteknik KTH) verkar rätt sund dock. Inte bara gör han jämförelser med hur upphovsrätten i vår historia har försökt stoppa både radio, film på TV, inspelning av musik och film på kassett/vhs, osv... han jämför också att tanka musik via nätet med att lyssna på musik via radio.

Jag tror han är lite inne på rätt spår där, dvs att på samma sätt som vi utan att tänka på det betalar för det vi lyssnar på radion, borde det bakas in avgifter i att tanka musik på nätet, t.ex i bredbandsabonnemanget. Kanske som tilläggstjänster. Fri nerladdning från Google Music Store för 200 kr extra i månaden?

För om man bortser från leverantörer av mp3-spelare, hårddiskar och dylik media så är det ju som bekant bredbandsoperatörerna som tjänar på att vi tankar film och musik. För som sagt, vem behöver 10-100Mbit för att läsa Aftonbladet?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vettigaste förslaget i reportaget kom från Roger Wallis tycker jag. 62% av internettrafiken används till fildelning. Borde vara självklart att internetleverantörer, mp3spelar- och hårddisktillverkare/försäljare är med och ersätter artister på samma sätt som licenspengarna till TV och radio eller via Cornflakespaketet i kommersiell d:o.

Haha, vi svarade uppenbarligen samtidigt, och tycker uppenbarligen lika. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så många "sakvetare" som knappt fattar hälften...

Men Birgersson har en mycket klar poäng. Genom att knuffa ut fildelare till program/tjänster där man gör sig helt anonym så har man mist kontrollen. Och det är ordentligt riskfyllt. Han kan både sin sak och framför allt retorik.

Äh han får ju bara en massa naiva nedladdare och andra mindre laglydiga att tro att det går att göra sig och sina aktiviteter osynliga på nätet, men så funkar det ju inte, allt går att spåra och dekryptera varje system har ju sina bakdörrar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Inte att farbror blanka knappen kommer hem och bär ut datorn från tonårsfamiljen för att statuera exempel och för att vi skall fortsätta betala 200 spänn för en cd då just den låten finns med.

Vill inte ha tillbaka skivindustrins gyllene 80- och 90-tal. Absurt när en enda artist försörjde tusentals människor, de flesta mellanhänder.

Nu finns det ju iofs möjligheten att lagligt ladda ned just DEN låten för en tia....

Sen så är det väl inte så ovanligt att en person, artist uppfinnare företagsledare o.s.v. försörjer tusentals andra men det behöver ju inte betyda att de som "försörjs" endast är mellanhänder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju iofs möjligheten att lagligt ladda ned just DEN låten för en tia....

Sen så är det väl inte så ovanligt att en person, artist uppfinnare företagsledare o.s.v. försörjer tusentals andra men det behöver ju inte betyda att de som "försörjs" endast är mellanhänder...

Visst, det tycker jag är bra utveckling som fildelandet tvingat fram samtidigt som man kan stödja just den artisten även om jag tycker en tia per låt är liiite saftigt. Med minskad distribution, promotande etc borde ju produktionskostnaderna minska och därmed internetpriset per låt. Intressant utveckling är det och avståndet mellan artist och publik minskar med större tonvikt på konserter. Måste erkänna att jag lyssnar nästan bara på amatörmusik, typ från demosidan numera eller proffskonserter live eller på TV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Visst, det tycker jag är bra utveckling som fildelandet tvingat fram samtidigt som man kan stödja just den artisten även om jag tycker en tia per låt är liiite saftigt.

Äh gnäll inte om en tia per låt, en tia är ju billigt sett till att man kan plocka just de låtar man verkligen vill ha. Produktions promotion och distributionskostnaderna behöver inte bli väsentligt lägre bara för att man ger ut musiken över internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Gnäller inte...bara att kostnaden är nära perlåtpriset på en fullpris-cd (17 låtar - 170 spänn) vilket är förvånande.

Inte speciellt förvånande en singel har ju alltid kostat mer än albumsnittpriset, neddladdningsbara album är ju också billigare runt 90 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, det tycker jag är bra utveckling som fildelandet tvingat fram samtidigt som man kan stödja just den artisten även om jag tycker en tia per låt är liiite saftigt.

Äh gnäll inte om en tia per låt, en tia är ju billigt sett till att man kan plocka just de låtar man verkligen vill ha. Produktions promotion och distributionskostnaderna behöver inte bli väsentligt lägre bara för att man ger ut musiken över internet.

Jag tycker iofs inte att en tia är galet dyrt (än om en femma är mer aptitligt), men nog f-n blir distributionskostnaderna avsevärt lägre om du (bara) ger ut musiken över Internet.

Promotion är en annan femma däremot. Eller tia. Där kan man ju kräma på hur mycket som helst. Men många kommer att få gratis promotion genom nätbaserade musiktjänster eftersom lyssnarna ser vad andra lyssnare lyssnar på, snarare än att sponsrade radio- och TV-kanaler ska bestämma vad som är "populärt".

Så Brittans bolag kommer säkert fortfarande behöva investera stora belopp i hennes PR, medans artister som Le Sport inte behöver det. 😠

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Visst, det tycker jag är bra utveckling som fildelandet tvingat fram samtidigt som man kan stödja just den artisten även om jag tycker en tia per låt är liiite saftigt.

Äh gnäll inte om en tia per låt, en tia är ju billigt sett till att man kan plocka just de låtar man verkligen vill ha. Produktions promotion och distributionskostnaderna behöver inte bli väsentligt lägre bara för att man ger ut musiken över internet.

Jag tycker iofs inte att en tia är galet dyrt (än om en femma är mer aptitligt), men nog f-n blir distributionskostnaderna avsevärt lägre om du (bara) ger ut musiken över Internet.

Promotion är en annan femma däremot. Eller tia. Där kan man ju kräma på hur mycket som helst. Men många kommer att få gratis promotion genom nätbaserade musiktjänster eftersom lyssnarna ser vad andra lyssnare lyssnar på, snarare än att sponsrade radio- och TV-kanaler ska bestämma vad som är "populärt".

Så Brittans bolag kommer säkert fortfarande behöva investera stora belopp i hennes PR, medans artister som Le Sport inte behöver det. 😠

Nja föredrar nog själv Britney p.g.a. hennes underhållningsvärde

framför trötta Le Sport

Aftonbladet om Le Sport

"Det låter enkelspårigt, platt och 80-talssentimentalt på ett osunt sätt." = best album ever..not"

Att distribuera och sälja musik över internet är inte så billigt som alla verkar tro. Snabba säkra och stabila servrar kostar en hel del att drifta.

Sen är ju nackdelen att bolagen inte får in några större belopp på en gång , till skillnad mot med CD försäljningen där förhandsbeställningarna är det som ofta ger största intäkterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hygienteknikern (oregistrerad)

Hmm, ska bli intressant att se om vår kommande skiva släpps på piratscenen innan den officiella releasen. Tänkte inte på det förrän efter att ha sett programmet.

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, det tycker jag är bra utveckling som fildelandet tvingat fram samtidigt som man kan stödja just den artisten även om jag tycker en tia per låt är liiite saftigt.

Äh gnäll inte om en tia per låt, en tia är ju billigt sett till att man kan plocka just de låtar man verkligen vill ha. Produktions promotion och distributionskostnaderna behöver inte bli väsentligt lägre bara för att man ger ut musiken över internet.

Jag tycker iofs inte att en tia är galet dyrt (än om en femma är mer aptitligt), men nog f-n blir distributionskostnaderna avsevärt lägre om du (bara) ger ut musiken över Internet.

Promotion är en annan femma däremot. Eller tia. Där kan man ju kräma på hur mycket som helst. Men många kommer att få gratis promotion genom nätbaserade musiktjänster eftersom lyssnarna ser vad andra lyssnare lyssnar på, snarare än att sponsrade radio- och TV-kanaler ska bestämma vad som är "populärt".

Så Brittans bolag kommer säkert fortfarande behöva investera stora belopp i hennes PR, medans artister som Le Sport inte behöver det. 😠

Nja föredrar nog själv Britney p.g.a. hennes underhållningsvärde

framför trötta Le Sport

Aftonbladet om Le Sport

"Det låter enkelspårigt, platt och 80-talssentimentalt på ett osunt sätt." = best album ever..not"

Att distribuera och sälja musik över internet är inte så billigt som alla verkar tro. Snabba säkra och stabila servrar kostar en hel del att drifta.

Sen är ju nackdelen att bolagen inte får in några större belopp på en gång , till skillnad mot med CD försäljningen där förhandsbeställningarna är det som ofta ger största intäkterna.

Jahadu. Vad Aftonbladet skriver är ju sällan en spegling av verkligheten. Le Sport är ett bra exempel på artister som spridit sig som fan via nätet, därav fått spelningar och till sist skivkontrakt. Helt på lyssnarnas val, tack vare Internet.

Och det här med att kostnaden att drifta servrar vs. traditionella distrinutionskanaler... menar du allvar? Eller strävar du efter minsta möjliga argument för att säga emot?

Whiskeyn slut. Går och lägger mig. Morsning!

edit: petade dit quoteshitet...

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ska bli intressant att se om vår kommande skiva släpps på piratscenen innan den officiella releasen. Tänkte inte på det förrän efter att ha sett programmet.

😠

Det kan vi säkert fixa, om du bara läcker ut den här. 😎

Gonatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde vara självklart att internetleverantörer, mp3spelar- och hårddisktillverkare/försäljare är med och ersätter artister på samma sätt som licenspengarna till TV och radio eller via Cornflakespaketet i kommersiell d:o.

Men då får vi ju ännu ett system är en bransch åläggs ansvaret att bära upp en helt annan - ungefär så som den sjukt utskällda kassettavgiften.

Vill vi ha dyrare bredband? För ni tror väl inte att Birgersson och Telia tänker ge bort 20% (eller vad det nu blir) av sina dollars till Stim, Ifpi och alla dom andra? 😠 Bredbandsleverantörerna kommer höja priset.

Jag personligen använder inte 62% av mitt bredband till fildelning av skyddat material, så varför ska jag sponsra Carola och Disney med nån ny avgift?

Visst är det en intressant tanke, men principen att statsmakterna ska flytta pengar från en sektor av näringslivet till en annan (nix, kassettavgiften är ingen skatt - inga pengar hamnar i det allmänna) ...det är knepigt, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker som Timbaktu att man inte kan göra något, hjulet är i rullning och det här kommer finnas (och har alltid funnits i olika former) så det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen och försöka utnyttja det till sin fördel.

Som de insatta påpekade i programmet kan skivförsäljningens minskning härledas till många andra faktorer än nedladdning, samtidigt som skivbolagen jämför skivförsäljningen idag JÄMFÖRT med deras prognoser. Deras prognoser var att skivförsäljningen skulle öka i samma takt som tidigare, men det gjorde den inte (vilket inte är så konstigt). Att ta ett påhittat värde och jämföra mot är ju brutalt missvisande. (jmf "jag trodde vi skulle ha en ökning på 25% med det blev bara 7% ökning, så vi har FÖRLORAT 18%")

Link to comment
Dela på andra sajter

samtidigt som skivbolagen jämför skivförsäljningen idag JÄMFÖRT med deras prognoser.

Det såldes 11% färre fonogram (det inkluderar alla format) 2005 jämfört med 2004.

Detta är inga prognoser, gissningar eller undersökningar, utan hårda fakta.

Att det såldes 30% färre DVD:er 2005 jämför med 2004 har aaaaaaaabsolut inget med snabba uppkopplingar att göra - och fildelning är bara positivt för branschen och oss musiker. 😉 Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som spelade in skiten? Hade varit intressant att se. 😉

😠

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232...679&lpos=lasMer

Det funkar oxå. 😎

Fick för mig att det bara var TV4 och Kanal 5 som kommit så långt i utvecklingen. 😏

SVT håller alla program tillgängliga på webben i 30 dagar efter sändning. Extra bra eftersom jag valde att se Frölunda smiska upp ett gäng värmlänningar i en annan kanal. 😎 Har mer och mer gått över till att se tv på webben. Väljer tid själv, kan hoppa framåt eller bakåt i programmet som jag vill, osv. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man inte skönja en tendens, att den illigala kopieringen börjar få ett visst stöd även bland akademiker? låt oss hoppas att detta bromsar lagstiftningshetsen, som i förlängningen faktiskt kan få dramatiskt negativa konsekvenser, vilket påpekas av bl.a. birgersson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...