Jump to content
Annons

Studiofestival-Akustiskt


Signert

Recommended Posts

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Många bra melodier i denna festival. Har utgått ifrån känslan de framkallar hos mig. Dessa är de låtar som har turen att få mina poäng 😕.

6p till 12- "En gång till" : Jag är ju så sjukt svag för svenska texter, speciellt när det är lite klass och ger en drömmande atmosfär.

4p till 7- "Margaret's cheap guitarr" : Och nu börjar snön smälta, torr sand på vägarna, humöret går upp ett snäpp, det blir nog en härlig tid...

2p till 4- "Gina" : En låt som framkallar en glad och positiv känsla, passar säkert bra till en promenad i vårvädret. Saknar lite en startk refräng, snyggt komp, kanske lite rörig ibland.

1p till 2- "Vault" : När jag hör den här låten vill jag bara luta mig tillbaka i soffan, inta lite kaffe, och tänka på livet.

Bra jobb allihopa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid första genomlyssningen tänkte jag att det här blir ju ett enkelrace för startfältets enda bra låt; men nu har det vilat och sjunkit in lite. Ett par kvalitéer till har växt fram. Jag räknar till 4 bra låtar, varav tre slåss om min förstaplats, och det är inte illa allls.

Och på följande vis fälls mina röster.

Bäst: 6p. Margaret's cheap guitar. Sällan hörd omedelbarhet. Skitsnyggast.

Också bäst: 4p. Keykeeper. En ond jävla rockrökare mitt i smeten. Fint!

Bäst en del tider på dan: 2p. Vault. Smakfull. Bra.

Helt ok: 1p: En gång till.

Bra jobb!

***

Åsså är det ju fånigt att jag inte var med själv, men det säger man ju alltid. 😉

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Dåså. Juryn har samlat sig efter tre veckors intensiv lyssning. Största delen av bidragen var ypperligt fint producerade. Trots att det var starkt gitarr-singer-songwriter -stil som härskade, var alla låtar ganska olika. Så till detaljerna

Keykeeper & De e som de e: De sånglösa bidragen blev juryn trött på ganska snabbt och fann dom enformiga i längden. One-timers. Produktionen var det dock inget fel på.

Ordinary Day: Tänk er Buster Keaton som febrilt försöker springa efter en spårvagn i San Francisco, men aldrig riktigt hinner ifatt den...

Love land: Här fattades det en hel del i produktionen. Juryn hakade också upp sig på tanken att Love Land skulle ligga nånstans i närheten av Reeperbahn, vilket förstörde stämningen. Det var synd.

En gång till: Glocken, varmt och skönt. Den svenska refrängen blev lite jobbig i längden pga. de uuuuutdragna ordena, men igen - bra produktion, bra kvalitet. Intressanta instrument, mångsidigt.

Forever gone: Gitarrerna svävade otrevligt i vänster och höger kanal, gav ett svajande intryck. Lite halvfärdigt kanske? Refrängen satt inte riktigt här heller, så Juryn fastnade inte riktigt här heller i långa loppet.

All you're longing for is me: Finfint gitarrspel. Den distade sången distansade Juryn. Finfint gitarrspel. Fattades lite stämning (kanske meningen?), men nåt annat än gitarr (trots att det var finfint spelat) sku ha platsat sig i mixen.

Sad Roses: Usel produktion, i själva verket urusel produktion. Men Juryn fann sig nynnande "säääd rouseees" i det mest besynnerliga situationerna. Sad att roses blev bubblin'n under och inte heller här nådde poängplats 😕.

1p. Gina: Trevliga instrument, bra drive. Texten platsade bra. Trevlig ljudbild. Denna sång var inte av det första som Juryn hade i top-4, men tidens tand höjde Ginas aktier.

2p. Vault: Den minimalistiska sångenoch det minimalistiska arrangemanget med trevliga och stämningsfulla instrument. Skulle ha platsat sig högra om den skulle ha haft en refräng. Rösten passade bra in i helheten.

4p. Margaret's Cheap Guitar: Tja-tja, här var Juryn såld pga. lyriken. Vackert så! Gitarrerna var lite "skrapiga" vilekt störde i längden, men stämmorna melodin, refräng som man kunde fastna för, instrumentmängden, mixningen... Efter första veckan var Margareta i klar ledning, men senae blev hon lite för "obvious" trots allt. Bussiga pojkar!

6. Checkpoint Eternity: Till sist tar Juryn ner tempot. Pädämpää. Helheten fungerar. Överraskande instrument. Inte bästa produktionen, men lyriken, de olika tempona. Mmmm. Denna visa överlevde timtals lyssnande på bästa sätt! Gratulerar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha det var tur för er att jag inte hann klart med mitt bidrag. Det hade sopat mattan här 🙂 Här är mina poäng i alla fall:

6p - En gång till - härlig Olle-Ljungström-när-han-e-som-bäst känsla. Underbar svensk "singer-songwriter" låt.

4p - Vault - kanonbra vers, rösten känns helt rätt. Jobba lite mer på refrängen så kan den bli hur bra som helst.

2p - Gina - småmysig akustisk liten pärla som växer ju mer man lyssnar på den.

1p - Sad Roses - av barmhärtighet spräcker jag nollan för den har en bra titel ...

Margaret hade fått poäng om festivalen hade hetat "Beatlespastischfestivalen" eller "flest Lennon-harmonier per takt" eller någe. Väldigt duktigt, för duktigt. Känns ganska tråkig till slut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Klockan är slagen. Här är slutställningen:

7. Margaret's Cheap Guitar 159

2. Vault 89

8. Keykeeper 72

12. En gång till 53

11. Checkpoint Eternity 35

4. Gina 34

9. All You're Longing For Is Me 25

6. Forever Gone 20

5. De e som de e 19

10. Ordinary Day 12

1. Sad Roses 1

3. Love Land 1

Återkommer strax med vem som står bakom respektive bidrag.

Edit: Magnus, kolla så jag inte har räknat fel!

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag avslöjar namnen på deltagarna vill jag citera Sixties från en annan tråd:

du kan inte vinna 3 ggr i rad det blir för mycket!!

e010.gif

7. Margaret's Cheap Guitar - 159 - Signert

2. Vault - 89 - Snow Brigade

8. Keykeeper - 72 - Umemagnus

12. En gång till - 53 - Pwayne

11. Checkpoint Eternity - 35 - Rainydays

4. Gina - 34 - Bryngylf

9. All You're Longing For Is Me - 25 - Odel

6. Forever Gone - 20 - Ztevie

5. De e som de e - 19 - Martinm

10. Ordinary Day - 12 - Tsmalmbe

1. Sad Roses - 1 - Job

3. Love Land - 1 - Funi/Gurra

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag avslöjar namnen på deltagarna vill jag citera Sixties från en annan tråd:
du kan inte vinna 3 ggr i rad det blir för mycket!!

e010.gif

Det blir till att göra som utförsåkningens world cupsammanhang, där man ändrade reglerna för att en man vann allt...

***

Nämen grattis Signert. Bäst låt vann. 😳

Du kan ju ta över arrangörsrollen permanent kanske 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

[Tacktal]

Tack till Umemagnus för temat och ett gott samarbete. Tack till alla deltagare för ett bra startfält. Tack till alla som röstade på min låt.

Jag och Umemagnus lämnar därmed över till Punkfestivalen i Mutz och Sixties regi.

[/Tacktal]

e035.gif

För övrigt anser jag att vinnaren i punkfestivalen arrangerar nästa festival. 😳

Edit: Jag har inte lämnat in något bidrag till punkfestivalen. 😄

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kan det vara så att arrangörerna hade jävligt starka låter i denna genre i skrivbordslådan långt före vi andra ens visste att vi skulle fundera på saken??

😄😳 Vaddå bitter över dålig framgång? Jag? Aldrig! Nej!

(Och ingen punkfestival blir det heller för mig)

Nämen, grattis säger jag på riktigt, jag tycker att jag gillade de olika låterna olika mycket beroende på vilken dag jag lyssnade. Hälften av dom kommer klart att ligga i sparelse för framtiden i "that-kind-of-mood"-mappen ...

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Jag har inte lämnat in något bidrag till punkfestivalen. 

jag som precis skulle gratulera till segern i punkfestivalen. 😳

du är alltså forumets egen carola och christer Björkman i samma person. 😄

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skulle förresten vara kul att få veta lite mer om hur de olika bidragen är producerade. Så här gjorde jag:

Sång: Lead och 2-3 stämmor. Dubbade och panorerade. Låga stämmor längst ut. Lätt komprimerat och eq:at. En gratis Lexicon 960-impuls ("vocal plate") i SIR som reverb.

Stränginstrument: Två akustiska gitarrspår, pannade höger-vänster. Lätt komprimering och eq. En impuls från Kontakt 2 ("warm room") i SIR som reverb.

Två uckespår, behandlade ungefär som gitarrerna, kommer in vid andra versen.

En dubbad mandolin ligger under solot och sista versen.

Slagverk: En tamburin rakt igenom. Limiter och samma "warm room"-reverb.

Ett ägg ligger och rasslar under andra versen och sista versen. Lite "warm room" på det också.

Munspel: Något hårdare komprimerat, med samma "warm room" plus Kjaerhus Classic Delay.

Rubbet inspelat med en ADK A51s, genom en Soundcraft Compact 4-mixer och ett Juli@-kort. Cubase SL3. Alla effekter är antingen Cubase egna, eller gratis (förutom en impulsfil från Kontakt-biblioteket).

Som bonus för att ni läst ända hit får ni ett besök i låtskrivarverkstan. a070.gif Edit: Lite pinsamt att erkänna att låten är komponerad på elgitarr... 😄

Edit2: Stevfal

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

får gratulera signert, till denna seger.

och passa på att tipsa alla som inte vann att punkfestivalen pågår till måndag 24.00 och

eftersom signert inte är med så kan vem som helst vinna, 😄

det är bara att skicka in ett bidrag.

punkfestivalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Gurra (oregistrerad)
Skulle förresten vara kul att få veta lite mer om hur de olika bidragen är producerade. Så här gjorde jag:

Och så här gjorde vi: En uppmickad gitarr. En skön sjungande sångerska, En tagning.= Live.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

shakers.jpg

guitars.jpg

Edit: Junon deltog ju givetvis inte...

Edit2: Innan nån frågar, instrumentet är en Banjolin, denna utrustad med 4 strängar, inte 8 som normalt. Köpte den samma dag som bidraget skulle in.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tre instrument. Vanlig kromatisk nyckelharpa, Oktavharpa (som den vanliga, fast större.. och en oktav under;), samt en mandola (eller "oktavmandolin").

Vanlig Nyckelharpa;

Spelade in förstastämman två ggr, improviserade fram andra, tredje och fjärde stämman.

Oktavharpan;

Melodistämman en oktav under, samt kompstämma.

Mandola;

bara lite bonnigt "bomtjafs"-komp... hyfsat mediokert.. men vatusan.

Min tekniska avdelning består av Logic Exp. 7, M-Audio FW 410, PB 12`...samt en TSM MT87S... samt ett par AKG 240 S och min Denon-förstärkare med Dali 606-högtalare.

Ja, det var väl det hela, hade på lite pan, eq, och lite reverb... å simsalapuff!

Kul att så många gillade min låt och placerade mig på en tredjeplats, det var himla skoj:)

( Hade för övrigt inte denna låt klar innan idén om akustiska festivalen... jag gör ju inge annat än spelar akustiskt.)

Nu ska jag packa ihop mina prylar och dra upp till Lajksjöby, utanför Dorotea och spela in en "stor-spelman". SKa bli kul trots 10,5 timmar på tåg å buss.

Ha de gott allihop och tack för er medverkan i denna festival, både som deltagare och röstare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Signert!

Min låt skrevs och spelades in några timmar innan deadline så jag hade inte så mycket tid att experimentera. Allt spelades in på första tagningen, utan dubbar eftersom det var sagt att låten skulle gå att framföra live och jag till skillnad från signert inte har tre kloner som låter precis som jag 😄 Hade ju visserligen haft tid att ta om några grejer jag inte var nöjd med, men jag ville att det skulle låta live, och live spelar man inte perfekt.

Hur som helst, jag började med att plocka fram ukken som jag fått i födelsedagspresent för en dryg månad sen men knappt hunnit testa än. Lyckades lära mig hur man spelade hjälpligt på den 😆 Sen plockade jag fram ett gammalt dragspel som står här och insåg att jag inte kunde hantera detta instrument heller, men jag gav det ett försök med en enkel entonsmelodi.

Eftersom det råder brist på rytminstrument i detta hem fick ukken även agera trumma i refrängen och ackompanjeras av min akustiska gitarr. Jag ville egentligen ha en kazoo med i refrängen, men då "skinnet" visade sig vara trasigt på den så fick jag väcka en gammal barndomshjälte till liv: kammen! Ovanpå denna kryddiga söndagsstek öste jag min såsiga barritonstämma.

Jag la lite kompressor på sången, och reverb på de flesta av spåren. En liten kompressor på masterreglen. Hann inte mixa det hela så noga och upptäckte när jag skickat in den att sången var lite för låg. Men vad gör man 🙂

Allt inspelat med en TSM MT87s och Presonus Firebox.

Instrumenten var (för er som inte orkat läsa ovanstånde pladder): Ukke, Gitarr, Dragspel, Kam och Sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle dessutom önska att Snow Brigade lägger upp texten till Vault

Här är texten:

Pulling out the sides of a straight line

Pulling out the vibes of a cause

I wouldn´t know what that would amount to

I wouldn´t know what you´re heading for

Feeding of the slice of a lifetime

Clinging to a scratch of a hint

I know that you have eyes and I know that you can see

I see you and there´s nothing in between

Fall into the life of a small vault

Step into the shape of a con

Cuddle up and - guess what? - it´s gone

Everything will fly by these arms

The trend is just a slope, then it´s over

And while you got your head in the wall

I just know that I´m about to save you

I awake and I´m the one I´m thinking of

Fall into the life of a small vault

Step into the shape of a con

Cuddle up and - guess what? - it´s gone

Everything will fly by these arms

Everything will fly by these arms

Finns även lite andra låtar på min hemsida.

Vad gäller inspelning så hade jag en akustisk gitarr (Farida heter den visst) och en AKG-kondensatormikrofon (vet ej vilken modell, är ej hemma nu så jag kan inte kolla och jag har aldrig ens funderat över modellen 😛 , men den låter bra). Satt ca 5-10 cm från mikrofonen, därav ett och annat drägelljud och puff, men sånt får man ta för närhetens skull. Lite Bombfactory och eq på sången, och ProTools compressor och eq på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...