Jump to content
Annons

Studiofestival-Akustiskt


Signert

Recommended Posts

Anledningen till att det är mycket gitarr och sång är nog att många inte har tillgång till så mycket annat. Alla har ju inte ett piano i farstun 😮 .

Om man spelar gitarr i första hand, vilket ju är rätt vanligt, så finns det ju ingen anledning att försöka leta upp en bastuba. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oj... tycker det var väldigt hög kvalitet på alla bidrag. Mina poäng går till:

1p - Keykeeper - Lyssnar inte alls på sån här musik normalt, men jag gillade denna. Sköna melodier.

2p - En gång till - Winnerbäck vibbar. Behöver jag säga mer?

4p - Vault. - Snygg gitarr. Sången låter påminner lite om Warren Zevon.

6p - Maragret's Cheap Guitar - Väldigt härlig text och snygga stämmor. Påminner en hel del om Beatles och de mer samtida The Shins. Släpptes denna som singel hade jag inget annat val än att köpa den.

EDIT: Råkade visst skriva en 5a istället för en 6a på 6 poängaren. Tack Signert för rättningen. 😮

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kul att så många röstar! Det är redan fler som har röstat i denna festival, än som röstade totalt i förra festivalen. Högre kvalitet denna gång, definitivt.

Edit: Allansson är snabb!

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina röster. Svårt. Skulle vilja ha några poäng till att dela ut. 🙂

6p - Keykeeper

Respekt! Välspelat, inte bara fingerfärdigt utan också riktigt, riktigt svängigt. Grymt catchy melodi, och breaket vid 1:50 sitter som en fläskläpp! "I'm the gatekeeper, are you the keymaster?" (Ghostbusters)

4p - Checkpoint Eternity

Som ukulelespelare kan jag inte annat än falla för denna frejdiga dänga. Innovativ percussion! "Ba-da-bapp!"-partiet är klockrent. Komposition, text och inställning kompenserar för vissa brister i framförandet. Bra titel!

2p - Vault

Första 20 sekunderna trodde jag att detta skulle bli min favorit. Sen blev det lite för enahanda för att jag skulle bli riktigt såld. Men gitarren låter fint, rösten är underbar och som albumavslutare skulle det vara en killer. Riktigt bra text, lite åt Beck-hållet. "Fall into the life of a small vault/Step into the shape of a con". Najs!

1p - En gång till

Känns som det kanske mest varierade bidraget. Snyggt arrat, fylligt instrumenterat jämfört med övriga startfältet. Röst med kvalitetsstämpel, dock sänks intrycket lite av de mindre lyckade falsettövergångarna mot slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, jag blev såklart inte klar i tid, frågan är om jag någonsin blir klar 🙂 Men iaf så tyckte jag såhär:

6p - Maggans cheap guitar. Jävligt skönt pop-mysig. Mycket bra sånginsats som passar låten perfekt, lite ballt att texten är en hel berättelse. Snygg bakgrundssång också. Stör mig bara lite på plektrumljudet som jag tycker är lite för framträdande ibland.

4p - Gina. Härlig låt som man vill studsa omkring och bara göra ingenting till, lite hippie-varning men skitsamma, det funkar!

2p - All your longing... Gillade gitarrspelet bäst på denna, melodiskt och snyggt. Sången är bra men blir lite väl gnällig ibland.

1p - Vault. Egentligen är den här bäst helhetsmässigt allt är jävligt bra men gjort men tycker dock att den blir lite seg och det är inte riktigt min kopp te.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra och hög kvalité denna gång.

Svårt att välja, speciellt bland de översta... men efter flera genomlyssningar:

1 p till nr 9 All your longing

2 p till nr 12 En gång till

4 p till nr 2 Vault

6 p till nr 7 Margaret

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina röster:

6 p - Margaret's Cheap Guitar

Snyggt arr', bra prod'at och bra tema i texten (bra som i passande för låtens stuk)

4 p - De e som de e

(lite enformig men skön känsla i låten)

2 p - All you're longing for is me

(trevlig låt - ogillade sången först men den föll på plats efterhand)

1 p - Keykeeper

(Lite annorlunda tema i låten, därav fastnade jag för den)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mitt utlåtande:

6 p - Margaret's Cheap Guitar

Bra sjunget och snygga stämmor! Roligt med lite variation vad gäller instrumentation. Proffsigt arr.

4 p - De e som de e

Mysig låt! Synd att, som någon sa, melodin inte alltid kommer fram så bra bara.

2 p - Keykeeper

Bra låt, men den skulle må bättra av ett mer varierande arrangemang tror jag. Annars svängigt och snyggt spelat! Jag saknar inte alls sång, men kanske trummor.

1 p - Gina

Riktigt bra låt, lite rörigt dock.

Redigerat av Pienny
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Lätt som en pannkaka - sans rival

6 poäng - låt nummer 7 Margaret's Cheap Guitar.

Underbar ton i den låten. Snyggt mixad och sngga körer

4 poäng - låt nummer 8 Keykeeper

En blandning av svensk melankolisk folkmusik och lite irländsk pigg folkmusik.

Plus för instrumentvalen

2 poäng - låt nummer 12 En gång till

Detta är det närmaste man kommer en tidig Anders F Rönnblom

1 poäng och en hedrande fjärdeplats till 4 Gina för det livliga och lättsamma.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att rösterna fortsätter att komma in! Skulle vara trevligt att se lite fler veteraner och moderatorer bland de röstande... :rolleyes:

Här är ställningen just nu:

Margaret's Cheap Guitar 110

Vault 70

Keykeeper 44

En gång till 32

Gina 25

Checkpoint Eternity 24

Forever Gone 20

All You're Longing For Is Me 19

De e som de e 12

Ordinary Day 7

Love Land 1

Sad Roses 0

Antal röstande: 28

Grymt många trallvänliga låtar, måste jag tillägga. Kommer på mig själv med att nynna på någon av dom mest hela tiden. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

6 p: Keykeeper - Snygg folkfusion! Den här kommer att höras mer i mina lurar.

4 p: En gång till - Skåpar faktiskt hem nåt bonuspoäng för svensk sång. Varför sjunger inte fler på svenska? Det ger ju så mycket mer i uttrycket.

2 p: Vault - Tvekade länge om 4:an skulle gå till denna eller "En gång till" och "Vault" drog till slut det kortare strået. Riktigt snygg låt dock.

1 p: Margaret's Cheap Guitar - Mycket stabil 70-talsretrocharm.

Mycket trevliga bidrag överlag, även om det blev lite mäktigt med alla gitarrtrubadurvibbar i ett sjok sådär 😆

Alla bidrag höll en klart representativ nivå.

edit: skirver som en kartta...

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj, det är ju mycket bra att lyssna på här. Visserligen så har jag ju en förkärlek för stickmaskiner (nyckelharpor...???), men det fanns ju lite annat här och var också som är schysst all lyssna på. Starkt jobbat allihopa!!! Återkommer med lite poäng...

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än melodifestivalen ( som om det vore någon bedrift ) och absolut det bästa startfältet jag har hört i någon Studiofestival. För en gångs skull hade man inte bestämt sig för favoriterna efter första lyssningen...

Sad Roses part2 - Här var det effektpålägg så det räcker och blir över vilket tyvärr gör hela låten en aning otydlig och grötig. I övrigt är det en hyffsad komposition med ett hyffsat genomförande men den lämnar mig rätt oberörd. Startfältets svagaste låt. Behöver mer tydlighet och bättre mixning, samt något mer inslag än bara en kompgitarr och sång.

Vault - Är det bara jag som är oskolad eller är det inte väldigt trovärdigt uttal på sångaren? Inte för att någon annan i festivalen har speciellt dåligt uttal, men här slås i alla fall jag på en gång av att detta sticker ut. Bra komposition, bra arrangemang, bra spelat, bra mixning...Men det är någonting som saknas. Allt är bra men ingenstans hittar jag något som gör det jättebra. Ett fullgott hantverk helt enkelt. Punkt.

Love land - Efter att ha slängt ett öga på titeln gör jag mig beredd på en klishéparad utan dess like. Jag får helt rätt. Texten=banal. Kompositionen=rätt platt. Låten passerar rätt odramatiskt förbi och även om frasen "love land" sitter kvar i mitt huvud som ett tuggummi som fastnat under skon så kan jag inte säga att låten gör något vidare intryck på mig. Next.

Gina - The man from Haninge says yes. Det är tekniskt bra. Trevligt att höra lite fraseringar som fyller ut låten. Många subtila inslag gör låten intressant. Sången kanske dock inte är den bästa jag har hört. Låter lite desperat på sina ställen. Jag antar att det är någon genrépryl. Bra låt. Jag saknar dock någonting lite extra i den här låten. Ett solo hade antagligen suttit som ett smäck.

De e som de e - Jaha. Ja så kan man ju också stava. Nåväl, låt oss lägga grammatiken åt sidan och ägna oss åt själva låten. Trevligt med en instrumental låt. Ljudet är väldigt rogivande och jag drömmer mig nästan bort till...Ja...Låt oss säga något sommrigt minne. Låten bygger väldigt mycket på stämningen men även kompositionen står ut bland mängden. Intressanta vändningar och melodier. Ljudet är dock rätt skrutt och låten är lite för kort. Jag skulle gärna vilja hört en minut till.

Forever Gone - Deltagaren har verkligen lyckats få till ett skönt sound. Låter nästan lite som en elgitarr. Sången är bra och äntligen får jag mitt solo även om det är ett kort sådant. Den här låten låter dock som något som skulle passa bättre med ett rockband än i en ackustisk variant. Skulle kunna bli riktigt bra.

Margaret´s Cheap Guitar - Bästa texten, helt klart. Känns genomarbetad och är inte alls så slentrian som många andra. Schyssta stämmor och ett härligt sparsmakat arrangemang som ändå lyckas ge en mäktig ljudbild. Jag stör mig en aning på att man hör plektrumanslagen så väl men i övrigt låter det bra. Riktigt bra faktiskt. Härligt klimax, både vad gäller text och musik.

Keykeeper - Jaha. Vad intressant. Det är påkostat. Det hörs. Det låter bra ( det hörs nämligen också ). Men är det egentligen speciellt intressant? Nej, faktiskt inte. Bra gjort men låten i sig lämnar mig rätt oberörd.

All you´re longing for is me - Sången är den svagaste länken i den här låten. Den är egentligen inte så dåligt, även om den låter lite skitnödig här och där, men någon har varit framme och fulmixat den. Bra gitarrspel dock. Låten i sin helhet då? Jodå, det funkar. Lite bättre utförande önskas.

Ordinary day - Intressant sång. Den ligger inte alls där den "ska" alla gånger vilket låter ganska bra och ger en känsla av spontanitet. Dock tycker jag inte om refrängen. Den känns alldeles för, ironiskt nog, "ordinary" och även lite för hurtig. Jag tycker mer om melankoliska melodier. Bryggan är bra som sjutton. För övrigt: Bra sound, det må jag säga.

Checkpoint Eternity - Woho! Ukelele! Ett kraftigt underskattat instrument även om det kanske inte utnyttjas till fullo i den här låten. En ganska intressant komposision i över huvud taget och...Vafalls! Är det en kazoo jag hör? 🙁 Yey! Kanske mer rolig än bra dock.

En gång till - Jag tänker på en gång Patrik Isaksson. Jag vet inte om detta är en komplimang eller förolämpning mot artisten men det är i alla fall ett faktum 😄 En gedigen uppsättning instrument verkar ha använts i den här låten. Är väldigt nyfiken på det orgelliknande instrumentet...Är detta verkligen ett ackustiskt sådant? Ska bli intressant att höra vad det är för något när låtskrivaren ger sig till känna. Låten i sig är rätt ok. Det är bra. Varken mer eller mindre. Eller ok...Lite mer än mindre.

Jaha...Och så ska man sätta poäng också...Inte alls lätt men jag antar att jag helt enkelt får skjuta från höften.

1 p: De e som de e - En intressant låt med en intressant komposition och en intressant stämning. Intressant.

2 p: Ordinary Day - Den är lysande fram till refrängen.

4 p: Gina - Halvmelankolisk och med härliga gitarrfraseringar. Enligt mitt sätt att räkna ger det den här låten en andraplats.

Trummvirvel....

6 p: Margeret´s Cheap Guitar - Den här låten har det mesta och till råga på allt en BRA text också. Klart den ska ha en sexa.

Som sagt. Ett oerhört gediget och trevligt starfält. Man får hoppas på att detta är en ny trend!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tillslut lyssnat på samtliga låtar en herrans massa gånger, så då är det dags för mina omdömen:

1. Sad Roses

En ganska dålig produktion (för mycket billigt chorus på gitarren, mufflig och halvilla sjungen sång med allt för mycket reverb) döljer en rätt OK låt, men som är lite för deppig för min smak.

2. Vault

Jäklar vilken härlig sångröst! Med gött uttal dessutom. "Nära" produktion. Bra låt!

3. Love Land

Gillar inte låten. Trist. Bra sångröst dock.

4. Gina

Inte så bra sångröst, men en helt OK låt! Kul med många olika instrumentspår. Den speciella rösten passar mer och mer in i låten ju mer man hör den dock.

5. De e som de e

Som ett Steve Hackett-intro till nån gammal Genesislåt! Bra melodi, men produktionen är alltför dov för att gitarren ska glänsa fram. Och med gitarren så här utelämnad så märks små missar också mer.

6. Forever Gone

Mycket bra låt, men jag saknar definitivt en överstämma! Hade suttit som en smäck i andra versen/refrängen och framåt. Nynnar på en sådan varje gång jag hör låten. Produktionsmässigt så är gitarrerna alltför mycket panorerade. Och jag förstår inte varför den ena av kompgitarrerna helt enkelt ersätts av ett solo. Hade varit bättre om kompgurorna legat kvar där.

7. Margaret's Cheap Guitar

Bra låt, kul text, bra produktion, intressant arr, härliga stämmor! Gamle BW borde vara stolt. "Electro-acoustic" och "built-in microphone" är ord som man inte hör varje dag i en låttext 😄 Men jag är förvånad att man inte rimmade "sixteen" med "six-string" ... 😄 Om man ska klaga på nåt så får det bli : gitarrerna rusar iväg lite ibland.

8. Keykeeper

Gött med lite hårdfolk! Svänger skönt, och ljudet är bra! Blir något tjatig efter en stunds lyssning tycker jag dock. Temat är liksom lite för kort för att bära så länge. Nåt mer stick hade suttit som gjutet.

9. All You're Longing For Is Me

Inte de bästa rösterna men Ozzy-stylen på sångljudet och den Depeche Mode-aktiga melodin gör att jag smälter. Tekniskt intressant också!

10. Ordinary Day

Skönt att få lite bas i ljudbilden tillslut! Lite skum sång och underligt uttal men den funkar efter en stunds lyssning. Versen är rätt bra, och bygger upp till något men som aldrig kommer. Istället blir det bara en ordinary refrain. Skönt ljud!

11. Checkpoint Eternity:

Ucke är väl trevligt, men blir väldigt klent i längden. Bra med mängder av olika akustiska instrument. Sången låter deppigare än den behöver, tycker jag.

12. En gång till:

Riktigt bra ljud! Och Putte Isaksson-möter-den-där-andra-som-jag-inte-kommer-på-just-nu. Ingen dålig låt, men för simplel för att väcka några känslor hos mig

Och så till poängen:

1p - [2] Vault

2p - [8] Keykeeper

4p - [9] All You're Longing For Is Me

6p - [7] Margaret's Cheap guitar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat och håller med om att det var högre klass på bidragen i den här festivalen än någon av de tidigare jag lyssnat igenom. Och det är kul!

Jag läser upp min bedömning i euroschlagerordning:

Keykeeper är en modern lite bluesgungig folkdänga. Inledningen lovar gott och bygger upp en förväntan. Tyvärr tar det lång tid innan det infrias. Jag hade förväntat mig en uppbyggnad till något större. Det saknas också lite tighthet för att få till rätt "sug" i kraftpartierna. Men det räcker till en fjärdeplats. 1 poäng!

En gång till - Några takter räcker för att jag ska komma att tänka på Olle Ljungström. Mycket skön tramporgel i refrängen och jag är alltid svag för klockspel. Låten har en fladdrig orolig ljudbild, men det passar på något sätt in. Jag gillar det sätt som låten blir tät och fin i sista refrängen. 2 poäng!

Vault - Mycket duktigt och kompetent. Bra framfört, välskrivet och helt rätt tänkt. Ändå köper jag det inte riktigt. Det känns tråkigt att säga, men jag har nog lyssnat alldeles för mycket på artister som angränsar det här.

Panoreringarna lämnar tomrum i ljudbilden. Med så få instrument föredrar jag en kompakt och centrerad bild. Arrangemanget är annars luftigt och välavvägt vilket tillåter att man fyller på med egna melodier/harmonier i huvudet. Det gillar jag. Sluitligen är det bra balans mellan vers och refräng, det behövs inte mer. 4 poäng!

De e som de e - Den här låten ger en väldigt skön stämning. Jag får lite latinska vibbar, som att det här är gitarristens mellanspel medan sångaren/sångerskan smiter iväg för ett klädbyte. Inspirerande rytmik och melodi. Det känns som en låt som växt fram under lång tid och att det varit roligt hela vägen.

Det är kul att just den här (textlösa) låten ger så stark känsla av att berätta nånting. Ljudbilden är väl sammanhållen och rumsklangen passar bra ihop med instrument och låtens karaktär. Gitarren låter snyggt, men är samtidigt lite taffligt och slarvigt spelad. Det här är min vinnare! 6 poäng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har räknat rätt så är ställningen just nu som följer:

7. Margaret's Cheap Guitar - 127

2. Vault - 79

8. Keykeeper - 59

12. En gång till - 38

4. Gina - 29

11. Checkpoint Eternity - 25

9. All You're Longing For Is Me - 23

6. Forever Gone - 20

5. De e som de e - 19

10. Ordinary Day - 9

3. Love Land - 1

1. Sad Roses - 0

Röstningen pågår fram till kl.20 på söndag.

Kom ihåg att DIN röst räknas! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra bidrag måste jag säga! Det var verkligen svårt!

En blandning av perfektionism till rent konstnärliga utföranden...

1 - Ordinary Day

Skön melodi som grabbar tag i en!..fram till ref, där den sen tog en annan väg..varför?

2 - All You´re Longing For Is Me

Gillar melodin och lagom rufflig sång.

4 - Keykeeper

Perfekt utförande och bra melodi, glad och kraftfull!

6 - Margaret`s Cheap Guitar

Perfekt utförande och konstnärlig trots sin touch av det förgångna...utomordentligt fin text, underbar stämsång...och den fina sköra rösten! mycket fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...